Evde elyapımı amfi hakkında tavsiyeler.

hakan1846

Profesyonel Üye
Katılım
5 Ara 2010
Mesajlar
776
Puanları
306
Yaş
54
Uzun bir aradan sonra tekrar herkese merhabalar.Konuyu tekrar açmamı, sebepleri ve sonuçları ile açıklamaya çalışacağım.Konu her zaman yoruma açık olmakla beraber özellikle son 10 yıl içerisinde konu ile alakalı bildiklerimi, bilmediklerimi gözlemlerimi,tecrübelerimi paylaşmak adına ilgilenen arkadaşlara sadece tavsiye niteliğindedir.
Efendim,bendeniz yaşı itibariyle iflah olmaz bir Retrocu ve tek eğlencesi müzik dinlemek olan bir Hİ-Fİ bağımlısıyım.
1987 de TV çıraklığına başladığım yıllarda ilk projem gittiğim kursta satılan Edvin baskı devrelerine ses vermek oldu.Peşine elektor dan bulduğum preco ton kontrol ve preampliyi birlikte kutulamak oldu.Hatta o yıllarda Yazıcıoğluna gelen Aiwa kaset mekaniğini kutulayıp vumetreli kendi deck ini yapacak kadar ileri gitmişliğim var.Uzun yıllar boyu sorunsuzca kullandığım tesisatım şu an bodrumda ebedi istirahatgahında..
Zaman içerisinde sistemi yenileme daha prof sisteme geçmek farz oldu.Bütçe dahilinde yavaş yavaş bildiğimiz ve tavsiye üzerine bilindik markaların giriş seviyesi ile ilk adımı atmış olduk.Beraberinde dipsiz ve başı sonu belli olmayan bir dünyaya da merhaba demiş olduk.İşte tam bu noktada önemli bir konuya parmak basıyorum.Neden bunları yazıyorum...
Daha önce de yazdığım gibi son 10 yıl içerisinde bu hobiye hatırı sayılır miktarda nakit akışı sağlamış ve pek aradığını bulamamış birisi olarak vede bu konuda yalnız olmadığmı, benim gibi işin içinde olanların da olduğunu fark etmiş bulunmaktayım.
Yazdıklarım kendi fikirlerim,kedi tecrübelirimdir,kimseyi bağlamaz tamamen tavsiye niteliğindedir.Konuya ilgi duyan yeni arkadaşlara fikir vermek amacıyla yazıyorum.
Bu süre zarfında piyasada bilindik birçok amfi ve hoparlör markasını denemiş birisi olarak bir türlü istediğim sesi alamadım,arayışım hep bu yönde oldu.Müzik konusunda kulağını eğittini düşünen,duymakla,işitmek arasındaki farkı hisssedebilen bir yapıya sahibim.Müzisyen değilim,iyi bir dinleyici olmaya çalışıyorum.Zaman ve maddi imkanlar her zaman bu işin önündeki en büyük engel oldu.Pes etmedim,ve doğru ürünleri bir araya getirmeyi öğrendim.Kullanmakta olduğum tüm ürünleri detaylı olarak nedenleriyle sizlerle paylaşacağım.
 
Arkadaşlar,kendinize sistem kurmaya karar verdiyseniz öncelikle bildiklerinizi cebinize koyun şimdilik orada dursun.
Bütçeniz ne olursa olsun satın alabileceğiniz ve ulaşabileceğiniz ürünlere yatırım yapın.Yapabileceğinizi kendiniz yapın (amfi,preamfi,ton kontrol belki hoparlör.)yapamadığınızı satın alın.Nedenlerini anlatmaya devam edeceğim.
Şimdi baştan başlayalım.
Bu sektörde iki çeşit kullanıcı profili bulunmakta
1-High-End ciler
2-Hi-fi ciler

High-End ciler ; 1.5m kabloya gözü kapalı 300euro verebilen,adını duymadığımız çok özel seri, elyapımı veya sınırlı üretim yapılmış cihazlara ciddi paralar bağlamış sistemde son nokta ürünler kullanan,genellikle puro içip konyak yudumlayan elit abiler.Kesinlikle yadırgamıyor,eleştirmiyorum saygı duyuyorum,sadece bizim konumuz değil.Ama Hi-fi ciler ile hep fikir olarak anlaşmazlık halindeler.

Hi-fi ciler ; Genellikle daha halk'tan ve giriş seviyesindeki fabrikasyon seri üretim cihazlarla başlayıp zaman içerisinde al-sat yaparak sistemlerini bir üst seviyeye taşımaya çalışan bizim kesim.Giriş,orta ve üst düzey(high end giriş) seviyeleri vardır.Neyin giriş seviyesi,neyin orta,üst seviye olduğunu tek tek açıklamak mümkün değil.Fiyat ve az bulunurluk bu konuda bir kriter.
 
