Elektrikli Süpürge Kartı Arızası - Philips Marathon Ultimate FC9932

kayasukru

Üye
Katılım
23 Ocak 2022
Mesajlar
3
Puanları
1
Philips Marathon Ultimate FC9932 marka ve model elektrik süpürgemiz var. Süpürge İlk çalıştırmada normal çalışıyor. Yaklaşık 10-15 dakika çalıştıktan sonra durdurulursa tekrar çalışmıyor. Bu aşamada yeniden çalıştırmaya kalkışıldığında motor çalışmıyor ve bir süre vın vın vın diye bir ses çıkarıyor. Süpürge 20-30 dakika bekledikten sonra çalıştırılınca çalışıyor.
Süpürgenin elektronik kartı üzerinde yaptığım ölçümlerde triyakın gate bacağına bağlı olan bir diyotun arızalı olduğunu buldum. Diyot iki yönlü olarak akım geçirmiyor.
Bu diyot bulunduğum yerde bulamadım. Karşılığını da bulamadım. Aşağıda kartın ve diyotun fotoğrafı var. Bu konuda yardımlarınızı bekliyorum.
 

Ekli dosyalar

  • 20220118_164547.jpg
    20220118_164547.jpg
    266.3 KB · Görüntüleme: 141
  • 20220118_122420.jpg
    20220118_122420.jpg
    194.5 KB · Görüntüleme: 138
Merhaba. Hız kontrol amaçlı devre kartındaki iki yönlü diyotun elektronikteki karşılığı diyaktır. Diyak, her iki yönde ancak belirli voltajlar eşik değer olarak (40-60 voltlar gibi) geçilip aşıldıktan sonra her 2 yönde de AC şeklinde iletime (bu voltajdan önce triyağın boşuna tetiklenip çalışmaması içindir) geçip bu triyağı tetikleyip çalıştıran bir tetikleme elemanıdır. Belirli voltajların altında ise diyağın iletimi yoktur veya diğer deyişle bu AC geçişe hiç duyarlı olmayıp AC iletime kapalıdır. Siz 9 volt iç pilli bir avometreyle olan yalın bir ölçümle her iki yöne olan bu iletimi görmemiş olursunuz. Bu bilgi eşliğinde arıza araştırmasına siz yine devam edin. Örneğin bu devre kartındaki herhangi bir soğuk lehim de motorda vınıltıyla çalışmamaya neden olmuş olabilir. Süpürgenin anahtarı dokunmatik değil mekanik ise anahtarı devreden ayırarak bağımsız olarak omaj kontrol amaçlı avometreyle ölçün, ölçülen omajında büyük oynamalar olmayıp sıfıra yakın ve sabit kalmış olmalıdır. Motora besleme amaçlı devre kartından sonra giden güç kablosunu, devre kartına fiş-prizle gelen uzun, ara kordonu omaj ölçümüyle kablo içi kırıklara karşı da ayrıca avometrenin omaj kısmıyla ölçün. Motor 220 volt AC girişi bağlantılarındaki bağlantı sıkıntılarıyla (soğuk lehim gibi) bu durum yine oluşmuş olabilir. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Merhaba. Hız kontrol amaçlı devre kartındaki iki yönlü diyotun elektronikteki karşılığı diyaktır. Diyak, her iki yönde ancak belirli voltajlar eşik değer olarak (40-60 voltlar gibi) geçilip aşıldıktan sonra her 2 yönde de AC şeklinde iletime (bu voltajdan önce triyağın boşuna tetiklenip çalışmaması içindir) geçip bu triyağı tetikleyip çalıştıran bir tetikleme elemanıdır. Belirli voltajların altında ise diyağın iletimi yoktur veya diğer deyişle bu AC geçişe hiç duyarlı olmayıp AC iletime kapalıdır. Siz 9 volt iç pilli bir avometreyle olan yalın bir ölçümle her iki yöne olan bu iletimi görmemiş olursunuz. Bu bilgi eşliğinde arıza araştırmasına siz yine devam edin. Örneğin bu devre kartındaki herhangi bir soğuk lehim de motorda vınıltıyla çalışmamaya neden olmuş olabilir. Süpürgenin anahtarı dokunmatik değil mekanik ise anahtarı devreden ayırarak bağımsız olarak omaj kontrol amaçlı avometreyle ölçün, ölçülen omajında büyük oynamalar olmayıp sıfıra yakın ve sabit kalmış olmalıdır. Motora besleme amaçlı devre kartından sonra giden güç kablosunu, devre kartına fiş-prizle gelen uzun, ara kordonu omaj ölçümüyle kablo içi kırıklara karşı da ayrıca avometrenin omaj kısmıyla ölçün. Motor 220 volt AC girişi bağlantılarındaki bağlantı sıkıntılarıyla (soğuk lehim gibi) bu durum yine oluşmuş olabilir. Kolay gelsin.
İlginiz, diyak ile ilgili verdiğiniz bilgi ve cevabınız için teşekkür ederim.
Geç cevap verme sebebim de yazdığınız hususları kontrol edebilmekti.
Başlarda ben de soğuk lehimden şüphelenmiştim. Fakat hatalı diyak ölçümümde "TAMAM BULDUM" diye sevinmiştim. Açıklamanızla sevincim kursağımda kaldı, bir amatör olarak. Anahtar mekanik bir anahtar değil sadece bir buton. Motora giden kablolardan kordona kadar tüm kabloları kontrol ettim. Hatta süpürge hortumu üzerindeki kontrol ve ledlerin bağlı olduğu J70 ve süpürge gövdesi üzerindeki ledlerin bağlı olduğu J80 pin yuvalarına bağlı olan konnektörleri de çıkararak süpürgeyi çalıştırdım. Sonuç: AYNI. Maalesef her ne şekilde çalışırsa çalışsın hata aynı (Yaklaşık 10-15 dakika çalıştıktan sonra durdurulursa tekrar çalışmıyor. Bu aşamada yeniden çalıştırmaya kalkışıldığında motor çalışmıyor ve bir süre vın vın vın diye bir ses çıkarıyor. Süpürge 20-30 dakika bekledikten sonra çalıştırılınca çalışıyor.).
Eklediğim fotoğrafta 1 ile işaretli kısımda çalıştırma butonu var. Anladığım kadarıyla, 2 numaralı alan süpürge kolu ve gövdesindeki ledler ve kontrollerin besleme devresi, 3 numaraları alan kontrol devresi.
Buralarda hangi parçaları nasıl kontrol etmeliyim.
https://photos.app.goo.gl/McxjfgvrM8SrkYEB8
Yukarıdaki bağlantıdaki videoda da arıza verdiği durum görülüyor.

Arıza sırasında triyağın bacaklarından AC ölçüm yapayım dedim. Probun bir ucunu kordondan gelen uçlardan birine rastgele tutup, diğer probu ile triyağın bacaklarını ölçtüm. G ve A1 bacaklarında 224-227 arası gerilim ölçtüm. A2 bacağında 0.001-0.0015 gibi değerler ölçtüm. Bu ölçümleri birkaç defa tekrar edince süpürge çalışmaya başladı. Süpürge çalıştıktan sonra G ve A1 bacakları arasındaki gerilim 4-9 V oldu, A2 bacağında 220 V civaında ölçüm yaptım. Bu durumdan triyağın tetiklenmediği sonucuna ulaştım. Ya da triyak arızalı. Siz ne dersiniz. Triyak tetiklenmiyorsa hangi yöntemle ölçümlerime devam etmeliyim?
Teşekkür ederim.
 

Ekli dosyalar

  • 20220118_164547_2.jpg
    20220118_164547_2.jpg
    281.8 KB · Görüntüleme: 90
Son düzenleme:
Merhaba. Bu konuda kesin bir sonuca varabilmeniz için; bu tutukluğun kartla mı elektrik süpürge motoruyla mı ilgili olduğunu kesin ortaya çıkarabilmeniz gerekiyor. Bunun için elektrik süpürgesi motorunu karttan ayırıp fiş-kablo ile bağımsız olarak direk prize takıp belirli sürelerle (10-15 dakika) çalıştırın. Bu belirli süre sonunda motor yine duruyor mu veya durduktan 10-15 dakika dinlendikten sonra mı çalışıyor. Ayni durum kartsız durumda aynen oluşuyorsa eğer motor iç bağlantıları (rotor kollektörü/fırça(kömür) teması sağlığı, rotor-stator bobinleri bağlantıları sağlığı, vb.) üzerinden bu sorunu çözmek gerekiyor.

Yalın motorda ayni durum görülmeyip kartla, kart butonuyla görülüyorsa kart elemanlarından öncelikle kartın tüm soğuk lehim kontrolünü gözle ve ölçerek yaptıktan sonra net bir çözüm için bu karttaki triyak ve diyağı mutlaka yenisiyle değiştirin. Örneğin triyaktan önce kartta lehimli SMD direncin alt kart bağlantılarındaki bir soğuk lehim bile buna direk neden olabilir. Bu yüzden kart yüzeyindeki elemanların soğuk lehim kontrolü çok dikkatli ve omaj ölçümlü olarak yapılmalıdır. Eğer kart sıkıntılı çıkarsa yenisini yedek olarak teminle satın almayı ve serviste uzman elindeki tamirini de düşünebilirsiniz, daha kolay bir çözüm için. Bu denemeler yapılmadan kesin arıza nedeninin % 100 karttan veya motordan olduğunun net belirlenebilmesi oldukça zordur. Çünkü her ikisinde de elektrik ve elektronik yoldan oluşmuş muhtemel iç arızalar çalıştırılma esnasındaki bu tutukluluğa neden olabilir. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Kısaca triyak ve diyakı değiştirdim arıza giderildi. Bir parça satıcısının tavsiyesi ile BTA312 triyak yerine BT136 kullandım. Bu triyağı takarken biraz şüphelenmiştim. Çünkü orjinal triyak 12A gerilimde çalışabiliyordu. BT136 ise 4A idi. Kısaca bu triyağı taktım. Süpürge bir süre çalıştıktan sonra tüm kontroller devre dışı kaldı, süpürgenin fişini prize taktığımda çalışıyor çekince duruyordu. Kısaca BT136 yandı. Sonra değerlere göre kendim arayıp bulduğum BTA12 triyağı taktım. D8K diyak yerine de D3B tryiak taktım. Arıza giderilmiş oldu.
 
Evet, alınan bu olumlu sonuç için elinize sağlık diyelim, çok iyi bir iş çıkarmışsınız alınan bu sonuç açısından. En önemli olanı alınan bu olumlu sonuçtur. Satıcının muadil olarak sattığı 4 A'lık triyağın anma amper değerini üniversal motor ilk yol alırken (demerajda) mutlaka geçmiş olmalı ki bu şekilde içten bir kısa devreyle (motor sürekli en üst devirle çalışarak geçmiş olduğundan kolayca bozulduğunu çok kuvvetle düşünüyorum. 12 A anma değerli bir triyak (orijinal BTA312) ilk çalıştırma akımı da düşünülerek bu nedenle en uygun olanıydı. Kolay gelsin.
 
Merhaba, Aynı kart üzerinde entegre patladı numarası okumadığı için kimse yapamıyor entegre nin numarası var ise atabilirmisiniz
 

Ekli dosyalar

  • Screenshot_2022-10-26-17-54-12-60_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg
    Screenshot_2022-10-26-17-54-12-60_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg
    203.5 KB · Görüntüleme: 76
Merhaba, Aynı kart üzerinde entegre patladı numarası okumadığı için kimse yapamıyor entegre nin numarası var ise atabilirmisiniz

Yakın net çekim sadece parçanın fotosunu yayınlarsanız arkadaşlar daha iyi yardımları olabilir .

Bu parça olmalı ( üzerinde okunur yazılar var okunduğu kadarı ile )

images.jpg


a.png
 
Son düzenleme:

Ekli dosyalar

  • Screenshot_2022-10-27-18-50-03-18_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg
    Screenshot_2022-10-27-18-50-03-18_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg
    168.2 KB · Görüntüleme: 49

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
128,158
Mesajlar
915,525
Kullanıcılar
449,904
Son üye
teknikbilimlers31

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst