Bobinler Neden Yanar ?

recax100

Üye
Katılım
17 Eyl 2020
Mesajlar
14
Puanları
1
Yaş
33
1 : Valf bobinleri valfe takili olmayinca neden yaniyor ?
2 : Asenkron motor sargisinin icinde rotor olmayinca neden yaniyor ?
3 : motor zorlandiginda neden akim yükselir nasil bir olay oluyorda yukseliyor

Lütfen beni bilgilendirirmisiniz ? Teşekkürler...
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Kisaca;
1,2 bobinler nuveli hesaplanip imal edilmiş ,siz nuvesini söküp çalışsın istiyorsunuz !!( bu arada hava nuveli bobinler de kullanılmakta )
3 As.motor aşırı yüklenince stator döner manyetik alanının hızına (asenkron tanımıyla tanışınız) kaymanın aşırı artması sonucu rotor yetisemediginden yanıyor.
 
Son düzenleme:
Bir bobinin cekecegi akimi voltaj, frekans ve enduktans belirler.

Frekans ve voltaj degismedigine gore ve

Enduktans L=N*N/Reluktans olduguna gore

siz bobinin icindeki nuveyi soktugunuzde Reluktans azalir.

Reluktans azalinca bobinin L degeri (enduktansi) azalir, L azalinca bobinin AC akima zorlugu olan XL degeri azalir. (XL=2*pi*F*L)

XL azalinca da I=V/XL den akim artar ve bobin yanar.
Motor olarak DC motoru ele alalim.

Motor sargilarindan akim akittigimizda motor doner. Fakat motor donerken sargilar da miknatis kutuplarinin altindan gecerken sargilarda EMK dedigimiz voltaj enduklenir.

O halde motordan gecen akim = (Uygulanan gerilim - EMK)/R dir.

Burada R sargi direnci. (Basitlik acisindan enduktans degerini gormezden gelecegiz.)

EMK motor devri arttikca artar. Tersine devir azaldikca EMK azalir.

O halde motoru zorlayarak yavas dondurmeye kalkarsan Uygulanan Gerilim - EMK farki buyur.

Fark/R degeri artar ve motor yanar.
 
Son düzenleme:
Elektrik makinaları 2 kitabıydı galiba yanlış hatırlamıyorsam lise yıllarım aklıma geldi:)
 
Bir bobinin cekecegi akimi voltaj, frekans ve enduktans belirler.

Frekans ve voltaj degismedigine gore ve

Enduktans L=N*N/Reluktans olduguna gore

siz bobinin icindeki nuveyi soktugunuzde Reluktans azalir.

Reluktans azalinca bobinin L degeri (enduktansi) azalir, L azalinca bobinin AC akima zorlugu olan XL degeri azalir. (XL=2*pi*F*L)

XL azalinca da I=V/XL den akim artar ve bobin yanar.
Motor olarak DC motoru ele alalim.

Motor sargilarindan akim akittigimizda motor doner. Fakat motor donerken sargilar da miknatis kutuplarinin altindan gecerken sargilarda EMK dedigimiz voltaj enduklenir.

O halde motordan gecen akim = (Uygulanan gerilim - EMK)/R dir.

Burada R sargi direnci. (Basitlik acisindan enduktans degerini gormezden gelecegiz.)

EMK motor devri arttikca artar. Tersine devir azaldikca EMK azalir.

O halde motoru zorlayarak yavas dondurmeye kalkarsan Uygulanan Gerilim - EMK farki buyur.

Fark/R degeri artar ve motor yanar.
Değerli Üstadım; yeni konu açma gereği duymadım, endüktansın ( L ) nin sıcaklıkla nasıl değişim gösterdiğini açıklayabilir misiniz ? Selam ve saygılar.
 
1 : Valf bobinleri valfe takili olmayinca neden yaniyor ?
2 : Asenkron motor sargisinin icinde rotor olmayinca neden yaniyor ?
3 : motor zorlandiginda neden akim yükselir nasil bir olay oluyorda yukseliyor

Lütfen beni bilgilendirirmisiniz ? Teşekkürler...
Bir valf bobininin çekirdeği olmazsa L endüktansı, dolayısı ile bu endüktans doğrultusunca toplam direnci daha düşük olacaktır.
Uygulanan gerilim doğrultusunda geçen akım da yükseleceği için daha fazla akım geçecek ve bobin yanacaktır.
Motorlarda ise durum şöyledir.
Bir AC elektrik motoru prensipte bir transformatör gibi düşünülür. Motorun statoru primer, rotoru ise sekonder sargı gibidir.
Rotor sincap kafesli ise sekonder gerilimi ve akımı kadar yüklenmiş demektir. Eğer rotoru motordan çıkartırsak bu motoru bazı sacları çıkartılmış bir transformatör gibi düşünürüz. Doğal olarak demir kayıpları aşırı artacağı için primer sargı yani stator yanacaktır.
Motor zorlandığında sincap kafes tarafı gerekli hareketi sağlayabilmek için primerden yani statordan daha fazla akım çekmektedir.
(Bakınız transformatörlerde kısa devre testleri)
Çünkü bir motor ile bir transformatör indüksiyon prensibine göre tasarlanmışlardır.
EK :
MOT.png
KAYNAK:
https://www.emo.org.tr/ekler/c0cac8b259c5a9a_ek.pdf
Sayfa 86 da ilgili teknik açıklanmıştır.
 
Son düzenleme:
Değerli Üstadım; yeni konu açma gereği duymadım, endüktansın ( L ) nin sıcaklıkla nasıl değişim gösterdiğini açıklayabilir misiniz ? Selam ve saygılar.

Boyle bir sey demedim ama enduktans, sarimsayisinin karesini reluktansa bolerek buluruz

Sarim sayisi sicaklikla degismeyecegine gore degisen reluktans olacaktir.

Reluktans=l/(S*mu) dur.

Burada l magnetik malzemenin boyu, S magnetik malzemenin gobek kesiti, mu ise magnetik malzemenin gecirgenligidir.

l ve S sicaklikla hissedilebilir degisim gostermez. Bu durumda geriye sadece mu kalir.

Ancak mu'nun sicaklikla ne kadar degistigi hakkinda bilgim yok.

Kataloglara bakmak lazim.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,198
Mesajlar
915,774
Kullanıcılar
449,980
Son üye
shield325

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst