motorlara yol vermek ve yüklü yüksüz olmaları ne anlama gelmekte?

lycaon_xp

Üye
Katılım
2 Nis 2012
Mesajlar
75
Puanları
1
Yaş
31
motorları öğrenmeye yeni yeni başladım motora yol vermek ve motoru yüklemek deniyor yüksüz,yüklü deniyor ne denmek isteniyor temelde sıkıntılarım var yüklerken deneyde bi direnç degilde gerilim verdik generatörle orada kafam karıştı iyi bilen birileri yardımcı olursa çok iyi olucak
 
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
yol vermeyle ilgili bilgi buldum :D ama yüklü yüksüz demek le ne kastediliyor en sıfırdan birileri anlatabilirmi ?

MOTORLARDA YOL VERME


Küçük güçlü motorlar devreye doğrudan bağlanarak çalıştırılır. Fakat büyük güçlü motorlar devreye doğrudan bağlanarak çalıştırılmazlar. Çünkü; Motorların endüvi devresi direnci çok küçüktür. Endüvi devresi direnci çok küçük olduğu için motorlar yol alırken devreden fazla akım çekerler.
İlk kalkınma anında zıt E.M.K 0 olduğu için, ilk kalkınma akımı (Yol alma akımı) Ia çok büyük olacaktır. Bu akım, motor için ve Şebeke için çok tehlikelidir. Fakat motor yol aldıkça zıt E.M.K. meydana geleceğinden yol alma akımı azalır ve normal değerini alır. Bunun için güçleri 1 HP ’den büyük motorların harekete geçerken devreden çekeceği çok büyük akıma engel olmak gerekir.
Iay=U/Ra formülüne göre, Iay (Yol alma akımı) akımını düşürmek için ya U gerilimini düşürmeli yada Ra direncini artırmalıyız.
Burada Ra direnci değiştirilemeyeceğine göre, U gerilimi düşürüle bilinir.
U gerilimini düşürülebilmek için iki metot vardır. Bunlar;
1- Motoru besleyen şebeke gerilimini düşürmek: Bu uygulama özel tertibat gerektirdiği için pahalı ve kullanışlı değildir.
2 -Yol alma anında endüviye uygulanan gerilimi düşürmek: Bu uygulamada endüvi devresine seri olarak bir direnç bağlanır. Bu direnç aslında (Ia) endüvi direncini suni olarak artırmış olur. Uygulamada en çok bu metot kullanır.
 
Motor bir araçtır. Motorun sağladığı mekanik güç ile bir iş yaparsın. Mesela bir fan,pompa,kompressör vb. çalıştıracaksındır. Fanın ihtiyaç duyduğu mekanik gücü bu motor vasıtasıyla sağlarsın. Bu mekanik gücü dönüşüm formülleriyle kW a çevirip ona göre motor seçersin. İşte bir motor seçip o yükü beslemeye başladığında motor o mekanik gücü sağlayabilmek için boşta çektiğinden fazla akım çekerek "yüklü" konumda olmuş olur.

Yüksüz kavramı da motora hiçbirşey bağlamadan boşta çalıştırmak manasına gelir.

Motor yüklü haldeyken ihtiyaç duyulan güce göre şebekeden akım çekerek belirli bir güç harcar. Yüksüz halde yani boştayken sadece tam devrini yakalar ve o kadar akım çeker.
 
Benzer bir örnekle anlatalım.

Elektrik motoru yerine otomobilin motorunu ve otomobili inceleyelim.

Aracın kontağını çevirdiğimizde motor (boşta) çalışır. Çünkü vites 1'de olmasına rağmen debriyaj pedalına bastığımız için motorun mekanik enerjisi tekerlere aktarılamaz.
Debriyaj pedalını yavaş yavaş bıraktığımızda kavrama (debriyaj plakası, klaç...) aracılığıyla motorun döner mekanik enerjisini tekerlere iletmiş, araçta bir hareket sağlamış oluruz. Aracın motor gücüyle ilerlemesi, motorun (yükte) çalışması demektir.

Şimdi yol almayı inceleyelim. Aracı 1'inci değil de 2'nci hatta 3'üncü viteste ilk hareketini yaptırıp yürütebilir miyiz... Ya da 3'üncü vitesteki ortalama hızı olan 50-60 km/saat hıza hemen ilk saniyelerde ulaşabilir miyiz..? (istisnalar hariç, normalde...) Hayır. Önce 1'inci vitesle ilk kalkış, belli hızlara ulaştıktan sonra vitesi yükselterek normal hızımıza ulaşabiliriz.

...İstisnalar hariç, normalde... dedim yukarıda, bazen (karlı, çamurlu ortamda) ilk kalkış 2'nci vitesle de olabiliyor ama kalkarken gaza biraz daha yüklenmek zorunda kalıyorsun.

Örneklemede; elektrik motoru=araç motoru, yük= araç ve araçtaki yükler, akım'da= akaryakıt ile eşdeğerdir.
 
ondan öncede kafamı kurcalıyordu uygulama proje var ya jeneratör alcam r.türbini için elmak deneyide üstüne gelince iyice kafa karıştı :D
 

Forum istatistikleri

Konular
128,203
Mesajlar
915,806
Kullanıcılar
449,985
Son üye
sSait Başdaş

Yeni konular

Geri
Üst