Dünyanın En Büyük Elektrikli Uçağı

binbaşı

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
1 Eyl 2011
Mesajlar
5,561
Puanları
3,258
Konum
BURSA


Elektrikli otomobiller yaygınlaşırken diğer taşıtlar da hızla elektrikli motorla çalışacak şekilde dönüştürülüyor. Tümüyle elektrikli Cessna Grand Caravan 208B model bir uçak, geçtiğimiz günlerde ilk başarılı uçuşunu gerçekleştirdi. Washington'daki bir havalimanında test uçuşunu tamamlayan bu uçak 750 beygir gücünde ve 9 yolcu kapasiteli.

Günümüzde ticari uçaklar pek çevre dostu sayılmaz. Hatta toplam karbon salınımının %2'si ticari uçuşlardan kaynaklanıyor. Üstelik yolcu sayısındaki ve hava kargo taşımacılığındaki artıştan dolayı 2050'ye kadar bu oranın en az üç katına çıkacağı tahmin ediliyor. Hal böyle olunca elektrikli yolcu uçaklarının yaygınlaşması üzerine çalışmalar artıyor. Ancak 200-300 koltuklu jet uçaklara alternatif elektrikli uçakların geliştirilmesi pek kolay değil. Havacılık sektörü son derece tutucu ve yavaş değişen bir yapıya sahip. Geçtiğimiz yıllarda tanıtılan Boeing 737 Max'ın bazı durumlarda yere çakılmaya eğilimli olduğuna dair endişeler firmayı büyük zarara uğratmış neredeyse tüm hava yolu firmaları bu uçakları uçurmama kararı almıştı. Bu nedenle elektrikli uçak dönüşümünün o kadar hızlı olması beklenmiyor.

Üstelik elektrikli uçakların geliştirilmesi ile ilgili büyük teknik sorunlar da var. Mesela pillerin enerji yoğunluğu uçaklarda kullanılan fosil yakıtlara göre hayli düşük. Aynı ağırlıktaki fosil yakıt, uçağı pile göre 14 kat daha uzağa götürebilir. Ayrıca fosil yakıt yandıkça uçağın yükü azalıyor ancak pil için böyle bir durum söz konusu değil.

Diğer taraftan, pil birçok teknolojik ürün için önemli olduğundan bu alanda çok fazla çalışma yapılıyor. Bu çalışmaların sonucunda üretilecek yüksek verimli piller elektrikli uçakların yaygınlaşmasına katkı sağlayacaktır. Bununla birlikte, yakıt maliyeti elektrikli uçaklar için büyük bir avantaj. Elektrikli Cessna 30 dakikalık test uçuşunda 6 dolarlık elektrik yaktı. Aynı uçuş fosil yakıtla yapılsaydı yakıt maliyeti 300-400 dolar olacaktı. Pandeminin etkisiyle bu yıl hava yolu şirketlerinin toplamda 84 milyar dolardan fazla zarar edeceği tahmin ediliyor. Dolayısıyla düşük yakıt maliyeti, çevre dostu yapısı ve gürültüsüz çalışması gibi avantajları elektrikli uçakları cazip hale getiriyor.

https://bıt.ly/e-ucak

Alıntıdır. Kaynak:

Bilim ve Teknik Dergisi, Ağustos 2020, Yıl 53, Sayı 630, Sayfa 46, Tekno-Yaşam, Sayfa 47, Dünyanın En Büyük Elektrikli Uçağı
 

kesmez

Profesyonel Üye
Katılım
14 Ara 2006
Mesajlar
3,430
Puanları
758
Konum
ankara
Aynı ağırlıktaki fosil yakıt, uçağı pile göre 14 kat daha uzağa götürebilir. Ayrıca fosil yakıt yandıkça uçağın yükü azalıyor ancak pil için böyle bir durum söz konusu değil.
Bu cümle her şeyi açıklıyor.
pil enerji yoğunluğu artırılmadıkça elektrikli araçlarda gelişme istenilen seviyede olmaz. Her elektrikli otomobil boş yere yaklaşık 500 kg- 1 ton pil taşıyor.
 

huh

Paylaşımcı üye
Katılım
10 Şub 2007
Mesajlar
1,019
Puanları
108
Muz kabuğu kola kutusu çöp vb atıklarla çalışan araçlar ve Back to the Future.
Geleceğe Dönüş.
 

Sponsor Bağlantı

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
112,056
Mesajlar
788,897
Kullanıcılar
412,065
Son üye
Kadir karagöz

Yeni konular

Üst