1. Türkiyenin en büyük mesleki gelişim platformu KontrolKalemi.com’da sizde yazar olabilirsiniz. Başvuru kriterleri için buraya tıklayınız.
  2. Yorum Otomasyon & Kontrolkalemi.com işbirliği ile düzenlediğimiz renkli ekran plc hediyeli yarışmamız başladı. Katılmak için buraya tıklayınız.

Motorlarda, Yıldız-üçgen Direk üçgen Bağlantı

Konusu 'Elektrik Motorları' forumundadır ve hoobyelektrik tarafından 16 Eylül 2006 başlatılmıştır.

Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.
  1. fahri yetiş
    Çevrimdışı

    fahri yetiş Onursal Üye Onursal Üye

    Katılım:
    5 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    4.218
    Beğenilen Mesajları:
    754
    Ödül Puanları:
    413
    Meslek:
    Elektrik Mühendisi

    Motor üreticileri,ürettiği motorun nerede kullanılacağını bilemezler,bilmeleri de gerekmiyor.Bizim yö-
    netmeliklerimizde,5,5 kw tan sonraki motorlara yıldız/üçgen yolverilir diye evlereşenlik bir madde var.
    Konuyu tam bilmeyenler,5,5 kw tan sonraki motorlara illa böyle yolverilmesi lazım fikrine kapılıyorlar.
    Birincisi,eğer mekanik sistemin kalkınabilmesi için yüksek moment gerekli ise,o motoru yıldız/üçgen kal-
    dıramazsınız,direkt startlı yapmak zorundasınız.
    İkinci olarak,bazı sistemler ( şerit testereler,zımpara makinaları vs. )yüksüz kalksa bile,üçgen olarak kak-
    dırılmaya çalışıldığında,tehlikeli durumlara sebep olabilirler.
    O nedenlerle,öncelikle tahrikimizin ne olduğunu bilmemiz ve ona göre karar vermemiz gerekir.
    Demeraj akımının düşürülerek motora yolverme metodu olan yıldız/üçgen devreler,yerini artık soft star-
    terlere bırakmaya başlamıştır ( aşağı yukarı aynı fiyat civarında ).
    Eğer besleme sisteminiz güçlü ise,istediğiniz motoru direkt start edebilirsiniz ( biz 400 kw lık baca fan-
    larını direkt startlı çalıştırıyorduk ).
    Fan,Taş kırıcı,Öğütücü,Santrifüj pompalar ( bazı tipleri ),ağır kalkınmalı tip makinalar olup,yıldız/üçgen
    yolverme ile kaldırılamazlar.Demerajın azaltılması düşünülüyor ise,sürücüler ,bilezikli asenkron motorlar,
    hidrolik kaplinler vs. gibi metotlar kullanılması gerekir.
     
    mavielektrik.06 bunu beğendi.
    Entes
    Entes
  2. seckinmarmara
    Çevrimdışı

    seckinmarmara Üye

    Katılım:
    11 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    66
    Beğenilen Mesajları:
    1
    Ödül Puanları:
    8
    paylaşımınız icin sağolun arkadaslar
     
  3. mehmetyilmaz
    Çevrimdışı

    mehmetyilmaz Yeni Üye

    Katılım:
    24 Aralık 2007
    Mesajlar:
    6
    Beğenilen Mesajları:
    0
    Ödül Puanları:
    1
    eğer bir motorun etiketinde üçgen-yıldız:220-380 yazıyorsa, şebekenizde 380 ise bu motor yıldız çalışmalıdır.yıldız üçgen çalışabilmesi için etiketinde yıldız-üçgen:220-380 yada üçgen-yıldız:380-660 v yazmalı.etiketinde üçgen-yıldız :220-380 yazan bir motora yıldız üçgen yolverilirse motor üçgene geçtiğinde herbir sargıya 380v gideceğinden motor yanar.Bence bu motor önceden yanmıştır ancak etiketi değiştirilmemiştir.
     
  4. melpa
    Çevrimdışı

    melpa Yeni Üye

    Katılım:
    5 Aralık 2007
    Mesajlar:
    47
    Beğenilen Mesajları:
    0
    Ödül Puanları:
    6
    bir zamanlar böyle bir olay benimde başıma gelmişti.kitapları kurcalaya kurcalaya kafayı yiyecektim neredeyse.tabi o zamanlar internet yok ki hemen bir forum sitesine girip sorumu sorabileyim ..şimdi herşey kolaylaştı ve güzelleşti tabii. neyse sonunda olayı çözdüm.uyanığın birisi bu motorun bir etiketi bile yok diyerek hurdaya ayrılmış benzer bir motorun etiketini buna takmış..bütün yorumları okuduktan sonra en son cevabı veren mehmet yılmazın cevabına katılıyorum.kesinlikle aynı fikirdeyim..
     
  5. ŞEF
    Çevrimdışı

    ŞEF Onursal Üye Onursal Üye

    Katılım:
    25 Haziran 2007
    Mesajlar:
    1.919
    Beğenilen Mesajları:
    1.084
    Ödül Puanları:
    513
    Meslek:
    Emekli Elektrikçi Ustası

    Sayın arkadaşlar !

    Bu konuyla ilgili birşeyler yazmıştım önceden. Fakat iyi anlaşılamadı düşüncesindeyim.

    Amerika Birleşik Devletlerinde şebeke gerilimi faz-nötr 110 volttur. İyide Amerikadan bize ne diyeceksiniz. İstanbulun birçok semti 1986 yılına kadar 110 volttu. En son Nişantaşı, Teşvikiye ve civarı semtler 1986 yılında 220 ye geçti. Bunları niye yazdım, az sonra yazacaklarıma zemin olsun diye.

    juano2782 rumuzlu arkadaşımız üçgen 220- yıldız 380 v. etiketli motorun bağlantısı hakkında bilgi istemiş. Hemen yarın gidip, 4 kw. altında küçük bir trifaze motor alın veya çalıştığınız fabrikadaki motorların etiketlerine bakın aynen öyle yazacaktır. Yani yıldız çalışan motorlar. Bu motor önceden yanmış ve sarım görmüş, etiketi değiştirilmemiş motorlar değildir. Orijinali öyledir.

    Şu an kullandığımız faz-nötr 220 olan şebekede 3 faz 380 v. hepimiz biliyoruz. Yıldız motorun seri bağlı 2 bobinine 380 v. veriyoruz. Her bobine 220 v. vermiş oluruz. Peki aynı motoru faz-nötr 110 v. 3 fazı 190 v. olan şebekede nasıl bağlarız.

    İşte o zaman motor klemensinde bağlantıyı üçgen bağlayıp, her bobine 190 v. vermiş oluruz.

    1986 yılından önce inşaatlarda kullanılan malzeme taşıyan kazanlı vinç motorlarını bulunduğu bölgeye göre bağlantılarını devamlı değiştiriyorduk. Hatta inşaat kalfası dahi bu işi öğrenmiş, o bile klemens kutusundan bağlantıları değiştirebiliyordu.

    Hepinize kolay gelsin. HOŞÇAKALIN
     
  6. melpa
    Çevrimdışı

    melpa Yeni Üye

    Katılım:
    5 Aralık 2007
    Mesajlar:
    47
    Beğenilen Mesajları:
    0
    Ödül Puanları:
    6
    sayın şef, konuyla ilgili cevaplarınızı okudum.bakalım doğru anlamışmıyım:siz 20 yıl önceki durumdan bahsediyorsunuz.günümüzde veya birkaç yıl önce üretilmiş motorların etiketlerinde artık böyle aykırılıklar olmuyor herhalde..doğru mu anlamışım.saygılar.
     
  7. Mkocak_86
    Çevrimdışı

    Mkocak_86 Yeni Üye

    Katılım:
    12 Aralık 2007
    Mesajlar:
    9
    Beğenilen Mesajları:
    0
    Ödül Puanları:
    1
    kardeşim o yıldız üçgen işi birazda makinanın kalkışıyla alakalı eğer makina fazla yük çekmeyen bi makinaysa direk üçgende kaldırılır yıldız istemez yok devirli ise ilk kalkışta bile zorlayacaksa o zaman yıldız ilk sonra üçgen bağlantı yani yıldız üçgen panosu yapılır
     
  8. ŞEF
    Çevrimdışı

    ŞEF Onursal Üye Onursal Üye

    Katılım:
    25 Haziran 2007
    Mesajlar:
    1.919
    Beğenilen Mesajları:
    1.084
    Ödül Puanları:
    513
    Meslek:
    Emekli Elektrikçi Ustası
    Maalesef doğru anlayamamışsınız sayın melpa !

    Ben 1986 yılında nişantaşı'nın elektriği 220 ye dönüştü derken 110 v. şebeke var olduğunu vurgulamak için yazmıştım. Bu tip motorlar o tarihte kaldı anlamında yazmadım. HEMEN YARIN GİDİP, 4 KW. ALTINDA KÜÇÜK BİR TRİFAZE MOTOR ALIN VEYA ÇALIŞTIĞINIZ FABRİKADAKİ MOTORLARIN ETİKETLERİNE BAKIN AYNEN ÖYLE YAZACAKTIR cümlesini iyi okumadığınız anlaşılıyor.

    Fluoresant balastlarına nötr de bağlandığını biliyormuydunuz ? Sanmıyorum. Forum üyelerinin de bilmemesi gayet normaldir. 1977 yılında Cerrahpaşa hastanesinin bir bölümünün tadilatında çalışırken eski armatürleri söktüğümüzde görmüştüm. Balasta 3 kablo giriyordu. Faz giriş, faz çıkış ve ortaya da nötr bağlanmıştı. Ben çalışmaya başladığımda piyasada yoktu. Kimbilir kaç sene önce takılmıştı.

    Bu balastlar için " şimdi öyle aykırılıklar yok " diyebilirsiniz. Fakat trifaze motorlar için aykırılık devam ediyor maalesef.

    Çalıştığım yerde bir trifaze motorun etiketinin resmini çektim. 2002 yılında takılan bir motor. Resim ölçülerini küçülttüğüm için net çıkmayabilir. SAĞLICAKLA KALIN
     

    Ekli Dosyalar:

    Yönetici tarafından son düzenleme: 17 Mayıs 2009
  9. Mesut
    Çevrimdışı

    Mesut Onursal Üye Onursal Üye

    Katılım:
    9 Şubat 2007
    Mesajlar:
    676
    Beğenilen Mesajları:
    229
    Ödül Puanları:
    143
    Konuda yukarıdaki soruya hitaben verilen cevaplar açıklayıcı nitelikte olduğundan bu konu yoruma kapatılmıştır.
     
Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.

Sayfayı Paylaş