çeşitli donanımları aküyle çalıştıran araçlarda ısı izolasyonuyla performans artışı

binbaşı

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
1 Eyl 2011
Mesajlar
6,265
Puanları
3,256
Konum
BURSA
Merhaba değerli arkadaşlar.Bizzat yaşayarak deneyime dönüştürdüğüm önemli bir ayrıntıdan ayrıca sizlere bu forumda bahsetmek istiyorum.

Bildiğimiz gibi alarmların işlevsel olarak çalışması akünün kutupları arasındaki o andaki voltaj değeri ile alarm devresini uzaktan kumandayla kolayca çalıştıran cihazımızdaki pillerin durumuna (Pillerin o anda oldukları voltaj seviyesine) doğrudan bağlıdır.

Cihaz içerisindeki piller (3 volt+3 volt= 6 volt,yani 2 adet lityum pilin o andaki seri toplamı) çeşitli nedenlerle,sabit olan bu voltaj değerlerinin çok altına indiklerinde, o andaki akü kutup başlarındaki voltaj da hatırı sayılır derecede düşük değerlerde bulunuyorsa,uzaktan kumanda cihazınızla otomobilinizin çok yakınında,alarm cihazının alıcı devresine verilen RF (Şifreli sinyaliniz) otomobilinizin,sisteminizde kurulu olan otomatik kapı açma sistemini kolayca bir kerede açmakta çok zorlanabilir,birkaç küçük denemeden sonra açmakta başarılı olabilirsiniz.

Bunun önüne tam olarak geçebilmek,ya akünüzün voltajının her zaman en yüksek seviyede tutulabilmesiyle,ya da uzaktan kumanda cihazınızdaki pillerin voltajının her durumda iyi olmasıyla tam olarak da sağlanabilecektir.Yani cihaz pillerinin voltajı+ akü voltajı VE mantık devresiyle her ikiside tam sağlandığında en performanslı ve optimum şartlar sağlanabilmiş olacaktır.

Akü kutup başlarındaki bu voltaj değeriniz,akünüz çok yeni veya eski,az şarjlı veya çok şarjlı olabilmesine direkt olarak da bağlı bulunmasına rağmen,akü dış kutusu dış sıcaklığına,dolayısiyle elektrolit (Sülfirik asitli su) sıcaklığına da doğrudan bağlı bulunmaktadır.Bu sıcaklığı dengeli şekilde,dış hava ortamındaki sıcaklık değişimlerinden (Özellikle çok soğuk iklim bölgelerinde,yani gece ve gündüz arasındaki sıcaklık farklarının çok fazla olduğu bölgelerde,karasal iklimlere sahip olan bölgelerimizde) çok fazla etkilenmede, sürekli ve belirli bir seviyede tam dengeleyerek,ayni sıcaklık seviyelerinde tutabilmemiz de,akü performansının sürekli iyi durumda bekletilmesi açısından oldukça önemlidir ve bunu her zaman sağlayabilmeniz de yine mümkündür.

Bu amaçla akünüzün dışını saran plastik muhafaza kutusunu,dış hava ortamından iyice izole etmeniz yeterlidir.İzolasyonda kullanılan malzemeler,ısı iletimini kolayca yapamayacak şekilde,günlük kullanımlarda çok aşina olduğumuz,çok bilindik malzemelerden de seçilebilir.Örneğin starafor (Kimyasal köpük) ,eski ve kullanılmayan kaşe,yün kumaş parçaları,otonuzun eski paspaslarından kesilen lastik parçaları,cam yünü (Pamuğu) vb.bu seçimde tercih edilip kullanılabilen çözümler olabilir.
 
Son düzenleme:
ÇEŞİTLİ DONANIMLARI AKÜYLE ÇALIŞTIRAN ARAÇLARDA ISI İZOLASYONUYLA PERFORMANS ARTIŞI (DEVAMI)

Bu izolasyonu başarıyla yaptığınızda akünüzün kutup başlarındaki voltaj değerinin soğuk,üşümüş eski elektrolitli haline göre çok farklı olarak yükseldiğini de görebilirsiniz.Bu farkı marş motorunu aşırı soğuk havalarda çevirirken,farlarınızı soğuk havalarda far kuvvetlendiricisi,yani özel röle de kullanmadan,çok parlak ve görüş sahası eski halinden çok daha iyi olarak da çalıştırmanız neticesinde kolayca fark edebilirsiniz.

Bunlar izolasyonlu akülerin en önemli avantajıdır.Peki bu izolasyonun hiç dezavantajı yok mu
dur?Elbette ki vardır.O da şu şekilde olabilir.Soğuk havalar geçip,mayıs,haziran aylarına girdiğinizde, bu izolasyon hala aküde mevcut olup durmaktaysa,aküde erken ve kendiliğinden deşarjlara da neden olabilir.Daha da açıkçası,akünün üzerine koyduğunuz ıslanan tipte,suyu seven bir malzeme veya suyu tutmayan (Sevmeyen) bir malzeme olsun,hiç fark etmez,bir şekilde ıslandığında (Sızan yağmur suları,yıkama,vb.çeşitli nedenlerle) üzerinde biriken ve iletken olabilen çeşitli tozlar,toprak tozları,partiküller,asit damlaları,vb.) bu üst kısmı örten malzeme yüzeyi üzerinden,Elektrik iletimini sağlayarak,akünüzün bazen kendiliğinden ve bekleme durumlarındaki deşarj (Boşalma) oranını fazladan arttırabilir.Bunun için akü zerinde sözünü ettiğimiz iletken bir elektrolit ortamının da ayrıca oluşmuş olması şartı vardır.Kuru ve üstü açık bırakılan (Yan çeperleri yine izolasyonlu bırakıldığında) yaz veya kış şartlarında çok olumsuz bir durum,bu akü için söz konusu değildir.Ancak yazın çok sıcak günlerinde,gece ve gündüz arasındaki sıcaklık değişiminin birbirine çok yaklaştığı ve normal derecelerin üzerindeki sıcaklık değerlerinde,akülerin çıplak,yani izolasyonsuz olarak da bulunması,tabi ki en ideali olacaktır.Bu haliyle aşırı sıcaklarda izolasyonlu olarak bulunması,aşırı sıcaklarda daha az şarj akımı ve şarj gerilimi (Aküye toplamda verilecek,sıcaklığın fonksiyonu olan güç değeri) akü için yeterli olduğundan,yani elektrolitin normal durumundan daha sıcak bulunmasındaki bu özel hali,bu açıdan da akü ömrü ve şarj dengesi,optimum şarj akımının devamlı ve dengeli olarak sağlanması açılarından büyük önem taşıyacaktır.

Akülerimizin ve indirekt olarak da,uzaktan kumandayla çalışan tüm alarm cihazlarımızın,her zaman daha kolay,işlevsel olarak da çalışabilmeleri dileğimle.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
129,734
Mesajlar
929,358
Kullanıcılar
452,456
Son üye
WasTR

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst