Dinamodan gelen voltaj nasil stabilize edilir?

maksimum 35 volt diyor olmaz. en garanti yolu, dinamo çalışırken mutlaka bisikletinin yanmasıdır. bu şekilde düşük voltaj alabilirsin. başka bir yolla voltaj sınırlaması nasıl yapılır aklıma gelmiyor.
Hocam simdi soyle ki, ben diyotlar bagli olmadan olcu yaptim ve olculerime gore benim dinamoyla alabilecegim maksimum volt 50v ac. bunu dc'ye donusturunce sanirim biraz kayip oluyormus.
 
Hocam simdi soyle ki, ben diyotlar bagli olmadan olcu yaptim ve olculerime gore benim dinamoyla alabilecegim maksimum volt 50v ac. bunu dc'ye donusturunce sanirim biraz kayip oluyormus.

Siz önce diyot kullanıp dc ye döndürün. Çıkışa 2200 mf 100 volt kondansator bağlayın.

Bakın voltaj düşüyor mu yükseliyor mu?

Maksimum devirde kac volt aldığınızı bize yazın. Yazdıktan sonra size modul önerisinde bulunalım.

Ama şu an öneride bulunmak için kritik veri bilgisi yok ortada.
 
Başta @serkan_48 olmak üzere bu konudaki herkesi köteklemek lazım :p
Hiçbir veri kullanılmadan doğrudan rastgele çözümler sunulmuş.
İLK VERİ:
MOT.png

Bisiklet dinamosu 12V 5W gücünde imiş. Zaten 12V 5A gibi bir gücü olsaydı, 60W yapardı ki insan gücü ile bu kadar güce zor erişilirdi.
Demekki elimizde max 400mA akım verebilen bir AC kaynağımız bulunuyor.
6V 0.5A çıkış ise doğrultulduktan sonra 7805 gibi bir regülatör ile 5V a sabitlenerek telefonlar için acil durum şarj aleti olarak iş görür.
Bu durumda AKÜ için ideal olarak 300-350mA lik bir sabit akım kaynağı yapımı tüm sorunları çözecektir.
Bisiklet dinamoları karanlıkta ön farın yanmasını sağlamak için kullanılmaktadır. Bu farın gücü de dinamo gücüne eşdeğer seçilmektedir. Yani ortalama 5W civarı. Dolayısı ile hız max dahi olsa küçük çaptaki parlaklık haricinde lamba üzerindeki voltaj 12-15V civarında olacaktır.
Bir AKÜ nün en sağlıklı şarj yöntemi sabit akımla şarj edilmesidir. Öyleyse dinamoya bir köprü diyot bir kondansatörden ibaret bir doğrultucu yaparak, elde edilen gerilimi sabit akım kaynağına bağlarsak, güvenli bir şarj ünitesi yapmış oluruz.
Güvenli bir şarj ünitesi basit olarak bir adet LM317 ve bir adet dirençten ibarettir. Usulen stabilite için uygun 2 adet küçük değerli kondansatör, ve 2 adet 1N4001 gibi diyot ile entegre ters voltaj koruması da yapılması gerekmektedir.
300mA.png

Bu devre bir aküyü güvenli olarak 300mA ile şarj eder. Dolayısı ile bisiklet hızı çok olsa dahi aküye en fazla 300mA akım akacaktır.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf
R2 direnci AKÜ voltajının aşırı aşılmamasına yönelik max çıkış gerilimini limitleyen bir dirençtir. Bu direncin daha büyük takılması kısmen zararlı olmasa da akü tam şarj durumunda artık akımın azaltılmasına yöneliktir. Yani bir nevi otomatik şarj kesici gibi düşünülebilir.
Ancak bu direnç daha küçük takılırsa çıkış gerimi daha düşük olacağı için akü asla tam şarj olmaz.
VOLTAJ REGÜLASYONU:
Voltajın regüle edilebilmesi için bazı abuk devrelere gerek yoktur. Bir aküye uygulanan gerilim kaç volt olursa olsun uçlarında daima sabit akü voltajı olacaktır. Dolayısı ile lamba parlaklığı daima sabit kalacaktır.
Dinamo boşta çalışma durumunda ölçülen gerilim oldukça şüphelidir. Bu denli aşırı voltaj farkı olmamalıdır. Ancak risk alınmak istenmiyorsa LM317HVT kullanılarak bu sorun kökünden halledilecektir. HVT serisi 60V ta bile rahatlıkla kullanılabilmektedir.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317hv.pdf
LM317HVT MOUSER firmasında 2.55 EURO ya almayanı dövüyolar :D
https://www.mouser.com.tr/ProductDetail/Texas-Instruments/LM317HVT-NOPB?qs=X1J7HmVL2ZFyvDtHey14xA==

