Elektrikli Araba Sorunsalı

xman

Üye
Katılım
9 Eki 2008
Mesajlar
32
Puanları
1
Yaş
39
s.a değerli forum sakinleri 240 amper 24 volt aküsü olan 650kg'lık bir araba düşünelim. buna nasıl bir motor bağlayabilirim, sürücüye gerek varmı? varsa voltajı yükseltip başka motor bağlanabilirmi yada buna gerek varmı (not, başka akü seçeneği'de sunabilirim) engin bilgilerinize sunarım.
 
ek olarak 60km hıza ulaşabilirmiyiz. teşekkürler.
 
Aleyküm selam.Sorunuzu önce yeni,sonra da eski(Klasik)olarak yapılan yöntemlerle cevaplandırmaya çalışacağım.

EV(Electric vehicle) ancak yüksek teknolojiye sahip donanım ve teçhizatlarla yüksek performanslı ve uzun menzile olanak sağlar.Otto ve dizel motorlarının ilk keşfedildiği yıllarda da,klasik kurşun-asit aküleriyla menzili kısa,performansı düşük ve buna karşın maliyeti çok yüksek olan elektrikli arabalar yapılmış,ancak bir gösteri ve deney aracı olarak o zamanın yetersiz teknolojisinde gömülü olarak kalabilmişti.Günümüzde batarya ve elektronik kontrol araç ve donanımlarının,uzay destekli gelişimiyle,elektrkli araçların performansı ve menzili çok artabilmıştır.Ancak ilk satın alma fiyatları,hepinizin bildiği üzere hala çok yüksektir.Başarılı bir örnek,Toyota firmasının "Toyota Prius" isimli elektrikli yapılan bir modelidir.

Günümüzdeki elektrikli araçlarda akünün dc akımı,invertörlerle ac akıma dönüştürülerek,frekans konvertörleri vasıtasıyla 3 veya tek fazlı bir indüksiyon motoruna(Fırçalı asenkron veya senkron) uygulanarak oluşturulan torkun, çok mükemmel bir devir kontrolü,yine en son uygulamada olan yarıiletken teknolojisindeki elemanlardan faydalanılmak suretiyle azami performans ve menzil sağlanabilmiştir.

EV teknolojisinde en önemli konulardan biri şüphesiz güç/ağırlık oranı çok verimli batarya sistemleridir.Yeni geliştirilen lityum-iyon-polimer bataryalarda, 75 wh/kg ve 130 wh/kg gibi, birim kg başına yüksek watt çıkışları elde edilebilmiştir.

Toyota Prius'ta 200 voltluk batarya sistemi tracking(Tahrik) motorları için uygulanmıştır.
NASA_Lithium_Ion_Polymer_Battery.jpg


Yeni geliştirilen lityum-iyon polimer batarya sistemi,ultra kondansatörler(Electric double-layer capacitor - Wikipedia, the free encyclopedia)ve enerji depolama volanları(Flywheel energy storage - Wikipedia, the free encyclopedia)elektrikli araçlardaki yeniden şarj edilebilir enerji depolama birimlerinde başarıyla uygulanmıştır.Bu şekilde elektrik motoru üzerindeki enerji yoğunluğu ve kontrolü çok büyük oranlarda arttrılabilmiştir.Ortaya çıkan son ürünler çok başarılı,uzun menzilli,çabuk şarj olabilen,wh/kg oranı çok yüksek olan bataryaya sahip, performanslı,ancak ilk satın alma fiyatları hala çok yüksek durumdadırlar.Elektrik motoru senkron olanları ayrıca frenleme esnasında bir jeneratöre(Tersinir olarak)dönüşerek akülere verdiği akımla(Ac-dc) aküleri şarj edebilmekte,böylece toplam verimleri arttırılmış olabilmektedir.Akü akımı alternatif akıma dönüştürerek,ayrıca motor veya motorlardan daha yüksek bir verim ve performans alınmasının ötesinde,ayni zamanda elektronik kontrol yönetimi de oldukça kolaylaştırılabilmiştir.

Buraya kadar bahsedilenler, son teknolojik gelişmelerin araçlara uygulanmasıdır.Ancak çok eski yıllardaki teknolojiye sahip EV 'leri de kendi azim ve irademizle yapabilmemiz olasıdır.Ancak bunların verimi,performansı ve menzili çok kısa olacağından,kendi tarafımızdan da bir beğeni kazanmayacaktır görüşündeyim.

Örneğin bahsettiğiniz 240 amper 24 voltluk aküye fırçalı klasik bir dc.elektrik motoru(24 voltluk Marş dinamosu benzeri)(Ön veya arka akslar üzerine 2 adet monteli olarak) uygulanarak tristör denetimli olarak pekala çalıştırılabilir.Bu uygulamalar zaten 100-150 sene önce de yapılmıştı.Ancak o zaman da görüldüğü üzere,randımansız,performanssız ve kısa menzilli olduklarından zaten o yıllarda terk edilmişlerdi.Bu tarihi süreç dahilinde yapılmış olan eski video kayıtları anı olarak hala saklanmaktadır. Kolay gelsin.

Yararlanılan kaynak:

Electric vehicle - Wikipedia, the free encyclopedia
 
elektrikli forkliftlerin 1500kg a kadar kaldırabiliyor bunun aküsünden yararlanılabilirmi diye düşünmüşdüm, ama güçlerini hidrolik sistemle elde ediyorlarmış. peki hidrolik ile çalışan bir sisteme dişli sistemi eklenerek devrini ne kadar arttırabiliriz. cevap için teşekkürler.
 
Düzeltme:Toyota Prius tam bir elektrikli araç olmayıp, hibrit(Elektrik+İçten yanmalı motor destekli) sınıfındandır.Oyak Renault Fluence ve Tesla(Amerikan malı) marka araçlar ise, salt elektrikli araç sınıfındandır.Bilgilerinize istinaden düzeltiyorum.
 
elektrikli forkliftlerin 1500kg a kadar kaldırabiliyor bunun aküsünden yararlanılabilirmi diye düşünmüşdüm, ama güçlerini hidrolik sistemle elde ediyorlarmış. peki hidrolik ile çalışan bir sisteme dişli sistemi eklenerek devrini ne kadar arttırabiliriz. cevep için teşekkürler.

Hidrolik motorun çıkış miline veya elektrik motoru miline eklenecek bir redüktörün(Dişli kutusunun) devir değiştirme oranına(Redüksiyon oranına) bağlı olarak devir sayısını belirli bir değere kadar arttırmanız mümkündür.Bildiğiniz üzere;devir sayısı ile güç arasında ters bir bağlantı vardır.Devir sayısı çok yüksek değerlere geldiğinde,elde edilecek faydalı güç de,o oranda düşürülmüş olacaktır.Bu şekilde elde edilen güç,(Akülü forkliftteki elektrik motorunun çalıştırdığı, hidrolik motoruna bağlı bir dişli sistemi aracılığıyla mevcut devrini arttırarak elde edilen) forkliftin yapacağı çok ağır ve zor işlerin yapılmasında bir uygulanma zorluğu da yaşayabilirsiniz.Gücü artırmanın en iyi yöntemi; aküyle çalışan dc motorun ve ona akuple olarak dönen hidrolik pompanın(Veya forklifteki güç silindirinin)daha güçlü olanıyla,hidrolik pompanın da debisi daha yüksek olanınının değişimiyle olacaktır.Bu sayede devir sayısını ayni şekilde koruyarak,yani ayrıca artırma gereği duymadan, çok daha güçlü ve iş yapma kapasitesine sahip olan bir makina(Sistem) gücünü elde edebilmeniz mümkün olabilecektir.

Bildiğiniz gibi hidrolikle güç uygulaması,ancak çok büyük kapasiteli(Buldozer,eksavatör,greyder,dev vinç ve krenler,dev elevatör,vb.) sistemlerde,klasik dişli sistemlere kıyasla,yüksek verim ve performansla çalıştıklarından dolayı tercih edilen yönleridir.Çok küçük sistemlerde mekanik(Dişli sistemli)yollla tahrik seçilirken,daha büyük sistemlerde ise,hidrolik tahrik(Hidrolik depo,hidrolik pompa,hidrolik motor,hidrolik güç silindiri,vb.) tercih edilmektedir.Dişli sistemine sizin tekrar dönüş yapmanız,ayni zamanda,mevcut olan sisteminizin daha az verimle çalışmasına bile sebep olabilecektir.Kolay gelsin.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,184
Mesajlar
915,686
Kullanıcılar
449,954
Son üye
yulaf177

Yeni konular

Geri
Üst