Jeneratörlerde Wet Stacking olayı nedir?

AD_EM

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
16 Eki 2007
Mesajlar
1,790
Puanları
281
Jeneratörlerde düşük güçlerde çalışmaya bağlı olarak meydana gelen ve ingilizcesi "Wet stacking" olan bir olgu var. Bunun tam olarak ne olduğunu, etkilerini, çözümünü bilen var mı?
 
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Dizel jeneratörler yük ile birlikte çalışmaya göre dizayn edilmiştir. Dizel motor, çıkış gücü seviyesinin çok altında çalıştığı zaman, motor aşırı yakıt tüketimine başlar ve biz buna “wet stacking”( ıslak istifleme) diyoruz. Dizel motorlar %70-80 çıkış gücü oranında etkinlik gösterirler. Eğer motor %40 çıkış gücünün aşağısında uzun süre çalıştırılırsa, aşırı yakıt tüketimine başlayacaktır. Bu aynı şekilde şehirde araba sürmeyle ile ilgilidir, uzun süre düşük hızda gitmeyle aynı şeydir. “wet stacking” (ıslak istifleme ) meydana gelir çünkü; enjekte yakıt tankları karbonlaştırmıştır, yakıt püskürtmesinin kesilmesine neden olmaktadır. Ticari jeneratör sistemleri, yüklemeye göre değişkenlik göstererek, düşük çıkış gücü durumlarında, “wet stacking” (ıslak istifleme ) problemleri yaşamaktadır. Çünkü; çeşitli yük uygulamalarını yapan kullanıcılar, yapay bir şekilde otomatik yük setiyle jeneratörü yüklemektedir.[Alıntıdır.]

Bunun olumsuz etkilerinden kurtulmak için kurulumda senkronizasyonlu sistem tercih edilir. 1 adet 1000kVA yerine iki adet senkronizasyonlu 500kVA gibi...
 
Bu alıntı yazıyı daha önce internette okudum. Ancak wet stacking denen olgunun meydana geldiği bir jeneratörde yapılacak olan işlemler nedir? onu anlamadım.
 
Bu alıntı yazıyı daha önce internette okudum. Ancak wet stacking denen olgunun meydana geldiği bir jeneratörde yapılacak olan işlemler nedir? onu anlamadım.

Wet stacking büyük güçte jeneratörün küçük güçlerde sürekli çalıştırılmasından kaynaklanan bir sonuçtur. İstenmeyen bu durumun oluşmaması için bir önceki mesajımda da belirttiğim gibi 1 adet büyük güçlü jeneratör yerine birden çok senkronize sistem tercih edilmelidir.
Sürekli uzun süre düşük yükte çalışmada, yapılabilecek tek şey yüklenmeyi arttırmak olacaktır.
Kaçınılmaz bir sebep-sonuç ilişkisidir.
 
Sürekli uzun süre çalışmada sonradan yapılabilecek tek şey yüklenmeyi arttırmak olacaktır.

Wet stacking olayının gözlendiği jeneratörde her hangi bir parça değişimi vs. gerek kalmadan sadece yükte çalıştırarak oluşan isin/kurumun/yanmayan yakıtın silindirlerden ve egzoz hattından uzaklaşması mı sağlanacak? ve bu esnada alınması gereken her hangi bir tedbir var mı?
 
Wet stacking olayının gözlendiği jeneratörde her hangi bir parça değişimi vs. gerek kalmadan sadece yükte çalıştırarak oluşan isin/kurumun silindirlerden ve egzoz hattından uzaklaşması mı sağlanacak? ve bu esnada alınması gereken her hangi bir tedbir var mı?

İstenmeyen durumun oluşmaması için bir önlem olarak belirttim sadece. Sonucun yarattığı olumsuz etkiler ve giderilmesi konusunda detaylı bilgilere sahip değilim.
Mühendis zaten olumsuz durumun yaşanmaması için gerekli önlemleri alan kişidir olduktan sonraki sonuçlar, Bakım ve müdahale kısımlarına konun uzmanı ustalar bakmakta.
Jeneratör üreticilerinin ARGE çalışması yaparak çözmesi gereken bir konu aslında !
 
Son düzenleme:
Mühendis zaten olumsuz durumun yaşanmaması için gerekli önlemleri alan kişidir

Evet doğru söylüyorsunuz. Olumsuz durum yaşanmadan önce gerekli önlem alınmalı.

Ancak jeneratörde meydana gelen bu olumsuz durumu, bir elektrik mühendisinin veya teknisyeninin bilmesinin az bir ihtimal olduğunu düşünüyorum ve ben bu olguyu yeni öğrendim. (Siz daha önce duymuş muydunuz?).

Bu nedenle;

Bu konuda bilgilenmek, olay meydana geldikten sonraki sorunun nasıl doğru şekilde çözüleceğini öğrenmek ve önemlisi de yukarıda da sizin belirttiğiniz üzere konu hakkında bilgilenmek suretiyle jeneratörlerde bu durum oluşmadan önce yapılacakları bilmek,

Başkalarının da bu kavramı duymalarını sağlamak, (ben bilmediğime göre başka bilmeyen meslektaşlarım da bunu bilmiyor olabilir düşüncesiyle ve kontrolkalemi gibi Türkiye çapında hayli üyesi olan bir forum aracılığıyla ),

maksadıyla konuyu açtım.

bakım ve müdahale kısımlarına konun uzmanı ustalar bakmakta.

Evet bu husus işin en önemli kısmı. Ancak usta diye çağırdığınız kişinin, meydana gelen olayla ilgili yanlış teşhis koyup(bilmediğinden yada art niyetli olarak karşısındaki kişinin bilmemesinden kaynaklı olarak),
sorunun çözümü adına gereksiz bazı masraf yapmanıza neden olduğunu ve gerçek çözümü size sun(a)madığını, biraz araştırma yapınca öğreniyor iseniz, haliyle bazı şeyleri her ustaya da bırakmanın doğru olmadığını düşünmeye başlıyorsunuz. (Araştırmak, öğrenmek, bilmek güzel şey...)

Jeneratör konusunda bilgilerinden faydalandığım forum üyemiz Syn @servetd nin konu hakkındaki yorumlarını merak ettiğim için kendisini etiketliyorum.
 
Son düzenleme:
Kocaeli Aksa jeneratör yetkili servisi partner enerji firmasının sahibi üniversiteden samimi olduğum ailecekte görüştüğüm bir arkadaşımdır. Görüştüğümüz zamanlar muhabbetimizin çoğu teknik olur.
Arkadaşım, Düşük yükte sürekli çalışmanın dizel jeneratör enjektör sistemine olan olumsuz etkilerinden bahsetmişti turbo sisteme olan zararlarından da bahsetmişti.
Düşük yükte uzun süre çalışmanın teknik problemlerine inersek en başta enjeksiyon sisteminde püskürtme olayının debinin minimum seviyede olmasından dolayı yanma olayında kurum bağlama olayının arttığı anlaşılmakta yakıt pompası püskürtme basıncını arttırdıkça bu etkilerin azaldığı egsoz sisteminden atıldığı anlaşılmakta. Diğer olumsuz etkilerini bu konuda çalışan teknik elemanlardan almakta fayda var.
Ancak yine söylüyorum şahsi görüşüm bunun ARGE çalışmalarıyla çözülebileceği yönündedir, belki yapılması gerekenler maaliyet arttırıcı olduğundan rekabete olumsuz etkisi olacağında da uygulanmıyor olabilir.
Bizler uygulamacı teknik elemanlar olarak daha işin başında kurulumunda senkronize sistem alternatifini iyi düşünüp uygulatmamız gerekir. Olay hakkında hiç bilgisi olmayanların bir fikri olması açısından konuyu açmanız mutlaka faydalı olacaktır.
 
Merhaba,
Wet stacking veya düşük yükte uzun süreli çalışma bir dizel motor sorunudur. Aslında ikisi aynı şey demek değildir!!!
Jeneratörde düşük yükte uzun süreli çalışılıyorsa yapılacak en doğru iş hattınıza sanal yük (dummy load) yüklemektir. Jeneratörün tam yük gücü ve minimum çektiğiniz yük belli ise sanal yük miktarını hesaplarsınız. Çekilecek en az yük jeneratörün maksimum yükünün %40'ı olmalıdır. Sanal yük olarak ısıtıcılar kullanılabilir. Bu sorunları çözecektir. Bunun başka yolu da yoktur.
 
Yük bankıyla enerjiyi haybeye harcamaktansa mevcut yükler devreye alınarak tüketim arttırılmalıdır. 4.mesajımda bunu belirtmiştim.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,159
Mesajlar
915,559
Kullanıcılar
449,917
Son üye
kasva1965

Yeni konular

Geri
Üst