Fan hız kontrolü için diyot seçimi

Tekno1246

Üye
Katılım
12 Şub 2021
Mesajlar
191
Puanları
1
Yaş
18
Konum
Ankara/Yenimahalle
Merhabalar. Arduino ve IRLZ44N mosfet ile fan hız kontrolü yapıyorum. Aşağıdaki şemadaki devreyi yaptım ve sorunsuz bir şekilde çalıştı. Ben ilk başta deneme amaçlı 200 miliamper civarı akım çeken bir fan kullandım. Şimdiyse 2-3 amper civarı akım çeken fan kullanmak istiyorum. 1N4007 diyotun maksimum 1 ampere kadar desteklediğini öğrendim. Bu durumda bu diyotu daha yüksek akımlı bir diyotla değiştirmeme gerek var mıdır? Eğer değiştirmem gerekbirkaç adet 1N4007 diyotu paralel bağlayarak veya 1N5401 kodlu 3 ampere kadar destekleyen diyotu kullanabilir miyim? Şu anda yeni diyot alamam maalesef. Elimde birkaç adet 1N4007, 1N4004 ve 2 adet 1N5401 kodlu diyotlar var sadece.
 

Ekli dosyalar

  • downloadfile.png
    downloadfile.png
    90.6 KB · Görüntüleme: 23
Kolay gelsin arkadaşım
O diyot fan çalışırken akım çekimiyor ters bağlı koruma amaçlı kullanılmış bi diyot
1N5401 50V 3A idi sanırım kullanabilirsin :)
Fan içinde kendi sürücüsü olan hall sensörlü fırçasız motorsa zaten sürücü geriye indüktif akım vurmayacagından diyt olmasada olur ama motor sargılarına baglanıyorsa direk fırçalı motorsa sargı geriye ters voltaj vurur o diyot o reverse voltaj protection yani
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Kolay gelsin arkadaşım
O diyot fan çalışırken akım çekimiyor ters bağlı koruma amaçlı kullanılmış bi diyot
1N5401 50V 3A idi sanırım kullanabilirsin :)

Fan içinde kendi sürücüsü olan hall sensörlü fırçasız motorsa zaten sürücü geriye indüktif akım vurmayacagından diyt olmasada olur ama motor sargılarına baglanıyorsa direk fırçalı motorsa sargı geriye ters voltaj vurur o diyot o reverse voltaj protection yani
Hocam fan içinde kendi sürücü devresi olan fanlardan yani dışarıdan ilave sürücü devresi olmadan direkt 12V besleme ile çalışan bir fan. Sanırım sürücü devresinin üzerinde diyot var fakat ben dışarıdan da ilave diyot eklemek istiyorum. Bu arada bu devre hakkında bir sorum daha var eğer birden fazla fanı aynı PWM kaynağından kontrol edeceksek her bir motor için bu devreden mi yapmam gerekir yoksa bu devreye iki adet fan bağlarsam düzgün çalışır mı?
 
Hocam fan içinde kendi sürücü devresi olan fanlardan yani dışarıdan ilave sürücü devresi olmadan direkt 12V besleme ile çalışan bir fan. Sanırım sürücü devresinin üzerinde diyot var fakat ben dışarıdan da ilave diyot eklemek istiyorum. Bu arada bu devre hakkında bir sorum daha var eğer birden fazla fanı aynı PWM kaynağından kontrol edeceksek her bir motor için bu devreden mi yapmam gerekir yoksa bu devreye iki adet fan bağlarsam düzgün çalışır mı?
Paralel şekilde ekleyebilirsin çalışır ırfz44n ısınma yapıyorsa sogutucuya bağla.

Sürücülü ise ve takmak istiyorum diyosan 1N4007 takıp çalıştır elinle 1N4007 ısınıyor mu kontrol et o şekilde kullanabilirsin kolay gelsin :)
 
Paralel şekilde ekleyebilirsin çalışır ırfz44n ısınma yapıyorsa sogutucuya bağla.

Sürücülü ise ve takmak istiyorum diyosan 1N4007 takıp çalıştır elinle 1N4007 ısınıyor mu kontrol et o şekilde kullanabilirsin kolay gelsin :)
Hocam tekrar merhabalar biraz uzun zaman oldu fakat bir sorum var devreyi kurdum ancak fan alt devirlerde kararsız çalışıyor bu neden kaynaklanıyor sizce? İki motoru da tek mosfet üzerinden sürdüm mosfet ısınmaya başlamıştı daha sonra soğutucu bağladım şimdi ısınmıyor fakat yine de düşük devirlerde kararsız çalışıyor fan yani sürekli devir dalgalanıyor. Acaba bu iki motoru da tek mosfet ile sürdüğüm için olabilir mi? İkinci motora da mosfet takarak sorunu çözebilir miyim? Bu arada mosfet in gate pinine 1k direnç bağlı şekilde kullanıyorum.
 
Merhaba. PWM prensibiyle hız kontrolü yapıldığı içindir bu olumsuz olan durumu. Çünkü çok alt devirlerde PWM'deki kare dalgalar birbirlerinden çok uzaklaşır ve uygulanan voltajı daha da aşağıya düşürmek için de bu işlem kaçınılmazdır. DC akımı sadece DC formunu (asıl şeklini) bozmadan azaltıp çoğaltabilecek olan tek kaynak voltaj ayarlı DC güç kaynaklarıyla DC fırçasız motorunuz iyice azalan ve çoğalan voltajlarda (ayarlanmış her devir aralığında) çok kararlı olarak çalışabileceğidir.

Devir ayarlı elektrikli süpürge (üniversal) motorları da (diyak, triyaklı hız kontrollü devreyle) çok düşük devirlerde aşırı ses vererek (güç faktörünün çok kötüleşmesiyle) çok verimli olarak çalışıp çok verimli toz çekimini yapamaz, benzer olarak. Asenkron motorların frekans konverterleriyle çok düşük devirlerde kullanımı da yine çok sıkıntılıdır, orta ve yüksek devirlerde çok daha verimli ve kararlı olan çalışması çok düşük devirlere çekildiğinde kararsız çalışan durumuna döner, asenkron motorların da frekans konverterleriyle orta ve yüksek devirlerdeki devir kontrolü daha işlevseldir benzer olarak. Kolay gelsin.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,191
Mesajlar
915,727
Kullanıcılar
449,964
Son üye
lelaxi

Yeni konular

Geri
Üst