Mühendislik uygulanmış küçük uçak kanadı

Erdem⁣

Paylaşımcı üye
Katılım
14 Ocak 2013
Mesajlar
713
Puanları
106
Bir kanada mühendislik uygularsanız ne olur merak ediyor musunuz. Evet uçak kanadından bahsediyoruz.


Burada anlatan kişi kaldırma kuvvetinin kanadın 1/4'lük kısmında, cismin ağırlık merkezinin 1/2'lik kısmında olduğunu ve iyi bir tasarım için bu ikisinin aynı noktada birleşmesi gerektiğinden bahsediyor.

Kanat analizi için öğrendiğim kadarıyla SW veya Catia V5 gibi mekanik tasarım programında kanadı tasarladıktan sonra Matlab'ın Multibody kütüphanesinde bu analizler yapılabiliyormuş.

Kanadın mukavemeti ve aerodinamik tasarımının yapılışı hakkında daha ayrıntılı bilgisi olan var mı acaba.

Sonra bu analizleri Scilab ile de yapabilir miyiz.
 
Öncelikle kolay gelsin.Anladığım kadarı ile model uçak yapma niyetiniz var.

Ayrıca baştan söyleyeyim uçak tasarımı analizi yada uçuş karakterisitikleri hakkında hiç bir şey bilmiyorum.Bu forumda da bu kadar spesifik bir konuda uzman biri belki vardır ama ben görmedim.Naçizane tavsiyem daha konu ile ilintili forumlara baş vurmanız zira tasarım meselesi montaj yapıp uçurmanın ötesinde bir mesele.

Birde başlığı ilk okuduğumda yadırgadım.aklıma ilk gelende "mühendislik uygulanmayan uçak kanadı yada dizaynı var mı ki oldu zaten " düşüncesi oldu.Havacılık ister Rc düzeyinde olsun ister C-5 tasarlayın mühendisliğin zirvesinin görüldüğü alandır.Bu açıdan ne öğrenilmek istendiği başlığa bakarak yanlış anlaşılıyor.

Son olarak temel seviye için:

http://slonder.tripod.com/kanat/kanat.htm
 
Aslında model uçak için mühendislik bilgisine gerek yok.

Örneğin bu adresten planları indirip kesip, yapıştırarak uçağın modelini oluşturabiliriz.


Sonra buradaki elektronik aksamı da alsak


sanırım bir RC uçak yapabiliriz.

Ama örneğin bir pırpırı yerden 40 metre havada askıda tutmak için bir PID denetimi yazsak, ya da Scilab ile bilgisayarın matematiksel işlem gücünü kullanarak otomatik olarak kontrol etsek o zaman sanırım mühendislik yapmış oluruz.

Burada da anladığım kadarı ile bunu yapan kişi zaten pilotluk eğitimi almış. Hatta PID denetçisi kullanan RC uçaklar yapabiliyormuş. Bir gün makine mühendisliğinde okuyan arkadaşları onu ileri düzey bir derse davet etmişler. Ön gereklilik olarak akışkanlar mekaniği, istatistik, bilgisayar programlama (Matlab) ve malzeme mekaniği gibi dersler gerekiyormuş.

Bunları anlatan bir pilotun bakış açısından aerodinamiği biliyormuş ama mühendislik açısından çok daha ilginç olduğunu söylüyor.

Neyse sonuçta derse kabul ediliyor. Sonra bu derste 60 gr. taşıma kapasitesine sahip küçük bir hava aracı tasarlamaları isteniyor. Burada işte mühendislik kısmını Matlab kullanarak aerodinamik tasarım oluşturuyor. Uçağın boy, en oranını değiştirerek en uygun tasarımı buluyor. Sonra kanatların kesidine yağmur damlası şekli veriyorlar ama bu da hesaplamanın bir parçası mı bilemiyorum.

Sonunda yaptıkları uçak yaklaşık 25 dakika kadar havada kalıyor. Bu konuda kendileri ile yarışan tüm ekipleri geçmişler.

Benim merak ettiğim işte acaba bu Matlab yerine Scilab ile yapılabilir mi. Sonra bu hesaplamanın ayrıntıları hakkında bilgi sahibi olan arkadaş var mı. Bunları merak etmiştim.


Hatta merak ettim baktım aerodinamik dersine. Burada oldukça ön gereklilik dersler var. Sağ tarafta yazılan formülleri henüz anlayamıyorum.


Zaten farklı mühendislik alanlarını içine alan bir düzenekte herhalde bazı çözümler karşılıklı bilgi aktarımı ile oluyordur.
 
Bir şey yanlış anlattım galiba..
Montaj için tabi ki mühendislik ihtiyacı olmaz lakin o ürünü montajlanacak hale gelmesi için gereken taslaktan montaj prosedürüne ulaşma yolu tamamen mühendisliktir.Benim söylemek istediğim bu aşamalar yoksa dediğiniz gibi piyasada bırakın amatör ürünleri bir sürü profesyonel ürünün bluprint'i var.Alıp uygular sonuç elde edersiniz de mesele bu değil.

Matlab'a gelince benim bildiğim Matlab tasarım programı değil yapılan tasarımların üzerinde uygulanacak matematiksel hesaplama programıdır.Tasarımı Matlab'da test etmeden önce kavramsal tasarımını bitirmeniz gerek sonra matlab sonuçlarına göre nihai tasarımı yaparsınız.

Kavramsal tasarım için ise hali ile mühendislik bilinmesi gerek ilgili alanda.Bahis konusu alanda ise sıkıntı şu temel ilkeler (o yağmur damlası formu mesela) kolayca uluşılabilecek seviyede iken iş ilerledikçe bilgiye ulaşmak zorlaşıyor.Havacılık endüstrisi rekabet ve paranın had safhada döndüğü yer olduğu için kimse kimseye elindeki bilgiyi dökmüyor bu ister Rc uçak yapımı olsun ister F-22.Zaten sizin verdiğiniz örnekte de arkadaş deneme yanılma ile sonuca gitmiş.Zaten bu sektörde de başka yol yok gibi.

Matlab-Scilab meselesi ise scilab'ın ne olduğunu bilmediğim için bir şey diyemeyeceğim.Sadece netten bakınca scilab'ın açık kaynak kodlu bir program olduğu görülüyor ki bu kabaca yeteneklerinin sınırlı olduğu manasına gelebilir ama bu sadece tahmin.Kanat özelinde Matlab'da hangi uygulamalar koşturulmuş bunu öğrenip scilib'ta karşılığı varmı bakmak lazım.

Yağmur damlası şekline dönecek olursak bu mecburiyettir.Uçak kanatlarının çalışma prensibi,kanat altından geçen hava ile üstünden geçen havanın kabaca kanat üzerine yaptığı basınç farklılığı sayesinde alttan geçen havanın kaldırma kuvveti uygulamasıdır.Bu özelliği elde etmenin yolu da kanadı bu formda yapmaktır.Burada atlanmaması gereken bir hususta sadece kanat değil gövde de bu özelliğe en uygun şekilde kanatla birlikte tasarlanmak zorundadır.Kanadı yaparım her gövdeye uydururum gibi bir durum yok yani.

Bu kadar laf kalabalığından sonra özetle söylemek gerekirse sizin scilabta yapmak istediğiniz uygulamayı yapabilmeniz için bunun matlab karlışığını ondan öncede CAD tasarımını bulmanız lazım.Yoksa sıfırdan başlamak zorunda kalırsınız.Tabi bunu Matlab-scilab kabiliyet farkının olmadığını farz ederek yazıyorum.

Tekrardan kolay gelsin.
 
İlk video birçok açıdan çok güzel.

Konu ile çok alakam yok, biraz hikaye yazacağım,
pilot olmak için bir okul kazanmış daha sonra göz problemimden dolayı okutulamamıştım,
uçan şeylere ilgim (ufo hariç) çocukken bilim tekniğin yayınlarıydı herhalde
bir kağıt uçak kitabı vardı onunla başlamıştır.
Pek detaylı değildi ama
o zaman internet video vs. pek yaygın olmadığı için bayağı çekiciydi,
uçağı anlatıyordu ve yanındaki birkaç sayfayı koparıp
sayfa üzerindeki uçak şemasını gerçekte uygulayabiliyordunuz,
uzun süre uçan, hızlı uçan, daire çizen vs. uçak tipleri vardı.
Sonraları havacılığı ilgim azaldı, pilot olamamamın etkisi var sanırım.

Şuan EEM yim, gemi kaptanlığınıda 3 sene okudum, o sırada
Gemi İnşa Müh. derslerinin birkaçını görmüştük,
gemi tasarımı ile ilgili en ufak hesap 5, 10 A4 sayfası sürüyordu,
aynı şekilde bir uçak içinde hesapların böyle olacağını tahmin ediyorum.

Aslında uzağa gitmeye gerek yok,
elektroniktede misal bir motor tasarlamak istersek
orta halli bir kitap kadar hesap yapabiliriz.

Mühendis = Hendese Yapan = Hesap Yapan
Bu hesapların böyle yapılması gerektiğini söyleyenler,
araştıran geliştiren bilim adamları, daha çok fizikçiler.

Bu arada ilk videoyu hazırlayan arkadaş,
1,5 yıl kadar önce bir motor kazasında hayatını kaybetmiş.
Aslında biz böyle güzel bir insanı kaybetmişiz, üzüldüm.
 

Forum istatistikleri

Konular
127,954
Mesajlar
913,893
Kullanıcılar
449,604
Son üye
baba pero

Yeni konular

Geri
Üst