1. Türkiyenin en büyük mesleki gelişim platformu KontrolKalemi.com’da sizde yazar olabilirsiniz. Başvuru kriterleri için buraya tıklayınız.
  2. Yorum Otomasyon & Kontrolkalemi.com işbirliği ile düzenlediğimiz renkli ekran plc hediyeli yarışmamız başladı. Katılmak için buraya tıklayınız.

Motorlarda, Yıldız-üçgen Direk üçgen Bağlantı

Konusu 'Elektrik Motorları' forumundadır ve hoobyelektrik tarafından 16 Eylül 2006 başlatılmıştır.

Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.
  1. hoobyelektrik
    Çevrimdışı

    hoobyelektrik Yeni Üye

    Katılım:
    2 Eylül 2006
    Mesajlar:
    90
    Beğenilen Mesajları:
    0
    Ödül Puanları:
    6
    Meslek:
    Elektrik tkns.

    motor bağlantılarında normalde 5,5kw motora kadar yıldız bağlıyoruz 5,5 hariç sonrası yıldız-üçgen bağlanıyor peki bazı motorlara direk yol veriliyor konu hakkında bilgilerinizi bekliyorum.
     
    Entes
    Entes
  2. telsiz
    Çevrimdışı

    telsiz Üye

    Katılım:
    22 Eylül 2006
    Mesajlar:
    264
    Beğenilen Mesajları:
    19
    Ödül Puanları:
    18
    Meslek:
    otomasyon teknisyeni
    Bu Motor Sargılarının 380V A Göre Sarılmasıyla İlgili Bir Olay Bence
     
  3. MuraTh
    Çevrimdışı

    MuraTh Site Yetkilisi Yönetim Ekibi Site Yetkilisi

    Katılım:
    19 Şubat 2006
    Mesajlar:
    1.242
    Beğenilen Mesajları:
    543
    Ödül Puanları:
    415
    Bir motorun 380 V’luk şebekede üçgen çalıştırılabilmesi için motor etiketinde 380 V ∆ veya ∆/λ 380 V/ 658 V yazması gerekir.

    Motor etiketinde ∆/λ 220 V/ 380 V yazılı ise bu motor 380 V’luk şebekede yıldız olarak çalıştırılabilir.

    Etiket Önemli
     
  4. besim
    Çevrimdışı

    besim Üye

    Katılım:
    27 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    66
    Beğenilen Mesajları:
    5
    Ödül Puanları:
    8
    Neyi kastettiğini biraz açıklarsan iyi olur .Yani 5.5 kw ve üstü motorların bazılarında direk yolverme uygulanıyor , bunun nedeni nedir mi diyorsun?
     
  5. hoobyelektrik
    Çevrimdışı

    hoobyelektrik Yeni Üye

    Katılım:
    2 Eylül 2006
    Mesajlar:
    90
    Beğenilen Mesajları:
    0
    Ödül Puanları:
    6
    Meslek:
    Elektrik tkns.

    Arakadaşlar benim anlatmak istedigim konu motorların neyine göre yıldız üçgen bağlanıyor kumanda devresiyle kalkışta önce yıldız sonra üçgen çalışıyoya bazi motorları direk üçgen bağlıyoruz
    mesela bizde adamın biri 7,5kw bir pompayı direk yol vermiş üçgen bağlantıyla yani bunlar neye göre ayarlanıyor ben olsam kumanda devresi kurardım.
     
  6. mesutelb
    Çevrimdışı

    mesutelb Onursal Üye Onursal Üye

    Katılım:
    28 Eylül 2006
    Mesajlar:
    1.134
    Beğenilen Mesajları:
    187
    Ödül Puanları:
    165
    Meslek:
    Elk.Elt.Tek.Öğrt.
    O bahsettiğin büyük ihtimal Dalgıç Pompa dır ..Değil mi?
     
  7. hoobyelektrik
    Çevrimdışı

    hoobyelektrik Yeni Üye

    Katılım:
    2 Eylül 2006
    Mesajlar:
    90
    Beğenilen Mesajları:
    0
    Ödül Puanları:
    6
    Meslek:
    Elektrik tkns.
    yo da ne alakası var ben öğrendim dalgıç pompa su içinde çalışan pompalarmış hemde bence farketmez sonuçta 5,5kw tan sonrasına otomatik kumanda çalışmalı değil mi benim anlatmak istedigimi anlamadın herhalde.
     
