Senkron Alternatör-İkaz-Yüklenme

Katılım
16 Mar 2009
Mesajlar
5
Puanları
1
İyi günler,mesleğe yeni başlamış genç bir kardeşinizim,aşağıdaki konularda yardımcı olabilirseniz çok sevineceğim.Saygılarımla.

Dizel veya gaz motorlu senkron jeneratörleri düşünelim.Burdaki ikaz sistemini anlamıyorum.Daha da açarsak :

Örneğin çevirici makinası gaz motoru olan bir senkron jeneratör düşünelim,devri 1000 devir/dakika olsun.Bu makina stopta ,yani çalışmıyor olsun,şimdi;

Diyelimki ben bu jeneratörü çalıştırıp,senkrona sokup,%100 yükleyip,devlete elektrik satmak istiyorum :

1-Stoptayken de bu senkron jeneratör ikazlımı?yani stoptayken dışardan jeneratöre ikaz veriliyormu,yoksa bu ikaz jeneratörün içinde depolumu yani dışardan sürekli ikaz elektriği verilmiyormu?

2-Çevirici makinayı start edip 1000 devir/dakikaya ulaşıncaya kadar içbbir şekilde elektrik üretilmiyor değilmi ve start edip 1000 devir/dakikaya ulaşıncaya dek dışardan ikaz elektriği veriliyormu,yoksa yukarda sorduğum gibi bu ikaz zaten senkron jeneratörün içinde depolumu?Depoluysa nasıl bir şekilde depolu,yapısı nasıl?

3-devri 1000 e ulaştırdık,frekans ve voltajı enterkonnekte sistem değerleriyle eşitledik,kesiciyi kapattık ve senkron jeneratörü yüklemeye başladık;İşte bu noktadan itibaren jeneratörün yüklenmesini zihnimde canlandıramıyorum.Yani, o sırada jeneratör 1000 devir de ,frekans-voltaj şebekeyle eşitlenmiş,kesiciyi kapatmışız,o sırada ne oluyor ikaz sistemi nasıl çalışıyorda yüklenme oluyor?ikaz sistemine ne geliyorda (sinyalmi,akımmı,ne?) ikazlanıp yüklenme oluyor?Bu sırada voltaj regülatörünün rolü ne,yapısı nasıl,burdaki potansiyometre ne işe yarıyor,yapısı nasıl?

4-Pilot ikaz nedir,ikazın ikazımıdır,yani jeneratör çalışıp 1000 devre gelinceönce pilot ikaz ana ikazı ikazlayıp,ana ikazda alternatif akım üretilip sonra döner diyotlarda doğru akıma çevrilip ana stator sargılarınamı veriliyor?Burda ana ikaza doğru akım pilot ikazdan geliyorsa pilot ikaza ilk doğru akım nereden geliyor,işte burayı anlamıyorum?

5-Bir dizel motor düşünün,meknik gücü 4000 KWm deniyor(burdaki KWm mekanik güç anlamına geliyormuş),ancak bu dizel motorun elektriksel gücü 3916 KWe deniyor,şimdi:Burdaki %2,1 lik kayıp için alternatör verimi deniyor yani %97,1 lik bir verim.Bu alternatör verimi,yani burdaki kayıp nerden kaynaklanıyor ikazla ilgisi varmı yoksa ısı,sürtünme vb.kayıplarımı?
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
merhaba... sırayla cevaplamaya çalışayım...
1-Stop konumunda ikaz verilmiyor. Çünkü ikazın amacı nominal hızında dönen rotordan dc akım geçirerek döner bir manyetik alan oluşturmak. lenz yasasına göre de değişken manyetik alana maruz kalan stator sargısında gerilim oluşur.
2- Yukarıda da bahsettiğim gibi Generatörü ikazlamak için önce nominal devrinde çevirmek gerek. İçerisinde depo olan birşey yok. İkazı( uyartım) rotor sargısına dışarıdan; dinamik ya da statik olarak verilir.Bunun ilk şartıda generatörün nominal devrinde dönmesi. Küçük güçlü sabit mıknatıslı generatörün uyartımı farklı, onu istisna tutalım.
3- Konu iyice derinleşmeye başladı... kesici kapattığı anda rotordaki manyetik alan ile stator manyetik alanı aynı hızda dönerler ve birbirlerine kilitlenmiş haldedirler. Generatörün yüklenmesi için yapmanız gereken ikaz akımına müdahale etmek değil; rotora uygulanan mekanik girişi (dizelde yakıt miktarı-hidrolikte çarka ulaşan su miktarı) artırmaktır. Mekanik giriş artırıldında rotor manyetik alanı ile stator manyetik alanı arasında bir faz farkı(açı) oluşur.
Bu faz farkına biz yük açısı diyoruz. Bu açı 90 derece iken türbinden maksimum yük alınır.
Voltaj regülatörü generatörün çıkış gerilimini sabitler; sistemin durumuna göre değişmesine mani olur. Potansiyometreden kastın ise yanılmıyorsam generatör çıkış gerilimini ayarlamak için kullanılan reosta. Bunun amacı da generatörün çıkışını istediğimiz değere getirebilmemiz.
4-Pilot ikaz dediğin gibi ikazın ikazı...Rotor miline bağlı; ikaz akımını meydana getiren ana ikaz dinamosunun ilk ikazını sağlar. Bazı yerlerde bu bulunmayıp santral dc sistemden ilk ikaz verilir. Pilot ikaz için genelde sabit mıknatıslı generatörler kullanılınır. Bisiklet dinamosunu düşün. Orda uyartım mıknatıslarla sağlanır.Kafanda canlanması için N-S kutupları arasında bir bobini çevirirsen orada gerlim endüklenir; öyle değil mi?
5- Mekanik kayıplar ve elektriksel kayıplardan oluşur. Elektriksel kayıplar demir ve bakır kayıpları; mekanik kayıplar ise sürtünme, yatak kayıpları vb...
 

Forum istatistikleri

Konular
128,212
Mesajlar
915,855
Kullanıcılar
449,990
Son üye
alpersirakaya

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst