Paralel ve Seri motor farkı

Katılım
25 Ara 2009
Mesajlar
294
Puanları
1
Yaş
33
Arkadaşlar paralel motor ve seri motor arasındaki farklar nelerdir?
Birde motorun çalışma yapısı nasıldır.yani örnek bir oyuncak motor içinde 3tane karşılıklı bobin var nasıl çalışır sistem olarak ?
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Elektrik motorları bölümüne yazdım birde hee:)
Yokmu arkadaşlar sorunun cevabı?
 
Seri Motorlar:
1-Yol alma anında momentleri cok yüksek oldugundan yüksek moment istenen yerlerde kullanılır.(tren,tramway)
2-Devir sayıları yüke göre degişir.
3-Boşta hiç bir zaman çalıştırılmazlar aksi halde devir sayıları cok yükselerek motorun parcalanmasına neden olabilir.Bundan dolayı seri motor iş yerinde ya dişli ile yada direk baglanmalı,kayıs veya zincir ile hic bir zamanbaglantı yapılmamalıdır.

Paralel(Şönt) Motorlar
1-Yol alma anında ilk kalkınma momentleri düşük oldugundan asırı yüklerde kolay yol alamazlar.
2-Devir sayıları yük ile cok az bi degisme gosterir.
3-Motor bosta calıstırılırken devir sayıları tehlikeli degerlere ulasmaz normal degerinde kalır.

Hatırladıgım kadarı ile....
Saygılar.
 
dalton_0049
Teşekkürler:)
 
dc motorda 3.maddede direk bağlanmalı demişiniz ya dalton kayış yada zircirle bağlanmamalı diye sebebi nedir??anlayamadım
 
Arkadaşlar paralel motor ve seri motor arasındaki farklar nelerdir?

DC motorları uyartımlarına göre üç çeşittir.
1- Şönt motorlar
2- Seri motorlar
3- Kompunt motorlar

ŞÖNT MOTORLAR

Şönt motorda uyartım sargısı endüviye paralel bağlanmıştır. Motorun kutup (endüktör) sargıları ince kesitli çok sipirli yapılmıştır. Çünkü uyartım sargısında kullanılacak gerilim değeri küçük bir değer olması yeterlidir. Şönt motor endüvi sargısı uçları A-B, uyartım sargısı uçları C-D harfleri ile gösterilir. Motor ilk çalıştırıldığında zıt emk değeri sıfır olacağından aşırı akım çekecektir. Bunu önlemek için motor yol verme direnci LMR reostası kullanılarak ilk kalkınma anında düşük akım çekilmesi sağlanır. Zıt emk değeri arttıkça direnç devreden çıkarılarak uygulanan gerilim değeri arttırılır. Motorun devir sayısı QST reostası ile ayarlanır. TS Direncinin değeri küçüldükçe uyartım sargısına uygulanacak gerilim artacağından, oluşturacağı manyetik alanda artacaktır. Kutup manyetik alanının artmasına bağlı olarak endüvi daha büyük güçle döndürülerek devir sayısı arttırılacaktır.
Şönt motorların ilk kalkınma momentleri düşüktür. Bu yüzden aşırı yüklerle kalkınamazlar. Devir sayıları sabit kabul edilir.

SERİ MOTORLAR

Bu motorlarda uyartım sargısı endüvi ile seri bağlanmıştır. Bir alan ayarlayıcı direncin uyarı sargısına paralel bağlanması suretiyle ana alanı zayıflatarak devir sayısını yükseltme işlemi bu motorlarda uygulanmaz. Uygulansa bile çok enderdir.
Seri motorlarda endüvi akımının tümü uyartım sargısından geçer. Bu nedenle endüvi akımı yükseldikçe uyartım akımı da yükselir ve bu oluşum özellikle motorun yol alması sırasında büyük olur.

Seri motorların yol alma momentleri diğer motorlardan büyüktür. Yüksüz olarak yüksek devire geçme sırasında endüvi akımı ve buna bağlı olarak uyartım akımı giderek düşer. Uyartım akımı ile birlikte uyartım alan şiddeti azalacağından devir sayısı yükselir. Seri motorlar yüksüz durumda devirlerini giderek yükseltirler. Bundan dolayı seri motorlar hiçbir zaman düz kayışlı makinelere bağlanmamalıdır. Aksi halde kayış fırlayabilir. Seri motora yüklenme anında endüvi akımı ve buna bağlı olarak uyartım akımı yükselir. Uyartım akımının yükselmesi sonucu döndürme momenti artar iken devir sayısı düşer. Böyle bir durumda yükselen endüvi akımı ön direnç üzerinde bir gerilim düşmesine neden olur ve bunun sonucu endüvi gerilimi düşer. Endüvi akımıyla birlikte uyarı akımı da yükseldiği ve endüvi gerilimi düştüğü için, devir sayısı azalır.
Seri motorlar elektrikli araçlarda, örneğin: tramvaylarda ve elektrikli otoraylarda kullanılırlar. Şayet bu motorların statoru saç paketi halinde ise, alternatif akımla da çalışabilirler. Alternatif akımla da işletilmek üzere yapılmış seri motorlara üniversal motorlar denilir.

KOMPUNT (SERİ-PARALEL) MOTORLAR

Kompunt veya bileşke alanlı motor da denilen seri/şönt motorlarda ana kutuplar üzerine bir seri sargı ve bir şönt sargı oturtulmuştur. Devir sayısının ayarlanması yol verici ve alan ayarlayıcı dirençler üzerinden yapılır. Bileşkelendirilmiş bir motorda, seri sargının manyetik alanı ile şönt sargının manyetik alanı aynı yönde olacak şekilde seri sargı tertiplenmiştir. Bileşkelendirilmiş motor yüksüz durumda bir şönt motor gibi bir tutum gösterir ve yüklenme anında devir sayısı fazlaca düşer. Çünkü yüklenme anında endüvi akımı yükselmekte ve buna bağlı olarak ana alanın manyetik akısı kuvvetlenmektedir.

Seri sargının manyetik alanı şönt sargının manyetik alanını zayıflatacak şekilde seri sargı bağlanırsa, bu motor “karşı bileşkelendirilmiş” olur. Şayet dönme yönünü değiştirme işlemi sırasında bağlantılar yanlış yapılırsa (örneğin: GA'dan, HB’ye olacak yerde GA’dan, F’e olması), istenmeden bir bileşkeli motordan karşı bileşkeli bir motor oluşturulmuş olur. Bunun sonucu bileşke alan zayıflayacağı için, yüklenme anında devir sayısı yükselir.
Bileşke alanlı motorlar şönt motorlarıyla ilk çekme momentinin karşılanamadığı yerlerde, örneğin: vinçlerde kullanılır. 12 kW’ın üstündeki dıştan uyarmalı bir motorda ya da bir şönt motorda yardımcı bir sargı bulunuyorsa, bunlar seri/şönt motor gibi bir tutum gösterir. Bu tür motorlara yardımcı bir seri sargı döşenmesinin nedeni, yüklenme anında endüvi alanının ana alanı zayıflatması sonucu oluşan devir artışlarından kaçınabilmektir.
Doğru Akım Motorlarında Devir Ayarı
DC motorlarda devir ayarı endüvi geriliminin değiştirilmesi ve uyartım akımının değiştirilmesi olarak iki yolla yapılabilir. Ancak, uygulamada bu yöntemlerden uyartım akımı ayarı kullanılır. Uyartım akımı artırılınca devir sayısı artar, azaltılırsa devir sayısı da azalır.
 
Analizör teşekkürLer:)
Peki motorlarda EMK-ZEMK kavramlarının açıklaması nedir?
 
https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/elektromotor-kuvvet-emk.4394/

Zıt Elektro Motor Kuvveti (ZEMK)

Bobin içerisindeki kuvvet çizgilerinin değişimi bobinde zıt elektromotor kuvvet (zıt EMK Ez) adı verilen bir gerilim endükler. Bu gerilimin yönü Şekil 1.30 'da gösterilmiş olduğu gibi kaynak gerilimine ters yöndedir.
Dolayısıyla da zıt EMK bobinden kaynak geriliminin oluşturduğu akıma ters yönde bir akım akıtmaya çalışır. Bu nedenledir ki kaynak geriliminin oluşturduğu "I" devre akımı ancak T/4 periyot zamanı kadar geç akmaya başlar.
Zıt EMK 'nın işlevi LENZ kanunu ile şöyle tanımlanmıştır.
LENZ kanununa göre zıt EMK büyümekte olan devre akımını küçültücü küçülmekte olan devre akımını ise büyültücü yönde etki yapar.

Endüktif Reaktans (XL):


Bobinin içinden geçen AC akıma karşı gösterdiği dirence endüktif reaktans denir.
Endüktif reaktans XL ile gösterilir. Birimi "Ohm" dur.
Şöyle ifade edilir:
XL = ω.L 'dir. ω = 2.π.f olup yerine konulursa XL = 2.π.f.L ohm olur.
ω : Açısal hız (Omega)
f: Uygulana AC gerilimin frekansı birimi Herzt (Hz) 'dir.
L: Bobinin endüktansı olup birimi Henry (H) 'dir.

a) AC kaynak geriliminin pozitif alternansındaki devre akımı.
b) Kaynak gerilimi (v) devre akımı (i) ve zıt EMK (Ez) arasındaki bağıntı
"L" nin değeri bobinin yapısına bağlıdır.
Bobinin sarım sayısı ve kesit alanı ne kadar büyük olursa "L" o kadar büyük olur. Dolayısıyla AC akıma gösterdiği dirençte o oranda büyür.
"L" nin birimi yukarıda da belirtildiği gibi Henry (H) 'dir. Ancak genellikle değerler çok küçük olduğundan "Henry" olarak yazımda çok küsürlü sayı çıkar.
Bunun için miliHenry (mH) ve mikrohenry (µH) değerleri kullanılır.
Henry miliHenry ve mikroHenry arasında şu bağıntı vardır.
MiliHenry (mH) :1mH = 10-3 H veya 1H = 103mH
MikroHenry (µH) : 1µH = 10-6 H veya 1H = 106 µH 'dir.
kaynak: Hayatforumda
 

Forum istatistikleri

Konular
128,198
Mesajlar
915,779
Kullanıcılar
449,981
Son üye
Muhammeddt

Yeni konular

Geri
Üst