Bir Asenkron Motorun Kutup Sayısını Değiştirmek

osm27

Üye
Katılım
24 Tem 2008
Mesajlar
6
Puanları
1
Yaş
39
Arkadaşlar merhabalar,

4 kutuplu 3 fazlı bir asenkron motorun stator sargısı 2 kutuplu sarıldığında:

1. Motorun gücü nasıl değişir? Bir bağıntı var mıdır?
2. Tel kesitinde değişiklik yapmak gerekir mi? (Eğer gücü düşüyorsa kesit azaltılabilir, artıyorsa kesiti artırmak gerekir gibime geliyor.)
3. Spir sayısında değişiklik yapmak gerekir mi? Bununla bağlantılı olarak bir motorun sargısının spir sayısı neye göre belirlenir? Bunun bir çok şeyle bağlantılı bir çok işlemin neticesinde motorun tasarım aşamasında yapılan hesaplamalarla ortaya çıktığı ortada. Bu işlemlerin neler olduğu konusunda bilgisi olan arkadaşların cevaplarını bekliyorum.

Forumdaki tüm konuları araştırdım ama bununla ilgili bilgilere rastlamadım. İlginize şimdiden teşekkürler.
 
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
1500 devirli makinayı ( burada elektrik motoru ) 3000 devirle çalıştırmak için,öncelikle,mekanik sorunların çözülmesi
gerekir.Konstrüksiyon hesaplarında,devir sayısı,magnetik nüve hesabında önemli bir yer tutar.Böyle bir uygulama-
nın yapılabilmesi için,sadece bobinajın değiştirilmesi yeterli gelmez.Tersi için ( 3000 devirlinin 1500 devirli yapılması ),
denenmesi düşünübilecek uygulamanın,sizin düşündüğünüz şekilde uygulanabileceğini sanmıyorum.Bu hesaplar çok
karışık olup ( 4. sınıf diploma projem,160 kw 3000 d/d as. motor idi ),ampirik bilgi ile çözülemez.
 
'Konstrüksiyon hesaplarında,devir sayısı,magnetik nüve hesabında önemli bir yer tutar'

Bu cümleni tam anlayamadım. Açarsan sevinirim. Yalnız bobinajcılar motorları istendiğinde kutup sayısını değiştirerek sarıyorlar. Bunu yaparken spir sayıları ve tel kalınlığı ile oynuyorlar mı onu bilmiyorum. Farklı kutuplu sarım uygulandığında motorun bazı değerlerinde uygunsuzlukların olacağı benim de beklediğim bir şey. Fakat işin teorik boyutunu tam olarak bilemediğim için bu konuda yorum yapamıyorum. Bu konuda bir proje yaptığına göre konunun teorik kısmı konusunda yeterli bilgiye sahip olduğun söylenebilir. Eğer yaptığın proje ile ilgili veya bu konu ile ilgili elindeki bilgileri bizimle paylaşırsan çok makbule geçecektir.
 
Projeyi yapalı 38 yıl oluyor.Hatırlayabilsem,zaten geniş bilgi verecektim.İTÜ yayınlarından KULLMAN'ın
kitabını bulabilir iseniz,aradığınız tüm bilgileri bulabilirsiniz.Yeni mezun arkadaşlarımız var ise,bu konuda
onlardan da yardım isteyebiliriz.
 
peki diğer yazdıklarımla ilgili bir yorumun var mıdır?
 
osm27 ' Alıntı:
peki diğer yazdıklarımla ilgili bir yorumun var mıdır?
maalesef arkadaşım o konulara bence girme eğer uzmanlık alanın değilse!
iş statorda bitse herşey çok basit ama şöle düşün rotor gücü ve özellikleri işin içine girdimi işler karışıyor. bir dönem moment tork hesaplamalarına bakdım fakat epey bi karışık. Genç azimli bir arkadaşa benziyorsun yazdıklarından anladığım kadarıyla sana abi tavsiyesi (yaşım 35) para kazanabileceğin işlere ve konulara yönel mesleğine aşıksan aç kalırsın!!!

Görürüz duyarız ama nasıl görüp duyduğumuzu bilmeyiz!
 
merhaba osman arkadaş
4 kutuplu motor 1400/dk eder sen bu motoru 2 kutup 2800/dk yapmak istiyorsun motorların sargılarını sipirlerini tel kesitlerini değiştirerek kutuplarında değişiklik yapılmaz
çünkü motorların anguş sayıları ,anguş boşlukları,statör içerisinde kullanılan saçların ölçüleri ,rotorda buna dahil belirli hesaplar sonucunda imal ediliyor
bobinajcılar bunu değiştiremez bu şekilde sarımı oynanan motor yanar bakır teller ziyan olur
yanlız şöyle bir konu var sarım yapılacak motorun tel kesitine göre kullanılan bir cetvel var ,oda bobinajcının elinde olan telleri değerlendirmesi için ,bu hesap dairenin çapı kullanılarak yapılıyor
 
sn osm27
kutup sayısı değişiklik yapılacak motor küçük ise (2-3 kw gibi) mekanik sorun olacağını sanmam.tel kesitini ve sipir sayısını değiştirmeden sarabilirsiniz. ankuşlara aynı sipirde daha kalın sarabilirseniz daha iyi olur. yanlız, fabrikasyon hesabı iyi yapılmış bir motorda tel kesitini artırmak imkansızdır.kolay gelsin.
 
Aslında motorlar ile ilgili teorik bilgimiz yeterli olmadığı için bu konular ile ilgili bilimsel bilgilerin forumda paylaşılabilmesinin faydalı olacağını düşünüyorum. Üniversitelerde elektrik makinaları ile ilgili genel olarak eşdeğer devreler, kayıplar vb. ile ilgili bilgi veriliyor(en azından benim okuduğum üniversitede böyle) ve diğer yönler, eğer mesela bir motor tasarımı ile ilgili araştırma ödevi almadıysan, maalesef eksik kalıyor. Mezun olalı 8 sene olmuş ve böyle konular karşımıza çıktığında eksikliğimizi daha yakından müşahede edebiliyoruz. Bu konuları gidip yabancı veya türkçe bilimsel kaynakları araştırıp öğrenmeye hem imkanımız hem zamanımız müsait olmadığı için forumun bu yönden çok faydalı olduğunu düşünüyorum. Fakat verilen cevaplardan şu anki konuyla ilgili, bazı pratik bilgiler dışında cevap veren arkadaşların da yeterli bilgisi olmadığını anlıyorum. Eğer bu konu ile ilgili bilimsel bilgiye veya kaynağa sahip olan arkadaşlar varsa bizimle paylaşmaları, konuya ilgi ve alaka duyan herkes için çok faydalı olacaktır.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,197
Mesajlar
915,762
Kullanıcılar
449,977
Son üye
keskiyan

Yeni konular

Geri
Üst