Şimdi hi-fi ci olmaya karar verdiyseniz,birinci kural, doğru ve uyumlu, max verimli çalışacak ürünleri bir araya getirmek olmalıdır.Alakasız cihazları toplamak size zaman ve para kaybettirir.Öncelikle yüksek güçlü amfi ve hoparlör takıntınızdan acilen kurtulun.Müzik dinleyecekseniz stereo sistemi tercih etmelisiniz,dolayısıyla Home Theatre ve Subbass lı sistemlerden uzak durun.Yüksek watt iyi ve kalite anlamına gelmez.Çoğu zaman ihtiyacınız olmadığı halde 100-200W sistemi size çakmaya çalışırlar.Satıcıların elindeki malı size kakalama çabasıdır.Şimdi size bir referans noktası vereyim.Evinizde kullandığınız standart bir televizyonun ses çıkışı 5W dır.Bu seviyeyi kendinize referans alın.Sıkı durun, dünya genelinde birinci sırada yer alan ve doğala en yakın sese sahip lambalı sistemler tercih edilir.İkinci sırada Class A sınıfı denilen ürünler tercih ve tavsiye edilir.Cass A sınıfı bir amfinin çıkışı kanal başına max 25-30W dır.İyi bir dinleyici için bu miktar yeterlidir.Class A yı açıklamaya çalışalım.Çıkış katında tek transistör bulunan ve sinüs sinyalini kırpma yapmadan ve doğal haliyle belli bir seviyeye kayıpsız yükselten çıkış katıdır.Dolayısıyla tercih edilme konusunda birinci sırada yer alır.Avantajları olduğu gibi dezavantajları da bulunmaktadır.Ancak konuya hakim olmayanların gözünü en çok korkutan, verimsizlik tabiridir.Verimsizlik gerçekten yalnış bir tabir ve yapmaya çalışanlar için kötü ve kalitesiz bir anlam ifade ediyor.Doğrusu, yapmaya çalıştığı iş için doğası gereği biraz fazla enerji harcıyan ve neticesinde hatırı sayılır ısıya sahip bir türdür.Bu tür sürekli tam güçte çalışıyormuş gibi çalışır,dolayısıyla sağlam bir trafo ve iyi bir blok kapasitör desteğine ihtiyaç duyar.Tavsiye isteyen ve kendisi yapmak isteyenlere,DIY Audio sayfasındaki A Class Opamp Base 15W SE devresini ve yorumlarını okumalarını tavsiye ederim.Yok ben hazır yapılmışını almak istiyorum diyenlere Marantz PM 7200 veya PM80 (aslında Class AB dir.)Modellerini yavsiye ediyorum.Safkan
Class A istiyorsanız konyak içen abilerin klübüne üye olmalısınız.
İkinci sırada kalite anlamında bence Class AB sınıfı yer alıyor.Ancak önce Class B den bahsetmemiz gerekiyor.Bu sınıfın çalışma şekli; Sinüs sinyalinin + ve - Alternanslara bölünmesi ile başlıyor,bölünen iki sinyal iki transistöre gönderiliyor ve her alternans ayrı ayrı yükseltilerek iki güç transistörün çıkışında tekrar birleştiriliyor.İşte fark burada ortaya çıkıyor,bu birleşme esnasında ses de ciddi detay ve arka plan kayıpları olduğu kabul ediliyor.Bunu minimum seviyede yapan kaliteli modeller olmasına rağmen detaycılar pek tercih etmiyor.Tek avantajı ısıl sorunları yok,sese yüklendiğiniz oranda enerji tüketiyor,bunun adına da verimlilik diyorlar.Ben bu sınıfı tavsiye etmiyorum.Benim tercihim ve şu an kullanmakta olduğum Class AB sınıfı kendi yaptığım enteğre amfidir.Enteğre amfi konusuna da açıklık getirelim,içinde enteğre olan anlamında değil,içinde preampli,ton kontrol,çıkış katlarını barındıran birbirine enteğre edilmiş anlamındadır.Bu sınıfı da şu şekilde açıklamaya çalışalım.Belli bir güce kadar Class A çalışıp belli bir güçten sonra Class B çalışan çıkış katlarıdır.Daha önce de belirtiğim gibi bir dünya para verip istediğim sesi alamamam teticesinde tercih ettiğim bir sistemdir.Aradaki farkı anlatmam mümkün değil,ciddi anlamda detay almakla beraber müzik dinlemek artık işkenceye dönüşmüyor.
Class D den hiç bahsetmiyorum.SMPS beslemenin subbass sürmek için üretilmiş distorsiyonu yüksek amfi versiyonu.Uzak duruyoruz vede evde oto sistemleri kesinlikle kullanmıyoruz.

Şimdi bir sistemi oluşturam parçalara,sondan başa doğru giderek bakalım.
Stereo sistemin en can alıcı parçası şüphesiz doğru hoparlör seçimi ve yerleşimi(buraya dikkat edin.)
Şu an Kenwood JL-922AV kule tipi hoparlör kullanıyorum.Tavsiye üzerine vede dinleyerek neler yapabildiğini test ederek,kısaca beğenerek aldım.Fakat evde ONKYO amfimle aynı sesi alamayınca bir süre hayal kırıklığı yaşadım.Nereye gelicez,hoparlör alacaksanız emin olmak adına amfinizi götürüp denemek gerçekten akıllıca,evde hayal kırıklığı yaşamazsınız.Hazır çalışan bir sistemi almak daha da akıllıca bir tercih olur.(Bu markanın LSP 7000 serisinden uzak durun).İstanbuldaki hoparlörcü camiasının yakından tanıdığı
Behsat üstadın bir tavsiyesini paylaşayım,ayak üstü tavsiyedir.Hoparlör tercih ederken kullanılan ahşabın çeşidi ve kalınlığı çok önemli.Dış kaplama ikinci plan.Akustik açıdan bir kabini oluşturan ahşabbın et kalınlığı özellikle alt frekanslarda size fayda sağlıyor.İçeride oluşan sesin ve basıncın hoparlörün ön tarafından atılması çok önemli.Alırken kabinin yan tarfına vurun ve dinleyin,içi boş hissi veriyorsa fabrikasyon üretimle karşı karşıyasınız.Dolu dolu ve duvar hissi veriyorsa bir kaliteden bahsedebiliriz.Kısacası ne kadar ağır o kadar iyi mantığıyla.İkinci olarak 3 yolu veya 4 yollu hoparlörler tercih edin,2 yollulara göre daha detaylı çalarlar.Dış görünüş en son tercih sebebiniz olsun.Kısaca hoparlör yerleşiminden de bahsedelim.Özetle her hoparlör farklı ortamlarda farklı yerler de farklı sesler çıkarabilir.Bu doğal bir durum, engellemek zordur ama iyileştirme yapılabilir.Her hoparlörün kendi karakteri olduğunu unutmayın, yerini beğenmeyebilir.Kullandığınız ortamdaki eşyaların düzeni odadaki keskin ve sivri köşeler hatta camlar sesin çınlamasına basların yok olmasına sebep olabilir.Alt frekanslar yani bas sesler, köşe ve sivri şeyleri gerçekten sevmiyor,yuvarlatılmış yumuşak hatlar daha iyi akustik veriyor.Bununla ilgili elyaftan yapılmış bas tüpleri mevcut.İki hoparlörü tv nin yanına yere koymak çoğu zaman iyi netice vermiyor.Hatta bazıları yerde durmaktan hiç hoşlanmıyor,bir miktar yerden yükseltmek gerekiyor,bu amaçla ufak birer sehpanın üstüne koymak bir çözüm şeklidir.Oturma düzeni ve hoparlörler ile eşkenar bir üçgen oluşturmaya çalışın.Önlerinde kesinlikle eşya vs.olmamalı direkt size bakmalı.Bunlar tecrübeyle sabittir.Son olarak hoparlörlerinizin kone çapı(delikler arası değil) en az 16cm olmalı,üzeri daha makbuldür.Full Range hoparlör tabiri kafanızı karıştırmasın,bu ikonik ve ütopik bir tabirdir ve çok nadir gerçeği bulunur.Teknik olarak bir hoparlörün aynı anda bas mid ve tiz frekansları vermesi pek mümkün değildir.Bu yüzden 3 veya 4 yollu tavsiye ediyoruz,her hoparlör kendine ayrılan frekans boşluğunda zorlanmadan çalışır.Yeri gelmişken konu ile alakalı bir başka teknik detaydan bahsedelim.Bir çoğumuzun anlamakta zorluk çektiği ve ne fayda sağladığını bilmediği Damping Faktör.Türkçesi sönümleme faktörü ama yine açıklayıcı değil.Bir hoparlöre gönderilen sinüs sinyalinin sese gönüştüğü andan itibaren ikinci sinüs gelene kadar hoparlörün başlangıç noktasına,sıfır noktasına geri dönmesi olayıdır.Eğer zamanında sönümlenemez ise ikici gelen sinyal hoparlörde doğru sese çevirilemiyor bu durum bize ses de bozulma olarak yansıyor.Buna birinci dereceden hoparlörün kalitesi sonrada amfinizin damping faktörünün yüksekliğinin etki ettiği söyleniyor.Ben sese çok bir fayda sağladığını düşünmeyenlerdenim.Bu sadece teknik bir bilgidir.Çok belirleyici bir faktör değildir,kafanıza fazla takmayın,burada kulagınıza güveneceksiniz.10 yaşından büyük hoparlör alıyorsanız içini açın kablo ve soketleri mutlaka yenileyin,oksitlenmeden dolayı ciddi direnç kayıpları oluşabiliyor,hatta crossoverlar elden geçirilmeli şişmiş kapasitörler değiştirilmeli, bunlar size yol su olarak geri dönüyor. Hoparlör konusunda yazacaklarım şimdilik bunlar.Neden bahsettiğim hakkında daha detay isteyen arkadaşlara baştan sona imkanlar dahilinde kullandığım hoparlörleri yazıyorum.inceleyin.
1-JBL LX55
2-Magnat motion 1000
3-Evidence Akustik HTS 8.2
4-Radiotehnica Supersound MK25
5-Kenwood JL-922AV


AMFİ SEÇİMİ;
Yıllar önce bir gece vardiyası sırasında acele ile topladığım yıllarca dolapta duran ve hayatımı kurtaran ikiliden bahsedeyim.
TDA 7850 ve LM 1036N
İkinci kez yeniden yapıp birleştirdim.Sorunsuz ve çok uyumlu çalışıyorlar.İsteyen düşünmeden yapabilir.Ben evde imkanlar dahilinde bi havya bir silikon tabancası ile delikli pertinaksa
yaptım.Vakti olan bakır pertinaksa yapsın, entegrenin bacakları birbirine çok yakın biraz uğraştırır.Çok az malzemeye ihtiyaç duyar ve yüksek verimliliğe sahiptir.
Sınıfı içerisinde en iyi özelliklere sahip bir çıkış katı olduğu için tercih ettim.

