Elektrikli Scooter a Akü Yapımı

Bu kadar lityum pilin birarada aktif kullanılması için soğutma da gerekir çünkü ısınacaktır . Özellikle bms. Laptop bataryaları da öyle kolay bulunmuyor, aktif aramanız lazım. En azından manisada öyle. Ve içinden çıkanların hepsinin sağlam olmadığını hesaba katarsak bu iş zorlu olacak. Ayrıca blok halinde kullanılan pillerin maH birbirine yakın olması gerekiyor. Her birini köryükle ölçüp değerleri yakın olanları kullanmalısınız. Her birinin ölçümü videoda da göreceğiniz üzere çok uzun. Kısacası maliyeti de zamanı da değmez bu işe. Her laptop bataryasından ortalama 6-8 tane çıkıyor. 3 ü bozuk 5 i çalışıyor olsun. Ona göre hesap yapın ki çalışanlar da bir süre sonra çöp olacaktır ve bloğunuzun gücünü düşürecektir. Kısacası kullanacağınız piller yeni alınmıi ve yeni üretilmiş olmalı. Youtubedeki videolarda 1 sefer çalışıyor mu deniyorlar ve size o tek seferi gösteriyorlar. Eğer tek sefer kullanacaksanız siz de, yapın. Eğer uzun süreli olmasını istiyorsanız zor ve zahmetli iş. Tavsiyem great scott kanalının elektrikli kaykay videosunu izleyin.
 
Son düzenleme:
4. postta yazmıştım. sıkıntı yok bırakın denesin arkadaşımız olamayacağını görecek. kaçınız elektrikli scotter lityum bataryası söktü merak ediyorum. ben söktüm işin içinden çıkamadım, yapan yapmış biz neden yapmayalım derseniz. ben buna yanıt vermem çünkü Türkiye'de bunu yapan şirket fabrika var ama ben ne yapabilirim nede tamir edebiliyorum.
 
4. postta yazmıştım. sıkıntı yok bırakın denesin arkadaşımız olamayacağını görecek. kaçınız elektrikli scotter lityum bataryası söktü merak ediyorum. ben söktüm işin içinden çıkamadım, yapan yapmış biz neden yapmayalım derseniz. ben buna yanıt vermem çünkü Türkiye'de bunu yapan şirket fabrika var ama ben ne yapabilirim nede tamir edebiliyorum.

Hocam yapamadığınız ve tamir edemediğiniz bir sistemin yapımının sorulduğu bir konuya yazmamanız, soruyu soran için de, bu konu altında yazılan çözümlerle kendisi de bu işe girişmeyi planlayan genç arkadaşlar için de olumsuz bir örnekten başka birşey değil. Konu hakkında bir fikriniz yoksa, birşey yazmamanız herkesin hayrına olur. Zira arkadaş baştan bir elektrikli scooter yapma niyetinde değil. Temelde yalnızca bir elektrik depolama ünitesi yapma niyetinde. Bu da eli lehim tutan ve biraz araştırma tutkusu olan herkesin yapabileceği bir iş.

jroptog dostumun bahsettiği noktalara dikkat etmekte fayda var. Ben İstanbul'da ikamet ediyorum. Burada bahsi geçen lityum pilleri ikinci el olarak bolca ve ucuza temin etme imkanım var. Bunlardan işime yaramayanları elediğimde dahi yine kazançlı oluyorum. Fakat tabii biraz zaman alıyor. Siz de bunların kendinizce hesabını kitabını yapıp sıfır yada ikinci el alıp genel bir araştırmayla bu projeyi gerçekleştirebilirsiniz. Temel güvenlik öğelerine dikkat ettiğiniz ve bir miktar da vakit ayırdığınız sürece zor bir iş değil.
 
Hocam yapamadığınız ve tamir edemediğiniz bir sistemin yapımının sorulduğu bir konuya yazmamanız, soruyu soran için de, bu konu altında yazılan çözümlerle kendisi de bu işe girişmeyi planlayan genç arkadaşlar için de olumsuz bir örnekten başka birşey değil. Konu hakkında bir fikriniz yoksa, birşey yazmamanız herkesin hayrına olur. Zira arkadaş baştan bir elektrikli scooter yapma niyetinde değil. Temelde yalnızca bir elektrik depolama ünitesi yapma niyetinde. Bu da eli lehim tutan ve biraz araştırma tutkusu olan herkesin yapabileceği bir iş.

jroptog dostumun bahsettiği noktalara dikkat etmekte fayda var. Ben İstanbul'da ikamet ediyorum. Burada bahsi geçen lityum pilleri ikinci el olarak bolca ve ucuza temin etme imkanım var. Bunlardan işime yaramayanları elediğimde dahi yine kazançlı oluyorum. Fakat tabii biraz zaman alıyor. Siz de bunların kendinizce hesabını kitabını yapıp sıfır yada ikinci el alıp genel bir araştırmayla bu projeyi gerçekleştirebilirsiniz. Temel güvenlik öğelerine dikkat ettiğiniz ve bir miktar da vakit ayırdığınız sürece zor bir iş değil.
genç arkadaşım, yazdıklarımı iyi oku elektrikli scotter yapmaktan bahseden kim?"elektrikli scotter lityum bataryası " nı scotter yapmak olarak algılıyorsan konu başka. benim dediğim kullandıkları teknoloji sistem çok karışık ve yapımı vede tamiri çooooook zor. amatörce yapılanların tehlikesinden bahsetmiyorum. basitçe yapılır dediğin şey çocuk oyuncağı değil. bak ben postta ne yazmışım
"eğer çıkma pilleri düşünüyorsan vazgeç, yaptığın, yapacağın emeğe masrafa zamana yazık, bir de yaşayacağın hüsran var. hani biraz daha araştır ama olmaz, oldurdun diyelim performans alamıyacaksın. beni değil sen yinede ustaları dinle.sonuçta kötü olan ben olayım"
tamam kötü benim, sen yap adama hayra girersin.

ha bu arada işin maddi tarafını pas geçmemek lazım,jroptog kardeşimiz link vermiş, uygun amper hesabına göre bunu ben yapmadım lütfen konuyu okuyunuz. 72 adet pil lazım, yaklaşık 2000 TL 14 amper güç için. 20 amper kaliteli bir akü 200 TL diyelim ortalama eder 800 TL.kusuruma bakmayın ben çok iyi hesap yapamam lisede 8 sene okuyup yüksek ihtisas yaptım. kardeş o parayı verirse ve husback arkadaşta devre kartını alır yada aldırır toplarsa bu iş verimli bir şekilde olur. ne dersiniz?
 
Günaydın hocalarım laptop bataryası bit pazarında bolca var onları oradan alacağım diğer balans bms kartı şarj devresini elektronikçilerde bulailir miyim ve bu şarj devresi bms kartın üzerinde mi oluyor ?
Lityum piller daha pahaliya gelebilir. Hesapladınız mi?

Size 12s ve en az 6p pil grubu lazim. 72 adet 18650 pil gerekiyor. Bunun balans ve bms karti, sarj aleti veya sarj devresi de olacak.
hocam 72 adet pil demişsiniz ama 13 adet pil 3.7 volttan 48v yapıyor zaten fazla volat verince motoru yakmaz mı
 
Son düzenleme:
Günaydın hocalarım laptop bataryası bit pazarında bolca var onları oradan alacağım diğer balans bms kartı şarj devresini elektronikçilerde bulailir miyim ve bu şarj devresi bms kartın üzerinde mi oluyor ?

hocam 72 adet pil demişsiniz ama 13 adet pil 3.7 volttan 48v yapıyor zaten fazla volat verince motoru yakmaz mı

13 adet pil ile 48 voltu elde edersiniz de..Amper? o motor 13 pil ile kaç dakika idare eder sizi bunu hesapladınız mı?
 
