Üç Fazlı Asenkron Motor Sargı Giriş- Çıkış Uçlarının Bulunması

kocamanusta

Profesyonel Üye
Katılım
14 Nis 2009
Mesajlar
2,596
Puanları
731
kabloları bilinmeyen üç fazlı asenkron motorun sargı giriş-çıkış uçları tespitini nasıl yapabilceğinizin pratik bi yolunu anlatmaya çalısacağım:

ilk önce dijital veya analog bi avometreyle kablolar arası direnç ölçümü yaparak aynı sargıları bulup kodluyoruz.

bulduğumuz sargı çiftlerini bi tarafını A diğer tarafını B diyerek kodluyoruz.

daha sonra A ve B gruplarına ait kabloları kendi aralarında kısa devre ediyoruz. (burada sargı gruplarının her iki tarafına da yıldız bağlantı yaptığımızı farz edebilirsiniz)

bundan sonraki ölçmelerde sadece analog avometre kullanmanız gerekiyor. avometrenin komitatorunu DC gerilim kademesine getirerek 100 mV'a ayarlıyoruz. avometrenin kırmızı probunu A grubu kablolarına, siyah probu da B grubu kablolarına dokundurup motor milini hafifçe elle çeviriyoruz. avometre ibresi (yaklaşık) 10 mV ile 0 mV'tan geriye salınım yapıyorsa gruplamanın ters olduğunu anlıyoruz.

her iki gruptaki kabloları açıp herhangi bi sargıyı seçip kabloları yer değiştiriyoruz. örneğin U sargısına ait kabloları gruplar arasında yer değiştiriyoruz. yine gurup kalolarını kendi arasında kısa devre ediyoruz. avometre problarını A ve B grup kablolarına tespitleyip motor milini hafifce elle ceviriyoruz. eğer ibre daha önceki ölçümdeki gibi salınım yapıyorsa sargıların yine doğru gruplanmadğını anlıyoruz. U sargısının kablolarını eski haline alıyoruz.

bu sefer V sargısısının uçlarını yer değiştirip grupları kendi arasında kısa devre ediyoruz. avometre problarını gruplara bağlayıp motor milini hafifçe elle çeviriyoruz. eğer ibre salınım yapmıyor ve neredeyse sabit duruyorsa sargı giriş-çıkış uçlarının doğru gruplandığını anlıyoruz.

kısaca avometre ibresi sabitlenene kadar kablo değişimine devam ediyoruz.

not: bu deneyi 3kw motor üzerinde gerçekleştirdim. bütün yazdıklarım bu ilk ve tek deneye aittir. ayrıca bu yöntem bana ait değildir. net ortamında gördüm fakat şu anda kaynağı bi şekilde bulamıyorum. bulursam mutlaka ekleyeceğim.

HJD1.jpg
HJD2.jpg
HDJ3.jpg
 
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
kabloları bilinmeyen üç fazlı asenkron motorun sargı giriş-çıkış uçları tespitini nasıl yapabilceğinizin pratik bi yolunu anlatmaya çalısacağım:

ilk önce dijital veya analog bi avometreyle kablolar arası direnç ölçümü yaparak aynı sargıları bulup kodluyoruz.

bulduğumuz sargı çiftlerini bi tarafını A diğer tarafını B diyerek kodluyoruz.

daha sonra A ve B gruplarına ait kabloları kendi aralarında kısa devre ediyoruz. (burada sargı gruplarının her iki tarafına da yıldız bağlantı yaptığımızı farz edebilirsiniz)

bundan sonraki ölçmelerde sadece analog avometre kullanmanız gerekiyor. avometrenin komitatorunu DC gerilim kademesine getirerek 100 mV'a ayarlıyoruz. avometrenin kırmızı probunu A grubu kablolarına, siyah probu da B grubu kablolarına dokundurup motor milini hafifçe elle çeviriyoruz. avometre ibresi (yaklaşık) 10 mV ile 0 mV'tan geriye salınım yapıyorsa gruplamanın ters olduğunu anlıyoruz.

her iki gruptaki kabloları açıp herhangi bi sargıyı seçip kabloları yer değiştiriyoruz. örneğin U sargısına ait kabloları gruplar arasında yer değiştiriyoruz. yine gurup kalolarını kendi arasında kısa devre ediyoruz. avometre problarını A ve B grup kablolarına tespitleyip motor milini hafifce elle ceviriyoruz. eğer ibre daha önceki ölçümdeki gibi salınım yapıyorsa sargıların yine doğru gruplanmadğını anlıyoruz. U sargısının kablolarını eski haline alıyoruz.

bu sefer V sargısısının uçlarını yer değiştirip grupları kendi arasında kısa devre ediyoruz. avometre problarını gruplara bağlayıp motor milini hafifçe elle çeviriyoruz. eğer ibre salınım yapmıyor ve neredeyse sabit duruyorsa sargı giriş-çıkış uçlarının doğru gruplandığını anlıyoruz.

kısaca avometre ibresi sabitlenene kadar kablo değişimine devam ediyoruz.

not: bu deneyi 3kw motor üzerinde gerçekleştirdim. bütün yazdıklarım bu ilk ve tek deneye aittir. ayrıca bu yöntem bana ait değildir. net ortamında gördüm fakat şu anda kaynağı bi şekilde bulamıyorum. bulursam mutlaka ekleyeceğim.

Ekli dosyayı görüntüle 87419Ekli dosyayı görüntüle 87420Ekli dosyayı görüntüle 87421
Ölçü aleti de şahaneymis. Bayılırım analog ölçü aletlerine. Yöntem de sahaneymis. 50 senelik tecrübe kokuyor 😀
 
Son düzenleme:
Bobinaj şeması kutuplandırmasında,2 faz
giriş kabul edilirken,3. faz için çıkış kabul
edilerek kutuplandırma yapılır.Akım yönü
için,akıma ihtiyaç var.Sağlıklı tesbit için,
benim metod kesin sonuç verir.Küçük güçlü motorlar için,tesbit yanlışlığı ! fazla
sorun olmamakla beraber,büyük güçlü ( benim uygulamamda,motor 250 kw idi )
motorlarda çok ciddi sonuçlar verir.Duru-
mu müsait olan arkadaşlar , sizin metodu
uygulayıp,sonucu buradan paylaşabilirse
memnun oluruz.
 
Yalnız @kocamanusta senin şu avatar resminin esrarını da açıklasan bir ara iyi olacak 😀

türkiye'de ÇILGIN adıyla vizyona girmişti. orjinal adı Smokey and the Bandit. avartardaki foto bu filmdeki şerif Buford T. Justice karakterine ait.

Bobinaj şeması kutuplandırmasında,2 faz
giriş kabul edilirken,3. faz için çıkış kabul
edilerek kutuplandırma yapılır.Akım yönü
için,akıma ihtiyaç var.Sağlıklı tesbit için,
benim metod kesin sonuç verir.Küçük güçlü motorlar için,tesbit yanlışlığı ! fazla
sorun olmamakla beraber,büyük güçlü ( benim uygulamamda,motor 250 kw idi )
motorlarda çok ciddi sonuçlar verir.Duru-
mu müsait olan arkadaşlar , sizin metodu
uygulayıp,sonucu buradan paylaşabilirse
memnun oluruz.

sami bey, o yüzden temkinli davranarak 3 kW motorda deneme yaptığımı özellikle belirttim. 30 kW veya 45 kW motorda aynı testi yapabilirim fakat 250 kW için imkanım yok ne yazıkki. ayrıca sizin metod yurt dışına bile ulaşmış anlaşılan bi ara araştırırken denk gelmişti. hatta benzer ve ya farklı yöntemlerde okumuştum. bunları not almıştım bi ara bakarım. hatta hatırladığım kadarıyla biri sizin gibi harici kaynak kullanıyor fakat tespiti pusulayla yapıyordu.
 
Son düzenleme:
Pusulayla yapan,rotor çıkıkken ! olabilir di-
ye düşünüyorum.Benim metod,motor ye-
rinde bağlı iken yapıldı.Takdir edersinizki,
250 kw motorun yerinden sökülmesi,me-
kanik bağlantılarından ayrılması,rotorun
sökülmesi,saatlerce zaman kaybına se -
bep olacaktır.Pusula,benim avometrenin
sağa / sola sapmasının bir çeşididir.Bu
sapma,ancak,rotor dışarda,pusula,moto-
run içinde,sargılar üzerine konarak yapılı-
yor olmalı.Motor,vakum pompası tahrik
eden bir motordu.
 
Son düzenleme:

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
128,153
Mesajlar
915,489
Kullanıcılar
449,897
Son üye
alcaponee

Yeni konular

Geri
Üst