Kamyon Damperinin YG iletkenlerine değmesi

Evcioglu

Üye
Katılım
14 Ara 2007
Mesajlar
93
Puanları
1
Yaş
39
Hattın işletme gerilimi 15,8 kV, dikkatsizlik sonucu kamyon damperi YG iletkenlerine temas ediyor
 

Ekli dosyalar

  • Reim(19).jpg
    Reim(19).jpg
    87.1 KB · Görüntüleme: 237
  • Resim(21).jpg
    Resim(21).jpg
    66 KB · Görüntüleme: 208
  • Resim(25).jpg
    Resim(25).jpg
    52.5 KB · Görüntüleme: 201
Moderatör tarafında düzenlendi:
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Neden dorsenin lastiği değilde çekicinin tekeri patladı acaba ? Konuyu hortlattık ama
 
Aslında diğer tekerlerde patlayabilirdi veya hiçbir teker patlamazdı. Bu tekerin patlaması tamamen tesadüf. Konu dirençle ilgili. Bu teker demek ki yarı iletken bir hale gelmiş ve piyango buna vurmuş.
 
elektrik her zaman boyle değilmidir zaten direnci en zayıf noktadan bir yer bulup oradan patlak verir.
 
elektrik her zaman boyle değilmidir zaten direnci en zayıf noktadan bir yer bulup oradan patlak verir.

Aslında diğer tekerlerde patlayabilirdi veya hiçbir teker patlamazdı. Bu tekerin patlaması tamamen tesadüf. Konu dirençle ilgili. Bu teker demek ki yarı iletken bir hale gelmiş ve piyango buna vurmuş.
Her 2 arkadaşın dediklerine katılıyorum. Her ne kadar vakıf olmasam da yalıtkanlarda kömürleşme dediğimiz olay gerçekleşip o lastik o değerdeki elektriğkte (og) iletken hale gelmiş ve yük toprağa akmış, dikkat edilirse yakın nokta da değil dış lastik gümlemiş. Beterin beteri var bütün lastikler de vazifesini yapsa yük de metal kasada kalsa idi kesin "can alırdı".
 
Dorsede damper yukarıya doğru teleskopik silindirlerle tam kalktığı konumda "YG" iletkenlerine teması sonucu bu olay olduğundan dolayı da bu çekicinin,sadece çekicide yer alan arka tekerlekleri etkilenip patlamıştır.Çünkü kanaatimce,bu dorseyi taşıyan tekerlekler tam olarak zemine (toprağa) temasın (damperin tekerlekleri havaya kaldırması sırasında da bir moment,döndürme kuvveti uygulamasını istemesi yüzünden bu gücünden dolayı etkilenerek,zemindeki toprakla olan normal temaslarını o an için kaybetmişlerdir) tam olarak da sağlanamamasıdır.

Yani bir tarafta yükselen damperin neden olduğu bu etkiyle,ağırlık merkezlerini,tekerleklerin dingil merkezlerinden dışarıya tam olarak kaydırıp da taşırdığı içindir.Oysa çekici kamyondaki lastikler,bu "YG" ile oluşan elektrik kaçağının akışı sırasında,tam olarak da,dorsenin tam yukarıya doğru kalkmasında,tepki olarak ters yönde aşağıya doğru moment uygulanmasıyla yere doğru,dorsenin en arkasından ve çekicinin en son tekerleklerinde,tam aşağıya doğru bastırılarak,tekerleklerin yalıtkanlık direnci (İçlerindeki çelik tellerle birlikte) düşerek zayıflamış ve çekicinin en sondaki lastikleri (Yani en fazla ters yöndeki bu döndürme momentinden de etkilenen kısımda) elektriğe karşı en zayıf halka olduklarından dolayı patlamışlardır.Benim "malzeme elektrik direnci","malzeme yalıtkanlık direnci" "basınç/direnç ilişkisi" ve "döndürme momenti" kavramlarıyla ortak olarak da yapabildiğim en mantıklı olarak varsaydığım açıklamam da sadece bu şekildedir.

Ama netice olarak da bu patlamanın nedeni,yine "direnç" olayına doğrudan doğruya da çıkmaktadır.Saygılarımla.
 
Son düzenleme:
Merhaba, bütün yorumlar ve açıklamalara bir şey eklemek istiyorum çok basit ve hepinizin aklına gelen şey de olabilir : Patlayan dorsenin lastiği diğer lastiklere nazaran biraz daha fazla yıpranmış ve lastiğin içindeki çelik tellerden daha önce kırılıp lastiği delip toprağa çok fazla yaklaşmış dolayısı ile kasa,hidrolik gövde,şase ve teker üzerinde toprağa teması bu kırık çelik teller sağlamış olabilirmi?
 
Merhaba, bütün yorumlar ve açıklamalara bir şey eklemek istiyorum çok basit ve hepinizin aklına gelen şey de olabilir : Patlayan dorsenin lastiği diğer lastiklere nazaran biraz daha fazla yıpranmış ve lastiğin içindeki çelik tellerden daha önce kırılıp lastiği delip toprağa çok fazla yaklaşmış dolayısı ile kasa,hidrolik gövde,şase ve teker üzerinde toprağa teması bu kırık çelik teller sağlamış olabilirmi?
Merhaba.Evet,dediğiniz şekilde bir olay olmuşsa,YG’li elektriğin ilk tercihi bu lastiği seçmek olmuş da olabilir yine, sn.Meraklı elektrikçi.Diğer türlü olan olma olasılığında ise,yere lastikler üzerine uygulanan daha fazla basınçla,tekerlek içindeki tellerin yere daha yakın olması,YG’li elektriğin bu atlama tercihini yine oluşturabilmiştir mantıklı düşünülürse.

Siz 600 volt ac ‘ye dayanıklı,direk ac’de çalışan ve bir yağlı kağıtla dielektrik (Yalıtkanlığı) sağlanan bir kondansatöre,1500-2000 volt ac.'yi verirseniz,çok iyi bildiğimiz gibi,bu belirli kalınlıktaki yağlı kağıdın yalıtkanlık direnci çok fazla aşılmış olur,İç kısmında delinme veya yırtılma oluşarak,her iki kondansatör plakası kısa devre olup kısa sürede birbirine de kaynayabilir.

YG’de lastikler üzerindeki olayda da benzeri olaylar olabilmiştir.Lastikte gömülü olan çelik teller,bir kondansatörün iletken plakasına,lastikler de yalıtkan dielektrik malzemesine doğrudan benzetilirse,yalıtkan-iletken-yalıtkan-iletken-...şeklinde oluşturulan bir nevi seri kondansatör dizilimlerinden,toprağa en fazla uygulanan bu basınçla,daha yakın olanı veya sizin de sözünü ettiğiniz üzere,bir tanesinin,yere çelik telinin zaten lastikten kolayca çıkıp direk yere de temasıyla,YG deşarjıyla geçen kıvılcımlar,sadece bu lastiğe azalan bu direnci nedeniyle bir piyango olarak da vurabilmiştir.Yani sonuçta en zayıf halka olarak direk onu da seçebilmişlerdir.

Lastiğin patlama olayı anlık veya çok kısa bir sürede,bu YG' li elektrik deşarjından oluştuğundan,dielektrik ısınması yoluyla değil de,lastiğin içinden akmaya çalışan ark kıvılcımlarının,bu lastiği belirli noktalarından delmesi veya yırtması (Ayni çok fazla gerilime maruz kalan kondansatördeki dielektrik malzemesinin delinmesi veya yırtılmasındaki gibi) şeklinde sonuçta gerçekleşen bir patlama olayı olarak da kabul edebiliriz.Saygılarımla.
 
topraklama direncinin düşük olduğu yere gelmiş olabilir;yada diğer tekerlerden farklı ürün olabilir
 
Söylenenlerin hepsi mümkün. Söz konusu lastik biraz daha çamurlu veya nemli de olabilir.

Kolay gelsin...
 

Forum istatistikleri

Konular
128,196
Mesajlar
915,752
Kullanıcılar
449,973
Son üye
sfc16

Yeni konular

Geri
Üst