NOT:
Li-Ion türü piller ile böyle bir projeye girmek oldukça mantıksızdır.
Çünkü Lityum pillerin şarj döngüleri 500 civarı olup şarj deşarj sıklıkla yapılacağı için piller kısa sürede ömürlerini bitirecektir. Ayrıca lityum piller için uygulanan şarj gerilimi de önemli olduğu için daha karmaşık şarj devreleri gerekmektedir.
 
Son düzenleme:
Başta @serkan_48 olmak üzere bu konudaki herkesi köteklemek lazım :p
Hiçbir veri kullanılmadan doğrudan rastgele çözümler sunulmuş.
İLK VERİ:
Ekli dosyayı görüntüle 103261
Bisiklet dinamosu 12V 5W gücünde imiş. Zaten 12V 5A gibi bir gücü olsaydı, 60W yapardı ki insan gücü ile bu kadar güce zor erişilirdi.
Demekki elimizde max 400mA akım verebilen bir AC kaynağımız bulunuyor.
6V 0.5A çıkış ise doğrultulduktan sonra 7805 gibi bir regülatör ile 5V a sabitlenerek telefonlar için acil durum şarj aleti olarak iş görür.
Bu durumda AKÜ için ideal olarak 300-350mA lik bir sabit akım kaynağı yapımı tüm sorunları çözecektir.
Bisiklet dinamoları karanlıkta ön farın yanmasını sağlamak için kullanılmaktadır. Bu farın gücü de dinamo gücüne eşdeğer seçilmektedir. Yani ortalama 5W civarı. Dolayısı ile hız max dahi olsa küçük çaptaki parlaklık haricinde lamba üzerindeki voltaj 12-15V civarında olacaktır.
Bir AKÜ nün en sağlıklı şarj yöntemi sabit akımla şarj edilmesidir. Öyleyse dinamoya bir köprü diyot bir kondansatörden ibaret bir doğrultucu yaparak, elde edilen gerilimi sabit akım kaynağına bağlarsak, güvenli bir şarj ünitesi yapmış oluruz.
Güvenli bir şarj ünitesi basit olarak bir adet LM317 ve bir adet dirençten ibarettir. Usulen stabilite için uygun 2 adet küçük değerli kondansatör, ve 2 adet 1N4001 gibi diyot ile entegre ters voltaj koruması da yapılması gerekmektedir.
Ekli dosyayı görüntüle 103266
Bu devre bir aküyü güvenli olarak 300mA ile şarj eder. Dolayısı ile bisiklet hızı çok olsa dahi aküye en fazla 300mA akım akacaktır.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf
R2 direnci AKÜ voltajının aşırı aşılmamasına yönelik max çıkış gerilimini limitleyen bir dirençtir. Bu direncin daha büyük takılması kısmen zararlı olmasa da akü tam şarj durumunda artık akımın azaltılmasına yöneliktir. Yani bir nevi otomatik şarj kesici gibi düşünülebilir.
Ancak bu direnç daha küçük takılırsa çıkış gerimi daha düşük olacağı için akü asla tam şarj olmaz.
VOLTAJ REGÜLASYONU:
Voltajın regüle edilebilmesi için bazı abuk devrelere gerek yoktur. Bir aküye uygulanan gerilim kaç volt olursa olsun uçlarında daima sabit akü voltajı olacaktır. Dolayısı ile lamba parlaklığı daima sabit kalacaktır.
Dinamo boşta çalışma durumunda ölçülen gerilim oldukça şüphelidir. Bu denli aşırı voltaj farkı olmamalıdır. Ancak risk alınmak istenmiyorsa LM317HVT kullanılarak bu sorun kökünden halledilecektir. HVT serisi 60V ta bile rahatlıkla kullanılabilmektedir.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317hv.pdf
LM317HVT MOUSER firmasında 2.55 EURO ya almayanı dövüyolar :D
https://www.mouser.com.tr/ProductDetail/Texas-Instruments/LM317HVT-NOPB?qs=X1J7HmVL2ZFyvDtHey14xA==

NOT:
Li-Ion türü piller ile böyle bir projeye girmek oldukça mantıksızdır.
Çünkü Lityum pillerin şarj döngüleri 500 civarı olup şarj deşarj sıklıkla yapılacağı için piller kısa sürede ömürlerini bitirecektir. Ayrıca lityum piller için uygulanan şarj gerilimi de önemli olduğu için daha karmaşık şarj devreleri gerekmektedir.
Hocam degerli yorumunuz icin tesekkur ederim. Simdi yanlis anladiysam duzeltin. Dinamodan gelen iki cikisdan 12v olana bahsettiginiz lm317 devresini baglayacagim lm317'nin cikisina da akuyu baglayacagim degil mi? Akuden de bisiklet uzerindeki parcalari besleyecek.
 
Hocam degerli yorumunuz icin tesekkur ederim. Simdi yanlis anladiysam duzeltin. Dinamodan gelen iki cikisdan 12v olana bahsettiginiz lm317 devresini baglayacagim lm317'nin cikisina da akuyu baglayacagim degil mi? Akuden de bisiklet uzerindeki parcalari besleyecek.
Evet.
Dinamodan gelen 12V ucu devrenin köprü diyot ucuna bağlanacak.
DİKKAT!
Bu gibi hareketli sistemlerde taşıtın (burada bisiklet) şasesi GROUND işlevi görür yani ortaktır. Dinamodan gelen uçların bir tanesi 12V diğeri 6V üretmek için yapılmıştır. Ortak uç dinamonun şasesidir.

Ortak şaseli olduğu için de köprü diyot kullanılmaz. Tek veya iki diyotlu doğrultmaç kullanılmalıdır. Haliyle yarım dalga doğrultucu olacağı için çıkış voltajın dalgalı olacaktır. Ancak şarj ünitelerinde sorun teşkil etmez.
Diyot çıkışına nispeten yüksek bir kondansatör bağlarsan dalgalanma mümkün mertebe az olacaktır.
İdeal kondansatör 2200uF 63V değerindedir.
Bu kondansatörden sonra ise şemasını vermiş olduğum LM317HVT devresini yapıp çıkışını AKÜ ye bağlayacaksın. Dinamo şarj akımın düşük olduğu için küçük AKÜ kullanmanda fayda vardır. 3A veya 6A kullanabilirsin.
Sağlıklı kullanım için yapacağın elektronik devrenin şase bağlantısı en kısa şekilde bisikletin şasesine vidalanmalıdır. (Arabalardaki gibi)
Dinamodan çıkan diğer uç 6V çıkışıdır. Bu çıkışı da tek diyotla doğrultarak takribi 1000uF 25V bir kondansatörden LM7805 entegresine irtibatlarsan, 5V cep telefonu şarjı için kullanabilirsin. Bunu yapmak istemezsen dinamonun bu ucu boşta bırakılmalıdır.
 
Evet.
Dinamodan gelen 12V ucu devrenin köprü diyot ucuna bağlanacak.
DİKKAT!
Bu gibi hareketli sistemlerde taşıtın (burada bisiklet) şasesi GROUND işlevi görür yani ortaktır. Dinamodan gelen uçların bir tanesi 12V diğeri 6V üretmek için yapılmıştır. Ortak uç dinamonun şasesidir.

Ortak şaseli olduğu için de köprü diyot kullanılmaz. Tek veya iki diyotlu doğrultmaç kullanılmalıdır. Haliyle yarım dalga doğrultucu olacağı için çıkış voltajın dalgalı olacaktır. Ancak şarj ünitelerinde sorun teşkil etmez.
Diyot çıkışına nispeten yüksek bir kondansatör bağlarsan dalgalanma mümkün mertebe az olacaktır.
İdeal kondansatör 2200uF 63V değerindedir.
Bu kondansatörden sonra ise şemasını vermiş olduğum LM317HVT devresini yapıp çıkışını AKÜ ye bağlayacaksın. Dinamo şarj akımın düşük olduğu için küçük AKÜ kullanmanda fayda vardır. 3A veya 6A kullanabilirsin.
Sağlıklı kullanım için yapacağın elektronik devrenin şase bağlantısı en kısa şekilde bisikletin şasesine vidalanmalıdır. (Arabalardaki gibi)
Dinamodan çıkan diğer uç 6V çıkışıdır. Bu çıkışı da tek diyotla doğrultarak takribi 1000uF 25V bir kondansatörden LM7805 entegresine irtibatlarsan, 5V cep telefonu şarjı için kullanabilirsin. Bunu yapmak istemezsen dinamonun bu ucu boşta bırakılmalıdır.
Sadece tek cikisini kullansam da yine de kopru diyot kullanmamam mi lazim? Aku olarak da 7Ah cok mu buyuk olur elimde o var. Bisikletin sasesine baglayamiyorum cunku bisiklet boyali oldugu icin elektrigi iletmiyor. Dinamo metal oldugu icin dinamonun ustune direk bagliyorum - kutbunu. Telefon sarji su an icin cok kritik degil, elimde arabalarda kullanilan cakmak sarj cihazi var cikisim stabil oldukdan sonra onu da kullanabilirim.
 
Sadece tek cikisini kullansam da yine de kopru diyot kullanmamam mi lazim? Aku olarak da 7Ah cok mu buyuk olur elimde o var. Bisikletin sasesine baglayamiyorum cunku bisiklet boyali oldugu icin elektrigi iletmiyor. Dinamo metal oldugu icin dinamonun ustune direk bagliyorum - kutbunu. Telefon sarji su an icin cok kritik degil, elimde arabalarda kullanilan cakmak sarj cihazi var cikisim stabil oldukdan sonra onu da kullanabilirim.
Her durumda şase bağlantısı olacaktır. Ancak dinamonun şasesini iyice yalıtırsan bir şase kablosu ile köprü diyot kullanabilirsin.
Tabii ki dinamonun şasesi bisiklet şasesine temas ederse kısa devre olur ve, ya diyot ya da dinamo yanabilir.
Bisiklet boyalı da olsa dinamoda boyayı delecek bir sivri uç vardır. Bu sivri ucun da iptal edilmesi gerekmektedir.
Tek çıkış da kullansan mecburen sisteme uygun yapmalısın. 6V çıkışı kullanmak istemezsen bu uç boşta kalmalıdır.
7A/h akü de kullanabilirsin. Sorun olmaz. Şarj süresi uzun olur, ama kullanma süresi de uzun olacağı için akü sık bitip dolma durumu olmaz.
Benim bahsettiğim daha yüksek kapasiteli aküler içindi. Örneğin 17A lik bir akü kullanırsan 300mA ile tam şarj olamayacağı için daimi bir döngü içerisinde kalırsın. Üstelik bu akü daha büyük ve ağırdır.
 
Her durumda şase bağlantısı olacaktır. Ancak dinamonun şasesini iyice yalıtırsan bir şase kablosu ile köprü diyot kullanabilirsin.
Tabii ki dinamonun şasesi bisiklet şasesine temas ederse kısa devre olur ve, ya diyot ya da dinamo yanabilir.
Bisiklet boyalı da olsa dinamoda boyayı delecek bir sivri uç vardır. Bu sivri ucun da iptal edilmesi gerekmektedir.
Tek çıkış da kullansan mecburen sisteme uygun yapmalısın. 6V çıkışı kullanmak istemezsen bu uç boşta kalmalıdır.
7A/h akü de kullanabilirsin. Sorun olmaz. Şarj süresi uzun olur, ama kullanma süresi de uzun olacağı için akü sık bitip dolma durumu olmaz.
Benim bahsettiğim daha yüksek kapasiteli aküler içindi. Örneğin 17A lik bir akü kullanırsan 300mA ile tam şarj olamayacağı için daimi bir döngü içerisinde kalırsın. Üstelik bu akü daha büyük ve ağırdır.
Hocam neden kisa devre oldugunu anlamadim. Bisiklet sasisi ile dinamo sasisi neden izole edilmeli?
 
Dinamonun şaşesi ile redresör çıkışının şaseleri temas etmemeli. Redresör çıkışını bisikletin lambasına kullanma yani. Lambaya iki kablo götürüp şaseye temas ettirmezsen sorun olmaz.
Tamam hocam sorun yok zaten redresoru 3d yazicidan bastigim kaba koymayi dusunuyorum temas etmezler.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,207
Mesajlar
915,824
Kullanıcılar
449,987
Son üye
mavcil19

Yeni konular

Geri
Üst