Cnc Torna Projesi

Eğer Mach3 kullanacaksanız buradaki arkadaşlar tecrübeli
 
Moralinizi bozmadan uyarmaya çalışayım. Kaynak işinde çarpılma kaçınılmaz gözüküyor. Eğer usta elinden çıkarsa daha az oranda oluyor. Bir levha yüzeyinin sadece çok küçük bir kısmını yüksek dereceye kadar ısıttığınızda çarpılma kaçınılmaz olacaktır. Çözümü ise yapılan makinenin bohrwerk denilen büyük makinelerde işlenerek hataların düzeltilmesi. Ulaşması zor, bedelinin ise çok yüksek olduğunu tahmin edebiliriz.

Bu nedenle router yapımında kaynaktan kaçarak alü sigma profil kullanımı yaygın. Kaynakla oluşturulmuş ve küçük boyutlu parçalarıın birbirine montajı da bir çözüm. Küçük parçalar bohrwerk yerine küçük makinalarda işlenebilir, taşlanabilir. 30 mm genişliğinde yüksek kuvvet ve momentleri taşıyabilecek ray-araba düşünüyorsunuz ancak bağladığınız çelik levhanın da esnemeyecek kalınlıkta (veya yapıda) olması gerekiyor.

Metal malzemenin mükemmel dikdörtgen prizma olduğunu düşünmeyin, aldığınızda bile üretim ve stoklamaya bağlı hataları barındıracaktır. Metal malzemeler az veya çok imalattan kaynaklanan bir iç gerilmeye de sahiptir. Metali kısmen işlemek bu gerilimlerin açığa çıkmasına ve malzemenin (kaynak dahi olmadan) çarpılmasına neden olabilmektedir.

İmkanı varsa hiçbir şeyin yarım mm dahi kaymasını istemem

Yarım mm büyük bir hata. Bu kadar hataya sahip bir levha üzerinde, rayları birbirine paralel ve aynı yükseklikte nasıl bağlayacaksınız? Dört arabanın üzerine bağlanan levha kasılmadan nasıl düzgün hareket edecek? Şim (ince destek levhası) kullanarak giderebilirsiniz veya rayların geleceği kısımlar hassas olarak işlenebilir. Herhangi bir markanın kataloğunu incelerseniz raylar için ara mesafelere bağlı verilen max. hata paylarını görebilirsiniz. Örneğin Hiwin'in kataloğu forumda paylaşılmıştı.

Genelde freze ve tornalarda döküm, ağır malzeme tercih ediliyor. Nedeni ise kesim sırasında oluşan titreşimi (tırlama) sönümlendirebilmesi. Makine mukavemet olarak dayansa bile titreşim sorunu çıkabilir.

Kaliteli malzeme kullanmak iyi bir makine elde etmek için gerekli olabilir ama yeterli değil. Makine tamamlandığında istediğiniz hassasiyette olması için proje ve yapım aşamasında yeterli önlemleri de almanız gerekiyor.
 
Son düzenleme:
Moralinizi bozmadan uyarmaya çalışayım. Kaynak işinde çarpılma kaçınılmaz gözüküyor. Eğer usta elinden çıkarsa daha az oranda oluyor. Bir levha yüzeyinin sadece çok küçük bir kısmını yüksek dereceye kadar ısıttığınızda çarpılma kaçınılmaz olacaktır. Çözümü ise yapılan makinenin bohrwerk denilen büyük makinelerde işlenerek hataların düzeltilmesi. Ulaşması zor, bedelinin ise çok yüksek olduğunu tahmin edebiliriz.
Moralimi bozdu açıkçası ama söylediğiniz iyi oldu. Yani bu Bohrverk denilen makineler parçalar birbirine kaynatıldıktan sonra onları işleyerek hataları düzeltiyor öyle mi?
30 mm genişliğinde yüksek kuvvet ve momentleri taşıyabilecek ray-araba düşünüyorsunuz ancak bağladığınız çelik levhanın da esnemeyecek kalınlıkta (veya yapıda) olması gerekiyor.
12 ila 15 mm düşünüyordum. Yeterli mi sizce?
Yarım mm büyük bir hata. Bu kadar hataya sahip bir levha üzerinde, rayları birbirine paralel ve aynı yükseklikte nasıl bağlayacaksınız? Dört arabanın üzerine bağlanan levha kasılmadan nasıl düzgün hareket edecek? Şim (ince destek levhası) kullanarak giderebilirsiniz veya rayların geleceği kısımlar hassas olarak işlenebilir. Herhangi bir markanın kataloğunu incelerseniz raylar için ara mesafelere bağlı verilen max. hata paylarını görebilirsiniz. Örneğin Hiwin'in kataloğu forumda paylaşılmıştı.
Aslında düşündüğüm şey puntayla motor milinin karşılıklı oluşunda ortaya çıkabilecek hataydı; onun için de büyük bir hata sayılıyorsa çok daha büyük hatalı makina gördüm bu hususta. Fakat sacların çarpılmasıyla ilgili hiçbir fikrim yoktu açıkçası. Ne yapacağım bilmiyorum. Esneyen yerler sebebiyle raylardaki arabaların monte edildiği yerlere karton sıkıştırıldığını gördüm. Bu çok kötü bir çözüm tabii, çözüm bile denilemez belki, siz daha iyi bilirsiniz.

