Aspiratör Sigorta Attırıyor

Katılım
27 Tem 2014
Mesajlar
10
Puanları
1
Arkadaşlar merhaba.
Evimizde çift motorlu bir aspiratör var.
Motoru gölge kutuplu iki devirli bir motor.

Ben aspiratörü temizlik amaçlı söktüm ancak klemens bağlantısını bir kenara not almayı unuttum.
Motordan çıkan kablolardan direnç ölçeyim dedim ancak bariz bir fark göremedim.

Daha sonra başka bir forumdan yardım alayım dedim, ancak yanlış bilgi verdiler.
Söyledikleri şekilde motoru taktım fakat motor dönmedi, motor mili tutuluyormuş gibi ses çıkarmıştı.
Motor mili elektrik yokken elimle rahatça dönüyordu.
Bende bağlantının yanlış olduğunu anlayıp birkaç saniye sonra hemen fişi çektim.

Sonra motor üreticisinin sayfasından motorla ilgili şemalara bakıp doğru bağlantıyı yaptım.
Motor çalışıyor, dönüyor ancak fazla sürmeden sigorta atıyor.
Motorun nüvesinin sıcaklığını elimle kontrol ettim, hafif bir ısınma vardı.

Motorun kablosuna lehimlenmiş bir parçadan kıvılcım ve patlama sesi geliyor, sigorta atıyor.
Sanırım termik koruma sağlayan bir parça.

Üzerinde JK6A -B1T 120 C yazıyor.

IMG_20180215_142716.jpg IMG_20180215_142915.jpg

İnternette kodu aratınca aynısını bulamadım.
120 derece kapalı bir termostatmış bu sanırım.
50 derece olanını buldum.

http://www.grupelektronik.com.tr/?urun-16221-jk6a-b2t-50c

Bunun yerine şu linkteki 125 derece olanını alsam olur mu;

http://www.grupelektronik.com.tr/?urun-16216-up32-t150-125c

Üzerindeki kodların bir anlamı var mıdır?
 
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Normalde o parça motoru korumak içindir.O olmadanda motor çalışır.
Motorda zorlama belirtisi var o yüzden fazla akım çekiyor gibi.
Rotoru söktünüz mü?Rotoru söktüyseniz ters takmış olabilirsiniz.
 
Merhaba. Termik sigortanın 125 derecelik kapalı tiptekini öncelikle satın alın, çünkü eskisi kıvılcım çıkardığına göre pek bir işlev göremez sanırım. Gölge kutuplu tek fazlı motora 3 ayrı kablo giriyor iyice dikkat ederseniz, ikisinden biri faz diğeri nötr ucudur,3.sü (Yeşil-sarı olanı) ise bu motor gövdesinin topraklaması amaçlıdır. Amacı bu gövdeye sargılardan bir kaçak olduğunda kaçak akım rölesiyle ve otomatik sigortayla bu sigortaları attırıp güvenlik koruması (Metal gövdeli cihazlarla direk temasta olan insanlar için) yapması amaçlıdır. Bu 3. kablo olmadan da motor çalışır, ama metal gövdeye sahip cihaz ise sargılardan nüveye örneğin bir kaçak olduğunda çok güvenlikli olamaz.

Avometrenin ohm- ölçer kısmıyla motor sargı girişi uçlarına ve motor metali (Gövdesi, nüvesi) kısmına avometrenin prob uçları değdiğinde; faz- toprak , nötr- toprak, yani motor sargılarının her bir ayrı ucu ve motor gövdesi arasında herhangi bir omaj değeri ölçülüyor mu, Ona bir bakın. Ölçülüyorsa eğer sargılardan gövdeye olan kaçak yüzünden sigorta termik sigortadan patlamayla geçip atıyordur. Bu duruma dikkat edin ve iyi ölçümleyin. Sigortanın atması termik sigortadan değil bence, sargılardan gövdeye olan kaçak faz veya nötr ucu yüzünden olabilir. Motor rotoru (Kısa devreli, sincap kafesli ve ortada dönen kısmı) mekanik zorlanmayla dönüyorsa nüveyi daha fazla ısıtır ve termik sigota örneğin 100-125 dercelere çok daha erken gelir ve bu motorun elektrik devresi daha kolay ve otomatik olarak kesilmiş olur, sözgelimi. Her 2 yönden de (Kaçak akımın gövdeye hiç akmadığından ve yatağında dönerken mekanik bir zorlanma, sıkışma olmadığından) iyice emin olun. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Normalde o parça motoru korumak içindir.O olmadanda motor çalışır.
Motorda zorlama belirtisi var o yüzden fazla akım çekiyor gibi.
Rotoru söktünüz mü?Rotoru söktüyseniz ters takmış olabilirsiniz.