  8. aydertunca
    Çevrimdışı

    aydertunca Yeni Üye

    Katılım:
    27 Eylül 2006
    Mesajlar:
    6
    Beğenilen Mesajları:
    0
    Ödül Puanları:
    1
    Cevap: Motorlar Ilk Kalkiş Aninda Sargilarinda Ki Yüksek Zit Emkdan Dolayi (ortalam Ilk 6-7 Sn ) çok Fazla Kalkiş Akimi çeker.bu Kalkiş Akimi Normal çalişma Akiminin 5-6 Katidir.bu Da şebekede Gerilim Dalgalanmalarina Sebep Olabildiği Gibi Kendisini Kontrol Eden Devre Elmanlarinada Zarar Verebilir .dolayisiyla Hem Kendi ömrü Hemde Malzemelerin ömrünü Kisaltir.gücü 5.5 Kw Ve üzerindeki Asenkron Motorlar Ilk önce Yildiz çaliştirilirki Zit Emk Normal Değerine Dönsün.artik Motor Yol Almiştir.üçgen çaliştirilabilir.motor Yildizda Neden Az Akimçekiyor Diye Sorarasan Yildiz çalişmada Motorun Faz Sargilari Arasi Gerilim 220 V Ac Dir.üçgende Ise Faz Sargilari Arasi Gerilim 380 V Ac Dir.bu Nedenle Motor Ilk önce Yildiz Sonra üçgen çaliştirilir.ayrica Yildiz üçgen Için Otomatik Kumanda Sitemi Kurarsan Zamani Zaman Rölesiyle Ayarlarsin.kollu şalter Kullanirsan 6 Kadar Say şalteri Yildizdan üçgene Al.kisaca Bu Işi Ayni Arabanin Ilk önce Yüksek Viteste Kalidirilamamasi Gibi Düşün .kaldirisan Ne Olur Araba Rölentiden Düşer.
    ok?
     
  9. besim
    Çevrimdışı

    besim Üye

    Katılım:
    27 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    66
    Beğenilen Mesajları:
    5
    Ödül Puanları:
    8
    hoobyelektrik , aydertunca nın yazdıkları doğru. Kalkıştaki akımı düşürmek gerekliliğinden yıldız üçgen bağlantı yapıyoruz, yapılır.
    Bazen böyle ekstra şeylerle karşılaşabilirsin , bunlar aklını karşıtırmasın işin doğrusu yıldız üçgen bağlantıdır.
    Bazen meslektaşlarımız ellerindeki imkanların yetersizliğinden , acil müdahale gerektiğinden bazende maalesef bilmediklerinden sakıncalı sistemler kuruyorlar.
    Sen doğru olanı bil ve onu uygula derim.
     
  10. besim
    Çevrimdışı

    besim Üye

    Katılım:
    27 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    66
    Beğenilen Mesajları:
    5
    Ödül Puanları:
    8

    nadirdoğan biraz daha pratik örneklerle açıklamaya çalışalım.
    şöyle ki :
    Motorlara ilk enerji verildiğinde motor normal devrini alana kadar fazla akım çeker burda bisiklet örneğini düşünebiliriz .Bisikleti direk olarak 18inci vitese alıp pedala bastığımızda , pedalı kolayca çeviremeyiz.çevirmek istesek yani hemen hızlanmaya çalışırsak bu kaslarımızı zorlamamıza sebep olur . Ama birkaç turdan sonra ilk baştaki kadar zor gelmez pedalları çevirmek ki burdaki olayda budur.

    Gelelim bunun sistemin çalışmasına ne engeli, ne mahsuru vardır.Yani varsın ilk başta zorlansın?
    Birçok örnek verilebilir ben en basitini sistemi çalıştıramayacağımız örneğini vereyim.
    Mesela elimizde 7.5kwbir motor olsun.Bu motorun yaklaşık normal akımı (yani devrini aldıktan sonraki akımı) 16 A civarındadır.(380v)
    Bu motoru koruyabilmek için koyacağımız termikmanyetik şalteri veya sigorta ve termik sistemini düşünelim.Eğer termik manyetik şalter koyacaksak bu manyetik şalteri 13-18 A seçeriz.Bu değerler arası motoru koruması için.Yani sistemin çekeceği akım bu değerleri aşarsa termik manyetik şalter devreyi keser.
    şimdi gelelim tekrar motorumuza motorumuz kalkış anında normal akımının yaklaşık 4 veya 5 katını çekeceğinden kalkış akımı yaklaşık 60 amper civarında olacaktır.
    Diyelim ki bu değerlere göre sistemi kurduk yani 13-18 amper termnik manyetik şalterimiz var.
    Sisteme enerji verdik,start a bastığımızda motorumuz bir kaç saniye çalışır sonra durur.çünkü bizim T.M.ş imiz 13-18 A arasıydı oysa motor 60 A çekti.Ve T.M.ş atarak motoru korudu.

    Yani sistemi çalıştıramıyoruz.
    Buna rağmen devreyi çalıştırmak istiyorsak sisteme40-63 A lik bir termik koyarsak bu seferde motoru koruyamayız, diyelim ki mekanik bir problem oldu motorun mili sıkıştı motor dönmüyor .Ne olacak motor yüksek amper çekecek ve sisteme taktığımız termik manyetik şalterin de açma değeri çok yüksek olduğundan termik açmayacak dolayısıyla motorumuz yanacaktır.

    Bu ve benzeri gibi daha bir çok örnek verilebilir.Umarım yardımcı olabilmişimdir.
     
Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.

Sayfayı Paylaş