Atık Sıcak Sulardan Elektrik Üreten Motor

Konusu 'Teknoloji Haberleri' forumundadır ve binbaşı tarafından 13 Aralık 2016 başlatılmıştır.


  1. binbaşı

    binbaşı Onursal Üye Onursal Üye

    Katılım:
    1 Eylül 2011
    Mesajlar:
    4.522
    Beğenilen Mesajları:
    5.256
    Ödül Puanları:
    2.508
    Cinsiyet:
    Bay
    Meslek:
    Makina Mühendisi/Öğretmenlik
    Bulunduğu Yer:
    Kayseri
    [​IMG]

    Atık sıcak sudan elektrik üretebilen yeni bir motor teknolojisi yüzlerce farklı iş kolunda enerji tüketimini ve karbon salımını azaltma potansiyeli taşıyor. Merkezi Dublin'de olan Exergyn ürettiği bu yeni teknolojinin ilk denemelerini önümüzdeki yıl gerçekleştirmeyi planlıyor.

    Exergyn yetkililerinin belirttiğine göre endüstriyel süreçlerde atık sıcak su olarak bir yılda kaybedilen ısı miktarı Suudi Arabistan'ın bir yılda ürettiği petrol ve gazın enerjisinin iki katına yakın.

    Şirketin CEO'su Alan Healy dünyada çok fazla atık sıcak su bulunduğunu, çoğu durumda da atık ısıdan kurtulmak için enerji harcandığını belirtiyor. Örneğin yük gemilerinde motoru soğutmak için su pompalanıyor ve sıcak su denize dökülüyor, Veri merkezlerinde ise sağlayıcıların çıkardığı ısıyı uzaklaştırmak için bolca elektrik harcayan fanlar kullanılıyor. Boşa harcanan bu enerjiyi tutmanın bir yolu bulunabilirse hem maliyetlerin hem de karbon salımının azaltılması sağlanabilir.

    Exergyn Drive adlı motorun çalışma ilkesi nitinol adı verilen bir nikel-kalay alaşımının sıra dışı özelliklerine dayanıyor. Nitinol eğilip bükülebiliyor ancak ısıtıldığında orijinal kristal kafes
    yapısına geri dönüyor. Nitinolün "şekil hafızası" özelliği onu pek çok uygulama için örneğin tıbbi cihazlar ve NASA'nın Mars için ürettiği gezici araçların kırılmayan camları cazip kılıyor. Nitinolün bir başka sıra dışı özelliğiyse çoğu malzemenin aksine soğutulduğunda hacimce büyümesi.

    Tıpkı su soğuduğunda donmaya yakınken hacminin büyümesi gibi. İşte Exergyn Drive'ı çalıştıran şey bu iki özellik. Cihazın içindeki bir metre uzunluğundaki nitinol kabloları demeti bir pistona bağlı halde duruyor. Sıcak ve soğuk su dönüşümlü olarak kabloların üzerinden geçiriliyor, bu da kabloların hızlı bir şekilde 4 cm kadar uzayıp kısalmasına ve dolayısıyla pistonun aşağı yukarı hareket etmesine neden oluyor.

    Hidrolik bir sistem bu güçlü çizgisel hareketi dairesel harekete çeviriyor,bu hareket de bir jeneratörün dönmesini sağlıyor. Motor atık sıcak sulardan sağlanan yaklaşık 200 kW (kilovat) ısıl güçten 10 kW elektrik gücü üretebiliyor. Bu çok yüksek bir verim gibi görünmese
    de cihaz öteki türlü boşa harcanacak enerjiyi bedavaya getirmiş oluyor.

    Şirket cihazın tasarımını mükemmelleştirmek için üç yıl harcayarak cihazı milyonlarca devir dönmeye dayanabilecek hale getirmiş. Şirkete bu yeni teknolojiyi pazara sürebilmesine destek olmak amacıyla Avrupa Komisyonu'nun Horizon 2020 fonundan 2,5 milyon avroluk ödül
    verilmiş. Şimdi şirket, cihazı Dublin Havaalanı'nda ve iki katı atık sahasında denemeye hazırlanıyor. Üç denemede de Exergyn Drive teknolojisi havaalanında bir gaz motorundan gelen, katı atık sahalarında ise biyogaz jeneratörlerinden gelen sıcaklığı 90°C ya da daha düşük olan atık suları kullanacak.

    Şirket yetkilileri cihazın endüstri kaynaklı atık ısıdan yararlanmayı sağlamanın yanı sıra jeotermal enerji pazarını da genişleteceğini umuyor. Şu anda jeotermal kaynaklardan elektrik üretmek için çok sıcak ve yüksek debili su gerekiyor. Bu da çok derin ve geniş çaplı
    kuyulara ihtiyaç duyulması ve dolayısıyla sondaj maliyetlerinin hayli yükselmesi anlamına geliyor.

    Exergyn yetkililerinden Mike Langdon, daha düşük sıcaklıktaki ve düşük debideki suyla çalışabildiği için yeni cihazın daha fazla jeotermal alanı faydalı hale getirme potansiyeli olduğunu söylüyor.

    Exergyn'in yeni teknolojisinin uygulanabilirliği tabi ki üretiminin ucuz olmasına bağlı. Langdon cihazın yakıt masrafı olmaması ve mekanik basitliği sayesinde maliyetleri düşük tutabileceklerini, şu anda 1 MW s (megavat saat) elektrik gücü üretimini 40 avroluk bir maliyetle petrolle ya da kömürle üretimden daha ucuza gerçekleştirebildiklerini belirtiyor.

    Alıntıdır.Kaynak:

    Bilim ve Teknik, Aylık Popüler Bilim Dergisi, Aralık 2016, Yıl 50, Sayı 589, Sayfa 8, Haberler, Atık Sıcak Sulardan Elektrik Üreten Motor
     
    Scorpion42, Vacip DENİZ ve by lent bunu beğendi.
  2. toyer

    toyer Profesyonel Üye

    Katılım:
    7 Kasım 2008
    Mesajlar:
    1.136
    Beğenilen Mesajları:
    430
    Ödül Puanları:
    258
    Cinsiyet:
    Bay
    Meslek:
    EE Müh.
    nasıl bişey bu stirling motor mu ?
     
  3. Vacip DENİZ

    Vacip DENİZ Katılımcı Üye

    Katılım:
    27 Mayıs 2010
    Mesajlar:
    721
    Beğenilen Mesajları:
    490
    Ödül Puanları:
    58
    Meslek:
    Teknik Memur-Elektrik teknikeri
    Bulunduğu Yer:
    Isparta/Eğirdir
    Bu güzel bir haber, türlü işletmelerde boşa giden o kadar çok ısıl kaynak var ki..
     
  4. binbaşı

    binbaşı Onursal Üye Onursal Üye

    Katılım:
    1 Eylül 2011
    Mesajlar:
    4.522
    Beğenilen Mesajları:
    5.256
    Ödül Puanları:
    2.508
    Cinsiyet:
    Bay
    Meslek:
    Makina Mühendisi/Öğretmenlik
    Bulunduğu Yer:
    Kayseri
    Merhaba. Sn.toyer; bu motorlarda nitinol metalinden faydalanılmış, ince kablolar (lifler) halinde aşağı-yukarı hareket eden pistonlu bir motora bunlar palalel olarak tespit edilmiş.Sıcak suyla ısındığında veya soğuduğunda bunlar 4cm’e kadar olan uzama farklarıyla bu motorun pistonunu aşağı yukarı hareket ettiriyor.Bu pistonun aşağı yukarı hareketi de bir krank miliyle dairesel bir dönme hareketine,bu da bir üreteç (Dinamo,alternatör) miline bağlı olarak bu atık ısının kademeli olarak elektriğe dönüştürülmesine olanak sağlıyor.

    Stirling motorlarına bu atık sıcak su kaynaklarının bir enerji kaynağı olarak uyarlanması biraz güçtür,çünkü stirling motorlarının genellikle 450-750 dereceye kadar ısıtılan sıcak uç kısımlarının olmasıyla bu motorlar ancak çalışıyor.Oysa bu atık sular ya 90 derecelerde veya ona daha yakın düşük derecelerdedir.

    Nitinol : Kendi kristal yapısı içinde hafıza özelliği olan,yani sıcakken belirli bir şekil verildiğinde bunu tıpkı bir HDD’in kalıcı hafızasına alması gibi bu şekil bilgisini hafızasında depolayan,soğukken ısıtıldığında bunu hatırlayıp tekrar o şekle dönüşen (Bu motordaki nitinol liflerinin 4 cm uzaması şeklinde) soğuduğunda ise soğuk haldeki şeklini tekrar geri alan (Bu motordaki liflerin 4 cm kısalması şeklinde) bir metal (Nikel-titanyum) alaşımıdır. Au-Cd, Cu-Zn-Al, Cu-Al-Ni, Ni-Ti, Mn-Cu, Ni-Mn-Ga demir bazlı alaşımlar gibi bilinen birçok şekil hafızalı alaşım türleri de ayrıca mevcuttur.Kolay gelsin. Saygılarımla.

    https://tr.wikipedia.org/wiki/Şekil_hafızalı_alaşım
     
    Son düzenleme: 14 Aralık 2016
    by lent bunu beğendi.
  5. toyer

    toyer Profesyonel Üye

    Katılım:
    7 Kasım 2008
    Mesajlar:
    1.136
    Beğenilen Mesajları:
    430
    Ödül Puanları:
    258
    Cinsiyet:
    Bay
    Meslek:
    EE Müh.
    hımmm .
    peki asıl olay hafızalı olmasımı yoksa ısıyla genleşme daralma olayının çok fazla olmasımı ?
     
  6. binbaşı

    binbaşı Onursal Üye Onursal Üye

    Katılım:
    1 Eylül 2011
    Mesajlar:
    4.522
    Beğenilen Mesajları:
    5.256
    Ödül Puanları:
    2.508
    Cinsiyet:
    Bay
    Meslek:
    Makina Mühendisi/Öğretmenlik
    Bulunduğu Yer:
    Kayseri
    Her ikisi de,yani hafızayla birlikte bu uzama ve kısalmanın ortalama 4 cm.civarında olmasıdır,bu motordaki hareketi sağlayan asıl olay.Yalnız biri olsaydı bundan yatayda (Eksenel dönme şeklinde) istifade şekli hiç düşünülemezdi.Kolay gelsin.
     
    Son düzenleme: 15 Aralık 2016
    by lent bunu beğendi.
  7. by lent

    by lent Yönetici Yönetim Ekibi Yönetici

    Katılım:
    21 Nisan 2009
    Mesajlar:
    7.924
    Beğenilen Mesajları:
    5.263
    Ödül Puanları:
    2.508
    Cinsiyet:
    Bay
    Bir nevi dikey hareketi yatay harekete çeviren düzenek gibi, eminim @toyer arkadaşımız bu konulara hakimdir.
     
    Son düzenleme: 16 Aralık 2016
    binbaşı bunu beğendi.
  8. erdemözbaş

    erdemözbaş Üye

    Katılım:
    3 Mart 2017
    Mesajlar:
    1
    Beğenilen Mesajları:
    0
    Ödül Puanları:
    1
    Cinsiyet:
    Bay
    küçük portotif biogaz üretim deneyimde çürütme kazanının karıştırılmasında 22CL-3501PG 12V 120 Rpm redüktörlü dc motor kullanmayı düşündüm. motorun mili içeride olacak doğal olarak. sıkıntım şu ki mil aksamından içeri sıvı girişini nasıl bertaraf edebilirim. üstten monte edersem biogaz bileşenleri motora zarar verir mi? saygılarımla.
     
Yüklüyor...
Benzer Konular
  1. binbaşı
    Mesaj:
    2
    Görüntüleme:
    449
  2. binbaşı
    Mesaj:
    0
    Görüntüleme:
    361
  3. binbaşı
    Mesaj:
    0
    Görüntüleme:
    450
  4. binbaşı
    Mesaj:
    3
    Görüntüleme:
    748
  5. binbaşı
    Mesaj:
    6
    Görüntüleme:
    886
  6. aslan93
    Mesaj:
    0
    Görüntüleme:
    757
  7. kunye
    Mesaj:
    4
    Görüntüleme:
    1.649
  8. ceyhanII
    Mesaj:
    4
    Görüntüleme:
    993
  9. genç arkadaş
    Mesaj:
    2
    Görüntüleme:
    1.119
  10. ç@yl@k
    Mesaj:
    5
    Görüntüleme:
    1.561

Sayfayı Paylaş