Ark boynuzları trafoyu nasıl korur anlatırmısınız...

zb_meqan

Üye
Katılım
10 Nis 2009
Mesajlar
104
Puanları
1
Yaş
36
Stajyer olduğum fabrikadaki tekniker bana trafodaki ark boynuzlarını göstererek ne işe yaradığını sordu.Ben daha onun ne olduğunu bilmiyorum ki onun ne işe yaradığını biliyim dedim.:) Bari adını söyle akşam araştırıp sana ne işe yaradağınız söyleyeyim dedim.Onuda söylemedi git hepsini araştır dedi.Neyse bende geldim eve ve araştırmaya başladım ve o çıkıntıların ark boynuzu olduğunu öğrendim ve bunların ne işe yaradığını araştırdım.''Ark boynuzu ; Enerji nakil hatlarında bir gerilim yükselmesinde transformatörü koruyan elemanlardır.'' bilgisine ulaştım.Ancak nasıl korur bu bilgiye ulaşamadım.Bunu anlaşılabişir şekilde açıklarsanız sevinirim... teşekkürler şimdiden....
 
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
ark buynuzları koruma elemanlarıdır. ark boynuzları trafonuza darbe geldiginde kısa devreden veya yıldırım dusmesinden dololayı vb sebeplerden meydana gelen yuksek seviyedeki gerilimleri sisteme zarar vermemesi icin kullanılır .
2 ark boynuzu arasındaki mesafe delinme mesafesidir bu mesafe trafonun sartlarına gore calısma gerilimine gore belirlenir eger trafonuza yuksek bir darbe geldiğinde gerilim bu hava yalıtkanını deler ark boynuzlarının arasındaki mesafeler nasıl ayarlanıyor o konu hakkında herhangi bir bilgim yok umarım yardımcı olmusumdur.
 
Verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim Sn. ephesus83 ancak şimdi diyelimki yüksek gerlim trafoya geldi bu durumda ark boynuzları gelen yüksek gerilimi nasıl absorbe ediyor onu anlayamıyorum :S
 
evet yuksek darbe gerilimi geldiginde bu 2 ark buynuzu arasındaki mesafe trafomuzun zarar gormeyecegi sekilde ayarlanmıstır. yuksek gerilim geldiginde trafomuz sargılarında veya uzerindeki alıclardan dolayı bu yuksek gerilime bi zorluk gostericektir elektrikte kendine en kestirme ve kolay yolu secer yani darbe geldiginde ark boynuzları bi otoban trafonuzun baglı bulundugu yerde bir tali yol siz hangi yolu tercih ederdiniz ben biraz anlatma ozurluyum kusura bakmayın burada sana yardımcı olacak cok degerli arkadaslar var umarım yinede yardımcı olmusumdur.ii geceler
 
ark buynuzları koruma elemanlarıdır. ark boynuzları trafonuza darbe geldiginde kısa devreden veya yıldırım dusmesinden dololayı vb sebeplerden meydana gelen yuksek seviyedeki gerilimleri sisteme zarar vermemesi icin kullanılır .
2 ark boynuzu arasındaki mesafe delinme mesafesidir bu mesafe trafonun sartlarına gore calısma gerilimine gore belirlenir eger trafonuza yuksek bir darbe geldiğinde gerilim bu hava yalıtkanını deler ark boynuzlarının arasındaki mesafeler nasıl ayarlanıyor o konu hakkında herhangi bir bilgim yok umarım yardımcı olmusumdur.

Aynen katılıyorum.Yalnız sadece ufak bir şey ilave etmek istedim.Trafoya yıldırım düşmesi veya oluşabilecek yüksek gerilimlerin önüne geçmek için birde trafo binası girişinde Parafudr kullanılır.Sonuçta amaç trafomuzu korumak.
 
Ark boynuzları arasında kalan aralıktaki havanın delinme gerilimi ,trafonun izolasyonunun dayanabileceği maximum gerilimden daha az olarak bırakılır.

Diyelimki trafo en fazla ..kV gerilime dayanabiliyor. Ark boynuzları arasındaki mesafe öyle bir ayarlanırki, gerilim ..kV değerine ulaşmak üzereyken ark boynuzları arasındaki hava delinir ve gerilim toprağa verilmiş olur. Böylelikle aşırı gerilim trafoya verilmemiş olur.
 
Aşırı gerilimin etkisinden izolasyon malzemelerini koruyabilmek için izolasyon seviyesi düşük yapay bir devre oluşturmak yeterlidir. Ark boynuzu bu prensipten faydalınarak yapılan çok basit bir koruma elemanıdır.
Ark boynuzunun yapısı, izolatör ve buşinglerin hat ve toprak taraflarına monte edilen uçları kıvrık madeni çubuklardan oluşur.
Madeni çubuklar araasındaki boşluğa, ark boynuzu atlama aralığı denir ve bu andaki izolasyon seviyesi hava ile sağlanır. Ark boynuzu atlama aralığındaki izolasyon seviyesi, buşing veya izolatörün izolasyon seviyesinden daha düşüktür. Dolayısıyla aşırı gerilim oluşumundaki boşalma, ark boynuzları arasında başlayarak sistemin izolasyonu korunmuş olur.
Ark boynuzları arasındaki boşalma, hava ile sağlanan faz toprak izolasyonunun aşırı gerilim sonucu delinerek bir arkın oluşması şeklinde olur.
Ark boynuzu basit yapısı nedeniye ucuz bir koruma elemanı olmasına rağmen herişlevi sonunda enerjinin kesilmesine yol açtığı için artçı koruma elemanı oalrak kullanılır.

Not: Bu bilgiler bir staj çalışmasından alıntıdır.
 
Bu örnek 36kV og trafoları için geçerlidir. En basitinden ark boynuzlarının baglı bulundugu izalatörler 36 kV gerilimlerde kullanılır. Ark boynuzlarının ayarlandığu uzaklık asağı yukarı 2 cm kadardır. trafoya gelen gerilim 36000 V u geçtiğinde ark boynuzları arasındaki mesafeden akım atlama yapabilecek mesafeye gelir yani ordan ark yaparak trafonun için girmeden dış şasesi üzerinden toprak bağlantısıyla fazla gelen gerilimi toprağa atlatma yaptırmış yani ark yaptırmış olur. Ark boynuzları arasındaki mesafe açılarak voltaj ayarı yapılabilir bu olayı bir nevi sigorta olarak düşünebilirsin. 10 A lik bir sigorta asırı akım geldiğinde atar buda aşırı voltaj geldiğinde atar voltaj ayar yeri ise izalatörün üst ve alt kısmındaki iletkenlerin aralığıdır.
 
Açıklamalarınız için hepinize teşekkür ederim sağolun bunları öğrendiğim iyi oldu :)
 
ben de yüksek gerilimle ilgili bir yerde staj yapıyorum.Bilmediğim bir şeyi megepten bakıyorum.Tam aradığım, sade bilgiler mevcut.Ayırıcı, kesici, ark boynuzu gibi koruma cihazları... hakkında bilgi için megep i öneririm.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,179
Mesajlar
915,658
Kullanıcılar
449,942
Son üye
Nzmtekin

Yeni konular

Geri
Üst