Şim dediğiniz levhalar tam olarak nasıl tatbik ediliyor? Rayların geleceği kısımlar nasıl hassas işlenebilir? Ben bütün makinanın parçalarını zaten lazer kesim CNC'lerde kestirmeyi düşünüyordum, onun hassasiyeti yeterli değil midir?

bütün kaynak işlerinde olur. kaynaktan sonra çarpılmaların düzeltilmesi gerekir
Parçaları bahsettiğim şekilde yapıp birleştirmek peki çarpılmaların daha az olmasına yarayabilir mi?
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Çarpılma her türlü olur en iyi usta bile yapsa
geçmeli şekilden bahsediyorsanız kaynak yapması parçanın kesimi daha zor olur uğrasırsınız (sağ elinizle sol kulak tutma misali:rolleyes:)
 
Moralimi bozdu açıkçası ama söylediğiniz iyi oldu. Yani bu Bohrverk denilen makineler parçalar birbirine kaynatıldıktan sonra onları işleyerek hataları düzeltiyor öyle mi?

Doğrudur. Makinenizin taşınması gerekir, maliyetin çok yüksek olacağını bu nedenle farklı çözümler üretilmesi gerektiğini düşünüyorum. Örneğin parçaların civata ile bağlanması gibi.

12 ila 15 mm düşünüyordum. Yeterli mi sizce?

Şu kalınlık doğrudur diyebilecek bilgi ve deneyimim yok, sadece uyarmaya çalıştım, hataları görmek biraz daha kolay. Onca maliyete ve çabaya karşın sonuç tatmin etmeyebilir. Kalınlığı yaklaşık olarak doğru önerebilmek için çok sayıda tasarım (hesap) yapmış olmak ve sonrasında makinelerin çalışmasını, sorunlarını görmüş olmak gerekir. İşin doğrusu tasarımın/hesabın yapılıp çıkan kuvvetlere göre kesit kalınlığının belirlenmesi. Öneren kişi için zor olduğu kadar alıp uygulayan kişi açısından da riskli bir karar. Hesap yoksa, levhanın ince/zayıf kalmaması için fazla kalın kullanmak zorunda kalabilirsiniz.

Sadece levhanın et kalınlığı olarak düşünmeyin, şekil de önemli. Aşağıdaki alü köprü ayağı bir örnek, lamalarla destekleyerek de benzer sonuç alabilirsiniz. Şekil etkisi ile, ağırlığı düz levhaya oranla daha az ama mukavemeti daha iyi parçalar yapılabilir. Yine iş hesaba dayanıyor, kuvvetlerin (+momentlerin) nerelerde büyük olduğunu bilirseniz sadece o kısımları destekleyebilirsiniz.

"1200mm x 1100 mm router yapıyorum.." konusunda ikinci sayfada şekil etkisi ile ilgili mesajlar da fikir verebilir.


Esneyen yerler sebebiyle raylardaki arabaların monte edildiği yerlere karton sıkıştırıldığını gördüm.

Şim bunun daha bilimsel çözümü. Hataları görebilmeniz için önce komparatörle hassas ölçüm yapmanız gerekir.

Rayların geleceği kısımlar nasıl hassas işlenebilir? Ben bütün makinanın parçalarını zaten lazer kesim CNC'lerde kestirmeyi düşünüyordum, onun hassasiyeti yeterli değil midir?

Ray için faturalar frezede işlenebilir (lazerle olmuyor), sonra kaynakla birleşirse hassasiyet yine kaybolacaktır. Kaynak sonrasında ise büyük ve şekilsiz bir gövdenin işlenmesi çok zor.

Makinenin hassasiyeti işin yapısına ve kişinin beklentisine de bağlı değişkenlik gösterebilir. Ahşap işleyeceğiniz için sanırım iş parçanızın üretim hassasiyeti, metal kalıp işleri (0.01mm benzeri) gibi çok hassas olması gerekmeyecektir ancak makinenin sağlıklı çalışabilmesi için hassas bağlanması yine de gerekli. Örneğin iş milini (spindle) bağlarken rulman faturaları birbirine paralel ve merkezleri aynı eksende (raylara paralel veya dik) olmalı.

Başka bir örnek videyo vermek istiyorum. Doğrudan sizin makinenizle benzer değil ancak çelik ve kaynakla uğraşırken nasıl sorunlar çıkıyor, komparatörle ölçüm nasıl yapılıyor gibi konularda fikir verebilir.

9-19 arası dakikaları arasını izlerseniz, köprü yapımı gösteriliyor. Kullanılan U profil geldiğinde üst kısmı düz değil, büyük olasılıkla U'nun kollarının dış yüzeyi de tam dik değildir ayrıca boylamasına doğru da eğiklikler de olabilir. U profilin yük altında dönmesini engelleyebilmek için bir levha ekliyor. Yapısı gereği U profilin kolları içte tam dik değil ve uçları eğimli bitiyor. Levhayı doğrudan vidalayamadığı için önce yardımcı lama kaynatıyor, ilave çarpılma nedeni. U profilin yüzeyinde, vidalı milin somun bağlantısı için kesim yapıyor, profilin imalatından gelen içsel gerilmeleri değiştireceği için ayrı bir çarpılma nedeni. Komparatör okumaları ile hataları belirliyor.

U profilde rayların geleceği yüzey frezede siliniyor. Belki arkadaşını fazla uğraştırmamak için, silme derinliği yeterli değil. Silme işleminden sonra az da olsa kalan çukur kısımlar görülebiliyor. Ray-U profil arası boşluğu şim ile desteklemeyi düşünüyor.

Videyonun sonraki bölümünde kutu kesitli çelik profillerden gövdenin yapımı var. Kaynaktan ileri gelen çarpılmaları azaltabilmek için epeyce çaba harcıyor.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
@sökülmüçcep size ski bir revizyoncu olarak bir tavsiyem olacak sigma profil ve kaynaklı profille uüraşacağınıza bir tane hurda torna veya eski bir torna bulun biz daha önce aynı işlemi CNC torna için yapmıştık bunu mekanik olarak söküp rulmanlarını ve kızaklarını değiştirin sonra otomasyonu yaparsınız ancak manuel frezelerde kırlangıç kızaklar vardı ve bu kızaklar servo veya step motor bağlamaya uygun değildi @KAYSERİ Faruk arkadaşımız daha önce bir frezeyi revizyon yapmıştı kırlangıç kızaklı olanı tornalarda da kırlangıç kızak var mı o daha iyi bilir.Sıfır yapmak ve hasasşığı yakalamak çok zor olur ama elinizde döküm bir gövde olursa motorlara uygun şekilde vidalı mil takıp redüktörlü servo motorları bağlayarak ve tabi kızakları kontrol edip boşluk ayarlarını yaparak çok daha kolay ve hasas bir tezgah yapabilirisiniz anladığım kadarıyla siz hem hassas hemde hızlı bir torna tezgahı arıyorsunuz
 
Kırlangıç kızaklı hele ki 70 model 80 model tezgahlarla cnc yapımını unutun bence.Evet ben kırlangıç kızaklı bi frezeyi cnc yaptım ama çok verimli olmuyor. Lineer kızaklı cnc gövdesi aldığım dakika elimdekini hurdaya basacağım. @window_s dediği gibi halsiyetli bir tezgahı sıfırdan yapmak hazırından pahalıya gelir. Yapılacak iş, cepteki para, kazanılacak para birlikte değerlendirilerek hareket edilmeli.

Yanlış anlaşılmasın ama cepte olmayan parayla. olmayan tecrübe bilgi ile sıfırdan tezgah yapmaya kalkışmak ahmaklık olur.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,212
Mesajlar
915,855
Kullanıcılar
449,990
Son üye
alpersirakaya

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst