1600 kVA Trafoda kesicili koruma hücresi

ræven

Üye
Katılım
21 Kas 2022
Mesajlar
32
Puanları
1
Merhabalar;
Elimdeki projede 1600 kVA trafoda kesicili trafo koruma hücresi kullanılmış.
Kesicili trafo koruma hücresini 1600 kVA dan (1600 kVA dahil değil) sonraki güçlerde kullanıyoruz diye biliyorum.
Buna rağmen neden bu projede kesicili trafo koruma hücresi kullanılmış olabilir?
Trafo gücünden ve hat geriliminden ayrı kesicili hücreyi kullanmamızı gerektiren başka bir etken var mı ?
Bilgilendirebilirseniz sevinirim..
Not: Hat gerilimi 34,5kV.
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
1600 kva dahil,sigortalı yük ayırıcılı koruma önerisi 50 yıllık ! yönetmelikte geçen laftır.Bence,400 kva dahil tüm trafo koru- malarının,kesicili sekonder korumalı yapılması daha doğru bir
düşüncedir.Helede,AG çıkış şalteri konmayan ! tesisler için,si-
gortalı yük ayırıcılı koruma,faciaya davettir.
Önemli şart :
Koruma devresi kondisyonu sürekli
şekilde ( özellikle,akü ) takip edil -
melidir.Ben,böyle sistemler için 12-24 DC yerine 110 volt DC tercih edi-
yorum.
 
Son düzenleme:
Merhabalar;
Elimdeki projede 1600 kVA trafoda kesicili trafo koruma hücresi kullanılmış.
Kesicili trafo koruma hücresini 1600 kVA dan (1600 kVA dahil değil) sonraki güçlerde kullanıyoruz diye biliyorum.
Buna rağmen neden bu projede kesicili trafo koruma hücresi kullanılmış olabilir?
Trafo gücünden ve hat geriliminden ayrı kesicili hücreyi kullanmamızı gerektiren başka bir etken var mı ?
Bilgilendirebilirseniz sevinirim..
Not: Hat gerilimi 34,5kV.
Elektrik Kuvvetli Akım Tesisler Yönetmeliği Madde 40-a) Anma gücü 400 kVA'ya kadar (400 kVA dahil) olan dağıtım transformatörlerinin giriş tarafına sigortalı ayırıcı tesis edilerek transformatör korunmalıdır. Mümkün olabilen hallerde primerdeki sigortalı yük ayırıcısı ile sekonderdeki ana şalter arasında kilitleme düzeni sağlanmalıdır.

Anma gücü 400 kVA'dan büyük dağıtım transformatörlerinin besleme tarafında röleli bir kesici kullanılarak transformatör kısa devre ve aşırı yüke karşı bütün kutuplarında korunabileceği gibi, anma gücü 1600 kVA'ya kadar (1600 KVA dahil) olan dağıtım trafolarında kısa devre kesme gücü uygun sigortalar ile donatılmış sigortalı yük ayırıcısı bileşik cihazları da kullanılabilir.

Elinde kesicili bir hücre var ise trafo korumaya 1000kVA'da da kesicili koruma yapılabilir. Çünkü yönetmelik yapılamaz demiyor. Yönetmelik 1600kVA üzeri için SYA yapılamaz diyor.

Sizin bahsettiğiniz konuda belki trafo güç toplamları 1600'ü geçmiştir belki de elindeki malzeme kesicili olduğu için proje o şekilde çizilip onaylatılmış olabilir.

Sn. @sami inci bey'in dediği gibi yönetmeliklerde geçen kurallar güncelliğini ne kadar korumakta bilinmemekte.
 
Benden önceki yazılanlara katılmakla beraber, sigorta buşonları her zaman üstün koruma sağlarlar, standart sigorta akım değerleri 1600 Kva dan daha büyük güçler için pek bulunmaz. Ayrıca 1600 Kva dan küçük trafolarda bile sigorta ile koruma ,benim pek tercih etmediğim bir maliyet ve külfet oluşturur. Kaliteli bir sigorta oldukça pahalı, her seferinde sigorta buson ve işçilik maliyetleri ve zaman kaybı düşünüldüğünde pek tercih edilebilecek bir seçenek değildir. Scada sistenleri veya uzaktan kumanda işlemi yapılabilen çağdaş tesislerde sigortayı değiştiren bir robot henüz olmadığı için; mümkün olan her büyüklükteki trafo için kesicili sekonder korumalı sistemler tercih edilmesi daha akilcidir.
 
..daha önce 1000kVA ya kadar olan sigorta ile koruma 2000 yılında yönetmeliğe eklenen madde ile 1600 kVA ya çıkarılıyor..bu da maliyeti düşürüyor.Bu durum tedaş ın yatırım ve işletme maliyetlerini düşürmüş.Üstelik sigorta röleli kesiciden daha hızlı..
böyle bir sigorta kısa devrede çok işe yarar..trafodaki kısa devre her zaman oluşan bir durum değil ama yapılan araştırmalar 20 milisaniye içinde kesilmeyen bu akımın trafoyu patlatacağını gösteriyor.Çok önceleri bir yazı okumuştum arkadaşlar, aklımda kalanlar bunlar.Dünyadaki durum nedir ve trafoyu tamamen devre dışı bırakacak bu tür bir kısa devre arızasının ayrıntıları hakkında bilgisi olan varsa ekleme yapabilir.Ayrıca yönetmelikte ayırıcı ve sigorta bileşiği ifadesi geçiyor..
sadece sigorta değil yani..bunun ayrıntılı yapısı ve işletimi ile ilgili pratik bilgisi olanlar paylaşım yaparsa iyi olur.
 
Ayırıcı ve sigorta bileşiminde ilk korumayı sigorta gerçekleştiriyor. Atan sigortanin fırlayan çarpma pimi ayiricinin açma mekanizmasını tetikliyor ve ayırıcı açarak trafonun iki faza kalmasını engelliyor.
 
1000 kva,31,5 kv için :
-Primer akım 18 amp.,
- Önerilen sigorta 40 amper,
- Sigortanın min açma akımı 44 amper,
- Trafo için tehlikeli akım 20 amper üstü
Trafolar,bağlandığı yerin hayati organıdır ve genelde,yedeği ku- rulmaz.Trafoda kısadevre,akla enson gelecek ihtimaldir ve bu olay,trafonun sizlere ömür sonu demektir.Öyleyse,sigortalı koru-
ma gibi bir düşünce olamaz.Zaten,bildiğimiz," sigorta,cihazı de-
gil,devreyi korur " hipotezidir.

Nuhnebiden kalan yönetmelik böyle yazıyor ve benimde işime
ucuz olması geliyor diye hesap yaparsak,yarıyolda kalıp rezil
olduğumuzda,suçu kendimizde aramamız gerekir.Yedek trafo-
nun bulunup tekrar normale dönülmesi için,asgari 3-5 azami
30-40 günü göze almak gerekir.
Korumanın,sekonder koruma yapılmasıda gerekli ama yeterli
değildir.Sekonder koruma demek,akü / kumanda sigortası / rö-
le gibi yardımcı elemanlarında çalışırlığının sürekli olarak takibi-
nin yapılması gerekir.Yapılan en büyük hatalardan birisi bar /gar
vs. gibi aletlerin 12-24 volt kademesinde seçilmesidir.Akülerden
birisinin tırtlaması halinde,koruma sizlere ömür demektir. O ne-
denle,akülerden 1- 2 tanesi bozulsa bile,geri kalanlar durumu kurtaracağı için,110 volt DC kulllanımı,hatanın giderilene ! kadar
durumun kurtarılması demektir.
O nedenle,malını / canını / işini / emniyetini düşünenlerin,50 kva
bile olsa trafo korumasını ( yönetmelik,yapmamı diyor ) sekon-
der korumalı tip yapıp,koruma devrelerinin ( 1 yıldabir röle testi
dahil ) çalışırlığını takip etmesi el zem dir.
Ayırıcı ve sigorta bileşiminde ilk korumayı sigorta gerçekleştiriyor. Atan sigortanin fırlayan çarpma pimi ayiricinin açma mekanizmasını tetikliyor ve ayırıcı açarak trafonun iki faza kalmasını engelliyor.

Sigortanın ucuzunda ! açtırma pimi maalesef çıkmıyor.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,197
Mesajlar
915,761
Kullanıcılar
449,976
Son üye
ARALSAN

Yeni konular

Geri
Üst