Rotorun ters takılma ihtimali yok hocam. Çünkü rotorun tek bir tarafında mil dışarıya doğru uzuyor.

Ters yöne çevirsem rotor dışarda kalır. :D

Merhaba. Termik sigortanın 125 derecelik kapalı tiptekini öncelikle satın alın, çünkü eskisi kıvılcım çıkardığına göre pek bir işlev göremez sanırım. Gölge kutuplu tek fazlı motora 3 ayrı kablo giriyor iyice dikkat ederseniz, ikisinden biri faz diğeri nötr ucudur,3.sü (Yeşil-sarı olanı) ise bu motor gövdesinin topraklaması amaçlıdır. Amacı bu gövdeye sargılardan bir kaçak olduğunda kaçak akım rölesiyle ve otomatik sigortayla bu sigortaları attırıp güvenlik koruması (Metal gövdeli cihazlarla direk temasta olan insanlar için) yapması amaçlıdır. Bu 3. kablo olmadan da motor çalışır, ama metal gövdeye sahip cihaz ise sargılardan nüveye örneğin bir kaçak olduğunda çok güvenlikli olamaz.

Avometrenin ohm- ölçer kısmıyla motor sargı girişi uçlarına ve motor metali (Gövdesi, nüvesi) kısmına avometrenin prob uçları değdiğinde; faz- toprak , nötr- toprak, yani motor sargılarının her bir ayrı ucu ve motor gövdesi arasında herhangi bir omaj değeri ölçülüyor mu, Ona bir bakın. Ölçülüyorsa eğer sargılardan gövdeye olan kaçak yüzünden sigorta termik sigortadan patlamayla geçip atıyordur. Bu duruma dikkat edin ve iyi ölçümleyin. Sigortanın atması termik sigortadan değil bence, sargılardan gövdeye olan kaçak faz veya nötr ucu yüzünden olabilir. Motor rotoru (Kısa devreli, sincap kafesli ve ortada dönen kısmı) mekanik zorlanmayla dönüyorsa nüveyi daha fazla ısıtır ve termik sigota örneğin 100-125 dercelere çok daha erken gelir ve bu motorun elektrik devresi daha kolay ve otomatik olarak kesilmiş olur, sözgelimi. Her 2 yönden de (Kaçak akımın gövdeye hiç akmadığından ve yatağında dönerken mekanik bir zorlanma, sıkışma olmadığından) iyice emin olun. Kolay gelsin.

Güzel bir yaklaşım, cevabınız için teşekkür ederim.

Topraklama bağlantısında falan bir eksiklik yok hocam. Toprak kablosu doğru yerden motora bağlı.
Priz yönünden de sıkıntı yok.

Rotorda da en ufak bir zorlanma yok.
Elimde çevirdiğimde (elektrik yokken tabi) kendi kendine güzelce dönüyor. Gayet rahat yani.

Motoru sökünce avometre ile ilgili sonucu size yazarım.:)
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
@binbaşı

Multimetre'de direnç kademesinde ölçüm yaptım, herhangi bir değer göstermedi.
Motorlardan birine dikkatlice göz gezdirirken bir de ne göreyim, sargıyla nüve arasındaki plastik erimiş baloncuk olmuş. Patlama ondanmış. Motorlardan birinin nüvesi aşırı ısınmış.

Bir motoru iptal ettim, yerine taktım. (Oradan hava geri basmasın diye.)
Diğer motoru bağladım sadece, dakikalarca onu çalıştırdım. Sigorta falan atmadı.
Demek ki bir tane motorun yalıtımı erimiş. Yazık oldu :(
Tek motorla kullanıyoruz şimdi.
Bundan sonra bağlantıları not etmeyi unutmamaya çalışacağım.
Zira takmadan önce motorlarda sargılar arası direnç ölçümü yapmama rağmen herhangi bir fark tespit edememiştim.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,349
Mesajlar
925,606
Kullanıcılar
451,820
Son üye
husrev53

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst