Tavan vantilatörü bobin bağlantısı

alikopgel

Üye
Katılım
23 Tem 2019
Mesajlar
2
Puanları
1
Yaş
49
56189

Arkadaşlar, resimdeki bobini olan tavan vantilatörünün bobin bağlantısını yapamadım, bilgisi olan varsa, yardımcı olursa sevinirim.
İç sargıdan iki uç, dış sargıdan iki uç geliyor, ayrıca birde kondansatör var, aslında kondansatör iki çıkışlı ancak ben bugüne kadar ikinci çıkıştan hiç çalıştıramadım.
Aslında daha önce çalışıyordu, ben ses geldiği için rulmanlarını değiştirdim, tabiiki sökerken bobin tellerinide karıştırdım.
Bir ara çalıştırdım, bobinin birine faz ve nötr diğerine ise kondansatör ile bağlantı yaptım, yani birisi ana sargı diğeri yardımcı sargı olduğunu anladım, fakat bağlantıyı biryere çizmedim kaydetmedim, motor çalışırken çok titrriyordu zırıldıyordu, tekrar söktüm ve bağlantıyı değiştirerek farklı kombinasyonları denedim, ters düz çalıştırdım fakat diğer kombinasyonların hiçbirinde dönmedi, bobini inceledim ve daha önceden kopuklar olduğunu gördüm ve tam bu sırada denemeler yaparken tellerin izolasyonlarına dikkat etmediğim için iki sargıyı yaktım, sonra yanan iki sargıyı söküp tekrardan sardım, tüm sargıları tektek kontrol ettim ve 25 ohm değerde olana kadar bobinleri tamir ettim, dış sargının toplan değeri 260ohm iç sargının tüm değeri 150ohm oldu, şimdi motoru topladım fakat hiçbir kombinasyonda dönmüyor, titreme azaldı fakat dönmüyor, fikri olan varmı?
https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/1-asenkron-motor-devir-yönü-değiştirme.29/page-5
daimiDYD (Custom).jpg
Arkadaşlar şimdi forumda biraz araştırınca bu konuyu ve çizimi buldum, uyguladım ve motor çalıştı, ters-düz de çalışıyor, aslında tesadüfen çalıştırdım, daha önce bu bağlantıyı denemiştim fakat çalışmamıştı, bu denememde tesadüfen kondansatöre elim değdi ve motor dönmeye başladı, anladım ki kondansatörümde sorun olduğunu farkettim, elimde aydı değerde iki kondansatör daha vardı ve üçünü birden paralel olarak devreye ekledim, şimdi dönüyor, hatta çizimdeki gibi ters-düz dönebiliyor, yardımcı bobinin bağlantısını ters çevirip ana bobini ellemedigimde dönüş yönü değişiyor, fakat şimdi başa döndüm, motor yine yavaş dönüyor ve zırıldıyor, rulmanları yeni değiştirdim, anlayamadığım birşey var ama ne?
 
Son düzenleme:
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Geçmiş olsun ama yanlış yerlere bakmışsınız, elinizdeki motor çift sargılı-dahlender diye geçer, forumda bu şekilde arama yapın.
 
Geçmiş olsun ama yanlış yerlere bakmışsınız, elinizdeki motor çift sargılı-dahlender diye geçer, forumda bu şekilde arama yapın.
Merhaba, cevabınız için teşekkürler, forumda ve net'de biraz araştırma yaptım şimdi, anladığım kadarıyla dahlender motor;
yıldız ve üçgen sargılara sahip, fakat benim elimdeki motorun resimdeki iç kısımda kalan dairedeki sarımdan iki tel, dış dairedeki sargıdanda iki tel geliyor, ayrıca motoru ilk söktüğümden beri sadece 4 adet kablo ile bağlantı yapılmıştı, yani hani bobin kabloları ince görmemiş olabilirimde, bobinlerden çıkan ince tellerin ilk olarak bağlandığı küçük bir pcb plaket var burada 4 adet kablo bağlanabilecek yer mevcut ve buradan 4 renk 0.75 kablo ile rotorun içinden geçiyor, yani bu kadar şeyi 4den fazla kablo görmemiş olmamın imkanı olmadığını anlatmak için yazdım.
kısacası bu motorda iki ayrı sargı var elbette ama yıldız veya üçgen sarım gibi bobin aralarından uç alınmamış, ana sargı dış sargı, yardımcı sargı ise iç sargı, bunu nasıl anladın derseniz, bildiğiniz üzere ana sargıya faz ve nötr bağlantıyı direkt bağlayıp, yardımcı sargıya kondansatörü seri bağladığımızda motor hareket edebiliyor, ben denemelerimde gördümki, dış sargıda faz ve nötrü değiştirmeden, iç sargıya kondansatörle seri bağlayınca bir yöne dönen motor, iç sargı bağlantısını ters çevirince diğer yöne dönüyor.
Sonuçta bobinlerimden 2dış sargı kablosu, 2 iç sargı kablosu geliyor ve eskidende böyle çalışıyordu, ben bu motoru rulmaları bozuk olduğu için söktüm ve bağlantıları karıştırmıştım konuyu açtığımda, fakat bu arada bağlantıların doğrusunu bulup çalıştırınca, motorda titreme yani zırıltı olduğunu görünce sizlerden fikrinizi istiyorum.
tavan vantilatörü olan bu motorda, bir çift yön switchi ile yardımcı sargı ve kondansatörü bağladım, switchi değiştirdikçe dönüş yönü başarıyla değişiyor, birde üzerinde L-1-2-3 çıkışları olan bir switch var, bu switchi ölçerken içinde direnç olduğunu farkettim, yani bir kademede L den giren fazı 1-3 uçlarına gönderirken 1.3ohm değer ölçerken, diğer kademede, L den1-2 uçlarına 1.5ohm, diğer kademede, L den 1-2-3 uçlarına 1.8 ohm ölçüyorum, dördüncü kademede L den sadece 3 nolu uça 1.3ohm direnç var, sanırım bu switch ile hız kontrolü yapılıyor düşüncesi ile ana sargıya seri bağladım, devirde pek bir fark göremedim, belki fark vardır ama ben hissedemedim, devir ölçerim yok fark varsada görülebilecek kadar fark yok.
Sonuçta titreme-zırıldama devam ediyor!...
Sorunum hakkında fikri olan varmı?
 
Baglantinizi böyle yapın bakalım değişiklik olacak mı? Eğer yine yavaş dönüyorsa mekanik sıkıntı vardır rulmanları yeniledim demiştiniz acaba toplarken kapak civatalarini sıkarken kayma mi yaptı, söküp her birini azar azar sıkın ilerletin sonuna kadar bijonlarda yaptığımız gibi.
images (6).jpeg
 
Aynı resimdeki tarifinizdeki gibi bağladım zaten, s1 ve s1 uçlarını switch ile yön değiştiriyorum, motorun yönü değişiyor sorun yok, diğer tüm bağlantı şekillerinde zaten motor hiç dönmüyor, dediğiniz gibi kapak civatalarınıda yavaş yavaş sıkarak balans ayarıda yaptım, 12 iç ve 12 dış sargı var, tek tek sargıları kontrol ettim, 12 sargı seri olarak devam ediyor, yani atlayarak bağlantı yapılmamış, bir sargı bitince tel hiç kesilmeden diğeri sargıya geçip devam ediyor, dış sargıları tektek her birinde 25.4 ohm ölçüyorum fakat 4 tanesinde daha önceden yapılmış olan lehimler gördüm ve ölçtüğümde 12 ila 15 ohm arası değerler gördüm, sanırım sorunum bu, bu sargıları tamir etmem gerekiyor, bilgiler için çok teşekkürler.

 

Forum istatistikleri

Konular
127,959
Mesajlar
913,912
Kullanıcılar
449,606
Son üye
rasit.

Yeni konular

Geri
Üst