Elektrikli Araç Şarj İstasyonu İçin Akıllı Anahtarlama

Katılım
23 Haz 2025
Mesajlar
7
Puanları
1
Yaş
41
Merhaba;

Üst kat komşum ile ben elektrikli araç satın aldığımdan evin dışına, bahçeye şarj istasyonu kurmak için plan yapıyoruz. Bütün elektrik sayaçları zaten alt girişte. Ayrı ayrı kablo çekmek yerine, zaten aynı anda kullanmayacağımızdan tek bir kablo çekip hem kablo hem alandan tasarruf yapmak istiyoruz. İleride diğer üst komşularda buna eklenebilir.

Trifaze başvurusun yaptık ve aldık diyelim. Sayaç çıkışından bahçeye kadar 5 damarlı tek bir kablo hattı çekeceğim.
X1 ve X2 noktasına nasıl bir kontak mekanizması kurmalıyım ki uzaktan tetikleyerek istediğim zaman benim sayaçtan çekip tesla şarj cihazına, istediğin 2. kişi için ise 2 sayaç 2. şarj cihazına kontakları yönlendirsin. Uzaktan kumandalı bir sistemde olabilir.

Öneriniz nedir?

Not: Kaçak akım, şalter vs kısımlarını henüz eklemedim.



Frame 2.webp
 
4 kanallı remote kontrol cihazları var. Kontaktör bobin uçları o şekilde enerjilendirilip ilgili devre oluşturulabilir, emniyet açısından kontak korumalı devreler de ilave edilebilir.
En önemli konu ise bunları sizin yapmamaniz, profesyonel destek almanizdir.
 
Benim önerim, hem kablo masrafından kaçınarak hem de yıllık 5 bin kw tüketim sınırı desteği dışına çıkmamak için ayrı ve ortak bir abonelik yerine, herkes kendi sayacının altına kilitlenebilecek birer priz eklemek ve tek bir ortak uzatma kablosu ile (ya da iki araç aynı anda şarj olabiliyorsa iki kablo ile), araçları şarj etmek. Şarj sıklığına bağlı olarak monofaze şarj cihazları da kullanılabilir. Fakat şarj süresi uzar. Gün/gece birkaç kişi şarj edebilsin deniyorsa, o zaman abonelikler monofaze ise abonelikler trifazeye dönüştürülür ve sözleşme güçleri de buna göre artırılır.
Burada günlük 300 km gibi mesafe kat edenlerin her gün şarj ihtiyacı olacaktır. 30-50 km günlük sürüşleri olanlar haftada bir şarj etmeleri 500km menzilli bataryalı araçlar için yeterli olacaktır.
Düzelteme: İmla
 
Son düzenleme:
Elbette elektrik işi tehlikeli. Uzmanına yaptırmalı ama bizim mahalle arasında ulaşacağımız uzmanda toprağı sıfırlama yapan bir ilkokul mezunu. Bu sebeple daha mükemmel olsun diye bir elektronik müh. olarak bunun altından kalkabileceğimi düşünüyorum. İşin teknikerini bulsak o ayrı ama benim ona ulaşabilmem mümkün değil

Plan şu;
Her iki sayaçtan sonra kaçan akım rolesi ve yükü kadar sigorta
Sigortada sonra her trfize hatta bir kontaktör bağlanacak. K1 ve K2.
Bu kontaktörler arasına mekanik kilitleme takılacak. Aynı zamanda eletriksel bağlanısıda ters olacak.

Yani bir kontaktör açıkken, diğer mutlaka kapalı olacak. Bununda iki güvenlik seviyesi olacak. Hem mekanik hem elektriksel..

Bu kontaktörlerin tetiklenmesi ise 24V olan olanlardan seçersem, uzaktan kumanda ile bu kontağı tetikleyebileceğim. Bunun için özel RF kumanda değil, telefonda kullanılabilen sonoff gibi bir aracı kullanacağım.

Ayrıca bir de termik ya da mtş koyacağım. Bunu mühendis elektrikçiler bile maliyetten kaçıp yapmıyor. Kablo ısınınca, fazla akım kesince yangın çıkmaması için kesme yapsın diye.

Planım bundan ibaret. Buna göre şemayı güncelleyeceğim. %100 emin olmadan hiçbir şey uygulamayacağım. Mutlaka müh. uzmanına projenin nihai halini gösteereceğim.
 
Yani:

  • Şebeke-1 (L1, L2, L3) → K1 kontaktör → çıkış
  • Şebeke-2 (L1’, L2’, L3’) → K2 kontaktör → aynı çıkış
  • Amaç: İki ayrı elektrik abonesi veya iki farklı ana dağıtım panosundan gelen enerjiyi, aynı şarj çıkışına sırayla yönlendirmek.
⛔️ Bu durumda ekstra dikkat gereklidir, çünkü bu artık:

🔥 İki farklı enerji kaynağının aynı noktaya bağlanması anlamına gelir.

🛡️ Gerekli Önlemler​

1.​

  • Hem mekanik kilitleme hem elektriksel kilitleme şart.
  • Aynı anda iki şebekenin aynı kabloya bağlanması yangın ve mal kaybına yol açar.

2.​

  • Siemens'in 3RA2921-2A mekanik kilidi, kontaktörlerin aynı anda çekmesini fiziksel olarak imkansız hale getirir.

3.​

  • İki farklı şebeke senkronize değilse (ki genelde değildir), ani geçiş anlarında zıt faz bağlantısı, geri besleme, faz çakışması gibi ciddi sorunlar doğar.
  • Bu nedenle kontaktörler arasında gecikmeli geçiş (örneğin 1–2 saniye) gerekir.

🔁

📌 Yapı​

  • Her şebekeye bir adet Siemens motor koruma şalteri / sigorta (örnek: 3RV2 serisi)
  • Bu şalterden sonra:
    • Şebeke-1 → K1 kontaktör
    • Şebeke-2 → K2 kontaktör
  • Her iki kontaktör → aynı çıkış barası
  • K1 ve K2:
    • Mekanik kilitli
    • Elektriksel olarak birbirini kilitleyen yardımcı kontaklara sahip
  • Zaman rölesi ile geçiş gecikmesi

⚠️ NOT: Bu sistemde mutlaka şunlar yapılmalı:​

  1. Her hatta kaçak akım koruma rölesi (RCD)
  2. Ortak çıkış tarafında geri beslemeye karşı diyot/koruma rölesi düşünülmeli
  3. TSE ve Elektrik Mühendisleri Odası yönergelerine uygunluk şart
  4. Mutlaka bir elektrik mühendisi tarafından projelendirilmeli

Yukarıdaki sonucu chatgpt'de ürettim. Mekanik kilitlenme tamam fakat zaman rolesi ile geçiş gecikmesi aynı anda mekanik gecikme ile nasıl olabiliyor?

Sonuçta bir kontak açılınca mekanik olarak diğer mutlaka kapanıyor. Zaman gecikmesi bu şartta nasıl işleyecek?
 
Bu kadar otomatik olmaya gerek yok .
Şarj aleti otomatik araca takıyor mu ?
Bir zahmet diğer fişleri prizlere takarsıniz.
Hem. ucuz olsun hemde tehlikeli olmaz .

Uzatma gibi kullanıp çözüme ulaşmak.
 
Uzatma değil. şöyle olacak.

Sayaçtan bahçeye 40metre var. Haliyle akım yüksek, bakır çapı büyük ve maliyetli.. Üstelik yerde kaplıyor.
5 daire var. Şimdi her daire kendi sayacında ayrı kablo çekeceğine, tek bir kablo çekelim. Bu kabloyuda bahçeye götürürken gömere götürelim amacım.
 
Uzatma değil. şöyle olacak.

Sayaçtan bahçeye 40metre var. Haliyle akım yüksek, bakır çapı büyük ve maliyetli.. Üstelik yerde kaplıyor.
5 daire var. Şimdi her daire kendi sayacında ayrı kablo çekeceğine, tek bir kablo çekelim. Bu kabloyuda bahçeye götürürken gömere götürelim amacım.
fikir çok güzel ama diğer dairelerden de olur alıp yapmanızda fayda var. hatta kablo bedeline ortak bile olabilirler.
 
Zaten herkes razı bu işe. Tekniğini araştıyorum
Fazla tekniğe girmeye gerek yok! Sonuçta herkes kendi aboneliğinden şarj edecekse, endüstriyel tip kapalı kutuda birer priz ve şarj kablosunu şarj edecek olan kişi kendi prizine takacak. Sokak/park tarafta da şarj cihazını bu kablonun ucundaki duvara sabitlenen, yine kapalı ve kilit altındaki prize takacak.
Tehlike arz etmemesi için prizler kilit altında olmalı!
 

Forum istatistikleri

Konular
131,473
Mesajlar
950,251
Kullanıcılar
455,394
Son üye
ADS11

Yeni konular

Geri
Üst