Elektronik Haberleşme

Mesut

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
9 Şub 2007
Mesajlar
765
Puanları
206
1.1.MEVCUT DURUM

1.1.1.Telekomünikasyon Hizmetleri

Dünyada yaşanan iletişim teknolojisindeki gelişmelere paralel olarak ülkemizde ve dolayısıyla Sivas’ta da 1980’li yıllarda sabit telefonlar için yapılan yatırımlarla telekomünikasyon alanında tam anlamıyla devrim yaşanmış ve yıllardır bekleyen telefon talepleri karşılanmıştır. Sivas’ta ilk otomatik telefon santrali 1949 yılında 2.000 hat olarak verilirken, ilçelerde ise otomatik santral hizmetleri 1984 yılından itibaren verilmeye başlanmıştır.

İl sınırları içerisinde otomatik telefon santrali sayısı geçmiş yıllarda servise verilen yeni santrallerle artarak 2004 yılında 271’e ulaşmış ve toplam 179.356 santral kapasitesiyle 162.460 aboneye hizmet vermeye başlamıştır (Şekil 1).





Şekil 1.Sivas İlinde Yıllara Göre Santral Sayıları ve Santral Kapasite Bilgileri

19.105.871 sabit telefon kullanıcı sayısına sahip olan Türkiye’de abone yoğunluğu yüzde 28 iken, Sivas’ta abone yoğunluğu yüzde 21’dir.

271 otomatik telefon santralinden 10 adedi Sivas il merkezinde, 16’sı ilçe merkezlerinde, 245’i ise kırsal alanda hizmet vermektedir. Bunlar 5 adet EWSD, 11 adet EWSDR, 1 adet AXE, 1 adet S-12, 3 adet SI-2000, 33 adet Anadolu, 42 adet Elif1, 3 adet Elif2, 81 adet Dicle, 5 adet Fırat ve 84 adet Levent, 2 adet SI-2000R tipi santral olarak dağılım göstermektedir ve santral sayısallaşma oranı yüzde 82’dir. Bunlardan Elif ve Fırat tipi santrallerde ayrıntılı fatura ve abone kullanım kolaylıkları (çağrı yönlendirme, telefon kilitleme, uyandırma v.b.) hizmetleri verilememektedir.

2003 ve 2004 yılı içerisinde yapılan versiyon değişiklikleri ile il merkezindeki tüm santrallerle ilçe merkezlerinden Ulaş, Koyulhisar, Gölova, Akıncılar, Doğanşar, Kangal, Suşehri, Şarkışla santrallerinde Clip-Clear özelliği verilmeye başlanmıştır.

Santrallerden sadece Sivas Merkez santralinde ve 9 Remote (uzak uç) santralinde No 7 özelliği mevcut olup, 2 adet ISDN-PA portu çalışmaktadır. Sivas genelinde bulunan toplam 271 adet santralin; 26 adedi SDH olup kırsalda bulunan 245 kırsal alan santralin 63 adedinin transmisyonu DR/L, 31 adedinin transmisyonu IDR (uydu), 13 adedinin transmisyonu 12 TN HH K/P ve 138 adedinin ise transmisyonu FO kablo ve FO hat teçhizatı sistemleri aracılığıyla sağlanmaktadır. Sayısallaşma oranı yüzde 95’tir. Santrallerde bulunan AC ve DC enerji sistemleri ile abonelerin yüzde 77’sine kesintisiz haberleşme imkanı sunulmaktadır.

İlde Merkez Karşıyaka santralı ile Doğanşar ve Altınyayla ilçesi hariç olmak üzere tüm ilçe santrallerimizin transmisyonu SDH sistemleri ile sağlanmış olup, tamamı alternatifli (RİNG konfigürasyonu ile) çalışmaktadır.

Ankesörlü Telefon Sayısı: Sivas’ta hizmet veren jetonlu ankesör sayısı 6, manyetik kartlı ankesör sayısı 35, smart (kredi kartlı) ankesör sayısı ise 797’dir.

Şehiriçi Telefon Dağıtım Tesisleri: Prensibal ve lokal şebekeler, telefon santrallerini aboneye irtibatlayan tesislerdir. Santralden saha dolabına kadar olan devreler prensibal, saha dolabından aboneye kadar olan devreler lokal Şebeke olarak isimlendirilmektedir. Sivas’ta sabit telefon santralleri ile ev kullanıcıları arasında kurulu bulunan telefon şebekesine ait lokal şebeke sayısıları prensibal şebeklerden daha fazla olup, her iki şebeke sayısı da yıllar itibariyle büyük oranda artış göstermiştir (Şekil 2).


Şekil 2.Sivas’ta Yıllar İtibariyle Prensibal-Lokal Değer Artışları

Kablosuz Telefon Sistemi ve Abone Sayısı: 1986 yılında uygulamaya konulan bu hizmet, Sivas’ta 2000 yılının sonlarında Şarkışla ve Suşehri ilçelerinde servise verilmiş olup, kablosuz telefon sisteminden faydalananların sayısı ise 2.134`dür.

Sabit Telefon Kontör Değerleri: Sivas ilinde 2002 yılı için bir abonenin aylık kontör ortalaması 350, 2003 yılında 330 kontör olup, 2004 yılında ise il genelinde 50.963.195 kontör kullanılmış ve aylık kontör ortalaması 314 olarak gerçekleşmiştir. 2002-2004 döneminde aylık kontör ortalamasında bir düşme görülmektedir. Bu düşüşün en büyük nedeni cep telefonu kullanımının yaygınlaşmasıdır.

Sivas’ta sabit telefon abone oranı yüzde 21 olup, yaklaşık 5 kişiye bir telefon düşmektedir.

NMT Mobil Telefon Sistemi: Sivas ilinde 2002 yılında 192 olan NMT abonesi, 2003 yılında 171 2004 yılında 140 olmuştur. Bu konuda ülke genelinde görülen düşüş, Sivas ili için de geçerli olmaktadır. Bu düşüşün en büyük nedeni ise GSM lerdeki (cep telefonları) hizmet çeşitlilikleri ve kullanıcılara yönelik yapılan indirimli tarifelerle birlikte kullanıcıların cep telefonlarına yönelmeleridir.

GSM Sistemi: Sivas’ta GSM cep telefonu sayısının 250.000 civarında olduğu tahmin edilmektedir.

1.1.2.Sivas İlindeki Posta Hizmetleri

Posta hizmetleri Sivas iline bağlı 17 merkez, 19 şube ve 12 acenta olmak üzere toplam 48 işyerinde 386 personel ile yürütülmektedir. Lokal Merkezler 5.Er Eğitim Tugayı, Sivas Posta İşleme Merkezi ve Sivas PTT Merkez Müdürlükleridir. Sivas merkez ve 8 şubesi (Aydoğan, Cumhuriyet Üniversitesi, Halil Rıfat Paşa, Karşıyaka, Kümbet, Otogar, Sanayi, Sivas-Gar), Divriği merkezi ve bir şubesi (Divpelet), Gemerek merkezi ve dört şubesi (Çepni, Eğerci, Sızır,Yeniçubuk), Gürün merkezi ve bir şubesi (Suçatı), Hafik merkezi, Doğanşar merkezi, Kangal merkezi ve bir şubesi (Çetinkaya), Şarkışla merkezi, Altınyayla merkezi Yıldızeli merkezi ve bir şubesi (Yavu), Zara merkezi ve bir şubesi (Şerefiye) olmak üzere Akıncılar, Gölova, İmranlı, Koyulhisar, Suşehri, ve Ulaş ilçelerinde PTT merkezi bulunmaktadır.

Sivas il merkezi ve ilçelerinde 2001-2004 yıllarında verilen posta hizmetleri incelendiğinde (Tablo 1) mektup ve acele posta gönderileri genel olarak düşme eğiliminde olup yıllar itibariyle azalmaktadır.

Tablo 1.Sivas ve İlçelerinde Posta Hizmetlerinin Yıllara Göre Dağılımı (Adet)

2001 2002 2003 2004
Mektup Posta Gönderileri
Kayıtlı Mektup Kabulü Yurtiçi 155.189 186.287 193.571 185.337
Yurtdışı 11.434 11.701 27.856 17.320
Kayıtsız Mektup Kabulü Yurtiçi 2.560.193 2.328.010 1.683.092 1.283.632
Yurtdışı 104.264 113.720 153.111 120.481
Küçük Paket Kabulü Yurtiçi 1.900 3.138 1.801 3.347
Yurtdışı 322 408 512 798
Basılmış Kağıt Kabulü Yurtiçi 226.829 95.405 131.291 160.593
Yurtdışı 20.816 1.739 2.351 5
Acele Posta Gönderileri
APS Kabul Yurtiçi 55.621 53.750 46.018 49.367
Yurtdışı 706 479 615 860
Tebliğ İşlemleri
Tebligat Kabulü Yurtiçi 182.785 186.737 170.823 231.159
Koli Hizmetleri
Koli Kabulü Yurtiçi 5.048 5.409 5.355 5.075
Yurtdışı 71 104 126 163
Telgraf Hizmetleri
Telgraf Kabul 8.319 6.626 5.342 4.977
Dağıtım Hizmetleri
Dağıtılan Gönderi 9.692.834 8.863.835 6.969.036 7.402.800
Kabul Edilen Gönderi - 2.988.000 2.416.373 2.035.524
Posta Çeki Hizmetleri
Havale Kabul 63.863 100.744 82.245 88.495
Posta Çeki 75.053 64.940 67.901 75.208
Tahsilat İşlemleri
Tahsil Edilen Telekom Faturaları 1.064.045 697.058 696.277 623.583
GSM Tahsilatı - - 31.917 98.191
Bankacılık İşlemleri Tahsilatı - 348 401 14.921
Tedaş Fatura Tahsilatı - - 33 72.264
Ödenen Emekli Havalesi - 2.402 6.961 20.764

Kaynak: Sivas PTT Başmüdürlüğü,2005

Tebligat kabulü işlemlerinde özellikle 2004 yılında büyük bir artış olurken, koli hizmetlerinde fazla olmasa da bir azalma görülmektedir. Telgraf kabul hizmetlerinde ise teknolojinin gelişmesine bağlı olarak 2004 yılında 2001 yılına oranla yüzde 40’lara varan düşüşler yaşanmıştır. En fazla azalma ise PTT’nin yaptığı telefon faturası tahsilatlarında olmuştur. Bunun nedeni, PTT’nin 1995 yılında Telekom’dan ayrılması ve Türk Telekom’un 2001 yılında fatura tahsilatı yapma yetkisi bulunan Türk Telekom bayilerini açmasıdır. PTT bu eksikliği diğer GSM şirketleri ile anlaşarak gidermeye çalışmıştır. Son yıllarda bankacılık işlemlerinin, Tedaş ve su fatura tahsilatlarının da PTT tarafından yapılabilmesi nedeniyle tahsilat işlemlerinde de önemli artışlar olmuştur. Ayrıca sözkonusu dönemde havale kabülde de artış görülmüştür. Havale işlemlerindeki artışın nedenleri bankalardan farklı olarak havaleleri alıcıların adreslerine teslim etmeleri ve hemen hemen tüm işyerlerinde otomasyona geçilmesi ile havale ve çek trafiğinin hızlı bir şekilde sunulmaya başlanmasıdır. Bu sistem ile posta çek hizmetleri, hesaptan para çekme, hesaba para yatırma veya bir hesaptan diğer bir hesaba para aktarma işlemleri süratli bir şekilde herhangi bir posta iş yerinden anında yapılabilmektedir. Otomasyona açık tüm merkezlerde uluslararası hızlı para transferi işlemleri gerçekleştirilmektedir. Ayrıca Global Hayat Sigorta, İsviçre Sigorta ve Anadolu Hayat Emeklilik gibi bu güne kadar sigorta hizmeti sunulmayan geniş bir kitleye hizmet götürerek Türkiye çapında sigortalanma oranının artmasında PTT önemli misyon üstlenmiştir.

1.1.2.1.Özel Kargolar

Şehir içi veya şehirlerarası her türlü ulaştırma aracı kullanmak suretiyle kargoları göndericinin talimatı çerçevesinde alıcısına ulaştırmak amacıyla, adresten alma ve adrese teslim hizmeti de dahil olmak üzere, her türlü hizmeti sunan ve bu amaçla yeterli düzeyde örgütlenerek, personel, araç ve gereci bünyesinde ihtiva eden gerçek veya tüzel kişiler tarafından organize olmuş bir şekilde düzenli seferlerle ve belli zaman süreci içinde sigorta güvencesi altında gerçekleştirilen kargo taşımacılığı hizmeti veren özel kargo şirketlerinden oluşmaktadır.

Sivas’ta Yurt İçi, Aras, Horoz, Kargo, İhlas, MNG, Huzur, Kargo and Kargo olmak üzere toplam sekiz kargo şirketi hizmet vermektedir.

1.1.3.Kitle İletişimi

1.1.3.1.Yerel Radyo ve Televizyon Kuruluşları

Sivas’ta ilk radyo yayıncılığı 1992 yılında şu anki ismi Radyo Güneş olan Anadolu FM ile, ilk TV yayıncılığı ise 1995 yılında SRT ile başlamıştır. İl merkezinde 3 TV yayını, 9 radyo yayını bulunmaktadır. İl merkezinde hizmet veren radyolardan Lider FM, Hilal FM ve Sivas FM ilçe merkezlerinin bazılarına da yayın vermekte olup, son yıllarda ilçelerin tümüne yakınında radyo yayıncılığı yapılmaktadır (Tablo 2).

Tablo 2.Sivas İlindeki Özel Radyo ve Televizyonlar

Radyo/TV Adı Yayın Alanı Yayına Başlama Tarihi
Radyo Best Sivas Merkez 1992
Lider FM Sivas Merkez ve Yakın İlçeler 1995
Radyo Güneş Sivas Merkez 1992
FM 58 Sivas Merkez,Şarkışla ve Altınyayla 29.04.2005
Arkadaş Radyo Sivas Merkez 1995
Hilal FM Sivas Merkez ve İlçeler 13.07.1995
Sivas FM Sivas Merkez ve Yakın İlçeler 10.10.1992
Radyo 4 Sivas Merkez 2003
Radyo Tek Sivas Merkez 24.12.1998
SRT (TV) Sivas Merkez 1995
SİPAS (TV) Sivas Merkez 1995
RTV Sivas Merkez 1995

Kaynak: Sivas İlindeki Radyo /TV Kuruluşları, 2005

1.1.3.2.Yerel Gazeteler

Sivas il merkezinde 11 adet günlük gazete yayınlanmakta olup, Hakikat Gazetesi 1949, Anadolu Gazetesi 1953 yılından itibaren yayınlanan en eski, Demokrat, Gazete Sivas, Pusula Haber, 4 Eylül Güneşi ise 2005 yılında yayına başlayan en yeni günlük gazetedir (Tablo 3). Divriği, Şarkışla, Gemerek ve Suşehri ilçelerinde de toplam 8 yerel gazete yayınlanmakta olup, 1963 yılında yayın hayatına başlayan Yeşil Divriği en eski gazetedir. Ayrıca ulusal gazetelerden Akşam-Güneş-Tercüman, Sabah ve Dünya gazetelerinin de temsilcilikleri bulunmaktadır.

Tablo 3.Sivas İlinde Yayınlanan Gazeteler

Gazete Adı Yayına Başlama
Tarihi
Periyodu Personel Sayısı
Kadrolu Fahri
Merkez
Anadolu 1953 Günlük 5 3
Ayrıntı 2004 Günlük
Bizim Sivas 1987 Günlük 10 Değişken
Demokrat 2005 Günlük
Gazete Sivas 2005 Günlük
Hakikat 1949 Günlük 5 Değişken
Hürdoğan 1992 Günlük 8 Değişken
Memleket 2004 Günlük 5 Değişken
Pusula Haber 2005 Günlük
4 Eylül Güneşi 2005 Günlük 4 -
Yeni Ülke 1986 Günlük 4 Değişken
İlçe
Bizim Vadi 2001 Günlük
Divriği’nin Sesi 2004 Günlük
Gemerek 2005 Günlük
Kangal’ın Sesi 2004 Günlük
Şarkışla Kızılırmak 2005 Günlük
Suşehri Yöre 1995 Günlük
Suşehri Yeşil Vadi 2004 Günlük
Yeşil Divriği 1963 Günlük

Kaynak: Sivas İlindeki Basın Kuruluşları, 2005

1.1.3.3.Ajanslar

Anadolu Ajansı, İhlas Haber Ajansı, Doğan Haber Ajansı, Yurt Haber Ajansı ve Cihan Haber Ajansı Sivas’ta faaliyet göstermektedir. Ayrıca ulusal basından TRT, NTV, SHOW-TV ve SKY Türk’ün temsilcilikleri de bulunmaktadır.

1.1.4.Bilişim Teknolojileri

Gelişen iletişim teknolojileri ile Internet hızlı bir gelişme içerisinde bulunmakta, e-ticaret, e-bankacılık gibi bilgi çağının gereksinimleri çeşitlenerek ortaya çıkmaktadır. Sivas merkez ve 16 ilçe ile Yeniçubuk beldesinde Dial-up erişimine ilave olarak yüksek hız data, Frame Relay ve tüm ilçelerde ADSL hizmeti verilmektedir.

1.1.4.1.Internet Kullanıcı Sayısı

Türkiye genelinde 1999 yılında evinde ve işyerinde Internet erişimine sahip insanların toplam nüfusa oranı yüzde 5 civarındadır. Ülkemizdeki Internet nüfusuna ilişkin yapılan araştırmalar, çelişkili rakamlar ortaya koymakta ve bu sayı 1,5 milyon ile 5 milyon arasında değişmektedir. Dünyaca ünlü araştırma şirketi Cyberatlas tarafından 2002 Mayıs ayında yapılan araştırma raporuna göre Türkiye genelinde 3,7 milyon Internet nüfusu bulunmaktadır. Bu durumda Internet nüfusu, ülke nüfusunun yüzde 5,5’ini oluşturmaktadır.

2003 yılı itibariyle ttnet abonesi 1.817 olan Sivas, Türkiye genelinde 82 il arasında otuzdördüncü sırada bulunurken, Erzurum 5.Bölge Müdürlüğüne bağlı 15 il içerisinde birinci sırada yer almıştır. Diğer ISS’lerdeki internet kullanıcı sayısının da 1.000’e yakın olduğu tahmin edilmektedir. Toplam sayıyı nüfusa oranladığımızda Sivas’ta Internet kullanıcısı, nüfusun yaklaşık yüzde 8’ini oluşturmaktadır.

Sivas merkezde ve ilçe merkezlerinde kurulu bulunan tüm santrallerle birlikte Yıldızeli-Yavu, Yıldızeli-Kıldır, Gemerek-Yeniçubuk, Gemerek-Sızır, Altınyayla-Kaleköy, Divriği-Selavattepe, Yıldızeli-Kavak, Kangal-Alacahan, Kangal-Çetinkaya, Gemerek-Eğerci, Şarkışla-Gürçayır, Şarkışla-Akçakışla, Şarkışla-Cemel, Gemerek-Çepni santrallerinde de ADSL hizmeti verilmektedir. Sivas’ta 2004 yılında ADSL kullanıcı sayısı 2.016’ya ulaşmıştır. Diğer taraftan noktadan noktaya bağlantılı data transferi sağlayan Frame-Relay abonelerinin sayısında da büyük artışlar gözlenmektedir (Tablo 4).

Tablo 4.Sivas İlinde Kullanılan Internet Erişim Sistemleri ve Abone Sayıları

2000 2001 2002 2003 2004
Ttnet Dial-Up Ab. 142 1.471 1.851 1.817 1.360
Bil. Ağ. Data Ab. 110 123 137 146 180
Frame-Relay Ab. 3 10 24 - 81
ADSL Ab. - - - 350 2.016

Kaynak: Telekom İl Müdürlüğü, 2005

1.1.4.1.1.Özel Sektör

Sivas’ta Internet kullanıcılarının yüzde 50’sini büyük ölçekli firmalar ve KOBİ’ler oluşturmaktadır. Daha önce Türk Telekom’un sunduğu Ttnet, Frame Relay ve diğer servis sağlayıcıların Internet erişimini kullanan kullanıcılar, yüksek hız ve ucuz tarifeli olan ADSL’nin Kasım 2003 tarihinde gelmesi ile ADSL kullanmaya başlamıştır. Özellikle yüksek hızlarda fiyat uygunluğu talebi arttırmış ve büyük firmalar, Internet cafeler, eczaneler ve sigorta şirketleri tarafından benimsenmiştir.

1.1.4.1.2.Eğitim Sektörü

Eğitim kalitesinin yükseltilmesi ve eğitim olanaklarının yaygınlaştırılması yalnız Türkiye’nin değil tüm dünyanın önceliğidir. Baş döndürücü bir hızla gelişen bilişim teknolojileri, sorunların çözülmesinde yeni olanak ve seçenekler sunmaktadır. Uluslararası platformda, bu çalışmalara katılmak, ülkemize stratejik ve rekabetçi bir avantaj sağlayacaktır. Çözümler, yöresel ve kültürel niteliklerimize uygun olarak özümsenmeli ve uyarlanmalıdır. Yeni bilişim teknolojilerinin eğitimde kullanımı ve yaygınlaşması yaklaşık onbeş sene gibi kısa bir geçmişe sahiptir. Bu teknolojilerin üretilmesi, paylaşılması ve sınanması konusunda birlikte hareket etmek çok yararlı olacaktır. Internet anaokullarından üniversitelere kadar eğitim ve öğretim hayatımızda yerini almaktadır. Internet’in sağladığı çoklu ortam (multimedia) ve etkileşimli eğitim olanakları öğrencilerin daha önce hiç tanışık olmadıkları deneyimler edinmelerini sağlamaktadır. Internet, diğer birçok sektörde olduğu gibi, eğitim-öğretim sektörünü de derinden etkilemekte ve öğrenim biçimimizi değiştirmektedir.

Ülkemizde Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) okulları bilgisayarlaştırmak ve Internete bağlamak için bazı çalışmalar yürütmektedir. Internet kullanımını, dolayısıyla bilgi paylaşımını artırmak amacıyla MEB ülkemizin en büyük ağ yapısı olarak adlandırılabilecek MEBNET’i kurmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı ile Türk Telekom arasında yapılan protokole göre 2005 yılı sonuna kadar Ülkemizde bulunan tüm okullara 512/256 Kbps hızında ADSL ile Internet erişimi sağlanacaktır. 1721 okulda 31.12.2003 tarihi itibarı ile bağlantı sağlanmış, birinci aşamanın ikinci fazında ise 2983 okula Mart 2004 tarihinde verilmiştir. Bu proje kapsamında Sivas genelinde diğer ilçelerle beraber toplam 243 okula ADSL hizmeti verilmiştir.

Cumhuriyet Üniversitesi ise daha önce 1Mbps’lik Frame Relay devresi ile Internete bağlanırken, hızlarını 8 Mbps’lik ATM omurgasından almaktadır.

1.1.4.1.3.Diğer Kamu Kurumları

Internetin, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de sosyal yapının gelişmesine olumlu katkıları olmuştur. Bilgi paylaşımını artırması ve uzakları yakınlaştırması nedeniyle de Internetin katkısının artarak süreceği söylenebilir. Internet çalışma ve yaşama biçimlerimizi değiştirdiği gibi kültürümüzü de değiştirmektedir. Internet ve erişim olanaklarının olmadığı bir ülkede, kültürel faaliyetlerin ve kültürel yapının kendi içinde kapalı kalacağı, kültür etkileşiminin en az düzeyde olacağı açıktır. Böyle bir ortamda, bırakın dünya ölçeğini, ülkenin kendi bölgeleri arasında bile kültür mirasının aktarılması küçük boyutlarda gerçekleşebilecektir.

Yerel yönetimlerin, sağlık, eğitim, ulaşım ve kamu yönetiminde bilgi teknolojilerinden ve Internetten daha fazla yararlanması gerekmektedir. Gerek eğitim, sağlık, ticaret gibi sektörlerde hizmet kalitesinin iyileştirilmesi gerekse yerel yönetimler ve merkezi yönetimde katılımcı demokrasinin ülkemizde yerleşmesi açısından, Internet kullanımının ülkemizde hızla yaygınlaşması son derecede büyük önem taşımaktadır.

Bu bağlamda Kamu Kurum ve Kuruluşları da verilen hizmetin daha süratli, güvenli, kesintisiz olması ve tüm Ülke genelinde veri kütüklerinin oluşması amacı ile bilişim teknolojilerine ihtiyaç duymaktadırlar. Ülke genelinde birçok Kamu Kuruluşu bunu başarmıştır. Maliye Bakanlığına ait Say-2000İ, Nüfus Müdürlüklerine ait MERNİS, Milli Eğitim Bakanlığına ait İLSİS, Sağlık Bakanlığına ait ÇKYS, Emniyet Genel Müdürlüğü ne ait EMİSNET ile Posta İşletmesi Müdürlüğüne ait POST BANK projeleri bunlardandır.

1.1.5.Haberleşme Sektöründe Sorun ve Darboğazlar

1.1.5.1.Telefon Hizmetleri

Santral transmisyon sistemlerinde sayısallaşma oranı yüzde 95’tir. Kırsal alanda serviste bulunan 16 adet otomatik telefon santrali, bir üst santrale HH sistemi ile irtibatlanmıştır. Bu santrallere ait transmisyon ortamının sayısallaştırılması için 4 takım 2/8 Mb/s DR/L, 300 km F/O kablo, 12 takım FOHT’ına ihtiyaç duyulmaktadır.
Kırsal alanda hizmet veren ancak ayrıntılı fatura veremeyen toplam 45 adet Elif l, Elif ll, Fırat tipi santraller yerine sayısal telefon santralleri tesis edilmelidir.
Otomatik telefon santral hizmeti götürülemeyen 44 adet köyümüzde de bu hizmetlerin verilmesi için ödeneğe ihtiyaç duyulmaktadır.
Hizmetlerimizin daha etkin ve sağlıklı ortamlarda yürütülmesini teminen arsası hazır olan Sivas Yenimahalle, Doğanşar, Yıldızeli-Yavu santral binalarının öncelikle ihale edilmesinde yarar görülmektedir.
Kırsal alanda köyler arasına çekilen havai kabloların mümkün olan her yerde YAR-SER veya KAZ-SER metodu ile yeraltına alınmasında hizmetin sürekliliği ve kalitenin arttırılması açısından zorunluluk görülmektedir.



1.1.5.2.Posta Hizmetleri

Posta yoluyla haberleşmeye ilişkin toplumsal talepte genelde bir azalma olmuştur (Telefon iletişim alt yapısının gelişmesi, haberleşmede kullanılan diğer araçların kullanımını azaltmıştır).
Posta ve telefon hizmetlerinin birlikte yürütülmesi nedeniyle, büyük şehirler ile birçok köy ve beldeye telefon haberleşmesinin götürülmesi amacıyla çok sayıda şube ve acente açılmıştır. Ancak sonradan ortaya çıkan gelişmelerle, birçok işyeri gelirleri giderlerini karşılayamayacak durumda kalmıştır. Zarar eden bu işyerlerinin kapatılması gerekmektedir. Fakat yöre sakinlerinin girişimleri ile çoğu zaman bu mümkün olamamakta, mesai kısıtlaması yapılmaktadır.
1.1.5.3.Kitle İletişimi

Yerel gazetelerin nitelikli personel gereksinimi, malzeme temini, muhabirlerine yeterli bilgi verilmemesi ve okuma alışkanlığının olmaması karşılaştıkları sorunların başında gelmektedir.
Sivas ilinde hizmet veren radyo ve televizyonların başlıca sorunları kalifiye eleman yetersizliği, finansman sıkıntısı, meslekte birliğin olmayışıdır.
1.1.5.4.Bilgi ve İletişim Teknolojisi

İl halkının ekonomik seviyesinin genel ortalamalara göre orta ve düşük olması, bilgisayar sahipliği ve Internet’e erişimi olumsuz yönde etkilemektedir. Internet kullanan ev kullanıcıları oldukça azdır.
Kamu kurum ve kuruluşlarında bilgisayar ağı tasarruf tedbirleri nedeniyle yeterince yaygın değildir.
Özellikle OSB’de yapılan araştırmaya göre (tüm firmalara tek tek gidilmiştir) halen bazı firmalarca Internet erişimi ciddiye alınmamaktadır.
İlde bulunan Internet kafelerin çoğu oyun amaçlı hizmet vermektedir. Bunların denetimi konusundaki çalışmalar yetersiz kalmaktadır.
1.2.HABERLEŞMENİN GELİŞTİRİLMESİ
1.2.1.Haberleşmenin Güçlü - Zayıf Yönleri - Fırsat - Tehditleri (Swot Analizi)
GÜÇLÜ YÖNLER ZAYIF YÖNLER
Yerleşim yerlerinin yüzde 95’inde telefon ve internete erişim altyapısının mevcut olması
Kırsal alan santrallerde transmisyon ortamının yüzde 90’ının sayısal olması
Sivas İlinde GSM ve internete olan taleplerin artması
Gençlerin internette araştırma yapmalarına yönelik yeterli sayıda internet kafenin hizmet vermesi
Merkez ilçede yerel TV’lerin olması
Abonelerin bekleme oranının düşük olması
İlde halen 44 köyde tek telefon bulunması ve küçük yerleşim yerlerinin tamamında GSM’ye erişim sağlanamaması
Kırsal alan santraller ve transmisyon ortamlarında sayısallaşmanın yüzde 100 olmaması
Sabit telefonlara ait telefon şebekesinin yüzde 35’inin havai hat olması
Sosyo-ekonomik nedenlerden dolayı interneti kullanma sayısının çok düşük olması
Internetin okullarda yeterince yaygın olmaması
Dağıtıcı personelin hizmet niceliklerinin eşit olmaması
Bireysel bilgisayar kullanım oranının düşük olması
Yerel kitle iletişim araçlarının düşük kalitede hizmet sunması

FIRSATLAR TEHDİTLER
İlin tamamına yakınında telefon ve internet için gerekli alt yapının bulunması
İlçeler de dahil olmak üzere yüksek hızlarda internete erişim imkanının bulunması
Resmi dairelerin bazılarında e-devlet uygulamasına geçilmesi
İl genelinde ekonomik gelişmişliğin yeterli düzeyde olmayışı
İl dışına sürekli göç vermesi
Sanayinin gelişmemiş olması
Mektup gönderisinin giderek azalması


1.2.2.Haberleşmenin Vizyonu
İletişim hizmetlerinde son teknolojik gelişmeler paralelinde gerekli modern altyapıyı tamamlayarak, iletişim hizmetlerinin en geniş kitlelere sunulduğu il Sivas.

1.2.3.Haberleşmenin Geliştirilmesinde Stratejik Amaç ve Hedefler
STRATEJİK AMAÇ 1: Sivas ilinde en küçük yerleşim yerine kadar telefon ile haberleşme ihtiyacının karşılanması için gerekli altyapı çalışmaları yapılacaktır.

KISA VADELİ (2006-2008) HEDEFLER

Hedef 1.1: Türk Telekom’un hizmet verdiği sabit otomatik telefon şebekesi bulunmayan 44 köy otomatik telefon şebekesi kapsamına alınacaktır.

ORTA VADELİ (2009-2013) HEDEFLER

Hedef 1.2: En küçük yerleşim birimine kadar GSM cep telefonları yaygınlaştırılacaktır.

UZUN VADELİ (2014-2023) HEDEFLER

Hedef 1.3: Nüfusa göre telefona sahiplik oranı yüzde 21’den yüzde 30’a çıkarılacaktır.

STRATEJİK AMAÇ 2: Sivas ilinde sabit telefonlara ait santraller ve transmisyon ortamlarının tamamı sayısal hale getirilerek kesintisiz ve güvenli haberleşme sağlanacaktır.

KISA VADELİ (2006-2008) HEDEFLER

Hedef 2.1: Yüzde 90 olan santrallerdeki sayısallaşma oranı yüzde 100’e çıkarılacaktır.

Hedef 2.2: Santrallerin transmisyonlarının sayısallaşma oranının yüzde 100’e çıkarılması için 13 adet santralin transmisyon ortamı sayısallaştırılacaktır.

Hedef 2.3: Telefon şebekesinde arıza oranının en az seviyeye indirilmesi için kırsal alandaki havai olan güzergahların yüzde 20’si (1.500.000 metre) yeraltına alınacaktır.

ORTA ve UZUN VADELİ (2009-2023) HEDEFLER

Hedef 2.4: Sabit telefon şebekesinin tamamı yeraltına alınacaktır.

STRATEJİK AMAÇ 3: Internet kullanımını yaygınlaştırmak için gerekli altyapı ve tanıtım çalışmaları yapılacaktır.

KISA VADELİ (2006-2008) HEDEFLER

Hedef 3.1: Internet kullanım oranı yüzde 30’a çıkarılacaktır.

Hedef 3.2: Sivas ilindeki tüm okullara Internet erişimi ADSL üzerinden sağlanacaktır.

Hedef 3.3: Sivas genelinde ADSL ile Internet erişimi için altyapı çalışmaları tamamlanacaktır.

Hedef 3.4: Posta hizmetlerinde rekabet ortamı yaratılarak posta ve koli gönderisinde artış sağlanacaktır.

ORTA ve UZUN VADELİ (2009-2023) HEDEFLER

Hedef 3.5: Internet kullanım oranı gelişmiş dünya ülkeleriyle aynı oranlara taşınacaktır.

Hedef 3.6: Posta hizmetlerinde elektronik mektup ve elektronik ticarete geçilecektir.




Kaynak: http://www.sivas.gov.tr/2023/dosya/1136466534Haberlesme.doc
 

Forum istatistikleri

Konular
127,950
Mesajlar
913,857
Kullanıcılar
449,598
Son üye
kadir12366

Yeni konular

Geri
Üst