neden yıldız değilde üçgen

Öncelikle şunu bilmemiz gerekir... Bir motor neden yıldız yada neden üçgen çalıştırılır ? Motorların üretimi sırasında kullanılan güç değerleri o motorların mekanik olarak yüklenebileceği nominal güç değeridir. Elektriksel gücü ise Kayıplar, sürtünme vs. sebeplerden dolayı verim %100 olmamakla beraber yakın bir değer olmaktadır. Motorun üzerinde yazan Yıldız-Üçgen / 400-230 V değerleri o motorun klemens uçlarına verilebilecek max gerilimi göstermektedir. Anlamı ise Yıldız-400 V demek o motorun klemens uçlarına verilebilecek max gerilimdir. Çünkü Yıldız bağlamada motorun klemens uçlarına 400 V bağlandığı zaman sargılarına 230 V düşmektedir. Üçgen-230 V anlamı ise motorun klemens uçlarına faz faz gerilimi olarak 230 V bağlanması gerektiğidir. Bizim ülkemizde faz faz gerilimi 400 V olduğundan dolayı yukarıda bahsettiğim tipteki motorlar yalnızca yıldız olarak bağlanabilir ve anlamı sargılara yalnızca 230 V gerilim verilebileceğidir. Yıldız-Üçgen olarak çalıştırmak istedğimiz motorların etiketlerinde Yıldız-Üçgen / 660-400 V olması gerekmektedir. Bunun anlamı ise motor sargıları max 400 V gerilime dayanıklıdır.

Peki neden Yıldız-Üçgen motorlarda 400V max gerilim uygulanabilir diyoruz ? Bunun anlamı ise motor üretimi sırasında sargılarının max dayanabileceği ve termik açıdan nominal değerde çalışabilecek bir akımı bulunmaktadır. Motorun fiziksel olarak büyüklüğüne ve stator arasında sarılabilecek max sargı değere göre motorlar güç değerini almaktadır. bunun anlamı ise V gerilimde bu motor max I akımına dayanır ve bu yüzdende bu motorun gücü kayıplar vs. den dolayı P=1.73 X V X I X CosQ olur.

Örnek olarak 22 KW 'lık 1500 d/d Yıldız-Üçgen / 660-400 etiket değerinde bir motoru ele alalım.
Bu motor ülkemizdeki gerilim değerine göre Yıldız-Üçgen olarak çalıştırılabilir anlamına gelmektedir. Yıldız-Üçgen çalıştırmaktaki sebep ise motorun ilk kalkınma anındaki 5 - 8 kat demeraj akımını düşürerek şebekede oluşan gerilim düşümünü azaltmak ve motorun sargılarından geçen demeraj akımını sınırlandırarak motorun ömrünü uzatmaktır.

22 KW motor ilk olarak Yıldız olarak kaldırıldığında aslında 22/3 = 7.5 KW bir motor gibi davranmaktadır. Bunun anlamı ise Yıldız olarak kaldırıldığında şebekeden 67.5 - 108 A gibi bir akım çekeceğidir. Üçgen olarak kaldırılsaydı eğer bu motor 198 - 316.8 A arasında bir akım çekecekti ve şebekede gerilim düşüne sebep olacaktı. Ayrıca nominal akımından daha fazla bir akım çektiğinden dolayı termik açıdan ısınacak ve sargılara az da olsa zarar verecektir. Fakat bu motoru sürekli olarak yıldızda çalıştırmak motoru bahsettiğimiz gibi 7.5 KW'lık bir motor gibi kullanmak anlamına gelir ve gerekli olan mekanik gücü sürekli olarak karşılayamayabilir.

O zaman ne yapmamız gerekir ? Motor 1500 d/d devire ulaştığı zaman motora Üçgen olarak devam ettirerek motorun gerçek nominal gücünde çalıştırılması sağlanacktır.

Şöyle bir soru akla gelebilir ? Bu anlattığımız durumda akımlar nasıl değişir ?

Şebekeden nominal güçte çekilebilcek akıma Ihat akımı diye adlandırlaım. Nominal güçte çekilen sargı akımına ise Ifaz akımı diyelim. Yıldız çalışmadan nominal devire ve güce ulaştığımız zaman Ihat = Ifaz / 1.73 olmaktadır ve gerilim Vhat = Vfaz X 1.73 olmaktadır. Nominal devirden sonra ise üçgene geçtiğimiz zaman Ihat = 1.73 X Ifaz ve gerilim Vhat = Vfaz olmaktadır. Burdan ;

Pyıldız = 1.73 X Ihat X Vhat X CosQ = 1.73 X Ifaz / 1.73 X Vhat X CosQ
= Ifaz X Vhat X CosQ

Püçgen = 1.73 X Ihat X Vhat X CosQ = 1.73 X Ifaz X 1.73 X Vhat X CosQ
= 3 X Ifaz X Vfaz X CosQ

Püçgen / Pyıldız = 3 çıkmaktadır ve görüldüğü gibi üçgen çalıştırmada yüklenilebilecek motor gücü yıldıza göre 3 kattır.

Motor neden yıldız neden üçgen çalıştırılır sorusuna umarım kendimce cevap verebilmişimdir.

Ayrıca CosQ olarak yazdığımız bir değer vadır ondan bahsetmeyi unuttuk. Bu değer ise motorun üretim sırasındaki deneyler ve hesaplamalar sonucunda ortaya çıkan motorun nominal değerinde çalışırken şebekeden çekeceği aktif gücü gösterir. Motorlar endüktif yükler olduğu için hat gerilimi ve hat akımı arasında faz farkı bulunmaktadır. Yazdığımız bu CosQ değeri bu faz farkının ne kadar olacağına trigonometrik açıdan gösteren bir değeri ifade eder gerçek anlamı ise Q değeri kadar gerilim ve akım arasında faz açısı bulunaktadır.

CosQ = 0.8 olan bir motoru ele alırsak bu motorun nominal çalışmasında çekilecek akım ve gerilim arasında Q= 35 derecelik bir faz farkı olacağını gösterir ve Enerji tüketimi ve bedeli açısında istenmeyen bir durumdur. Bundan sonrası kompanzasyonla ilgili devam ettiği için bu bilgileri burda vermek uygun oöayacaktır.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
sayın arkadaşlar benim sormak istediğim şey madem motorlar atıyorum toplam 1500 devir bölü dakika ise yani üçgende bu devre 5 san ulaşırsa yıldızda 15 olsun diyelim.ve yine madem devir değişmeyecek bu motorlar neden hep sonra üçgene çevriliyor.

Nedeni Yıldızda sargı başına düşen voltaj farklı, üçgende sargı başına düşen voltaj farklıdır. E voltaj farklıda ne oluyor dersen ki şuan bunu okuyosan diyosun, motor gücünde değişme olur bu durumda demek oluyor. Trifaze motorların içerisinde 270 derecelik açılarla yerleştirilmiş 3 bobin grubunda var.
Yıldız bağlantıda 2 bobin grubuna verirsin 380 voltu ve bobin başına hesaplarsan 380/kök 3 = Ortalama 220 volt düşer. Üçgende ise Bobin başına tam 380 volt düşer. Üçgen bağlantıda motor tam güçte çalışır. Devirde dediğin gibi değişme olması mümkün değil Sargılar dahlender sarılmamışsa. UMarım faydalı olmuştur verdiğim bilgi. Kolay gelsin...
 
kalkışta demeraj akımıda yüksek olacagından termiği ve sigortayı yüksek sececek veya ayarlayacaksın.buda normal çalışmaya gecince bişeye yaramıyacaktır.
 
Üçgende motor daha yüksek voltajla (380V) aynı devirde daha az akımla (Yıldız bağlantıya göre) daha çok güç üretir. Bu yüzden...
 
Arkadaşlar açıklamalar gerçekten çok güzell. ama önemli hususlardan bride motorun etiket değeridir. örneğin etiket değeri üçgen 220 olan motorla karşılaşan arkadaşlar bilir lerki bu motora bizim sistemde üçgen yol veremeyiz.
 
sevgili arkadaşlar bir konude herkes bana yardımcı olsun lütfen:yıldız üçgen motorlar asansötlerde kulanılırmı bilgisi olab arkadaşlar lütfen paylaşssın.....

asansötlerde kulanılan kumadan devreleri ne tür bir kumada devresidir...............
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Arkadaşlar bir motorun üzerinde 380V Y(yıldız) 3gen 125kw 1500d/dk ve
380V Y Y 150kw 1750d/dk yazıyor.

Şimdi üsteteki yıldız bağlantı ise neden gösterimde 3gen var ayrıca devir sayıları neden farklı cevaplayabilir misiniz ?

Son olarak bu yol verme işini sürücü mü yapıyor yani yıldızla girip üçgene geçme olayını her motorun önünde sürücü mü oluyor bilgilendirirseniz sevinirim bu konularda ne yazık ki cahilim.
 
İlk başta yıldız bağlantıyla yol verip daha sonra üçgen bağlantıya geçmeyi arkadaşlar anlatmışlar ki ben genel olarak öyle biliyorum. Aklıma geldi acaba ilk başta yıldız yol verilmesinin sebeplerinden biriside harmonikler olabilirmi? Yani fazlar arasında düzgün bir güç dağılımı yapmak için.
 
T.T Arkadaşım hatırladığım kadarıyla Asankron motorların devir sayıları sabittir yanlız özel sarımlar hariç. Elindeki motor büyük ihtimal özel bir sarım olan dahlander sarımla sarılmış.Yani iki devir e sahib bir motor.1500d/dk da ve 1750d/dk bu iki devirdede bu makinaya benim anladığım yıldız üçgen yol verilebiliyor.Yanlış biliyor olabilirim.Sürücü devre işine gelince çok basit bir kumanda devresi ile veya özel paket şalterlerle, veya plc de basit bir proğramla yol vermen mümkün.Saygılarımla...
 
harmoniklerin yıldız üçgen bağlantı ile alakası bulunmamaktadır. Motor eğer bir invertör ile yol alıyorsa zaten %1 - %5 'den daha az olmak üzere THD ( Toplam Harmonik Bozulma ) meydana gelir. Yıldız veya üçgen kalkmasının harmonik oluşmasına etkisi olmaz.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,197
Mesajlar
915,762
Kullanıcılar
449,977
Son üye
keskiyan

Yeni konular

Geri
Üst