Alveus Aspiratör- Hangi Kablo Ne İçin?

Diğer linke de baktım da Haklısınız. Ben standard DC motor gibi bakmistim olaya:D
 
Ustalardan kimse el atmayınca iş başa düştü,kör topal devam etmeye çalışıyorum.
Önce karta faz ve nötr verdim.Kart çıkışlarının (3-2-1-L diye üzerinde işaretliydi) her biri ile Faz kablosu arasındaki AC gerilimi ölçmeye çalıştım. 3-2- ve 1 çıkışlarından bir sonuç alamadım.L çıkışı ise başta 0 iken aspiratörün lamba yakma düğmesine basınca 220 V gösterdi.Böylece kart çıkışlarından sadece LAMBA çıkışının çalıştığını,diğer çıkışlar çalışmadığına göre arızanın kartta veya aspiratörün kumanda panelinde olduğunu düşündüm.Bu şekilde deneyerek düşünürken birkaç denemeden sonra L çıkışından da 220 V görünmez oldu.Ne olduğunu anlamadım.

Karttan umudumu kesince motora yöneldim,halbuki bu yapmak istediğim en son şeydi...Karta bağlanacak olan fişteki fazı kırmızı kabloya,nötr diye düşündüğüm mavi kabloyu da kartın 1 numara ile işaretli olan siyah kablosuna bağladım.(1-2-3 yazıları en yavaş-orta ve en hızlıyı gösterir düşüncesiyle,siyah yani 1 en yavaştır diye)

Siyah kablo,klemens aracılığıyla hem kondansatöre hemde mavi renkli olarak doğrudan motora gidiyordu.Konsansatörden gelen diğer kablo ise kahverengi olarak motora gidiyordu.Kondansatör uçlarını ayırdım.Motora giden Mavi ile Kırmızı arasını ve Kahverengi ile Kırmızı arasını ölçtüm.Şekilde görüleceği gibi Mavi-Kırmızı arası 160 ohm, Kahverengi-Kırmızı arası 15 ohm geldi.Forumda daha önceden okuduğum doğru ise yardımcı sargı ince telden yüksek omajlı sarılırken,ana sargı kalın telden düşük omajlı sarılıyor.Ayrıca yardımcı sargıya kondansatör seri olarak bağlanıyor diye biliyorum.Böylece kahverengi kabloyu hem kondansatöre hem de doğrudan Siyah 1 kablosuna bağladım.Kondansatörün diğer ucunu ise yardımcı sargıya gittiğini düşündüğüm Maviye bağladım.

Haydi bastır diyerek elektriği verdim.Motor çalıştı ama hemen sonra da durdu.Elektriği her verişimde aynısı oluyor.Önce çalışıyor ve sonra hemen duruyor.Kartla bir bağlantısı kalmadığından artık kartın bir etkisi olamaz.Sanki motordaki merkezkaç anahtarı kondansatörü devreden çıkarmıyor gibi...Fakat diğer taraftan motor ilk çalışmasından sonra kendiliğinden dönmeye devem ederken elektriği kapatıp açınca çalışmıyor...Motorun dönmesi iyice yavaşlayınca elektriği açıp kapatmak işe yarıyor.Sanki motor dönerken merkezkaç anahtarını açtığı için kondansatör motoru tekrar çalıştıramıyor gibi...

Bir başka ihtimalde acaba bu motor step motor vs gibi kendisine değişik kablolardan elektronik devre yardımıyla gelen sinyal darbeleriyle mi çalışıyor?
 
Tebrikler. Herşeyi fotoğraflayıp şema haline dökmüşsün.Bunun içinde ayrıca teşekkür ederim.Şimdi anlattıklarına göre bana kalırsa motor kondansatörü arızalı olabilir.Birde motorun fotoğrafını ekleyebilirsen çok iyi olur üstündeki etiketi ile beraber.Motorda sadece bir adat kondansatör mü vardı.Şemaya göre kondansatör kalkış için kullanılıyor.Elle motora hareket verebilme şansın varsa onu da denemeni tavsiye ederim.
 
Birinci resimde motor aspiratör kutusunun içinde.Üstten çıkarmak istersem motorun yanındaki mil gibi çıkıntılar engelliyor.Alttan çıkarmak istersem işaretlediğim metal levha engelliyor.Levha perçinli.

İkinci resimde aspiratör kutusu üzerindeki etiketi net görünsün diye şema haline getirdim.

Üçüncü resimde ise benim karşılaştığım kabloları çizdim.

Ben maviyi kondansatörden alıp motora bağladım.Acaba mavi direk motora gidip kahverengiyi mi kondansatör çıkışından motora verseydim?

Acaba tüm kabloları yeniden tek tek ohmmetre ile elden mi geçirsem.Yardımcı sargı diye tahmin ettiğim bağlantı acaba yardımcı sargı değil mi?

Üstten elle motoru çok rahat dönderebiliyorum.Ancak her iki yöne de denediğim halde hareket halindeyken elektrik verince motor çalışmıyor.Bunu yaparken kondansatör işe karışmasın diye onu sökerek yapıyorum.Anladığım kadarıyla bu işlem yardımcı sargısız motoru çalıştırmaya yarıyor,ancak başarısız oldu.

Kondansdatörü ohmmetre ile ölçünce önce düşük omaj gösteriyor ama doldukça direnç artıyor.

Orjinal kondansatörü buydu.Ancak ohmmetrenin hiçbir kademesinde hareket görünmüyor.Ayrıca servisten aldığım çıkma kondansatör yerine orjinali takınca motor hiç çalışmıyor.

Benzerini Konya sokakta bulursam hafta sonu bir tane alayım diyorum.
 
Evet yardımcı sargısız motorda elle deneme yapılıyor, motorun yardımcı sardılı mı değil mi diye anlamaya yardımcı olur diye önermiştim.Tahminlerinin hepsi doğru yani.Ana sargı ve yardımcı sargı dirençlerini ölçmüştün direnç değerleri doğru fakat önemli olan doğru ölçüm yaptın mı? Yani ana sargı ve yardımcı sargı kabloları hangileri onu tespit ettin mi? Ana sargı daha kalın kablolu olur.Kondansatörün sağlam olduğuna dair birşey diyemem zira ölçü aleti de birşey diyemiyor sadece fikir açısından direnç değeri kontrol ediliyor.Senin kondansatör değer kaybetmiş gibi görünüyor bunuda direnç değeri ile anlamak nerdeyse imkansız gibi ya yenisini deneyeceksin yada kapasite ölçümü yapan ölçü aleti alacaksın.
 
Kapasitemetre deyince aklıma geldi,sardığım bobinlerin endüktansını ölçmek için bir alet almıştım.Onunla aynı zamanda değerini bilemediğim,üzeri silinmiş kondansatörleri ölçtüğümü hatırladım.Baktım mF kademeleri var.Hemen motoru çalıştırmayan,bozuk olduğunu düşündüğüm orjinal kondansatörü ölçtüm.Üzerinde 5 mF yazan kondansatör 67 nF çıktı.....Motora sonradan bağladığım çıkma kondansatör üise 4,99 mF olarak ölçtüm.Yani kondansatör sağlam ve üzerinde yazan değerde...Tek fark eskisi hafifti bu biraz ağır.Sanırım orjinal olan kağıt veya mika kondansatör.

Bu aşamada aklıma yeni birşey gelmiyor.Çalışıp duran motor hakkında internette arama yapacağım ve motora giden tüm kabloların görevleri hakkında ölçümler yaparak daha fazla bilgi sahibi olmaya çalışacağım.
 
O zaman santifrüj anahtar var mı ona bide yoğunlaş.Ana sargı ile yardımcı sargıyı ölçtüğünden emin misin?
 
Biede daimi kondansatörler genel olarak düşük kapasiteli olur yani senin kondansatör daimi kondansatör olarak görev yapıyor bağlantıyı ona göre yapmalısın.
0qNWQW.png
 

Forum istatistikleri

Konular
128,249
Mesajlar
916,173
Kullanıcılar
450,060
Son üye
ali karaöz

Yeni konular

Geri
Üst