Sieg C6 CNC çevrim projesi

Ben Ankara'dayım ama çok teşekkür ederim.

Anahtarlama frekansı nedir? Carrier frequency diye geçen şey olabilir mi?
 
O değere bakın, sizin cihazda kaç gözüküyor? Ayarıyla oynadınız mı?

Saygılar...
 
O rulmanlar bazen öyle bozulur ki yüksek devirde saat gibi çalışır, düşük devirde hasar olan bölgeye misketler girdiğinden sorun çıkar. Dolayısıyla şasesi zor sökülmüyorsa rulmanlara bir bakıver.

En son çamaşır makinesinde başıma geldi. Rulmanda sıkıntı yok gözüküyürdu ama bazen kalkışta rulman bir yerine buluyordur makina sağa sola çarpıyordu.
 
Fikir vermesi açısından aşağıdaki videoya bakabilirsiniz.

 
Suat kardeş kullanadığın inverter monofaze girişli mi ? yoksa trifaze girişlimi ? trifaze giriş'li ise motor bağlantısı Doğru, ama monofaze girişli ise motor bağlantısını değiştirmen gerekiyor motor içinde üçgen bağlantı olacak .. (bilmiyorum faydası olurmu )
 
Merhaba,

Öncelikle soruları cevaplayayım.

Sürücü monofaze girişli.
Motor üçgen bağlantılı.

Şimdi hikayeye devam edeyim. Dün motoru alıp sanayiye bir motor tamircisine götüreyim dedim fakat dükkan kapalıydı. Ben de uğraşmaktan yorulup yeni motor almaya gittim. Dükkanda öncelikle tanıdık tamirci sordum. Haftasonu açık dükkan zor bulunur ama bir yere gönderdi. Gittim, açıktı. Özellikle motor tamir üzerine bir yer değil ama dükkanın sahibi biraz biliyordu. Sürücü yanımda olmadığı için trifaze sanayi elektriği verip motorun durumuna baktı. Yüksek sabit devirde saat gibi çalıştı (Yüksek devirde evde de çalışıyordu zaten. Problem ara devirlerde.). Arkadaş "abi ara devirde kararsız veya titreşim varsa yüksek devirde bunun delirmesi lazım ama saat gibi çalışıyor" dedi. Bunu duyunca daha fazla sohbet etmeye ihtiyaç duymadım. Teşekkür edip ayrıldım. Motora son bir şans vermek için tekrar eve geldim. Sürücünün ayarlarıyla oynamaya başladım. Bahsedilen anahtarlama frekansını düşürüp yükseltmeyi denedim. Sürücünün kabul ettiği aralık 0-15. 0'da motor zırlıyor ama dönmüyor. 15'te ise daha düzgün çalışıyor yalnız anahtarlama frekansı ne kadar fazlaysa hem motorda hem de sürücüde ısınma daha fazla oluyor (internette de böyle okudum). Varsayılan değer 7 idi. Ben 7'den 10'a kadar tek tek arttırarak denedim. Motorda sadece seste düzelme ve daha rahat çalışma oluyor. Benim sorunumu çözmedi. Sonra sürücünün kitapçığında örnek verilen tork eğrileriyle oynamaya başladım. 3 tane örnek vardı:

- Düşük tork
- Normal tork
- Yüksek tork

Sürücüyü resetleyince sol üstteki eğriyi kullanıyor. Ben sırayla hepsini denedim. Sağ alttaki eğri sorunu biraz düzeltti ama yine bozdu. Motoru çalıştırıp hz değerini 10'ar 10'ar arttırdım. 10hz'de düzgün çalışıyor. 20hz'de hafif oynamaya başlıyor. 30hz'de titreşimin zirvesinde. 40hz'de hafif toparlıyor. 50hz'de çok güzel çalışıyor. Yine olmadı anlayacağınız.

torque_curves.jpg


Sonra sürücüyü de panodan çıkarıp dışarıya aldım. Belki panonun içindeki diğer elktroniklerden parazit alıyordur veya elektromanyetik alan varsa etkileniyordur diye. Hiç bir şey değişmedi.

Sonra @TheRisky 'nin önerisiyle motora yıldız bağlantı yaptım. Sürücünün ayarlarını hiç değiştirmeden motoru çalıştırdım. Üçgen bağlantıya göre çok daha fazla sallanıyor. Hatta sallantı 10hz'de başladı. Sonra sürücüyü ayarladım. En fazla 255v çıkış verebildi. Çıkış amperini 4 küsür yaptım. Yine hiç bir şey değişmedi.

Elde ettiğim en iyi sonuç şu oldu. Videonun başlarında bir cırlama sesi duyuluyor. Orada rulmanlar coşuyor galiba.


Sonra "eeeh" deyip eve gittim ve bir daha geri dönmedim.

Sürücüyü fabrika ayarlarına döndürünce kendini 4 kutuplu 50hz bir motora göre ayarlıyor. Belki ben de düşük hızlarda çalışan 4 kutuplu, hatta 6 kutuplu bir motor alsam daha iyi olacak.
 
Son düzenleme:
Suat bey,

Düşük devirde düzgün çalışan motor aruyorsanız 750 veya 1000 devirlik motor bakın. Sürücüler anma devrinden düşük devirlerde sabit torkla çalışırlar. Dolayısıyla düşük devirde etiketteki mil gücünde çalışamaz.

Anahtarlama frekansının artması sorununuzu çözer diye düşündüm. Ama yeterli olmamış. (Sürücünün daha fazla ısınacağı belli, ancak sizin sürücü motordan büyük olduğu için yazma gereği duymadım.)

Motoru birde tezgahta bağlayıp deneyin, yükte çalışırken tornanın şanzımanı ve diğer parçaların (ayna vb) ataleti sallantılı çalışmayı azaltabilir. (içten yanmalı motordaki volan gibi)

Monofaze girişte, motoru üçgen bağlamanız gerekli. Yıldız bağlarsanız sargılara düşen gerilim daha da düşer iyice kararsız çalışır.

Saygılar.....
 
Motoru birde tezgahta bağlayıp deneyin, yükte çalışırken tornanın şanzımanı ve diğer parçaların (ayna vb) ataleti sallantılı çalışmayı azaltabilir. (içten yanmalı motordaki volan gibi)
İlk denemelerimde motor tezgaha bağlı idi. Titreşim öyle artarak devam etti ki tezgahı sallıyordu.

1000 devirli motorlar 6 kutuplu diye geçiyor sanırım. Olabilir esasında.

Tavsiye edebileceğiniz bir marka var mı? Mesela Gamak nasıldır?
 
İlk denemelerimde motor tezgaha bağlı idi. Titreşim öyle artarak devam etti ki tezgahı sallıyordu.

1000 devirli motorlar 6 kutuplu diye geçiyor sanırım. Olabilir esasında.

Tavsiye edebileceğiniz bir marka var mı? Mesela Gamak nasıldır?

Gamak, WAT, Emtaş hepsi iyi markalar. Ben motorda sorun olduğunu düşünmüyorum. Sürücü kaynaklı bir problem.

Motor seçerken dikkatli olmak lazım, 750 devir motor düşük devirde daha iyi çalışır. Ama motoru 3000 devire çıkardığınızda gene güçten düşer. Makina fener milindeki devri kontrol etmede sadece motoru kullanayım, hız kutusuna dokunmayayım diyorsanız motor devrini dikkatli seçmeniz gerekli.

Saygılar....
 

Forum istatistikleri

Konular
128,212
Mesajlar
915,856
Kullanıcılar
449,990
Son üye
alpersirakaya

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst