Hidroelektrik santrali generatör çıkış gücü

kanatlar kapalı derken kastettiğiniz kanatlar suyun akışıyla paralel mi demek istediniz. Öyleyse bir elektrik motoru jeneratörü 750 dev/dk da çeviriyor olabilir. Veya kanat açısı tam 0 derece değildir.

Aynen hocam haklısın kanat acıklıgı yüzde 5 lerde iken 750 rpm oluyor.
 
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
O kanat açıklığı 750 devire çıkmasına yetiyor. Yüzde 6 yapsan devir daha fazla artacaktır onun için istenen 750 dir. O değerde yüzde 5 sağlanıyordur. Bu kadar basit.
 
Hocam gercekten Allah razı olsun cok faydalı oldu lakin ben anladıgımı söyleyeyim sizde yanlısım varsa düzeltin.şimdi biz set edilen güç değerini arttırdıgımızda aslında rotor sargılarına uygulanan uyartım akımını arttırıyoruz.bunun sonucunda rotor devri sabit kalınması için türbin kanatları açılıyor ve frekans ve devir sabit tutuluyor.Aklıma takılan soru
1- çıkış gücü arttıgında rotor mili neden yavaslama eğilimi gösteriyor ki bizde bu devri sabit tutmak için kanatları açıyoruz
2-
Gücü o an çalıştığından farklı bir değere set ederseniz hız regülatörü (governor) ayar kanatlarını o güç değerine ulaşıncaya kadar açar veya kapar, hızı da %100 de tutmak için düzeltme yapar. İkaz sistemi kendisini, yeni duruma uygun hale getirir. İkaz sistemi çalışma ayarlarına bakarsanız, sabit aktif güç, sabit reaktif güç gibi çalışma biçimleri olduğunu görürsünüz. Sabit reaktif güç durumunda yeni güç değerine uygun ikaz akımı çok çok hızlı bir şekilde değiştirilir. İkaz sistemi hız regülatörünün manevralarını güç hesapları ile belirler ve pozisyonunu alır.
 
Gücü o an çalıştığından farklı bir değere set ederseniz hız regülatörü (governor) ayar kanatlarını o güç değerine ulaşıncaya kadar açar veya kapar, hızı da %100 de tutmak için düzeltme yapar. İkaz sistemi kendisini, yeni duruma uygun hale getirir. İkaz sistemi çalışma ayarlarına bakarsanız, sabit aktif güç, sabit reaktif güç gibi çalışma biçimleri olduğunu görürsünüz. Sabit reaktif güç durumunda yeni güç değerine uygun ikaz akımı çok çok hızlı bir şekilde değiştirilir. İkaz sistemi hız regülatörünün manevralarını güç hesapları ile belirler ve pozisyonunu alır.

Hocam ozaman şöyle diyebilir miyiz ;
Kanat ayarı ile ikaz akımı senkron bir şekilde değişiyor.biz gücü arttırdıgımızda kanat açıklığı artıyor buna karşılık rotor sargılarına uygulanan ikaz akımı artıyor,ikaz akımının artması ve kanat açılarının artmasıda rotor frekansını sabit tutuyor.(rotora uygulanan ikaz arttıkca mıknatıslanma artacak ve rotora yük binecek.sistem de frekansı sabit tutmak için kanat açılarını arttıracak)
 
Evet. İkaz kendi kontrol biçimi ne ise müstakil olarak onu yapmaya çalışır. Siz aktif gücü arttırmak (reaktifi azaltmak) isterseniz ikaza artır komutu gönderirsiniz (anma gücü değişmez). Anma gücünü artırmak isterseniz ayar kanatlarını açma (ister elle, ister lokal pano, ister Scada üzerinden) işlemi yapmanız gerekir. Hız regülatörünüzün güç set pointi alma ve o güce otomatik çıkma özelliği yok ise scada üzerinden adım adım ayar kanatlarını istediğiniz güce ulaşıncaya kadar arttırırsınız.

Hız regülatörü plc yazılımını yedeklediniz mi?
 
(Eski TEK ve TEAŞ) EÜAŞ'ta çalışıyorum. Yazılımı gönderebilirseniz (Dokunmatik panel yazılımını da) inceleyip, size hangi otomatik kontrol modları var söyleyebilirim.
 
Konuyu biraz toparlayalım.

1) Altarnatörün uyartım akımı arttıkça çıkış gerilimi artar.
2) Kanat açısını arttırdıkça devir sayısı yani frekans artar.

Siz diyeceksiniz ki hayır öyle olmuyor.
Bende diyeceğim ki hayır öyle olur.

Peki kim haklı....
 
Bu işin altında yatan mantık frekans kontrolü dür. Primer, sekonder ve tersiyer frekans konrol konularını incelerseniz mantığınıza daha çok yatmaya başlıyacaktır.

Sistem enterkonnekte Şebeke ile paralel çalıştığı için türbin dönme hızı aslında frekans tarafından kontrol edilir. Sisteminizin gücü frekans üzerinde etki edebilecek yükseklikte değilse zaten enterkonnekte şebeke sizi belli bir dönme hızında tutmak isteyecektir. Bu durumda sizin kanatlara uygulayacağınız fazla kuvvet sisteminizde daha fazla elektro motor kuvveti oluşturacak fakat aslında türbinin dönüş hızını artırmak isteyecektir. Sisteminizin dönüş hızı frekans kontrol mekanızması sebebiyle artamayacağından oluşan kuvvet ters manyetik kuvvet sayesinde çıkışınızdan daha fazla güç olarak ortaya çıkacaktır.

Sistem sabit hızla dönerken santralin enterkonnekte şebekeden bağlantısını keserseniz sisteminizin aşırı hıza gideceğini göreceksiniz. Tabiki bu istenmeyen durumu engellemek için aşırı hız kontrol sistemleri ve frenleme sistemleri mevcuttur.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,179
Mesajlar
915,658
Kullanıcılar
449,940
Son üye
yavuzturan

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst