Uzun süre kullanılmayacak aküler için cihaz

Katılım
27 Ara 2019
Mesajlar
137
Puanları
6
Merhaba arkadaşlar.

Bu başlıkta size bir kaç tip akü tampon şarj cihazı paylaşmak istiyorum. Aslında literatürde “tampon şarj cihazı” diye bir şey yok. Tampon şarj, kurşunlu akümülatörler ile nikel tabanlı pillerin şarj süreçleri sonunda, pil ya da batarya uzun süre kullanılmayacaksa kendiliğinden bitmesini önlemek için uygulanan bir teknik.

Fakat ben burada, atölyelerinde zaman zaman aküye ihtiyaç duyup, ve fakat çok uzun süre atıl durumda bekletecek kişileri düşünerek, akünün kendi kendine ölmesini önleme amaçlı bir cihaz yapabilir miyim diye fikir ürettim, ve hem elektroniğin başındaki bir kişi olarak pratik yapmış oldum, hem de fayda sağlamaya çalıştım.

Çok uzun süreler bir aküyü kullanmayıp boşta bekletecekseniz, akünün kendi kendine bitmesine mani olmalısınız. Siz farkında olmadan akü gerilimi kritik seviyenin altına düşer ve aküyü öldürür.

E, şarj cihazına bağlı tutsanız, kaç gün, kaç hafta devamlı bağlı tutacaksınız?... Cihaz otomatik kesmeli olmak zorunda. Bir akünün devamlı şarj-deşarj döngüsüne tabii tutulması performansını hızla düşürür. Bu nedenle şarj-deşarj yapmaktansa, zayıf bir akım ile daimi fulde tutulması daha akıllıca olur (akü ölmez). Hem, şarj cihazının elektrik sarfiyatı da ayrı dert zaten.

Peki, hem düşük maliyetle yapılabilen, hem de az güç harcayarak aküyü devamlı full’de tutacak bir cihaz yapılabilir mi?

Biraz uğraştım ve ortaya üç tip cihaz çıktı...

Devreleri kurmadım ve denemedim. Forumlardan yardım isteyerek bu hale getirebildim ama açıkçası hala hatalı olabilir ve yorumlarınıza açığım. İlk iki devrede X ve Y dirençlerini bulamadım, kimse yardım etmek istemiyor.

İlk iki cihaz transformatörsüz adaptörden güç almaktadır. Bunları V2 ve V3 olarak ayırdım. (V1 ilk ortaya çıkan full hatalı versiyondu)

V2:

Gerek V2 gerekse V3 cihazları çarpılmaya elverişli olduğundan dikkatli olmalısınız. Çarpılma şiddetinin ölümcül olmaması açısından AC girişinde Y köprüsü bulunmakta; bu yüzden mutlaka topraklamalı kablo ve topraklama tertibatı iyi bir tesiste, dikkatli (dokunmadan) kullanmanız önem arzeder.

Transformatörsüz Akü Tampon Şarj Devresi.png

2020-04-03-230512_1366x768_scrot.png

V2.png


V3:

Yukarıdaki uyarı bunda da geçerli.
Çok detaylı hesap kitap yapılmak zorunda değil bu defa. Basit bir toplama çıkarma işlemi ile, çıkışı 13,6Volta sabtledim. Akım da çok sınırlı olacağından, aküye bir zararı yok. 7/24 fişte aküye bağlı kalabilir. Diye düşünüyorum...:rolleyes:

Tehlikeli Tampon Şarjör V3.png

2020-04-04-022611_1366x768_scrot.png

V3.png



Devre kartına dikkat ederseniz, girişteki Xc kondansatörü için değişik tipte kondansatör takılabilmesi için çok delikli yapmışım gördünüz mü? De ki birden fazla kondansatör paralel yapacaksınız... Ekstra delikleri kullanıp beraber lehimleyebilirsiniz.

* * *

Yukarıdaki iki devreye güvenmeyebilirsiniz. Elektronik ile uğraşan çoğu kişi, “trafosuz adaptör” dedin mi tüyleri diken diken oluyor. E normal. Profesyonelce gelmiyor ve riskli çünkü. Ama bugün Çin, Japonya gibi uzakdoğu devleri yaptıkları ürünlerde bu devreden bolca kullanıyor. Japon yapımı bir sokak lambası zamanlayıcısının içinde de bundan görünce şaşırmıştım. Japonlar bile “Çin hilesi”ne teslim olmuşlar ne diyeyim...

Peki, trafosuz cihazı beğenmediniz...

Tamam?

Daha güvenli bir devre kuralım o halde...

4-5W transformatörlü versiyonu:
Akü tampon5.png

24 saat fişte kalsa bile gözünüz arkada kalmaz. Transformatörlü bir adaptörü fişte unutup tatile bile çıkabilirsiniz.:) Ama aynı şeyi SMPS’ler için söyleyemem. Tamam onlar da sağlam olabiliyor ama patladı mı pis patlıyorlar. Ayrıca güç tüketimlerine bakarsanız trafolu adaptörler daha verimlidir ve gönül rahatlıyığla fişte unutulmaya:p daha elverişlidirler.

Cihazımız minimum 15V DC güç kaynağına ihtiyaç duyuyor. 18V ise ideal değer. Elinizde eski cihazlardan, şarj adaptörlerinden falan çıkma trafolar varsa değerlendirmek için işte size fırsat. Yoksa ucuz adaptör de temin edebilirsiniz. Adaptörünüzün AC ya da DC çıkışlı olması, ucundaki jakın polaritesi hiç farketmiyor... Usta olanlar devreye bakınca anladılar.;) Böylelikle "ben fazla güç kaynağı seçmem" diyen, faydalı bir cihaz yapmış oluyoruz. Jak girişine paralel olarak T-Blok da ekledim ki jak çıkışlı olmayan kaynak bağlayacaksanız sıkıntı çekmeyin.
2020-04-02-205053_1366x768_scrot.png

PCB leri ekledim.

Yorumlarınızı eksik etmeyin.

:)
 

Ekli dosyalar

  • Tamponcıharger90numara.7z
    86.5 KB · Görüntüleme: 6
Son düzenleme:
Hocam; epey farklı farklı devrelerle uğraşmışsınız, emeğinize sağlık.Bir ilave yapmak isterim, sarj olmuş aküyü kısa sureliğine yükün belirli bir oranında desarj yapıp sonra sarja başlansa daha verimli olmaz mı ? Malum akü sarjı ile ilgili birkaç tane senaryo var diye biliyorum.Aşağıda bazı linkleri verdim incelemeniz dileğimle, Selamlarımla..
https://320volt.com/aku-ve-piller-hakkinda/
https://320volt.com/kursun-asit-akuler-icin-akilli-sarj-devresi-6v-12v/
https://320volt.com/pic16f628a-ile-hizli-sarj-sistemi-12-6-volt-aku/
 
@90numaraşanzımanyağı, tam da bizimle birlikte arabaların da yatma döneminde çok faydalı bir çalışma olmuş. Arabası güneş gören yerde olanlar veya AC Şebeke temini zor olan yerler için bu kaynak küçük bir güneş panelinden beslenebilir. Sürekli canlı çakmak prizi olanlar için ucuna çakmak fişi takılabilir.
 
Hocam; epey farklı farklı devrelerle uğraşmışsınız, emeğinize sağlık.Bir ilave yapmak isterim, sarj olmuş aküyü kısa sureliğine yükün belirli bir oranında desarj yapıp sonra sarja başlansa daha verimli olmaz mı ? Malum akü sarjı ile ilgili birkaç tane senaryo var diye biliyorum.Aşağıda bazı linkleri verdim incelemeniz dileğimle, Selamlarımla..
https://320volt.com/aku-ve-piller-hakkinda/
https://320volt.com/kursun-asit-akuler-icin-akilli-sarj-devresi-6v-12v/
https://320volt.com/pic16f628a-ile-hizli-sarj-sistemi-12-6-volt-aku/
Çok teşekkür ederim. Güzel bilgier. Bu arada bu kendiliğinden bitme olayına "self decharging" dendiğini öğrenmiş oldum. Diğer linkteki devreler de güzel. Son derece değerlendirilebilir projeler. Ben daha küçük, masrafı düşük ve çalışma ortamlarında yer kaplamayacak versiyonunu yaptım. İşe yarar yaramaz, yapıp kullanan ve yorumlayanlara bağlı.

@90numaraşanzımanyağı, tam da bizimle birlikte arabaların da yatma döneminde çok faydalı bir çalışma olmuş. Arabası güneş gören yerde olanlar veya AC şebeke temini zor olan yerler için bu kaynak küçük bir güneş panelinden beslenebilir. Sürekli canlı çakmak prizi olanlar için ucuna çakmak fişi takılabilir.
Merhaba teşekkürler. Bu cihaz gerçek bir akü şarj cihazı değil farkettiğiniz üzere. Kendisini tam dolu bir akü gerilimi olan 13,5Volta eşitliyor ve aküye bağlayıp bekletiyoruz ki, self-charging yani kendiliğinden bitmeye engel olalım. Trafosuz olan versiyonların verebileceği maksimum akım 70mA'dır. Trafolu olanla trafo gücünün tamamına yakını kullanılabilir ama çok düşük akım kullanmak amaca daha uygun. Güneş paneli ile de kullanılabilir gayet güzel bir fikir.

* * *

Arkadaşlar farkettiğiniz üzere devreler basit bir regülasyon devresidir. Biraz "çene" yani pazarlama dili kullanılarak basit bir regülatör devresinin elektronikçilere nasıl mucizevi alet diye yutturulmaya çalışıldığına şahit oldunuz. :D Du bakıyım buna ne deniyordu? "Tereciye tere satmak..." hah cuk oturdu.

Elbette cihazı hiç denemediğim için şu anda nasıl bir sonuç elde edilir bilmiyorum. Lakin hiç işe yaramayacağını sanmıyorum. Cihazın en büyük avantajı, son derece taşınabilir niteliği olması, düşük maliyet ve düşük elektrik sarfiyatı gibi özellikleridir. Denemek serbest. Konu hakkında bilgili olan üyeler varsa yazabilirler.
 
@90numaraşanzımanyağı, tam da bizimle birlikte arabaların da yatma döneminde çok faydalı bir çalışma olmuş. Arabası güneş gören yerde olanlar veya AC şebeke temini zor olan yerler için bu kaynak küçük bir güneş panelinden beslenebilir. Sürekli canlı çakmak prizi olanlar için ucuna çakmak fişi takılabilir.
Şimdi aklıma geldi belirtmem lazım. Bütün arkadaşlar dikkat etsin.
Böyle bir cihazı araç üzerinde bekletecekseniz, trafosuz olan devreler yeni model araçlarınızın elektroniğini bozabilir. Şahin doğan türü araçlarda pek birşey olmaz ama yine de eğer akünüz aracınız üzerinde iken bu devrelerden kullanacaksanız her ihtimale karşı transformatörlü olan en son devreyi kullanın. Zaten en güvenlisi o. @rsimsek in belirttiği gibi güneş paneli olmadan kullanacaksanız mutlaka trafolu olan devreyi kullanın. Şehir yerinde kullanamazsınız zaten aküyü çaldırırsınız :) Ama köy gibi kasaba gibi bir yerdeyseniz kullanıma müsait.
Kolay gelsin.
NOT: Bu arada kimse sormamış devrelerde buzzer var o ne iş diye ;) Demek ki herkes olayı anlamış...
 

Forum istatistikleri

Konular
128,159
Mesajlar
915,551
Kullanıcılar
449,915
Son üye
eylulllll33

Yeni konular

Geri
Üst