Korona Olayı Nedir?

binbaşı

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
1 Eyl 2011
Mesajlar
7,051
Puanları
3,256
Konum
BURSA

Korona Nedir?​

Nemli ve sisli havalarda enerji nakil hattı faz iletkenlerinin yüzeyinde havanın iyonize olması ile mor renkli, ışıklı halkalar görülür. Bu duruma korona olayı denir. Bu içeriğimizde yüksek gerilim hatlarında sıklıkla yaşanan Korona Deşarjı'nı inceleyeceğiz.

Nemli ve sisli ortamda hava, kolaylıkla iyonize olabilir. Eğer bu hava enerji iletim hatlarında faz iletkenlerinin yüzeyinde iyonize olursa mor ışıklı halkalar görülür ve bu olaya "Korona" denir.

Korona olayının gerçekleşmesinin temelinde ise elektrik alan bulunur. İletkenin üzerinden akım geçmesi sonucu oluşan elektrik alan kendisini çevreleyen gazın dayanma gerilimini aşarsa kısa süreli deşarjlar meydana getirir. İşte bu deşarjlar korona olayını oluşturur.

76 cm/Hg ve 25 derecede (standartlar koşullar) kuru havanın delinme gerilimi 29.8 kV/cm ve üzeridir. Nemli ve yağışlı havalarda havanın dayanma gerilimi düştüğünden dolayı bu değer aşılır ve elektrik alan içindeki bir elektron hızlanır, enerji kazanır ve havayı iyonize eder. İlk boşalmalar pozitif alternansta iletkene doğru, negatif alternansta iletkenden zayıf alanlara doğrudur.

Enerji nakil hatlarında korona kaybını engellemek için iletkenlerin yüzeyleri düzgün ve parlak sırla kaplanır. Ayrıca korona kaybını minimize etmek için demet iletkenler kullanılır ya da çapı büyük iletkenler seçilir.

Örneğin, boğaz atlama bölümünde 380 kV’luk hatlarda kullanılan demet iletkenler yerine tek demetli özel alaşım iletken kullanılmıştır. Kullanılan iletkenin çapı her faz için 59 mm olup, bu iletkenin 380 kV’da ortalama elektrik alanı 13 kV/cm’dir. Korona olayı bakımından maksimum elektrik alan değeri 17 kV/cm olduğuna göre, herhangi bir korona olayının ortaya çıkması mümkün değildir. Kullanılan hat malzemeleri de bu sınırı aşmayacak şekilde boyutlandırılmış olduğundan korona yönünden bir sorun çıkmamaktadır.

Korona olayı sonucu meydana gelen kayıplara; işletme gerilimi, frekansı, iletkenin yarıçapı ve faz iletkenleri arasındaki uzaklık etkilidir.

Ayrıca havanın nemli, sisli, yağmurlu ve karlı oluşu da bu kaybı artırır. İletkenin yüzeyinin düzgün olmaması ve damar sayısı da korona olayı sonucunda meydana gelen kayıpları artırır.

Korona Çeşitleri

Korona deşarjının laboratuarlarda tespit edilen 3 farklı türü ya da derecesi vardır.

Bunlar; bulut dejarjı (tüy şeklinde), fırça deşarjı ve parıltı deşarjıdır. Bu isimler deşarjın şeklinden dolayı verilmiştir.

► Bu üçünün içinde en çok görüleni bulut (plume) deşarjıdır. Karanlıkta bakıldığında E.İ.H'nın gerilim seviyesine göre bir ya da 5 – 10 cm (birkaç inç) uzunluğunda olduğu görülebilir.

► Fırça (brush) deşarjı genelde iletkenin tüm çevresinde görülür. Deşarj uzunluğu düşük gerilimde 2,5 cm (bir inç), yüksek gerilimde ise 5 cm ( bir-iki inç ) kadardır. Genelde ıslık gibi ya da kızartma sesi gibi bir ses bu tip deşarjda duyulur.

► Parıltı (glow) deşarjı ise; iletkenin yüzeyini saran solgun, zayıf bir ışıktır. Ayrıca yüksek nem koşullarında iletkenin kritik noktalarında oluşabilir. Bu tip deşarjda genelde ses çıkmaz.

Yüksek Gerilimde Tipik Korona Deşarjının Sebepleri​

İletkenlerin sarımlarında meydana gelen hasarlar,
Yalıtkan disklerindeki hasarlar
Gevşek bağlantılardaki boşluklar,
Yalıtkan ve iletkenlerdeki kirlilik,
Korona halkalarının bozulması veya olmaması,
Doğru olmayan korona boynuzları
Sivri veya keskin kısımlar,
Çürümüş iletkenler.

Korona Deşarjının Etkileri:​

Işık üretir,
Duyulabilir gürültü üretir,
Radyo paraziti oluşturur,
Elektrik sargılarında vibrasyon oluşturur.
İyon bombardımanınındın dolayı malzemelerde bozulma meydana gelir.
Ozon, nitrik asit, Nitrojen oksit üretir,
Enerji kaybına yol açar. Korona Deşarjının oluştuğu yerler:
Hat iletkenlerinin etrafında
Damperlerde
Hasarlı izolatörlerde
Kirlenmiş hatlarda
Elektrik ekipmanlarında herhangi bir yerde elektrik alan şiddetinin 3kV/cm’i geçen her yerde

Alıntıdır. Kaynak: https://www.elektrikport.com/teknik...ik-dersleri--elektrikport-a--/4557#ad-image-0

Not: Daha önce birçok kez ele alınabilmiş olan bu konuyu, üst metindeki anlatımını ve detaylarını beğendiğim için buradan paylaşıyorum. Çünkü bu konu; bizlerin açık alanlarda, yollarda, otobanlarda veya şehirler arası YG iletim hatlarında her zaman karşılaşıp şahit olabildiğimiz oldukça güncel bir konudur. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Evet, destekleyici geri destek vererek bu soruları sorduğunuz için teşekkür ederim. Çünkü genel olarak bu olayın güncel uygulamalarının olup olmadığını benim dip not olarak eklemem gerekiyordu.

Tabi ki bunun güncel uygulamaları vardır. Örneğin ev cihazlarında, endüstriyel uygulamalarda, sanayide, vb. belirli çaplarda olabilen kullanımı mevcuttur, Belki hepimizin çok iyi bildiği gibi; hava iyonlaştırıcılarında (uygulanan negatif yüklerle ortam havası iyonlaştırıcılarında), 2 üniteli klimaların özel ünite olarak içlerinde, vb. birtakım uygulamalarda Corona prensibi kaskad voltaj artırıcılarla (katlayıcılarla) çok ince iletkenlere YG transfer havaya transfer edilip havanın kendisine doğrudan yüklenen negatif yükü partiküllerle zenginleştirip hava kalitesinin artırılmasında (pozitif iyonlar kapalı ve bulutlu havalarda pozitif yüklü iyonların fazlalaşması nedeniyle (bazen evdeki ortam havası da çok çeşitli nedenlerle veya bazı kirleticilerle pozitif iyonlularca daha zengin durumuna gelebilir) kendimizi nispeten eksi yüklü iyonların azalması nedeniyle daha kötü hissetmemize neden olur) bazı uygulamalarda kullanılıyor.

Korona olayında, havaya ayni YG taşıyan direklerdeki olayın bir benzeri, yani havaya YG ile küçük kıvılcımlarla transfer edilen veya havaya sivri uçlardaki YG geçişiyle olan negatif iyon transferiyle, üstte bazı güncel uygulamalarını verebildiğim (özellikle hava iyonlaştırıcılarında) uygulamamalarda kullanılıyor.

Ancak aralarındaki farklarını belirtmeden geçmeyeyim. Corona olayı, bizlerce arzu edilmediği ve olması istenmediği YG'li AC akımlarıyla bazı şartlarda istenmeden de olsa olabildiği halde, hava şartlandırıcılarında ise bizim bilerek ve isteyerek (kendi irademizle) bu defa uygulanan akım cinsi değişerek YG'li DC akımlarla havaya bilerek müdahalemiz söz konusudur. Birebir benzetme yaptığım bu iki durumun bu farkı vardır. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
131,463
Mesajlar
950,212
Kullanıcılar
455,378
Son üye
adhkfhxdchdvgshdjkg

Yeni konular

Geri
Üst