Akünün doluluk oranı nasıl ölçülür?

90Ah ' lik bir akünün doluluk oranını nasıl anlayabilirim? Doluluk oranı - Voltaj grafiği gibi birşey varmıdır?

Aküyü sürekli olarak kontrol edip , akü tamamen bitmeden güvenli bir ordanda kapatmak istiyorum..

Sayın camby'nin sormuş olduğu sorulardan ikincisi için arkadaşlar cevap vermişler. Ben de ilki için ve genel olarak bildiklerimi paylaşmak isterim:

Lead-Acid (Kurşun), Gel (Jel) ve Glass-Mat (AGM) teknolojisindeki akülerin hepsinin şarj olma karakteristikleri neredeyse aynıdır. Şöyle ki:

1) 12V'luk aküler için Ah değeri önemli olmaksızın, gerilim değeri akü tam olarak dolu iken 13.15V civarındadır. Eğer akünün kapasitesi düşmüşse yani ömrü azalmışsa, aküyü bu değere kadar şarj edemezsiniz. Etmeye kalkarsanız zarar verirsiniz, gaz çıkışı olur, ısınır, yanabilir.

2) 13.15V değeri için akünün doluluğunu gösteren gerilim dedik. Fakat şöyle bir ayrıntı var: 13.15V veren bir güç kaynağına bağlayarak aküyü şarj etmeye kalkarsanız haftalar sürer. Şarj bu şekilde yapılmaz. Genelde akülerin ömürlerinin mümkün olduğunca uzun olması için yapılan şudur:

Ah saat değeri 90Ah olan bir akü için, önce bunun 5'te biri kadar değerde sabit akım verilir (18A). Akü dolmaya başlar. Akü üzerinde görülen gerilim 14.5 - 15V arasında bir değere (biz 14.5V diyelim) geldiğinde ise sabit akım modundan (constant current) çıkılır ve sabit gerilim (constant voltage) moduna geçilir. Bu gerilim 14.5V'dur. Bu gerilim sabit tutulduğu için artık akünün şarj edildiği akım kendiliğinden düşmeye başlar.

3) 14.5V sabit gerilim vermeye devam ederken akım düşer ve akım 90'ın yaklaşık 50'de biri değerinde yani yaklaşık 1.8A'e düştüğünde şarj kesilir. Şarjı kesmek de şu şekilde olur: Çıkış gerilimi 13.7-13.8V'da tutulur. Burada mA seviyesinde aslında akü akım çekmeye devam edecektir. (Trickle charge)

4) Çıkış gerilimi 13.8V'da tutulmaya çalışılırken aküye yüklenirseniz yani akım çekerseniz akü gerilimi 13.15V'dan başlayarak düşmeye başlayacaktır. 13.8V'dan değil. Bu, çoğu kişinin bilmediği ve dikkat etmediği bir olaydır. Aradaki bu fark gerilim akü üzerinde kullanılamayan yük (charge) yüzünden olmaktadır. Benzer şekilde aküye 14.5V gerilim verilirken akımın 1.8A'e kadar düşmüş olması o akünün şarj cihazından ayrıldığında akünün üzerinde göreceğiniz gerilimin 14.5V'a yakın olması anlamına gelmez. Akünün üzerindeki gerilim şarj cihazından ayrılır ayrılmaz 13.8V'a iner ve yaklaşık 10 dakika içerisinde de 13.15V'a düşer. Aküyü hiç kullanmasanız bile bundan sonra da gerilim düşecektir çünkü akünün iç direncinde enerji harcanır. Ama bu düşüş 13.8V'dan 13.15V'a olan düşüşten çok daha yavaş olacaktır.

5) Daha önce bahsettiğim gibi akü gerilimi 13.8V'dan 13.15V' a düşüyor ve bu değerden sonra düşme hızı azalıyorsa akünüz yenidir, eskimemiştir. Fakat mesela 12.8V'a kadar hızlı düşüyorsa, akü, kapasitesinin yaklaşık 4'te birini kaybetmiştir. Akü gerilimi 12.5V ise akü yarım doludur. 12V'a indiğinizde neredeyse bitmiştir. Bundan sonra akım çekmeye devam ederseniz 10.5V'a doğru hızlı bir düşüş yaşarsınız. 10.5V gerilimine düşüp de aküyü hemen şarj etmezseniz özellikle kurşun olanların ömrü biter. Daha düşük gerilimlere inerseniz aküyü bir daha şarj edemezsiniz. Akım bir türlü aküye akmaz. Jel olanlar buna daha dayanıklıdır ama yine de tavsiye edilmez çünkü kapasiteleri azalır. (yani artık dolu iken üzerlerindeki gerilim 13.15V olmayacaktır daha düşük olacaktır.) Akünün kapasitesi yani ömrü azaldığında, gidip de 14.5V'u sabit gerilim değeri yapmaktansa 16V'u yapayım, bu sayede daha yüksek gerilime aküyü şarj ederim derseniz hata yaparsınız. Aküyü patlatmanız içten bile değildir.

6) Bu bahsi geçen akü şarj metodu 3 modludur ve en yaygın kullanılanıdır. Fakat her şarj cihazı bu modları doğru şekilde uygulamayabilir. Örneğin bu bahsettiğim şarj gerilim değerleri hep oda sıcaklığı için geçerlidir. Ortam sıcaklığı artarsa bu gerilimleri düşürmeniz gerekir. Yani sıcaklığa göre devrenizin çalışma değerlerinin değişmesi gerekir. Bunu yapmazsanız, sıcak bir yaz gününde ne olduğunu anlamazsınız ve akünüz yarılır. 3 modlu şarjın amacı akünün yapısını bozmamak, onu ısıtmamak ve gaz çıkışını engellemektir. Bu sayede ömür kaybı azaltılır.

7) Akü gerilimini ölçtüğünüz cihazın doğruluğu da önemlidir. FLUKE ve benzeri multimetreler ile DC gerilimleri binde bir hata ile ölçebilirsiniz. Dikkat ediniz, multimetrenizin pilinin değişmesi gerekiyorsa ölçümleri güvenmeyin, çünkü bu hata oranı çok artacaktır.

8) Bahsettiğim şekilde akü şarjı yapan cihazlar genelde SMPS tabanlıdır yani “forward” ya da “flyback converter” kullanırlar. Verilen akım ve uygulanan gerilim bu cihazlar tarafından doğru bir şekilde ölçülerek anahtarlama elemanı (genelde MOSFET) buna uygun olarak kontrol edilir. Bu cihazın içinde sıcaklık ölçer de bulunması gerekir ve iç sıcaklıktan etkilenmemeli, ortam sıcaklığını ölçebilmelidir.

9) Aküler kullanılmadıkları zaman şarj edilmelidir. Aküyü yarım dolu bekletmek ömründen yer. Fakat şu da yapılan başka bir hatadır: Örneğin 14.2V seviyesinde sabit gerilim modunda sürekli durmak yani 3. mod olan “trickle charge” moduna hiç girmemek. Bu da akünün ömründen yer çünkü aküyü ısıtmış, içinde enerji harcamış ve yapısını bozmuş olursunuz. Şarj olduğunu anladığınızda aküyü ya serbest bırakmalısınız ya da 13.8V uygulamalısınız. Daha fazlasını değil.

Saygılarımla,
 
hocam eline sağlık , çok pratik bir geribesleme yapmışsın , süper olmuş.
Stop butonu normalde kapalı olacak , basınca açacak , o yüzden sanırım onun yerini değiştirmek gerekiyor transistörün beyzine doğru düşündüm ben..
Bir de Snubber devresi ile motorun yanına bağladığın diyodun değerleri ne olmalıdır.
tekrardan eline sağlık
------
sn. dizzy
verdğin biligiler çok önemli , işin bütün püf noktalarını anlatmışsın , teşekkür ederim.

12V'a indiğinizde neredeyse bitmiştir. Bundan sonra akım çekmeye devam ederseniz 10.5V'a doğru hızlı bir düşüş yaşarsınız.

Benim burdan çıkardığım 10.5 V 'a gelmesini beklemeden 11.8-12 gibi bir değerde aküyü devreden çıkarmamız gerektiğidir. Yani anladığım kadarıyla 12'den 10.5'e olan hızlı düşüş istenmeyen bir durum.
 
hocam eline sağlık , çok pratik bir geribesleme yapmışsın , süper olmuş.
Stop butonu normalde kapalı olacak , basınca açacak , o yüzden sanırım onun yerini değiştirmek gerekiyor transistörün beyzine doğru düşündüm ben..
Bir de Snubber devresi ile motorun yanına bağladığın diyodun değerleri ne olmalıdır.
............ QUOTE]

Hayır her iki buton da Normalde Açık.
Stop butonuna basıldığında beyz şase potansiyeline gelir (<< 0,7V) , transistör kesime gider.Tekrar Start verildiğinde eğer akü gerilimi normal ise Röle çekili kalır.Motor çalışır.Akü gerilimi düşük ise Start Butonundan elinizi çektiğinizde Röle bırakır.Motor durur.
Yukarıdaki devreyi bir önceki devre ile birleştirip 1 taşla 2 kuş vurmuş olduk.
Önceki devrede Start ve Stop butonu + Transistör ile Motor kontrolünü yapmıştık.
Burada da Geri Besleme ile Akü Düşük Voltaj Koruma Devresini yukarıdaki devreye eklemiş olduk..
------------

Snubber için ; 0R1/2W + 100uF/25V ,
Motora paralel diyot için ; KBPC35xx serisinden köprütipi diyot olabilir.
 
Benim burdan çıkardığım 10.5 V 'a gelmesini beklemeden 11.8-12 gibi bir değerde aküyü devreden çıkarmamız gerektiğidir. Yani anladığım kadarıyla 12'den 10.5'e olan hızlı düşüş istenmeyen bir durum

Bazen bir sistemin çalışmasında saniyelerin çok önemi olur.
Mesela ;
600VA gücündeki bir UPS içinde 1 adet 12V/7Ah akü vardır.
UPS bu gücü karşılamak için aküden 50A çeker.(S=UxI --> I=S/U --> I=600/12 --> I=50A)..
Bu akü sistemi kabaca 5dk çalıştırır.Burada saniyelerin bile önemi vardır.
 
hocam neden köprü tipi , tek diyot kullanmayacak mıyız?
 
hocam neden köprü tipi , tek diyot kullanmayacak mıyız?

Tek te olur.Ancak 35A/50V diyot soğutuculu -yuvarlak- tiptedir.İzole vs. uğraşmak gerekir.
Köprüde öyle bir sorun olmaz..Dış metal gövde yalıtılmıştır.
...
Ayrıca dediğiniz gibi Normalde Kapalı Buton da kullanılabilir.
 
piyasadaki yeşil butonlar normalde açık , kırmızılar normalde kapalı , siz bu kadar yol gösterdikten sonra zaten gerisini hallederim heralde..

Diyot konusu da gayet mantıklı , teşekkürler.
 
piyasadaki yeşil butonlar normalde açık , kırmızılar normalde kapalı , siz bu kadar yol gösterdikten sonra zaten gerisini hallederim heralde..

Diyot konusu da gayet mantıklı , teşekkürler.

Butonları renklerine göre sınıflandırma yapmayalım.Çok çeşitli butonlar var.Normalde açık olup da her rengini bulabilirsiniz.
Devrenizde kullanılan butonlar da mA geçen butonları kullanabilirsiniz.....
 
Lead-Acid (Kurşun), Gel (Jel) ve Glass-Mat (AGM) teknolojisindeki akülerin hepsinin şarj olma karakteristikleri neredeyse aynıdır. Şöyle ki:

1) 12V'luk aküler için Ah değeri önemli olmaksızın, gerilim değeri akü tam olarak dolu iken 13.15V civarındadır. Eğer akünün kapasitesi düşmüşse yani ömrü azalmışsa, aküyü bu değere kadar şarj edemezsiniz. Etmeye kalkarsanız zarar verirsiniz, gaz çıkışı olur, ısınır, yanabilir.

2) 13.15V değeri için akünün doluluğunu gösteren gerilim dedik. Fakat şöyle bir ayrıntı var: 13.15V veren bir güç kaynağına bağlayarak aküyü şarj etmeye kalkarsanız haftalar sürer. Şarj bu şekilde yapılmaz. Genelde akülerin ömürlerinin mümkün olduğunca uzun olması için yapılan şudur:

Ah saat değeri 90Ah olan bir akü için, önce bunun 5'te biri kadar değerde sabit akım verilir (18A). Akü dolmaya başlar. Akü üzerinde görülen gerilim 14.5 - 15V arasında bir değere (biz 14.5V diyelim) geldiğinde ise sabit akım modundan (constant current) çıkılır ve sabit gerilim (constant voltage) moduna geçilir. Bu gerilim 14.5V'dur. Bu gerilim sabit tutulduğu için artık akünün şarj edildiği akım kendiliğinden düşmeye başlar.

3) 14.5V sabit gerilim vermeye devam ederken akım düşer ve akım 90'ın yaklaşık 50'de biri değerinde yani yaklaşık 1.8A'e düştüğünde şarj kesilir. Şarjı kesmek de şu şekilde olur: Çıkış gerilimi 13.7-13.8V'da tutulur. Burada mA seviyesinde aslında akü akım çekmeye devam edecektir. (Trickle charge)

4) Çıkış gerilimi 13.8V'da tutulmaya çalışılırken aküye yüklenirseniz yani akım çekerseniz akü gerilimi 13.15V'dan başlayarak düşmeye başlayacaktır. 13.8V'dan değil. Bu, çoğu kişinin bilmediği ve dikkat etmediği bir olaydır. Aradaki bu fark gerilim akü üzerinde kullanılamayan yük (charge) yüzünden olmaktadır. Benzer şekilde aküye 14.5V gerilim verilirken akımın 1.8A'e kadar düşmüş olması o akünün şarj cihazından ayrıldığında akünün üzerinde göreceğiniz gerilimin 14.5V'a yakın olması anlamına gelmez. Akünün üzerindeki gerilim şarj cihazından ayrılır ayrılmaz 13.8V'a iner ve yaklaşık 10 dakika içerisinde de 13.15V'a düşer. Aküyü hiç kullanmasanız bile bundan sonra da gerilim düşecektir çünkü akünün iç direncinde enerji harcanır. Ama bu düşüş 13.8V'dan 13.15V'a olan düşüşten çok daha yavaş olacaktır.

5) Daha önce bahsettiğim gibi akü gerilimi 13.8V'dan 13.15V' a düşüyor ve bu değerden sonra düşme hızı azalıyorsa akünüz yenidir, eskimemiştir. Fakat mesela 12.8V'a kadar hızlı düşüyorsa, akü, kapasitesinin yaklaşık 4'te birini kaybetmiştir. Akü gerilimi 12.5V ise akü yarım doludur. 12V'a indiğinizde neredeyse bitmiştir. Bundan sonra akım çekmeye devam ederseniz 10.5V'a doğru hızlı bir düşüş yaşarsınız. 10.5V gerilimine düşüp de aküyü hemen şarj etmezseniz özellikle kurşun olanların ömrü biter. Daha düşük gerilimlere inerseniz aküyü bir daha şarj edemezsiniz. Akım bir türlü aküye akmaz. Jel olanlar buna daha dayanıklıdır ama yine de tavsiye edilmez çünkü kapasiteleri azalır. (yani artık dolu iken üzerlerindeki gerilim 13.15V olmayacaktır daha düşük olacaktır.) Akünün kapasitesi yani ömrü azaldığında, gidip de 14.5V'u sabit gerilim değeri yapmaktansa 16V'u yapayım, bu sayede daha yüksek gerilime aküyü şarj ederim derseniz hata yaparsınız. Aküyü patlatmanız içten bile değildir.

6) Bu bahsi geçen akü şarj metodu 3 modludur ve en yaygın kullanılanıdır. Fakat her şarj cihazı bu modları doğru şekilde uygulamayabilir. Örneğin bu bahsettiğim şarj gerilim değerleri hep oda sıcaklığı için geçerlidir. Ortam sıcaklığı artarsa bu gerilimleri düşürmeniz gerekir. Yani sıcaklığa göre devrenizin çalışma değerlerinin değişmesi gerekir. Bunu yapmazsanız, sıcak bir yaz gününde ne olduğunu anlamazsınız ve akünüz yarılır. 3 modlu şarjın amacı akünün yapısını bozmamak, onu ısıtmamak ve gaz çıkışını engellemektir. Bu sayede ömür kaybı azaltılır.

7) Akü gerilimini ölçtüğünüz cihazın doğruluğu da önemlidir. FLUKE ve benzeri multimetreler ile DC gerilimleri binde bir hata ile ölçebilirsiniz. Dikkat ediniz, multimetrenizin pilinin değişmesi gerekiyorsa ölçümleri güvenmeyin, çünkü bu hata oranı çok artacaktır.

8) Bahsettiğim şekilde akü şarjı yapan cihazlar genelde SMPS tabanlıdır yani “forward” ya da “flyback converter” kullanırlar. Verilen akım ve uygulanan gerilim bu cihazlar tarafından doğru bir şekilde ölçülerek anahtarlama elemanı (genelde MOSFET) buna uygun olarak kontrol edilir. Bu cihazın içinde sıcaklık ölçer de bulunması gerekir ve iç sıcaklıktan etkilenmemeli, ortam sıcaklığını ölçebilmelidir.

9) Aküler kullanılmadıkları zaman şarj edilmelidir. Aküyü yarım dolu bekletmek ömründen yer. Fakat şu da yapılan başka bir hatadır: Örneğin 14.2V seviyesinde sabit gerilim modunda sürekli durmak yani 3. mod olan “trickle charge” moduna hiç girmemek. Bu da akünün ömründen yer çünkü aküyü ısıtmış, içinde enerji harcamış ve yapısını bozmuş olursunuz. Şarj olduğunu anladığınızda aküyü ya serbest bırakmalısınız ya da 13.8V uygulamalısınız. Daha fazlasını değil.

Saygılarımla,
Bu standartta bir akü şarj aleti devresi arıyorum , bileniniz var mıdır?
Dizzy en yaygın olan bu şekilde şarj etmek demiş , piyasan bir akü şarj aleti alsam bu standartlara göre mi çalışıyordur , bunu almadan önce nasıl anlayabilirim?
Almak istemiyorum , yapmak istiyorum tabiki , satın almak son seçenek..
 
hocam hazırladığınız devreyi kurdum. Elimdeki stop butonu normalde kapalı olduğundan şu şekilde kurdum:


Start butonuna basınca röleler çekiyor , motor çalışıyor fakat stop butonuna basıp transistörün beyz ucunu açtığımda transistör iletimde kalıyor , stop'a basılı tutmama rağmen beyz ucunda sürekli olarak 0.6 V kalıyor.

Daha sonra sizin verdiğiniz şemada olduğu gibi normalde açık bir stop butonu kullandım:

Fakat sonuç değişmedi , burada da stop butonuna basılı tuttuğum halde beyz ucunda sürekli olarak 0.6v kalıyor.

Nerde hata yapıyorum anlamadım ?

Bu da ares tasarımım:
 

Forum istatistikleri

Konular
128,426
Mesajlar
917,523
Kullanıcılar
450,342
Son üye
Zuwax

Yeni konular

Geri
Üst