12 to 24 converter


güç kaynagi var bol bol. ama özel akım kontrollü ben göremedim.
 
Demek ki bakmamışsın.

Nasıl yapıldığını incele - öğren , aynı mantığı nerede istersen kullan.
Bilgi ve donanım olarak yeterli alt yapın yoksa ilk seferinde daha ufak güçlerden başla.

6o06c7.png
 
Demek ki bakmamışsın.

Nasıl yapıldığını incele - öğren , aynı mantığı nerede istersen kullan.
Bilgi ve donanım olarak yeterli alt yapın yoksa ilk seferinde daha ufak güçlerden başla.

6o06c7.png
sanırım yanlış anşalılma var. ben sistemin verdiği akımın kontrolunden bahsediyorum. siz ise voltaj mode değilde current mode kontrollu güç kaynagından.

demek istediğim sabit akım cıkısı veren güç kaynagından bahsediyorum ben. sabit akımla şarj için. smps in current yada voltage mode kontrollu olmasından değil.
 
Hımm anladım , siz bu işlerden anlamıyorsunuz.
Baştan söyleseydiniz ona göre açıklardım.
Sabit akımla şarj demek , akımın belirlenen değeri aşmaması demektir.
Bir devre sabit akımla şarj yapabilmek için beslediği kaynağın gerilimine aldırış etmez .
Sadece akım değerini sabit tutar.
Bir akü mesela boş iken çooook akım çekmek isterse ona istediğini vermemiz sakıncalıdır.
Ancak bizim belirlediğimiz değerde akım geçmesine izin veririz.
Buna akım kontrolü deniyor.

Diğer taraftan , bir akü doldukça gerilimi yükselir .
Mesela en yüksek 14.4 V olmasına izin vermemiz gerekir.
Sadece akım kontrollü bir devre olsaydı olamaz ya 18V bile olsa hala ayarlı sakımı geçirmeye çalışırdı.
Bu durumda ölü bir akünüz olurdu.
Bunu istemeyiz.
Bu yüzden birde üst gerilim değeri belirlemeliyiz.
Buna kısaca gerilim kontrolü deniliyor.
Ayarlanmış gerilimden daha yukarısına izin verilmiyor.

Akım ve gerilim kontrollü devreler , çıkış akımını ve gerilimini sürekli ölçerek gerekeni yaparlar.

Akü şarjında hem akım hem de gerilim kontrolü birlikte yapılır .

Açıklamalar yabancı dilde olsa da verilen linkteki video izlenince kolayca görülebilirdi.
Devre hem gerilimin ayarlandığı bir geri beslemeye sahip hem de akımın değerinin belirlendiği bir geri beslemeye sahip.
Bu özellikler onu ideal bir akü şarj sistemi yapar.
Devre şeması üzerinde P1 ve P2 nin işlevlerini incelemenizi öneriyorum.

Devre açıklaması , transformatörler moslar kondansatörler hızlı diyotlar filtreler filan derken anlatması çooook uzun süreceğinden ve forum sayfaları yetersiz olacağından dolayı , bu konuları size bırakıyorum.

Önerdiğim işaretli link deki videoları izleyin sonra üst kısımlardaki açıklamaları , mesela Google çeviri ile çevirip devreleri anlamaya çalışın.

Ve bu devreyi aynısıyla yapmaya hemen başlamayın.
Önce küçükleri ile deneyler yapıp kendinizi geliştirin.

Teknik açıdan böyle , umarım yazılarım kırıcı gözle algılanmaz.
 
Son düzenleme:
Edit :
Bu mesajların bazıları neden iki kere yazılmış oluyor ?
 
Son düzenleme:
Hımm anladım , siz bu işlerden anlamıyorsunuz.
Baştan söyleseydiniz ona göre açıklardım.
Sabit akımla şarj demek , akımın belirlenen değeri aşmaması demektir.
Bir devre sabit akımla şarj yapabilmek için beslediği kaynağın gerilimine aldırış etmez .
Sadece akım değerini sabit tutar.
Bir akü mesela boş iken çooook akım çekmek isterse ona istediğini vermemiz sakıncalıdır.
Ancak bizim belirlediğimiz değerde akım geçmesine izin veririz.
Buna akım kontrolü deniyor.

Diğer taraftan , bir akü doldukça gerilimi yükselir .
Mesela en yüksek 14.4 V olmasına izin vermemiz gerekir.
Sadece akım kontrollü bir devre olsaydı olamaz ya 18V bile olsa hala ayarlı sakımı geçirmeye çalışırdı.
Bu durumda ölü bir akünüz olurdu.
Bunu istemeyiz.
Bu yüzden birde üst gerilim değeri belirlemeliyiz.
Buna kısaca gerilim kontrolü deniliyor.
Ayarlanmış gerilimden daha yukarısına izin verilmiyor.

Akım ve gerilim kontrollü devreler , çıkış akımını ve gerilimini sürekli ölçerek gerekeni yaparlar.

Akü şarjında hem akım hem de gerilim kontrolü birlikte yapılır .

Açıklamalar yabancı dilde olsa da verilen linkteki video izlenince kolayca görülebilirdi.
Devre hem gerilimin ayarlandığı bir geri beslemeye sahip hem de akımın değerinin belirlendiği bir geri beslemeye sahip.
Bu özellikler onu ideal bir akü şarj sistemi yapar.
Devre şeması üzerinde P1 ve P2 nin işlevlerini incelemenizi öneriyorum.

Devre açıklaması , transformatörler moslar kondansatörler hızlı diyotlar filtreler filan derken anlatması çooook uzun süreceğinden ve forum sayfaları yetersiz olacağından dolayı , bu konuları size bırakıyorum.

Önerdiğim işaretli link deki videoları izleyin sonra üst kısımlardaki açıklamaları , mesela Google çeviri ile çevirip devreleri anlamaya çalışın.

Ve bu devreyi aynısıyla yapmaya hemen başlamayın.
Önce küçükleri ile deneyler yapıp kendinizi geliştirin.

Teknik açıdan böyle , umarım yazılarım kırıcı gözle algılanmaz.

benim için bu cumle yeterli.

Sabit akımla şarj demek , akımın belirlenen değeri aşmaması demektir.

Kimsenin soylediğine alınmam darılmam. Kimseylede bişeylerin yarışında değilim. Bu yarısta olanlar alınırlar veya kırıcı olurlar.

Bu işlerden anlayıp anlamadıgım bana kalsın.

Bir sarj islemi sırasında bataryanın durumuna göre akım vermek gerekmiyor mu? bataryanın voltajı belirli voltaj aralıklarında iken belirli bir maximum akımla, voltaj yukseldikçe belirli baska bir maximum akımla sarj etmek gibi seyler yapmak gerekmiyor mu?

gerekmiyor ise devreye konulacak olan 1 adet akım koruması her devreyi sarj için uygun devre yapmaz mı? eger boyle ise bu devreye akım kontrollü mü denir yoksa akım korumalı mı?
 
Son düzenleme:
Normal şarjlarda gerekmez .
Zaten akım ve gerilim kontrolü gerekeni yapar.
Ancak hızlı şarj dikkat gerektirir.
Elektrolit kaybı kesindir ve ölçülüp düzeltilmesi gerekir.
Isınma kaçınılmazdır ölçülüp kontrol edilmesi gerekir.

En doğrusu başında işi bilen olmalı hızlı şarjın.

Elektrikten az anlayanların atladığı bir durum söz konusu.
Daha doğrusu elektrikte matematiğin gereksiz olduğunu sananlar için.
Akım kontrolü demek aslında gerilim kontrolü demektir.
Sabit bir yükün akımını değiştirmek için uygulanan gerilim değiştirilir.
Akü , ayarlı sabit akımla ( akım regülasyonu ) şarj edilirken doldukça gerilim yükselir ( akü gerilimi ) .
Ayarlı sabit gerilim değerine yaklaştıkça gerilim regülatörü devreye girer ver uyguladığı gerilimi düşürmeye başlar .
Bu durumda akımda düşer .
Dolduğunda ise ancak 50-100 mA gibi ya da aküye göre değişir , tutma akımı akar sadece.
Daha ne istiyorsun ?

Bakma salda solda duyduklarına garip grafiklere filan.

Ayrıca yukarıda adı geçen L200 entegresinide incele.
Ufak işlerde yeterde artar bile .

Çoğu zaman gıcık yazdığımın sebebi kişiyi tahrik edip daha iyi araştırması daha çok takip etmesi ve birde anlatmaya değer kişi olup olmadığını görmek için.
Günümüzde bilgiye değil de yağcılığa değer veriliyor onlara tahammül edemiyorum , kusura bakma .
Araştırırken çok dolaşılıyor olabilir ama bilgide artıyor...
Saygılar.

Ek :
En ideal şarj akımı anma değerinin onda biridir Iıo .
 
Normal şarjlarda gerekmez .
Zaten akım ve gerilim kontrolü gerekeni yapar.
Ancak hızlı şarj dikkat gerektirir.
Elektrolit kaybı kesindir ve ölçülüp düzeltilmesi gerekir.
Isınma kaçınılmazdır ölçülüp kontrol edilmesi gerekir.

En doğrusu başında işi bilen olmalı hızlı şarjın.

Elektrikten az anlayanların atladığı bir durum söz konusu.
Daha doğrusu elektrikte matematiğin gereksiz olduğunu sananlar için.
Akım kontrolü demek aslında gerilim kontrolü demektir.
Sabit bir yükün akımını değiştirmek için uygulanan gerilim değiştirilir.
Akü , ayarlı sabit akımla ( akım regülasyonu ) şarj edilirken doldukça gerilim yükselir ( akü gerilimi ) .
Ayarlı sabit gerilim değerine yaklaştıkça gerilim regülatörü devreye girer ver uyguladığı gerilimi düşürmeye başlar .
Bu durumda akımda düşer .
Dolduğunda ise ancak 50-100 mA gibi ya da aküye göre değişir , tutma akımı akar sadece.
Daha ne istiyorsun ?

Bakma salda solda duyduklarına garip grafiklere filan.

Ayrıca yukarıda adı geçen L200 entegresinide incele.
Ufak işlerde yeterde artar bile .

Çoğu zaman gıcık yazdığımın sebebi kişiyi tahrik edip daha iyi araştırması daha çok takip etmesi ve birde anlatmaya değer kişi olup olmadığını görmek için.
Günümüzde bilgiye değil de yağcılığa değer veriliyor onlara tahammül edemiyorum , kusura bakma .
Araştırırken çok dolaşılıyor olabilir ama bilgide artıyor...
Saygılar.

Ek :
En ideal şarj akımı anma değerinin onda biridir Iıo .

yazdıklarınızdan anladıgım kadarıyla basladıgımız noktaya mı geldik ? sabit akımı yakalamak icin voltajı degiştirmek gerekiyor. bu durumda basladıgımız noktaya gelmiş bulunuyoruz.




100 AH LIK akümüz var 10 amper maxla sarj edebiliriz demek. peki soru su akümüz boş. verdiğniz devreye taktık imax ı 10 ampere set ettik. akü 10 ampere kadar cekebiliyor.

Ancak hızlı şarj dikkat gerektirir.
Elektrolit kaybı kesindir ve ölçülüp düzeltilmesi gerekir.
Isınma kaçınılmazdır ölçülüp kontrol edilmesi gerekir.

yukarıda ki durumları neyle cek ediyoruz ordaki devreyle? boş aküyü daha az bir akımla sarja baslatmak daha mantıklı değil mi ?


akü doldu verdiğiniz devre neyle sarjı kesiyor? akünün basında mı bekliyoruz :)?




 
Son düzenleme:
Gücenmediğini belirttiğin için rahat yazacağım.
Öncelikler bilgilerini kontrol et.
Bazılarının değişmesi gerekiyor ve bazıları da eksik ya da yanlış.


Verilen link deki devreyi iyice inceleyin.
Videoları izleyin bir şeyleri döndürerek bir şeylerin nasıl değiştirdiğini gösteriyor defalarca izleyerek anlamaya çalışın.

Mesela 12 Volt akü , şarjı için mesela max 14.4 Volt seçtiniz.
Mesela akünüz 100Ah ve siz , 10A ile şarj etmeyi seçtiniz.

Bu durumda cihaz boşta iken çıkış gerilimi 14.4 Volta ayarlanır.
Sonra uçları kısa devre edilerek 10A ayarlanır.

Hepsi bu kadar.
Akü ne kadar boş ve çoook akım istese de cihaz ayarladığınız kadar akım verir.
Bu akım ile akünüz ısınmaz elektrolit kaybetmez ..sorun yok yani.
Akünüz dolmaya ve gerilimi yükselmeye başladığında , cihaz otomatik olarak akımı düşürür ve ayarlı gerilime ulaşıldığında neredeyse kesmiş olur.
Sadece tutma akımı denilen akü boşta kayıpları kadar bir akım akıtır.
Yani aküyü takılı unutmanızda bir sakınca yoktur yıllarca orada kalabilir.

Akü şarjı hakkında bildiklerinden şüphe etmeye başladım.
Gözden geçirmeni rica ediyorum.


--------------

Hızlı şarj etmek istedik :
50A seçtik
Yukarıdaki gibi uçları kısa devre ederek 50A ayarladık
Ama gerilim yine 14.4
Bu durumda akü boşsa max 50A ya kadar çekebilir
Bu kesinlikle aküyü ısıtacaktır ve elektrolit kaybı olacaktır ( kabarcık buharlaşma falan filan ) , az bakımlı tip olsa da.
Akücüler kapakları açar öyle hızlı şarj yaparlar ve açık havada çünkü çıkan gazlar sağlığa ve daha önemlisi mala zararlı.
Sonra eksileni tamamlar ve bome kontrolü ( asit derecesi ) yaparlar.

Devamında akü doldukça akım düşer , tutma akına kadar ( sızıntı akımı da diyebilirsin ) .
Başta yaptığın ayardan başka ayar yapmaksızın , başında beklemeksizin , yani gidip yatabilirsin.

Özet :
Akü boşken akım regülatörü iş görür , dolduğunda ise gerilim regülatörü ....
 
Gücenmediğini belirttiğin için rahat yazacağım.
Öncelikler bilgilerini kontrol et.
Bazılarının değişmesi gerekiyor ve bazıları da eksik ya da yanlış.


Verilen link deki devreyi iyice inceleyin.
Videoları izleyin bir şeyleri döndürerek bir şeylerin nasıl değiştirdiğini gösteriyor defalarca izleyerek anlamaya çalışın.

Mesela 12 Volt akü , şarjı için mesela max 14.4 Volt seçtiniz.
Mesela akünüz 100Ah ve siz , 10A ile şarj etmeyi seçtiniz.

Bu durumda cihaz boşta iken çıkış gerilimi 14.4 Volta ayarlanır.
Sonra uçları kısa devre edilerek 10A ayarlanır.

Hepsi bu kadar.
Akü ne kadar boş ve çoook akım istese de cihaz ayarladığınız kadar akım verir.
Bu akım ile akünüz ısınmaz elektrolit kaybetmez ..sorun yok yani.
Akünüz dolmaya ve gerilimi yükselmeye başladığında , cihaz otomatik olarak akımı düşürür ve ayarlı gerilime ulaşıldığında neredeyse kesmiş olur.
Sadece tutma akımı denilen akü boşta kayıpları kadar bir akım akıtır.
Yani aküyü takılı unutmanızda bir sakınca yoktur yıllarca orada kalabilir.

Akü şarjı hakkında bildiklerinden şüphe etmeye başladım.
Gözden geçirmeni rica ediyorum.


--------------

Hızlı şarj etmek istedik :
50A seçtik
Yukarıdaki gibi uçları kısa devre ederek 50A ayarladık
Ama gerilim yine 14.4
Bu durumda akü boşsa max 50A ya kadar çekebilir
Bu kesinlikle aküyü ısıtacaktır ve elektrolit kaybı olacaktır ( kabarcık buharlaşma falan filan ) , az bakımlı tip olsa da.
Akücüler kapakları açar öyle hızlı şarj yaparlar ve açık havada çünkü çıkan gazlar sağlığa zararlı.
Sonra eksileni tamamlar ve bome kontrolü ( asit derecesi ) yaparlar.

Devamında akü doldukça akım düşer , tutma akına kadar ( sızıntı akımı da diyebilirsin ) .
Başta yaptığın ayardan başka ayar yapmaksızın , başında beklemeksizin , yani gidip yatabilirsin.

akü sarjı hakkında, akü çeşitleri yada sarjlı pil cesitleri gibi konularda cok fazla bilgim yok. şüphe etmenize gerek yok :) emin olabilirsiniz.

akülerde veya pillerde sadece belirli sartlarda sarj ederek ömürlerinin uzadıgı gibi şeyler okumustum. bu okuduklarımdada sabit akımla şarj etmek, atıyorum 1 saat belirli bir voltaj ve akımla. 2 saat belirli bir voltaj ve akımla. 3 saat belirli bir akım ve voltajla sarj etmek gibi şeyler. aküler veya piller için. bu tür seyler yok mu? yada bilginiz var mı?

akünün ömrü veya pilin ömrü sarj olayıyla değiştiğine göre sarj icin optimum belirli kriterler olması gerekmez mi? voltajı sec akımı ayarla sarj et gitsinden ziyade?
 

Forum istatistikleri

Konular
128,212
Mesajlar
915,856
Kullanıcılar
449,990
Son üye
alpersirakaya

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst