Yanlış trafo kademesinin zararı

güzel söylemişsiniz . hepsine katılıyorum. bizim konumuz trafolar olduğuna göre bana hak verecek arkadaşlar sanırım

şimdi soru şu? yük aynı olmak koşuluyla, trafo çıkış geriliminin 380 V'tan 410 V'a çıkarılması durumunda akım artar mı azalır mı? Mevzumuz yine trafo :)

....
 
Sn alidemir017 hiç olmadı şimdi. gerilim yüksekse akım da yükselir mi yoksa düşer mi ?yanlış yazdınız galiba.



yük altında kademe değiştiricili bir trafo öneririm. gerçi bu da çok maliyetli olur. ama eğer sabah akşam elle ayar yapmak istemiyor iseniz buna da mecbur gibisiniz.

Emir Bey
Akımın düşmesi olgusu trafo açısından doğrudur.Bunu benden daha iyi bildiğinize kuşkum yok.İşletmenin geri kalanı açısından:
Akımın düşmesi ya da artmasını etkileyecek olan işletmeye özgü yük karakteristliğidir.Özellikle ısıtıcı-aydınlatma oranı fazla olan yerlerde akım artar.Çünkü güç değişmektedir.OHM kanununu bilen herkes direnç sabitken gerilim arttığında akımın da artacağını hesaplayabilir.
Peki motorlar açısından:
Burada iki önemli etken söz konusudur.Birincisi sürücü kullanım sıklığıdır.Şayet çok sayıda sürücü varsa ve ''enerji tasarruf ayarı''düzgün yapılmamışsa gereksiz tork uygulamaları akım yükselmeleri ile karşılaşılmaktadır.Eğer ayarlar iyi yapılmışsa durum tam tersidir.
Sürücü kullanılmamişsa (kişisel gözlemim)yine iki farklı durumla karşılaşmaktayız.Olan bir çan eğrisidir.gerilim yükseldiğinde akım bir miktar düşerken gerilim biraz daha arttırıldığı zaman akım bu sefer artabilmektedir.Bu durum fabrikadaki her motor için farklı olabildiği gibi aynı motor için gün içi değişimler de olabilmektedir.Sebebi bilmiyorum.Kişisel gözlemim.BU çan eğrisini yaratan motorun yükünün değişkenliği mi; hatların ısınma-soğuma farkları mı?Motorların omik direnci ile mil gücü arasında nasıl bir ilişki olduğu konusu benim de kafamı kurcalıyor.Buna sebep olan etkenleri formülleri ile izah edebilecek arkadaşlara minnettar kalırım.
Soruyu soran arkadaşa genel bir cevap vermişim.Konuyu ayrıntılı açıklamama vesile olduğunuz için teşekkür ederim
 
Emir Bey
Akımın düşmesi olgusu trafo açısından doğrudur.Bunu benden daha iyi bildiğinize kuşkum yok.İşletmenin geri kalanı açısından:
Akımın düşmesi ya da artmasını etkileyecek olan işletmeye özgü yük karakteristliğidir.Özellikle ısıtıcı-aydınlatma oranı fazla olan yerlerde akım artar.Çünkü güç değişmektedir.OHM kanununu bilen herkes direnç sabitken gerilim arttığında akımın da artacağını hesaplayabilir.
Peki motorlar açısından:
Burada iki önemli etken söz konusudur.Birincisi sürücü kullanım sıklığıdır.Şayet çok sayıda sürücü varsa ve ''enerji tasarruf ayarı''düzgün yapılmamışsa gereksiz tork uygulamaları akım yükselmeleri ile karşılaşılmaktadır.Eğer ayarlar iyi yapılmışsa durum tam tersidir.
Sürücü kullanılmamişsa (kişisel gözlemim)yine iki farklı durumla karşılaşmaktayız.Olan bir çan eğrisidir.gerilim yükseldiğinde akım bir miktar düşerken gerilim biraz daha arttırıldığı zaman akım bu sefer artabilmektedir.Bu durum fabrikadaki her motor için farklı olabildiği gibi aynı motor için gün içi değişimler de olabilmektedir.Sebebi bilmiyorum.Kişisel gözlemim.BU çan eğrisini yaratan motorun yükünün değişkenliği mi; hatların ısınma-soğuma farkları mı?Motorların omik direnci ile mil gücü arasında nasıl bir ilişki olduğu konusu benim de kafamı kurcalıyor.Buna sebep olan etkenleri formülleri ile izah edebilecek arkadaşlara minnettar kalırım.
Soruyu soran arkadaşa genel bir cevap vermişim.Konuyu ayrıntılı açıklamama vesile olduğunuz için teşekkür ederim

Emo'da yayınlanmış bir araştırma sırasında tespit edilmiş test sonucunu buraya ekliyorum.

Burada x ekseni gerilimi gösteriyor. Burda motor 1/ 3 yükte. Görüldüğü üzere en düşük akım %32 gerilim seviyesinde çekiliyor. %32 den aşşağıya ve yukarıya doğru gittikçe akım artıyor. Bu grafiği aldığım döküman da şu adreste.
Burada
Gerilim düştükçe akımında düştüğü, bu arada motor gücünün de düştüğü görülmektedir. Yani bu gerilim düşünce akım da düşer mantığı , motorun gücü, motora bağlı yükün gücüne kadar düşünceye kadar bu şekilde olacaktır. Motorun gücü mili döndüremeyecek kadar güçsüzleştiğinde akım tekrar yükseleceği görülüyor.
Örnek vermek gerekirse; %100 kapasite ile çalışan motorlarda gerilimi düşürünce aynı gücün sağlanabilmesi için akım artıyor, fakat %70 kapasite ile çalışan motorlarda gerilim düşürürken akım da düşüyor ama motor gücü %70 lere kadar düştüğünde akım tekrar gücü kurtarabilmek için yükselmeye başlıyor.
Sonuç olarak;tam bir değerlendirme yapabilmek için motorların ne kadar kapasiteyle çalıştığı önemlidir. Benim yorumum budur.
 
sn emir ve syn ali; Gerilim yükselirse akım yükselir mi düşer mi? konusundaki bilgim ve yorumum şudur.

1-Gerilim motordan farklı bir yüke uygulanıyorsa; gerilim arttıkça akım artar. Örneğin bir rezistansa 210 V uygulandığında çekeceği akımla 230 V uygulandığında çekeceği akım farklıdır ve rezistans 230 V'ta daha fazla akım çeker. Rezistansın sabit bir gücü yoktur. Sabit bir empedansı vardır. Mesela kondansatörün 400 V'ta çektiği akım 380 V'ta çektiği akımdan daha büyüktür. Bu tür yükler için gerilim yükseldikçe akım yükselir ifadesi doğrudur.

2-Bir motorun miline bağlanan yük aynı kalmak koşuluyla, gerilim yükseldikçe akım azalır. Gerilim düştükçe akım artar. Bu durumda motorlar için gerilim yükseldikçe akım düşer ifadesi doğrudur. Ancak gerilimi yükselttikçe akım ne kadar azalır ve belli bir gerilimden sonra gerilimi yükseltsekde akım değişmez mi bu konuda tam net bilgim yok.

3-Gerilim dönüşümünün yapıldığı transformatörlerde gerilim yükseldikçe akım azalır ancak bu ifade primer kısım için geçerlidir. Mesela 1000 kVA 10.5/0,4 trafonun primer akımı 1000 kVA 34,5/0,4 trafonun primer akımından fazladır. Yani primerden söz ederken gerilim yükseldikçe akım azalır.

saygılar...

Hatırlatırım;

V= I*R

Gerilim yükseldikçe akım azalır çünkü R sabit !!!
 
Hatırlatırım;

V= I*R

Gerilim yükseldikçe akım azalır çünkü R sabit !!!

şimdi hatırlatmanıza bir bakalım. R=10 ohm olsun. 220 V gerilim için I=220/10=22 A 240 V için I=240/10= 24 A. Gerilim artınca akımda arttı mı? azaldı mı???

motorlar için empedans sabit değildir. Kaymaya bağlı olarak empedans değişir. Gerilim düşükken kayma daha fazladır ve bu yüzden motorlarda aynı mil yükü için düşük olan gerilimde çekilen akım yüksek olan gerilimde çekilen akımdan büyüktür. Motorlarda gerilim büyüdükçe akımda büyümez. mesela yıldız üçgen yol verilen bir motorun yıldız süresinde ne kadar akım çektiğine ve üçgen süresinde ne kadar akım çektiğine bakınız anlarsınız. Yıldızda yani sargılardaki gerilim 220 V iken çekilen akım aynı yük için üçgendekinden(380 V)daha fazladır.

yazdığım bir başka yazı için şöyle bir yorumunuz olmuş ve yanlış olduğunu düşündüğüm bilginiz için -pop verdikten sonra -pop vererek bu içeriği yazmışsınız.

ne yazıyor bu cümlede ve doğru mu söylüyorsunuz bakalım. "yüksek gerilim düşük akım, düşük gerilim yüksek akıma göre daha az tehlikelidir."

Şunu mu demek istedin. 34,5 kV gerilim 1 amper akım geçen bir yer, 12 V 1000 A geçen yerden daha mı az tehlikeli. Bak 34,5 kV gerilimde akım çok küçük. Tehlike yok öyle mi? 12 V 1000 A akım çok büyük tehlike büyük mü??

bence bilgilerinizi gözden geçirin ve verdiğim -pop'a bakıp inatlaşmayınız. Birimiz diğerimizden bir şey öğrenebiliyor mu ona bakalım ve birimiz diğerilerine yanlış bilgi öğretiyor mu öğretmiyor mu ona bakalım. Yanlış olduğunu düşündüğüm bilgi için -pop veririm ve benimde yanlış olan bilgim varsa -pop veriniz. Dayanağı olan bilgiyle olsun bunlar ezber cümleler olmasın...

saygılar...
 
Hatırlatırım;

V= I*R

Gerilim yükseldikçe akım azalır çünkü R sabit !!!

220=1x220
380=Ix220
I=1,73A
Sayın Demirdöven
Sanırım hataen ohm kanunu ile örnek verdiniz.Direncin sabit olduğu her durumda gerilim arttığında akım da artar.Motorlar sözkonusu olduğunda iş biraz karışık.O da zaten yukarıda Ali arkadaşımızın eklenti dosyasında açıklanıyor
Ben yazıncaya kadar zaten cevap ayrıntılarıyla verilmiş.Neyse.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,195
Mesajlar
915,747
Kullanıcılar
449,971
Son üye
umutcelik

Yeni konular

Geri
Üst