ankarali1996 dostum, direkt; pil voltajı x pil adedi yaparsanız hatalı bir yargıya ulaşırsınız. Ar-kur-Tek'in dediği gibi, sizin için önemli olan; totalde elde edebileceğiniz en yüksek miktarda enerjiyi, yine olabilecek en uzun süre sağlayabilmenizdir. Bunun için söz konusu scooter'ın kaç watt'lık bir enerji tüketimi olduğunu bulup, hesaplamalarınızı da bunun üzerinden yapabilirsiniz. Zira bildiğiniz gibi Voltaj dediğimiz şey, hattın geriliminden ibarettir. Sizin için mühim olan; amper ve watt değerleridir. Sizin hızlanmanızı ve cihazı tam performansta ne kadar uzun süre kullanabileceğinizi bu değerlerle oluşturduğunuz bir pil deposu belirler. Siz 100 adet 3.7 voltluk pil de koysanız, enerjinin cihaza düzgün bir şekilde verilmesini sağlayacak olan devrenizde o pil grubunun çıkışını 5 volt da yapabilirsiniz 12 volt da 26 volt da.
 
Bu isin aslinda verimli olmayacağını düşündüğümden kaba bir hesap yapip soylemistim ama siz kararli görünüyorsunuz. Bir hesaplama yapip yazacağım. 72 pil de yetmeyecek. Nedenlerini de yazacağım ilk fırsatta.

4 akü 48 volt eder seklinde düz hesapla olmaz. Üzerinde 12 volt yazan aküler aslında şarj olduğunda 13.8 veya 14.4 volta kadar şarj edilir. Geneli de 14.4 volttur. O yüzden siz önce aküleri motosiklette tam şarj edip şarj dolar dolmaz seri akülerin voltajını bir ölçün. Ona göre maksimum voltajı belirlersiniz. 14.4 volt ile şarj ediyorsa 57.6 volt eder.

Örneğin 57.6 volt elde etmek için de bunu her bir 18650 pile bölersek size 13 veya 14 tane seri pil gerekecek. İdeali her pili ömrü daha uzun olması için 4.1 volt ile şarj edip 14 tane seri pil bağlamak olacak ve bunun için de 57.4 volt verebilecek akim ayarlı bir güç kaynağı gerekecek.

Şimdi 14 pili bağladık ve ideal olan 57.4 voltu elde ettik. Voltaj kısmı tamam. Ama bu piller çıkma ve çeşit çeşit olduğundan diyelim ki ortalama 1500 mah kapasite elde ettiğimizi varsayalım. Aküler 14000 mah idi değil mi?

Bu kapasitede bir batarya yapacaksak bize 14 pilin yanına paralel bağlı 14 erli gruplar halinde başka 18650 piller gerekiyor. Kapasiteyi arttırmak için pil sayısını arttıracaksınız. Yine 14000 mah elde etmek istiyorsanız, size toplamda her biri en az 1500 mah verebilen 9 sıra paralel 14 lü seri pil, yani 126 pil lazım. Kapasitesi yüksek pil bulursanız örneğin her biri 2000 mah olursa 7x14= 98 pil de yetecektir ki çıkma pillerde bu değerleri yakalamak çok zor.

Yine işimiz bitmedi. Bunların kontrol, balans ve koruma görevini yapacak 14 s devre kartı gerekiyor.

1- 126 sağlam pili elde etmek için kaç adet laptop bataryası gerekiyor? Her laptop bataryasında genelde 6 pil bulunur ve bunların en az 1 tanesi bozuk olur. Biz iyimser davranıp 2 si bozuk diğer 4 tanesi sağlam olsun diyelim. 126/4=31.5 bize en az 32 tane laptop bataryası lazım. Bunların da her birindeki 4 tanesinin sağlam olacağını ve bu 4 tanesinin de en az 1500 mah olacağını tahmin ediyoruz. Gerçekte bu çok zor bir ihtimaldir. 32 tane bataryayı bulmak da mesele. Hadi buldunuz tanesi 10 tl den olsa 320 tl eder (İşin özü en az 50 tane laptop bataryası gerekebilir. Pillerinin tamamı bozuk batarya da gördüm. Bir de bunlar orijinal markalardan olmalı. Çakma Çin malı muadiller olmaz.7.5 tl den alsaniz hile 375 tl)

2- Güç kaynağı gerekiyor. Bunun da en azından 2-3 amper verebilecek güçte olması lazım. Hatta daha güçlü olsa iyi olur. Yoksa şarj için saatlerce beklersiniz. Bunun fiyatını siz hesaplayın. Pek de ucuz olacagini sanmam. En azindan 100 tl den fazladir. Sarj aletiniz bu voltaji sagliyorsa belki bu maliyetten kurtarirsiniz.

3- Koruma, balans vs özellikli kart gerekiyor. Aliexpresste gördüğüm kadarıyla 100 tl den başlıyor bunlar gücüne göre. Tabi bunun vergisi vs. de işin içine girince maliyet iyice artacaktır. Türkiye'de bulunmasi zor ama bakmak lazim. Oyle her elektronikcide bulamazsiniz.

Diyelim ki siz ;

1. Şarj için güç kaynağını yaptınız ya da aldınız,

2. Pilleri buldunuz aldınız ve puntalattiniz (lehim sağlıklı olmaz),

3. Gerekli 14s kartı aldınız,

Birincisi bu maliyete değecek mi? Bence kesinlikle değmeyecek. Çünkü o pillerden verim alabileceğinizin garantisi yok.

İkincisi bu sistem kesinlikle aküler kadar güvenli olmayacak. O kadar lityum pil dip dibe ve hepsi çıkma. Extra güvenlik önlemleri gerekecek.
Mesela laptop bataryalarında eeprom denen bir çip bulunur. Bu çip voltajı, pillerin çalışma durumunu, ömrünü, 1 veya 2 adet 10k ntc sensörünün yardımıyla da sıcaklıklarını takip eder. Ters bir durum algıladığında pillerin şarj ve deşarj olmasını engeller. Biz de batarya arızalandı der değiştiririz. Bu şekilde olası bir salınımdan veya patlamadan kurtuluruz.

Hadi eeprom gibi bir düzenek kurmak zor desek, en azından sıcaklıkları iyi takip etmek gerekir. Bu pillerde sorun olduğunda hem şarjda hem de deşarjda aşırı ısınabiliyor.
Lityum piller gerçekten tehlikelidir. Çıkma arızalı bir pilin şarj olurken ele alınamayacak kadar ısındığını ve hatta kendi kaplamasını bile erittiğini bizzat test ettim, gördüm.

Not : Ben mühendis, teknisyen veya tekniker değilim. Hobi olarak bu işlerle uğraşan birisiyim sadece. 18650 piller de ayrıca hobim dahilinde. Küçük, hafif ve verimli olmalari nedeniyle severim. Bildiklerimi, öğrendiklerimi ve tecrübe edindiklerimi dilim döndüğünce anlatmaya çalıştım.

Şahsi fikrim Blbu işe girişmemeniz yönünde. Dost acı söyler: Hem bu konuda bilginiz yetersiz hem de maddi kısmı sizi üzer. Verim de alamazsınız, riski de yüksek olur. Bir yanlış bağlantıda kart çöp olabilir veya daha da kötüsü...

“Ben kendim deneyip görmek istiyorum. Para mesele değil. Riskine de katlanırım.“derseniz. Bir şey diyemem. Tercih sizindir.

Yukarida da bahsedildiği gibi pilleri test etmek icin gereken ekipmani da temin etmeniz gerek. Bu bataryaya arizali bir pil takarsaniz isler karışır. Bunun da maliyeti olacak. Onu da eklemek gerekir hesaba.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,105
Mesajlar
915,012
Kullanıcılar
449,805
Son üye
berkayk304

Yeni konular

Geri
Üst