Motor akım değerleri

CEVDET ÇALIK

Profesyonel Üye
Katılım
30 Ara 2009
Mesajlar
1,036
Puanları
481
Yaş
53
Arkadaşlar,

Piyasada çok tartışılan bir konuyu burada sizlere müzakere etmenin faydalı olacağını düşündüm.

Örnek:Motor etiketinde 5,5kW güç, 11A akım bilgisi olan bir motorun. Akım bilgisi ile çelişkiler ortaya çıkmış durumda.

Bir grup 11A'in motorun nominal akımı olduğunu, kullanılacak olan termik değerlerinin 12 hatta 13A e ayarlanmasının bir sıkıntı yaratmayacağı görüşünde.

Diğer grup 11A akımın motorun tam güçte çalışırken çekmiş olduğu akım olduğunu.11A in üzerinde bir termik ayarı yapılırsa bir müdet sonra motorun yanacağı görüşünü savunuyor. Bende bu grubun düşüncesine katılıyorum.

Güç formülüne göre:p=UxIxCos fix1,73

I=P/UxCos fix1,73
I=5500/380x0.8x1,73
I=10.45A

Eğer bu motorun gücü düşük olsaydı. Daha düşük akım çekerdi. Genellikle motorlar çalıştıracakları tesise göre biraz büyük seçilirler dolayısıyla motor etiketinde yazan akım değerlerine genellikle ulaşılmaz. Eğer motor etiket akım değerlerine ulaşmışsa bir yerlerde sorun vardır. Çek edilmesinde fayda var diye tavsiyede bulunurum.
 
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
etikette yazan değer motorun max güçte geçtiği akım yani 5,5kW ta ki akımı yazar. normalde bu değerin üstüne çıkmaması gerekir. bu sebeple senin akım ayarın, en fazla etiket değeri kadar, en az makinanın normal çalıştığındaki akımı olmalıdır. (Normal dediğim bağlı olduğu makina ekipman neyse o normalde nasıl çalışırsa o şekilde demek) motor akımı etiket değerini geçiyorsa bir sorun var demektir. Bu sebeple akımı yukarıda söylediğim gibi ayarlamak gerekiyor ki fazla akım çektiğinde arıza versin ki kontrol etme ihtiyacı duyabilesin. motor neden gereğinden fazla akım çeker dönmekte zorlandığı zaman. sistemde kullanılan motor sisteme uygun olarak seçildiyse normal koşullarda etiket akımını geçmez. eğer geçiyorsa motor küçük güçlü seçilmiş demektir. motorun etiket değerinden biraz daha fazla akım geçmesine musade etmek motorun sargılarının ısınmasına, ısındıkca izolasyonunun bozulmasına, izolasyonu bozuldukça daha fazla akım çekmesine, daha fazla akım çektikçe daha fazla ısınmasına ... sebep olacak ve motorun yanmasına sebebiyet verecektir.
bu arada motor etiket değerinden daha az akım çekebilir. hatta yarısı kadar hatta daha da az çekebilir. bu motorda bir sorun olduğuna işaret değildir. motoru yükte çalıştırmadığımızdan kaynaklanır. yani motor max güç kapasitesine ulaşmadan boşta yada az yükte çalışıyordur.
 
Motor termık akım ayarının, etıket degerınden az yukarı (1.2 gıbı mesela) ayarlanmak gereği doğrudur, ama şu şartla..Motor sık sık durup kalkıyorsa her kalkıs akımı termiği ısındıracagından gerekebilir. Bırde termık hassasıyet durumu var. ya skala taksımatını tam o9kuyamazsınız, mesela 2,5 / amper arası, bır skalada 3 amperı ne kadar hassasıyetle ayarlıyabılırz. Uzun zaman calısmıs olan bır termık elemanda hassayiyetini kaybetmiş, sagfırlaşmıs olabılır. O nedenle, bazen, ampermetre ıle cekılen akımı kontro edıp ayarlamak, motor calısırken yavas yavas bekleyerek akımı yüksekden asagı ayarlıyarak,
termiğn açdıgı nokdan az gerı alarak, düzgün bır ayar yapılabilir dıye düşünüyorum..
 

Forum istatistikleri

Konular
128,198
Mesajlar
915,780
Kullanıcılar
449,981
Son üye
Muhammeddt

Yeni konular

Geri
Üst