Bu isin aslinda verimli olmayacağını düşündüğümden kaba bir hesap yapip soylemistim ama siz kararli görünüyorsunuz. Bir hesaplama yapip yazacağım. 72 pil de yetmeyecek. Nedenlerini de yazacağım ilk fırsatta.
4 akü 48 volt eder seklinde düz hesapla olmaz. Üzerinde 12 volt yazan aküler aslında şarj olduğunda 13.8 veya 14.4 volta kadar şarj edilir. Geneli de 14.4 volttur. O yüzden siz önce aküleri motosiklette tam şarj edip şarj dolar dolmaz seri akülerin voltajını bir ölçün. Ona göre maksimum voltajı belirlersiniz. 14.4 volt ile şarj ediyorsa 57.6 volt eder.
Örneğin 57.6 volt elde etmek için de bunu her bir 18650 pile bölersek size 13 veya 14 tane seri pil gerekecek. İdeali her pili ömrü daha uzun olması için 4.1 volt ile şarj edip 14 tane seri pil bağlamak olacak ve bunun için de 57.4 volt verebilecek akim ayarlı bir güç kaynağı gerekecek.
Şimdi 14 pili bağladık ve ideal olan 57.4 voltu elde ettik. Voltaj kısmı tamam. Ama bu piller çıkma ve çeşit çeşit olduğundan diyelim ki ortalama 1500 mah kapasite elde ettiğimizi varsayalım. Aküler 14000 mah idi değil mi?
Bu kapasitede bir batarya yapacaksak bize 14 pilin yanına paralel bağlı 14 erli gruplar halinde başka 18650 piller gerekiyor. Kapasiteyi arttırmak için pil sayısını arttıracaksınız. Yine 14000 mah elde etmek istiyorsanız, size toplamda her biri en az 1500 mah verebilen 9 sıra paralel 14 lü seri pil, yani 126 pil lazım. Kapasitesi yüksek pil bulursanız örneğin her biri 2000 mah olursa 7x14= 98 pil de yetecektir ki çıkma pillerde bu değerleri yakalamak çok zor.
Yine işimiz bitmedi. Bunların kontrol, balans ve koruma görevini yapacak 14 s devre kartı gerekiyor.
1- 126 sağlam pili elde etmek için kaç adet laptop bataryası gerekiyor? Her laptop bataryasında genelde 6 pil bulunur ve bunların en az 1 tanesi bozuk olur. Biz iyimser davranıp 2 si bozuk diğer 4 tanesi sağlam olsun diyelim. 126/4=31.5 bize en az 32 tane laptop bataryası lazım. Bunların da her birindeki 4 tanesinin sağlam olacağını ve bu 4 tanesinin de en az 1500 mah olacağını tahmin ediyoruz. Gerçekte bu çok zor bir ihtimaldir. 32 tane bataryayı bulmak da mesele. Hadi buldunuz tanesi 10 tl den olsa 320 tl eder (İşin özü en az 50 tane laptop bataryası gerekebilir. Pillerinin tamamı bozuk batarya da gördüm. Bir de bunlar orijinal markalardan olmalı. Çakma Çin malı muadiller olmaz.7.5 tl den alsaniz hile 375 tl)
2- Güç kaynağı gerekiyor. Bunun da en azından 2-3 amper verebilecek güçte olması lazım. Hatta daha güçlü olsa iyi olur. Yoksa şarj için saatlerce beklersiniz. Bunun fiyatını siz hesaplayın. Pek de ucuz olacagini sanmam. En azindan 100 tl den fazladir. Sarj aletiniz bu voltaji sagliyorsa belki bu maliyetten kurtarirsiniz.
3- Koruma, balans vs özellikli kart gerekiyor. Aliexpresste gördüğüm kadarıyla 100 tl den başlıyor bunlar gücüne göre. Tabi bunun vergisi vs. de işin içine girince maliyet iyice artacaktır. Türkiye'de bulunmasi zor ama bakmak lazim. Oyle her elektronikcide bulamazsiniz.
Diyelim ki siz ;
1. Şarj için güç kaynağını yaptınız ya da aldınız,
2. Pilleri buldunuz aldınız ve puntalattiniz (lehim sağlıklı olmaz),
3. Gerekli 14s kartı aldınız,
Birincisi bu maliyete değecek mi? Bence kesinlikle değmeyecek. Çünkü o pillerden verim alabileceğinizin garantisi yok.
İkincisi bu sistem kesinlikle aküler kadar güvenli olmayacak. O kadar lityum pil dip dibe ve hepsi çıkma. Extra güvenlik önlemleri gerekecek.
Mesela laptop bataryalarında eeprom denen bir çip bulunur. Bu çip voltajı, pillerin çalışma durumunu, ömrünü, 1 veya 2 adet 10k ntc sensörünün yardımıyla da sıcaklıklarını takip eder. Ters bir durum algıladığında pillerin şarj ve deşarj olmasını engeller. Biz de batarya arızalandı der değiştiririz. Bu şekilde olası bir salınımdan veya patlamadan kurtuluruz.
Hadi eeprom gibi bir düzenek kurmak zor desek, en azından sıcaklıkları iyi takip etmek gerekir. Bu pillerde sorun olduğunda hem şarjda hem de deşarjda aşırı ısınabiliyor.
Lityum piller gerçekten tehlikelidir. Çıkma arızalı bir pilin şarj olurken ele alınamayacak kadar ısındığını ve hatta kendi kaplamasını bile erittiğini bizzat test ettim, gördüm.
Not : Ben mühendis, teknisyen veya tekniker değilim. Hobi olarak bu işlerle uğraşan birisiyim sadece. 18650 piller de ayrıca hobim dahilinde. Küçük, hafif ve verimli olmalari nedeniyle severim. Bildiklerimi, öğrendiklerimi ve tecrübe edindiklerimi dilim döndüğünce anlatmaya çalıştım.
Şahsi fikrim Blbu işe girişmemeniz yönünde. Dost acı söyler: Hem bu konuda bilginiz yetersiz hem de maddi kısmı sizi üzer. Verim de alamazsınız, riski de yüksek olur. Bir yanlış bağlantıda kart çöp olabilir veya daha da kötüsü...
“Ben kendim deneyip görmek istiyorum. Para mesele değil. Riskine de katlanırım.“derseniz. Bir şey diyemem. Tercih sizindir.
Yukarida da bahsedildiği gibi pilleri test etmek icin gereken ekipmani da temin etmeniz gerek. Bu bataryaya arizali bir pil takarsaniz isler karışır. Bunun da maliyeti olacak. Onu da eklemek gerekir hesaba.