4 x 50 W MOSFET quad bridge power amplifier plus HSD
Class AB - Hi-Fi class
İster iki,ister dört çıkışı kullanın,çıkışlardan biri bozulsada ısınmıyor akım çekmiyor.Aşırı ısınma ve çıkışlardan dc voltaj kaçmasına karşın koruması mevcut.soft açılma ve kapanma gibi özellikleri sadece birkaçı, datasheet'i iyice inceleyin.
4ohm da kanal başına 55W sağlamasına rağmen ben 8 ohm da kullanıyorum,ses yetiyor artıyor bile.
Bir kaç püf noktaya dikkat çekiyorum.Kullandığım DVD kasasında yer olmdığı için trafo yerine 12v 10A. smps güç kaynağı kullandım.Bunu yapmamım iki sebebi var,biri yer sıkıntısı,ikincisi çıkış katı 14v da tam performansla çalışıyor.Trafo ile uğraşamazdım ve yaptım, beslemenin ses'e en ufak bir etkisi olmasın diye çıkışına 4x 6800 mf kapasitör paralel bağladım.Derin ve sağlam baslar için sağlam besleme gerekiyor.Dört çıkışı kullanacak arkadaşların kapasitör sayısını arttırması gerekir.
Ton kontrol devresi son derece başarılı net te şema ve bağlatı şeması mevcut,Voltaj kontrollu potanslar nedeniyle cızırtı patırdı osilasyon derdi yok.Tonlaması çok başarılı.Bu çıkış enteğresini tek başına sürebilecek değerlere sahip.
Arkadaşlar TDA 7850 İstanbulda 30tl.
LM 1036N 15tl.Toplamda 100tl gibi bir rakkama bu amfiyi yapabilirsiniz.Çalışır mı diye düşümneyeceğiniz ev de işinizi çok rahat görecek bi ikili.Bunun dışında tavsiye isterseniz edemiyorum,benim başım bu işten çok yandı.Binlerce lira vermek isterseniz marka amfiler sahibinden de duruyor.Beğenmezseniz 100 tl niz gider,900 cebe kalır.Yoksa al-sat a devam.
Bitti mi ,bitmedi bir Hi-fi cinin vazgeçilmezi olmazsa olmazı
Ekolayzer.High end ci abiler ile ayrıma düştüğümüz nokta.Onlara göre eko gereksiz ve sesin doğallığına aykırı.Oysa eko bir ton kontrol devresidir,amfinizin üzerindeki bas,tiz devreleri de iki bant ekolayzerdir.Detay meraklısı Hi-fi ciler ekosuz müzik dinlemezler,dinleseler bile dinlekdiklerinden birşey anlamazlar.
Buna kulak doyurmak diyelim,daha önce eko ile dinlediğiniz ve tüm enstrumanları duyabildiğiniz bir eseri bir de ekosuz dinleyin ve karar verin.Doğru kullanmak çok önemli,basları tizleri kökleyip V yapmak büyük hata,kullanım şekli böyle değil,kulağınızla ayarlayın.Konuştuğum bir çok müzik sever kullanmaktan yana ve tavsiye ediyor.Birkaç ufak detaya dikkat ederseniz V yapmazsanız gerçekten neler kaçırdığınızı fark edeceksiniz.Bu konuda yine üstadın tavsiyesini sizinle paylaşacağım.
Marantz EQ351'u inceleyin buna yakın değerlerdeki uygun fiyatlı ürünleri almaya çalışın.Hiç bir ekolayzer 1000tl etmez verilmez.
Ayrıntılara girmeyeceğim,referans alınacak bir üründür.
Son nokta ilk sıra,Kaynak.
Sisteme ilk ateşlemeyi yapacak olan sesin kaynağı nasıl olacak.
Kayıtlarınızı nerede nasıl saklıyorsunuz.Ben HDD kullanıyorum,çeşitli formatlarda değişik ses dosyalarımı DAC kullanarak analog'a çeviriyorum.
Cambridge Audio Stream Macig6 bir network player ve digital analog dönüştürücüdür.Bir çok farklı kullanım özelliklerine sahip özelikleri olan ödüllü bir üründür.Fikir vermesi açısından paylaşıyorum.Başlangıçta almakla hata yaptığmı düşündüğüm kullandıkça ne kadar işe yaradığını fark ettiğim bir ürün.Daha iyi açıklamaya çalışayım.Bir çok farklı kesimden konuştuğum insanlar, dinleyecek kaliteli kayıt bulmakta zorlandığını pikap plak ilişkisinin kendilerini zorladığından bahsettiler.Pikaplar kalite konusunda tartışılmaz ürünler olmakla beraber fiyatlarının uçuk olması plakların keza, iğne derdi derken masraflı olmaları dinleyicileri alternatif çözümler aramaya itmiş.Bu kullanıcı gurubu çözümü Spotify Premium da bulmuşlar.Bu digital platform aylık 14 tl gibi rakkama çok ciddi derece kaliteli ses formatları sunuyor.
Artık albümdü plak toplamaydı ciddi külfet olmaya başladı.TV deki müzik kanallarını kalitesi malum.Durum böyle olunca eskiye itibar kalmıyor,kaset ve cd lerin durumu belli.
Tercih sizlere kalmış,paylaşımlarım bilgi paylaşmak amaçlıdır.Kaynak olarak ne kullanacağınız sizlerin bütçesine ve tercihine kalmış.SELAMLAR SAYGILAR.
IMG_20180406_210935.jpg
IMG_20180406_210935.jpg
 

Ekli dosyalar

  • IMG_20180406_210953.jpg
    IMG_20180406_210953.jpg
    294.5 KB · Görüntüleme: 33
  • IMG_20180418_183945.jpg
    IMG_20180418_183945.jpg
    328.8 KB · Görüntüleme: 36
Eleştiriye açıksanız çoğu paylaştığınız bilgilerin yanlış olduğunu söyleyebilirim.
Anlatımlarınız bir amatör seviyesinde olup, teknik bilgilere hiç değinmemişsiniz.
Bir yükseltecin kalitesini ve değerini teknik bilgilerle takdir etmek gereklidir.
https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/bu-da-benim-amplİfİkatÖr.117485/
Linkte kendi tasarlamış ve yapmış olduğum amplifikatör bilgileri ve teknik anlatımlar bulunmaktadır.
Bu ampliyi forum üyelerimizden @serkan_48 bizzat evimde dinlemiş ve tabiri caizse GUDURMUŞTUR :D
Çok mu güçlü hayır.
Çok mu üst seviye hayır.
Ama dinleyiciye duymak istediği tüm sesleri rahatlıkla duyurabilmektedir. Konu ile ilgili yorumları Serkan arkadaımız da yapabilir elbette.
 
Eleştiriye açıksanız çoğu paylaştığınız bilgilerin yanlış olduğunu söyleyebilirim.
Anlatımlarınız bir amatör seviyesinde olup, teknik bilgilere hiç değinmemişsiniz.
Bir yükseltecin kalitesini ve değerini teknik bilgilerle takdir etmek gereklidir.
https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/bu-da-benim-amplİfİkatÖr.117485/
Linkte kendi tasarlamış ve yapmış olduğum amplifikatör bilgileri ve teknik anlatımlar bulunmaktadır.
Bu ampliyi forum üyelerimizden @serkan_48 bizzat evimde dinlemiş ve tabiri caizse GUDURMUŞTUR :D
Çok mu güçlü hayır.
Çok mu üst seviye hayır.
Ama dinleyiciye duymak istediği tüm sesleri rahatlıkla duyurabilmektedir. Konu ile ilgili yorumları Serkan arkadaımız da yapabilir elbette.
Eleştirilerinize saygı duyarım gerekli açıklamaları yaptığımı düşünüyorum.elbette teknik konulara girmem mümkün değil benimki sadece giriş yapacaklara tavsiyedir.
 
Şimdi hi-fi ci olmaya karar verdiyseniz,birinci kural, doğru ve uyumlu, max verimli çalışacak ürünleri bir araya getirmek olmalıdır.Alakasız cihazları toplamak size zaman ve para kaybettirir.Öncelikle yüksek güçlü amfi ve hoparlör takıntınızdan acilen kurtulun.Müzik dinleyecekseniz stereo sistemi tercih etmelisiniz,dolayısıyla Home Theatre ve Subbass lı sistemlerden uzak durun.Yüksek watt iyi ve kalite anlamına gelmez.Çoğu zaman ihtiyacınız olmadığı halde 100-200W sistemi size çakmaya çalışırlar.Satıcıların elindeki malı size kakalama çabasıdır.Şimdi size bir referans noktası vereyim.Evinizde kullandığınız standart bir televizyonun ses çıkışı 5W dır.Bu seviyeyi kendinize referans alın.Sıkı durun, dünya genelinde birinci sırada yer alan ve doğala en yakın sese sahip lambalı sistemler tercih edilir.İkinci sırada Class A sınıfı denilen ürünler tercih ve tavsiye edilir.Cass A sınıfı bir amfinin çıkışı kanal başına max 25-30W dır.İyi bir dinleyici için bu miktar yeterlidir.Class A yı açıklamaya çalışalım.Çıkış katında tek transistör bulunan ve sinüs sinyalini kırpma yapmadan ve doğal haliyle belli bir seviyeye kayıpsız yükselten çıkış katıdır.Dolayısıyla tercih edilme konusunda birinci sırada yer alır.Avantajları olduğu gibi dezavantajları da bulunmaktadır.Ancak konuya hakim olmayanların gözünü en çok korkutan, verimsizlik tabiridir.Verimsizlik gerçekten yalnış bir tabir ve yapmaya çalışanlar için kötü ve kalitesiz bir anlam ifade ediyor.Doğrusu, yapmaya çalıştığı iş için doğası gereği biraz fazla enerji harcıyan ve neticesinde hatırı sayılır ısıya sahip bir türdür.Bu tür sürekli tam güçte çalışıyormuş gibi çalışır,dolayısıyla sağlam bir trafo ve iyi bir blok kapasitör desteğine ihtiyaç duyar.Tavsiye isteyen ve kendisi yapmak isteyenlere,DIY Audio sayfasındaki A Class Opamp Base 15W SE devresini ve yorumlarını okumalarını tavsiye ederim.Yok ben hazır yapılmışını almak istiyorum diyenlere Marantz PM 7200 veya PM80 (aslında Class AB dir.)Modellerini yavsiye ediyorum.Safkan
Class A istiyorsanız konyak içen abilerin klübüne üye olmalısınız.
İkinci sırada kalite anlamında bence Class AB sınıfı yer alıyor.Ancak önce Class B den bahsetmemiz gerekiyor.Bu sınıfın çalışma şekli; Sinüs sinyalinin + ve - Alternanslara bölünmesi ile başlıyor,bölünen iki sinyal iki transistöre gönderiliyor ve her alternans ayrı ayrı yükseltilerek iki güç transistörün çıkışında tekrar birleştiriliyor.İşte fark burada ortaya çıkıyor,bu birleşme esnasında ses de ciddi detay ve arka plan kayıpları olduğu kabul ediliyor.Bunu minimum seviyede yapan kaliteli modeller olmasına rağmen detaycılar pek tercih etmiyor.Tek avantajı ısıl sorunları yok,sese yüklendiğiniz oranda enerji tüketiyor,bunun adına da verimlilik diyorlar.Ben bu sınıfı tavsiye etmiyorum.Benim tercihim ve şu an kullanmakta olduğum Class AB sınıfı kendi yaptığım enteğre amfidir.Enteğre amfi konusuna da açıklık getirelim,içinde enteğre olan anlamında değil,içinde preampli,ton kontrol,çıkış katlarını barındıran birbirine enteğre edilmiş anlamındadır.Bu sınıfı da şu şekilde açıklamaya çalışalım.Belli bir güce kadar Class A çalışıp belli bir güçten sonra Class B çalışan çıkış katlarıdır.Daha önce de belirtiğim gibi bir dünya para verip istediğim sesi alamamam teticesinde tercih ettiğim bir sistemdir.Aradaki farkı anlatmam mümkün değil,ciddi anlamda detay almakla beraber müzik dinlemek artık işkenceye dönüşmüyor.
Class D den hiç bahsetmiyorum.SMPS beslemenin subbass sürmek için üretilmiş distorsiyonu yüksek amfi versiyonu.Uzak duruyoruz vede evde oto sistemleri kesinlikle kullanmıyoruz.

Şimdi bir sistemi oluşturam parçalara,sondan başa doğru giderek bakalım.
Stereo sistemin en can alıcı parçası şüphesiz doğru hoparlör seçimi ve yerleşimi(buraya dikkat edin.)
Şu an Kenwood JL-922AV kule tipi hoparlör kullanıyorum.Tavsiye üzerine vede dinleyerek neler yapabildiğini test ederek,kısaca beğenerek aldım.Fakat evde ONKYO amfimle aynı sesi alamayınca bir süre hayal kırıklığı yaşadım.Nereye gelicez,hoparlör alacaksanız emin olmak adına amfinizi götürüp denemek gerçekten akıllıca,evde hayal kırıklığı yaşamazsınız.Hazır çalışan bir sistemi almak daha da akıllıca bir tercih olur.(Bu markanın LSP 7000 serisinden uzak durun).İstanbuldaki hoparlörcü camiasının yakından tanıdığı
Behsat üstadın bir tavsiyesini paylaşayım,ayak üstü tavsiyedir.Hoparlör tercih ederken kullanılan ahşabın çeşidi ve kalınlığı çok önemli.Dış kaplama ikinci plan.Akustik açıdan bir kabini oluşturan ahşabbın et kalınlığı özellikle alt frekanslarda size fayda sağlıyor.İçeride oluşan sesin ve basıncın hoparlörün ön tarafından atılması çok önemli.Alırken kabinin yan tarfına vurun ve dinleyin,içi boş hissi veriyorsa fabrikasyon üretimle karşı karşıyasınız.Dolu dolu ve duvar hissi veriyorsa bir kaliteden bahsedebiliriz.Kısacası ne kadar ağır o kadar iyi mantığıyla.İkinci olarak 3 yolu veya 4 yollu hoparlörler tercih edin,2 yollulara göre daha detaylı çalarlar.Dış görünüş en son tercih sebebiniz olsun.Kısaca hoparlör yerleşiminden de bahsedelim.Özetle her hoparlör farklı ortamlarda farklı yerler de farklı sesler çıkarabilir.Bu doğal bir durum, engellemek zordur ama iyileştirme yapılabilir.Her hoparlörün kendi karakteri olduğunu unutmayın, yerini beğenmeyebilir.Kullandığınız ortamdaki eşyaların düzeni odadaki keskin ve sivri köşeler hatta camlar sesin çınlamasına basların yok olmasına sebep olabilir.Alt frekanslar yani bas sesler, köşe ve sivri şeyleri gerçekten sevmiyor,yuvarlatılmış yumuşak hatlar daha iyi akustik veriyor.Bununla ilgili elyaftan yapılmış bas tüpleri mevcut.İki hoparlörü tv nin yanına yere koymak çoğu zaman iyi netice vermiyor.Hatta bazıları yerde durmaktan hiç hoşlanmıyor,bir miktar yerden yükseltmek gerekiyor,bu amaçla ufak birer sehpanın üstüne koymak bir çözüm şeklidir.Oturma düzeni ve hoparlörler ile eşkenar bir üçgen oluşturmaya çalışın.Önlerinde kesinlikle eşya vs.olmamalı direkt size bakmalı.Bunlar tecrübeyle sabittir.Son olarak hoparlörlerinizin kone çapı(delikler arası değil) en az 16cm olmalı,üzeri daha makbuldür.Full Range hoparlör tabiri kafanızı karıştırmasın,bu ikonik ve ütopik bir tabirdir ve çok nadir gerçeği bulunur.Teknik olarak bir hoparlörün aynı anda bas mid ve tiz frekansları vermesi pek mümkün değildir.Bu yüzden 3 veya 4 yollu tavsiye ediyoruz,her hoparlör kendine ayrılan frekans boşluğunda zorlanmadan çalışır.Yeri gelmişken konu ile alakalı bir başka teknik detaydan bahsedelim.Bir çoğumuzun anlamakta zorluk çektiği ve ne fayda sağladığını bilmediği Damping Faktör.Türkçesi sönümleme faktörü ama yine açıklayıcı değil.Bir hoparlöre gönderilen sinüs sinyalinin sese gönüştüğü andan itibaren ikinci sinüs gelene kadar hoparlörün başlangıç noktasına,sıfır noktasına geri dönmesi olayıdır.Eğer zamanında sönümlenemez ise ikici gelen sinyal hoparlörde doğru sese çevirilemiyor bu durum bize ses de bozulma olarak yansıyor.Buna birinci dereceden hoparlörün kalitesi sonrada amfinizin damping faktörünün yüksekliğinin etki ettiği söyleniyor.Ben sese çok bir fayda sağladığını düşünmeyenlerdenim.Bu sadece teknik bir bilgidir.Çok belirleyici bir faktör değildir,kafanıza fazla takmayın,burada kulagınıza güveneceksiniz.10 yaşından büyük hoparlör alıyorsanız içini açın kablo ve soketleri mutlaka yenileyin,oksitlenmeden dolayı ciddi direnç kayıpları oluşabiliyor,hatta crossoverlar elden geçirilmeli şişmiş kapasitörler değiştirilmeli, bunlar size yol su olarak geri dönüyor. Hoparlör konusunda yazacaklarım şimdilik bunlar.Neden bahsettiğim hakkında daha detay isteyen arkadaşlara baştan sona imkanlar dahilinde kullandığım hoparlörleri yazıyorum.inceleyin.
1-JBL LX55
2-Magnat motion 1000
3-Evidence Akustik HTS 8.2
4-Radiotehnica Supersound MK25
5-Kenwood JL-922AV


AMFİ SEÇİMİ;
Yıllar önce bir gece vardiyası sırasında acele ile topladığım yıllarca dolapta duran ve hayatımı kurtaran ikiliden bahsedeyim.
TDA 7850 ve LM 1036N
İkinci kez yeniden yapıp birleştirdim.Sorunsuz ve çok uyumlu çalışıyorlar.İsteyen düşünmeden yapabilir.Ben evde imkanlar dahilinde bi havya bir silikon tabancası ile delikli pertinaksa
yaptım.Vakti olan bakır pertinaksa yapsın, entegrenin bacakları birbirine çok yakın biraz uğraştırır.Çok az malzemeye ihtiyaç duyar ve yüksek verimliliğe sahiptir.
Sınıfı içerisinde en iyi özelliklere sahip bir çıkış katı olduğu için tercih ettim.

4 x 50 W MOSFET quad bridge power amplifier plus HSD
Class AB - Hi-Fi class
İster iki,ister dört çıkışı kullanın,çıkışlardan biri bozulsada ısınmıyor akım çekmiyor.Aşırı ısınma ve çıkışlardan dc voltaj kaçmasına karşın koruması mevcut.soft açılma ve kapanma gibi özellikleri sadece birkaçı, datasheet'i iyice inceleyin.
4ohm da kanal başına 55W sağlamasına rağmen ben 8 ohm da kullanıyorum,ses yetiyor artıyor bile.
Bir kaç püf noktaya dikkat çekiyorum.Kullandığım DVD kasasında yer olmdığı için trafo yerine 12v 10A. smps güç kaynağı kullandım.Bunu yapmamım iki sebebi var,biri yer sıkıntısı,ikincisi çıkış katı 14v da tam performansla çalışıyor.Trafo ile uğraşamazdım ve yaptım, beslemenin ses'e en ufak bir etkisi olmasın diye çıkışına 4x 6800 mf kapasitör paralel bağladım.Derin ve sağlam baslar için sağlam besleme gerekiyor.Dört çıkışı kullanacak arkadaşların kapasitör sayısını arttırması gerekir.
Ton kontrol devresi son derece başarılı net te şema ve bağlatı şeması mevcut,Voltaj kontrollu potanslar nedeniyle cızırtı patırdı osilasyon derdi yok.Tonlaması çok başarılı.Bu çıkış enteğresini tek başına sürebilecek değerlere sahip.
Arkadaşlar TDA 7850 İstanbulda 30tl.
LM 1036N 15tl.Toplamda 100tl gibi bir rakkama bu amfiyi yapabilirsiniz.Çalışır mı diye düşümneyeceğiniz ev de işinizi çok rahat görecek bi ikili.Bunun dışında tavsiye isterseniz edemiyorum,benim başım bu işten çok yandı.Binlerce lira vermek isterseniz marka amfiler sahibinden de duruyor.Beğenmezseniz 100 tl niz gider,900 cebe kalır.Yoksa al-sat a devam.
Bitti mi ,bitmedi bir Hi-fi cinin vazgeçilmezi olmazsa olmazı
Ekolayzer.High end ci abiler ile ayrıma düştüğümüz nokta.Onlara göre eko gereksiz ve sesin doğallığına aykırı.Oysa eko bir ton kontrol devresidir,amfinizin üzerindeki bas,tiz devreleri de iki bant ekolayzerdir.Detay meraklısı Hi-fi ciler ekosuz müzik dinlemezler,dinleseler bile dinlekdiklerinden birşey anlamazlar.
Buna kulak doyurmak diyelim,daha önce eko ile dinlediğiniz ve tüm enstrumanları duyabildiğiniz bir eseri bir de ekosuz dinleyin ve karar verin.Doğru kullanmak çok önemli,basları tizleri kökleyip V yapmak büyük hata,kullanım şekli böyle değil,kulağınızla ayarlayın.Konuştuğum bir çok müzik sever kullanmaktan yana ve tavsiye ediyor.Birkaç ufak detaya dikkat ederseniz V yapmazsanız gerçekten neler kaçırdığınızı fark edeceksiniz.Bu konuda yine üstadın tavsiyesini sizinle paylaşacağım.
Marantz EQ351'u inceleyin buna yakın değerlerdeki uygun fiyatlı ürünleri almaya çalışın.Hiç bir ekolayzer 1000tl etmez verilmez.
Ayrıntılara girmeyeceğim,referans alınacak bir üründür.
Son nokta ilk sıra,Kaynak.
Sisteme ilk ateşlemeyi yapacak olan sesin kaynağı nasıl olacak.
Kayıtlarınızı nerede nasıl saklıyorsunuz.Ben HDD kullanıyorum,çeşitli formatlarda değişik ses dosyalarımı DAC kullanarak analog'a çeviriyorum.
Cambridge Audio Stream Macig6 bir network player ve digital analog dönüştürücüdür.Bir çok farklı kullanım özelliklerine sahip özelikleri olan ödüllü bir üründür.Fikir vermesi açısından paylaşıyorum.Başlangıçta almakla hata yaptığmı düşündüğüm kullandıkça ne kadar işe yaradığını fark ettiğim bir ürün.Daha iyi açıklamaya çalışayım.Bir çok farklı kesimden konuştuğum insanlar, dinleyecek kaliteli kayıt bulmakta zorlandığını pikap plak ilişkisinin kendilerini zorladığından bahsettiler.Pikaplar kalite konusunda tartışılmaz ürünler olmakla beraber fiyatlarının uçuk olması plakların keza, iğne derdi derken masraflı olmaları dinleyicileri alternatif çözümler aramaya itmiş.Bu kullanıcı gurubu çözümü Spotify Premium da bulmuşlar.Bu digital platform aylık 14 tl gibi rakkama çok ciddi derece kaliteli ses formatları sunuyor.
Artık albümdü plak toplamaydı ciddi külfet olmaya başladı.TV deki müzik kanallarını kalitesi malum.Durum böyle olunca eskiye itibar kalmıyor,kaset ve cd lerin durumu belli.
Tercih sizlere kalmış,paylaşımlarım bilgi paylaşmak amaçlıdır.Kaynak olarak ne kullanacağınız sizlerin bütçesine ve tercihine kalmış.SELAMLAR SAYGILAR.
Ekli dosyayı görüntüle 45090 Ekli dosyayı görüntüle 45090


Merhaba , bende evde sistemlerimi adım adım yükseltiyorum. Şuan amfi’m harman kardon hk3490 , önlerde pioneer s-h510v ve bose 301 lerim var, pioneer kulelerimi değiştireceğim iki modele bakıyordum ikisinide deneyimlemişsiniz hangisini önerir siniz? Kenwood jl-922av ve evidence hts 8.2 arasında kaldım .
 

Forum istatistikleri

Konular
128,162
Mesajlar
915,577
Kullanıcılar
449,921
Son üye
TursuBidonu

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst