DC Motor hız kontrol devresi?

Katılım
28 Ağu 2018
Mesajlar
18
Puanları
1
Yaş
27
Merhaba arkadaşlar,

Basit bir DC motor hız kontrol devresiyle ilgili merak ettiğim bir şey var. Pile bağladığımız bir DC motorun hızını, içerisinden akan akımı değiştirerek(direnç ile oynayarak) kontrol edebiliyoruz. Anlaşıldığı üzere bir adet pil, potansiyometre ve DC motor ile bu amacı gerçekleştirebiliyoruz.

Ancak youtube'dan birkaç örnek devreye baktığımda, kimi devrelerde transistör de kullanılmış, kimi devrelerde hem transistör hem kondansatör kullanılmış vs. Yani o devrelerde istedikleri şeyi sadece potansiyometre de sağlayacakken devreyi karmaşıklaştırmışlar.

Yine youtube'den bulduğum bir devre örneği;

Screenshot_6.jpg


Mesela burada neden bir MOSFET transistör kullanılmış? Veya aşağıdaki linkte bulunan videoda neden hem kondansatör hem de transistör kullanılmş?

Devre elemanlarının amaçlarını analiz etmekte zorluk yaşıyorum bazen. Yardımcı olabilirseniz memnun olurum.

İyi Günler!
 
Son düzenleme:
En kısa yoldan anlatımı şu.

Bir potansiyometre ile büyük yükleri kontrol edemezsiniz. Her yükün bir gücü vardır. Potansiyometrelerinde gücü var. yükün gücü potansiyometrenin gücünü geçiyorsa patansiyometre yanar.

Bu nedenle arada transistör kullanıyoruz.
 
Açıklamalarınız için çok teşekkür ederim. Gecikmeli cevabımdan ötürü kusura bakmayın.
 
Merhaba, bu videodaki uygulamanın aynısını 12v batarya ve 6v dc motor ile yaptım.Fakat bataryayı motora direkt olarak bağladığımda çok daha güçlü çalışıyor; 100k pot ve ırfz44n mosfet ile bağladığımda daha güçsüz çalışıyor..
Hız kontrolü yapabiliyorum ama en yüksek pot ayarında bile, bataryadan direkt güç verdiğim haline kıyasla yarı yarıya bir performans düşüşü var, sebebi ne olabilir? Bataryanın tüm gücünü bu motora nasıl aktarabilir ve pot ile bu gücü kontrol edebilirim?
8BE078EE-65A4-4DFA-A594-510413AC3E44.jpeg
 
Merhaba, bu videodaki uygulamanın aynısını 12v batarya ve 6v dc motor ile yaptım.Fakat bataryayı motora direkt olarak bağladığımda çok daha güçlü çalışıyor; 100k pot ve ırfz44n mosfet ile bağladığımda daha güçsüz çalışıyor..
Hız kontrolü yapabiliyorum ama en yüksek pot ayarında bile, bataryadan direkt güç verdiğim haline kıyasla yarı yarıya bir performans düşüşü var, sebebi ne olabilir? Bataryanın tüm gücünü bu motora nasıl aktarabilir ve pot ile bu gücü kontrol edebilirim? Ekli dosyayı görüntüle 62641

Mosfet tam iletime gecmiyordur. Ondan dolayi motor tam devir donmuyordur. Mosfet yerine transistor kullanilabilir.
 
kullandığım mosfet aynı zamanda transistör diye biliyordum, IRFZ44 N kanal transistör olarak internetten satın aldım.bu devreye bu mosfet yerine ne kullanabilirim peki?
Ayrıca motor tam devirde dönüyor; sadece 6v kendi kapasitesinde dönüyor.. ben 12v bataryanın tüm gücünü çekerek dönmesini istiyorum..
 
Motorunuz kac amper cekiyor bunu bilmiyorum. Bunu bilerek yorum yapmak lazim. Lm317 ve 2n3055 ile bir regulator yapip motoru surebilirsiniz.

Veya 555 entegresi ile bir pwm uretici yapip daha saglikli surebilirsiniz.

Ancak motorunuz 6 voltluk ise 12 volt uygulayarak pek uzun omurlu calisma elde edemezsiniz.
 
Bu söyledikleriniz hakkında bilgim yok, kurulu devrem üzerinde neyi değiştirebilirim? Motor en fazla 2 3 amper çeket tahminimce.sorun motorda değil zaten; bataryayla motorun arasına hız kontrol devresi koyduğumda motorun azami hızı çok düşük oluyor.
 
6 voltluk motora 12 volt verirsen motor delirir,biraz sonra ölür. :)

Ondan sonra sana normal geriliminde zayıf çalışıyormuş gibi gelir.
 

Forum istatistikleri

Konular
127,951
Mesajlar
913,870
Kullanıcılar
449,599
Son üye
Gksn

Yeni konular

Geri
Üst