Tip-1, Tip-2 koordinasyonu nedir?

CEVDET ÇALIK

Profesyonel Üye
Katılım
30 Ara 2009
Mesajlar
1,036
Puanları
481
Yaş
53
Koordinasyon türü belirlemek için bazı parametrelere ihtiyaç bulunmaktadır.

Seçim için kullanıcı ihtiyaçları ve montajda dengeyi sağlamak gerekir.Örneğin:maliyetler.

Tip 1 koordinasyonu: En yaygın kullanılan çözümdür.
Şalt maliyeti azalır.
- Şalt tedarik sürekliliği gerekli değildir.
- Arızalanmış olan sistemi onarmak için yeterli süre kısıtlaması bulunmamaktadır.
Önemsiz makine kesintiler olduğu yerler için kullanılabilir. Örneğin: klimalar
Bu koordinasyon uygulamasında nitelikli Bakım personeline ihtiyaç bulunmamaktadır.

Tip 2 koordinasyonu: İşletme sürekliliğinin istendiği koordinasyon tipidir. Şartnamelerde ağır şart uygulaması diye geçmektedir.

Arıza esnasında makina duruşlarının kısa olması istenmektedir.Kısa devre sonrasında minimum zaman içersin de sistemin devreye alınması istenir
Örnek: yürüyen merdivenler.
 
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Konu ile ilgili farklı bir yorum yine aşağıda bulunmakta.

Motor Devreleri
Motor devrelerini koruyacak cihazların seçiminde temel alınması gereken kriterler şöyledir:
  • Motor tam yük akımı,
  • Motor yol alma şekli,
  • Motor yol alma akımı,
  • Motor yol alma süresi,
  • Motorun devreye girme anında şebekeden çok kısa süreli çektiği yüksek akım,
  • Çevre sıcaklığı.
TS EN 60947-4-1 standardında motorlara yol verilmesi esnasında yol verici ile kısa devre koruma aygıtı arasında uygulanması gereken 2 farklı koordinasyon tipi mevcuttur. Koordinasyon tipi bir cihazın tolere edebileceği kısa devre büyüklüğünü tanımlar.
Tip 1 koordinasyon: Kısa devre şartlarında yolverici ve kontaktörün kişileri ve tesisatı hiçbir şekilde tehlikeye sokmamasını gerektirir. Ancak yolverici fonksiyonel durumda değildir. Kontaktör ve termik rölenin hasar görme olasılığı bulunmaktadır.
Tip 2 koordinasyon: Kısa devre şartlarında yolverici ve kontaktörün kişileri ve tesisatı hiçbir şekilde tehlikeye sokmamasını, bununla birlikte kısa devreden sonra kullanılmaya uygun olmasını gerektirir. Ancak cihazlar deforme edilmeden, kontakları kaynamış olan kontaktörün kontakları birbirinden kolayca ayrılabilirse, zarar görmezler.
 
Arkadaşlar,

Konu ile ilgili ABB firmasının yorumu aşağıda.
1641396199778.png

Kaynak:
Teknik Uygulama Föyü No. 7
Üç fazlı asenkron motorlar
Genel özellikler ve koruma cihazlarının
koordinasyonunda ABB çözümleri
 
Arkadaşlar,

Ekte Schneider'in konu ile ilgili bir dosyası bulunmakta.
 

Ekli dosyalar

  • tip1-tip2 koordinasyon.pdf
    202.2 KB · Görüntüleme: 8

Forum istatistikleri

Konular
128,179
Mesajlar
915,658
Kullanıcılar
449,940
Son üye
yavuzturan

Yeni konular

Geri
Üst