çamaşır makinesi motoruna güç gitmiyor triyak kontrolü

byzoom

Üye
Katılım
3 Eyl 2020
Mesajlar
11
Puanları
1
Yaş
35
Merhaba değerli üyeler aranıza yeni katıldım.

Samsung marka çamaşır makinesi kartında bir problemi çözmeye çalışmaktayım.

Kontrol kartı tüm fonksiyonlarıyla sorunsuz çalışmakta. Ancak kartın motor çıkışlarında enerji tespit edemiyorum.


Programı sıkmaya aldığımda önce suyu boşaltıyor motor dönmek üzere enerji rolesi aktif oluyor ancak takometreden motorun donmedigini okuyan kart röleyi tekrar kapatiyor ve program hataya düşüyor. Eğer motoru elle belli bir devirde sabit döndürürsem röle kapanmadan program devam ediyor.

Destek talep ettiğim bir kaç arkadaşım arızanın triyak da olacağını söyledi.
Sizce arıza nereler de olabilir
Onarmak için nerelerden başlamalıyım. Şimdiden teşekkür ederim.
 
Kartın fotosunu ekleyin bakalım. Sorun triyakta olabilir.
 
Merhaba cevabınız için teşekkürler.
Kartın modeli DC41-00160A v.2.8

Ayrıca kartın üzeri silikon tarzı bir madde ile 3mm kalınlığında kaplı. Bunu sökemediğim için kontrolde yapamıyorum.

IMG_20200903_235908.jpg
 
Kartın kasasını kırarak çıkardım. Arka yüzde de silikon mevcuttu. Büyük çabalar sonucu parça parça söktüm.

Kartın üzerinde 3 bacaklı küçük triyak rezidans rolelerine bağlı. 4 bacaklı D15XB 60 datasheet ise motor çıkışlarına bağlı.

Triyakdan roleye, roleden motor çıkışlarına şeklinde ilerliyor. Ancak role aktif olabildiğine göre bu triyakın çalıştığını gostermez mi?

Motor 9 pinli. 3 röle ile yönetildiğini düşünüyorum.


IMG_20200904_015134.jpg
 
Son düzenleme:
artın üzerinde 3 bacaklı küçük triyak rezidans rolelerine bağlı. 4 bacaklı D15XB 60
Rezistans röleleri ise 3 bacaklı eleman triyak değil transistör olabilir. D15XB 60 bu eleman da köprü diyot olup, aynı karttan hurdacı/çıkmacılardan bulup deneme yapabilirsiniz.
Triyakdan roleye, roleden motor çıkışlarına şeklinde ilerliyor. Ancak role aktif olabildiğine göre bu triyakın çalıştığını gostermez mi?
Evet, düşünceniz doğru.
 
Köprü diyotu internette gösterilen şekilde ölçtüğümde içerisinde bulunan 4 diyottan 3 ü çalışmakta ve 1 inden ölçüm alamıyorum.

Aynı şekilde BT108H isimli triyaktan ise gate ile a1 uçlardan her iki yönde direnç ölçülüyor. Ancak gate ile a2 uçlarda değer görünmyor.

Bunun dışında kartla 6-7 saattir oynuyorum ölçmediğim eleman kalmadı herşey sağlam. Sizlerden ricam ben köprü diyot ile triyakı değiştirmek istiyorum çok bir para tutmuyor sonuçta. Ancak SK marka BT108H triyak araştırdığımda internette yabancı bir sitede 680 dolar olduğu yazıyor. Yani illa ki birebir parçayı mı takmam gerekiyor değil ise parçacıdan ne almam gerekiyor.

Arkadaşlar benim ekonomik olarak yeni bir makine alacak durumum olmadığı için onarmak durumundayım yardımcı olabilirseniz çok sevinirim.
 
PArçaların kataloğuna erişebildiniz mi? Bildiğim kadarıyla makinanız (model belirtmediğinizden) fırçasız tip motora sahip, samsung veya Lg markalı ya da bunların patentiyle üretilmiş. YArdım edebilmek adına verdiğiniz bilgiler ancak kırıntı, yetersiz.
 
bt108h pdf linkinini verirmisiniz. bakalım muadili ne kullanılabilir.
 
Değerli yöneticim, geç dönüşüm için özür dilerim. Doğru makineyi bulmuşsunuz. Şu anda makinenin bulunduğu konumdayım. Araştırmalarıma göre, triyak kontrolü ancak makineye güç bağlı iken gerçekleşebileceğini öğrendim. Bunun üzerine, kartı makineye bağlayarak voltaj altında kontroller yaptım.

Diyot gibi basit devreler zaten çalışıyordu. Triyak ve köprü diyot üzerinde kontroller gerçekleştirdiğimde bunlara enerjiler geldiğini gördüm. Ancak, köprü diyotun orada iki pinli bir giriş mevcut. Pinlerden biri nört, kabloyu takip ettiğimde (gördüğünüz o tüm bantları söktüm) motor, rezidans ve pompaya gitmekte.
Motora nört olarak giren bu kablo tekrar çıkış yaparak nört olarak geri gelmekte ve köprü diyotun giriş bacağına girmekte, diğer bacağına da zaten faz triyak üzerinden gelmekte. Böylece burada faz ve nört buluşarak köprü diyotu aktif edip, çıkışlardan tekrar motora 5 kablo ile enerji taşınmakta.

Yani nört hattı karttan çıkmakta, diğer ekipmanlara gitmekte iken neden motora girip içeride birşeyler yapıp tekrar nört olarak karta geliyor. Oysa nört hattını devre üzerinden köprü diyota verse devre tamamlanacak.

Birazdan konu daha iyi anlaşılması üzerinden resimlerle anlatacağım.
P1300975.jpg


Sağ tarafda bulunan pin kartın tüm ekipmanlar (motor, rezidans, pompa, vb.) için çıkış yaptığı nört hattı. Rezidansın fazı solda ki siyah anahtardan, power tuşu ve kartın fazı ise sağ siyah anahtardan.
Motor fazları ise, 3 adet mavi anahtarlardan.

Sol tarafda bulunan pin ise motordan dönen nört hattı.

P1300962.jpg


Mavi ve kırmızı ile işaretlenen alan bir önceki resimde ki pinler.

Kırmızı kısmı motordan dönen nört hattı. Görüldüğü gibi siyah üzerinde faz var, triakdan geçerek geliyor.
Kırmızı ve siyah köprü diyota giriyor. Kırmızıda nört olmadığı için devre tamamlanmıyor.


P1310023.jpg


Bu iki siyah kablodan biri pinlerden çıkan diğeri de pine giren kablo. Nört olarak giriyor nört olarak çıkıyor.
Sorun tam olarak motorun içerisinde. Bu nört hattı neden motorun içerisinde dolaşıp devreyi tamamlıyor amaç nedir?


7 pinli motorların çalışma prensiplerini öğrendim hepsinde 5 enerji hattı yön gibi motorun tüm ihtiyacını karşılıyor ama burada 9 pin var ve bahsettiğim fazladan 2 pinin motorda neler yaptığı ile ilgili internette hiçbir kaynak bulamadım. Motor dönerken aynı zamanda enerji üretiyordan başka aklıma hiçbir şey gelmiyor. Enerji tasarrufu için böyle yapıldığını düşünüyorum.

Şunuda belirtmem gerekiyor. bahsettiğim 2 kablo harici motordaki tüm kablolar köprü diyottan sonra bağlı. Kısacası köprü diyot devresi tamamlanmadan yani nört hattı motordan dönerken zaten motorun diğer kablolarında enerji olamaz ki.

Bu şey gibi, ampülü yakacaksın ama anahtardan önce nört kablosunu ampüle sarıyorsun.
--------------------
Bu arada motora giren o iki kabloyu iptal ederek devreyi kart üzerinde tamamladım, yani nörtü kendim verdim. Makine şu anda çalışıyor yıkama, sıkma, rezitans gibi tüm ekipmanlar sorunsuz görevini yapmakta. Motor ise olması gerektiği devirde dönüyor bir sorun yok gibi. Yaptığım işlemin sağlıklı olduğunu düşünmüyorum o yüzden motor üreticisinin sitesinden motorun çizimlerini araştırdım ama birşey bulamadım.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:

Forum istatistikleri

Konular
128,159
Mesajlar
915,548
Kullanıcılar
449,913
Son üye
Sadullahfahri

Yeni konular

Geri
Üst