TRAfo HESABI hakkında bir soru

redskymuscular

Katılımcı Üye
Katılım
1 Kas 2012
Mesajlar
1,333
Puanları
56
Arkadaşlar merhaba,

Tablo üzerindeki rakamlarla yaptığım hesap uyuşmuyor. Bu konuda yardımınızı rica ediyorum. Tablo üzerinden 50 kVA güçlü trafoyu aldığımızda, anma akımı 400 V da 72 A verdiğini görüyoruz.
cos ihmal ettiğimizde
S = V x I ------ 50=400x A
A=125 ÇIKIYOR
tabloda ise 72 A verilmiş
formlümüzde bir de 1,73 çarpanı var onun sebebi hakkında bilgi paylaşacak var mı?
 

Ekli dosyalar

  • Adsız.png
    Adsız.png
    56.2 KB · Görüntüleme: 77
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Üç fazlı sistemde görünür Güç

S= kök(3)*.U*I 'dır ve bu formülde cosfi zaten olmaz. Verilen bilgileri yerine yazarsak;

50.000=1,732*400*I'dan ....I=72,17 Amper olur.
 
peki seçimini yaparken nelere dikkat etmeliyiz.
bir sistemde 3 tane 50 kW, 1 Tane 35 kW ve iç tesisat içinde 10 kW olsa.
motorların başlangıçtaki demiraj akımlarını mı dikkate almalıyız yoksa motor gücünü toplayıp mı budur demeliyiz? yukardaki örneğe göre kaçlık trafo kullanmak gerekir?
 
Motor Kalkış Akımına göre Transformatör Gücünün Belirlenmesi

Motor yada motorların bağlı olduğu bir trafonun gücünün yeterli olup olmadığının tespit edilmesi için transformatör kısa devre gücünün ve yük durumunun bilinmesi ve motor/ların kalkışı esnasında trafoda meydana getirdiği gerilim düşümü hesabının yapılması gerekir. Trafo gücünün tayini için bağlı yüklerin ve motorların çalışmasına dair en kötü durum senaryosu göz önüne alınmalı ve hesaplar bu duruma göre yapılmalıdır.

Bir AC Motorun yol alma esnasında çektiği demeraj akımı nedeniyle transformatör çıkış gerilimi, motor nominal geriliminin %10'nun( tam değer için motor bilgisine bakılabilir) altına düşmemelidir. Trafodaki gerilim Düşümü %’si aşağıdaki formül ile hesaplanmaktadır.

DV(%)= Zt*(Iop.sinfi_op + Imk*sin_st)/In

I= Transformatör akımı
Iop=İşletme yük akımı
Imk=Motor kalkış akımı
cosfi_op= çalışan gücün yük faktörü
cosfi_st= motorun kalkış esnasındaki güç faktörü
Zt=Transformatörün % olarak empedansı

Bu karışık İşlem yerine sinüs değeri 1(en kötü senaryo kesinlikle karşılanmış olur) alınarak,
DV(%)= Zt*(Iop+Imk)/In şekline döner.

Tek bir motorun trafoya bağlanması durumunda formül;
DV(%)= Zt*Imk/In olur. Gerekli genişletme işlemeleri yapıldığında bu formülün bir başka ifade şekli ise,

DV(%)= Skm / Skt olur.
Skm: Motorun kalkış anındaki yol alma gücü
Skt: Transformatörün kısa devre gücü

Bu formüle göre gerekli hesapları yapabilmemiz için;

1- Motorun yol alma gücünün bilinmesi gerekir. Bir motorun kalkış akımı direk yol almada genellikle nominal akımının 5-10 katı kadardır. Bu nedenle motorun nominal kVA gücünün 10 katı kadar bir gücün devreye girdiği kabulü en kötü duruma uygun düşecektir. Sm motorun nominal gücü olmak üzere Skm=10*Sm’dir. Sm ise Sm=Pm/(cosfi*n) formülü ile bulunur.

2- Motorun bağlı olduğu trafonun kısa devre gücünün bilinmesi gerekir. Dağıtım trafolarının kısa devre empedansları güce bağlı olarak %4-%6’dır. TEDAŞ MYD şartnamelerine göre; 33 kV ve gücü 630 kVA’ya kadar olan trafolar için %Z=4,5 ve gücü 630 kVA’dan büyük trafolar için z=%6’dır.

Bu durumda trafo gücünün 16(%6)-25(%4) katı arası bir güç trafonun kısa devre gücüne tekabül eder. Burada yine kötü durumu göz önüne alarak bu değeri 16 olarak alabiliriz. St trafonun nominal gücü olmak üzere; Skt=16*St’dir.

Trafo gücünü belirleyen bir diğer husus ise motorun 1 saat içinde kaç defa kalkış yapacağıdır. Motorun 1’den fazla kalkış yapması durumunda hesaplanan trafo gücüne %20 güç ilave edilmesi gerekir.

Şimdi yukarıdaki bilgileri DV= Skm / Skt formülünde yerine yazalım.
10/100= 10*Sm/16*St
St=6*Sm olarak bulunur.

Şimdi örnek bir motor üzerinden bu bilgiyi inceleyelim.

P= 55 kW, cosfi=0,9 ve n=0,9 olan ve yol alma akımı nominal akımının 10 katı olan bir motorun direk yol alabilmesı için bağlanacağı trafonun gücü kaç KVA olmalıdır.?

Sm=P/(cosfi*n) den Sm=55/(0,9*0,9) den Sm=68 kVA olur.

St=6*Sm’den St=6*68’den St= 410 kVA ve bir üst standart güç olan St=630 kVA seçilir. Bu trafo %Z değeri 6 olan bir trafodur.

Bu bilgiler ışığında ve doğru veriler ile kendi verdiğiniz örnek için gerekli işlemleri yapabileceğinizi düşünüyorum. Faydalı olacağını umuyorum.
 
Son düzenleme:
hocam,
55 kW, 630 kVA trafo çok değil mi ?
650 kVA Toplam güce ait 22 ünitemiz var ortalama 5 motoru var 110 motor = 630 kVA.
Çevre aydınlatma kompressör, kazan toplam 800 kVA
Seçtiğimiz trafo ise 1000 kVA YANİ 1 MVA kuru tip trafo seçtik.

m=P/(cosfi*n) den Sm=55/(0,9*0,9) den Sm=68 kVA olur.

St=6*Sm’den St=6*68’den St= 410 kVA ve bir üst standart güç olan St=630 kVA seçilir. Bu trafo %Z değeri 6 olan bir trafodur.
 
55 kW, 630 kVA trafo çok değil mi ?

Motorun yol verme şekli(direk, yıldız-üçgen vs), motorun kalkış akımının nominal akımın kaç katı kadar olduğu gibi hususların net olması gerekir.

Örnekte 55 kW motorun direk yol aldığını ve kalkış akımının da nominal akımın 10 katı olduğunu belirttim. Siz motorunuza yıldız-üçgen ile yol veriyorsanız trafo gücü otomatik olarak 410 kVA'dan 160 kVA'ya düşecektir.

Ben size formülü ve hesaplama şeklini vermiş oldum. Daha doğru sonuçlara ulaşmak için, verdiğim formüle, motorun etiket bilgilerine, motor devreye girdiğinde başka yüklerin devrede olup olmadığına, aynı anda 1'den fazla motorun devreye girip girmediği gibi hususlara dikkat etmek gerekir.
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
128,197
Mesajlar
915,762
Kullanıcılar
449,977
Son üye
keskiyan

Yeni konular

Geri
Üst