bir çeşit proje makina yardımı

nacre32

Üye
Katılım
9 Tem 2014
Mesajlar
22
Puanları
1
arkadaşlar konumla ilgili forumlarda bilgi aradım fakat bulamadım. bir makina projem var. fakat takıldığım noktada yardıma ihtiyacım oldu. konuyla ilgisi olan arkadaşlardan fikir vermelerini rica ediyorum. eklediğim resimde de görüldüğü ve açıkladığım gibi bir yaylı pistonu, pistona sabit olmayan bir çeşit düzenekle sıkıştırdıktan sonra yayın yardımıyla eski konumuna getirip tekrarlamak idiyorum. vereceğiniz fikirler için şimdiden teşekkürler.
(resim olarak ekliyemedim word belgesi olarak ekliyebildim)
 

Ekli dosyalar

  • Yeni Microsoft Word Belgesi.doc
    43.5 KB · Görüntüleme: 70
Selamun Aleyküm
Sorunun ne olduğunu, nerede takılmanın yaşandığı anlatılmadığından farklı bir mekanizma tavsiyesi ve ya düzeltme için fazla imkan görünmüyor.
mekaniksoru.jpgSorudaki bu mekaniamadan beklenilen iş, bu işin tekrarlanması ve uygulama seriliği namına istenilenler gibi bilgiler önemlidir. Yapılması gereken işin ani bir darbe ile mi yoksa yüksek bir kuvvet ve yavaş mı yapılması gereği, işi nasıl bir hareketin yapması gereği incelenmelidir.
Zımba çakan döşeme tabancalarının el ile manuel çalışan modelleri incelenirse fikir edinilebilir. Zımbaya vurması gereken dil tabir edilebilen kısım manuel kol ile bir yayı sıkıştırır biçimde geri çekilr. Belirli bir pozisyonda manuel kısmın(kolun) yaylı kısmı geri çeken uzantısı geometrik olarak yaylı kısmın önünden çekilir ki yaylı kısmın geri çekilmesi durmuş ve önü açılmış olur. Bu halde yayın etkisi ile hızlı bir vurma olur. Bu mekanizmanın dışında hızın yavaş kuvvetin büyük olduğu başka bir sistemde, kolların(linklerin) pimlenmiş (devamlı bağlı) oldğu halde geometrik olarak tahrik kısmının ve iş yapılan kısmın pozisyonel hareket farkı ile belirli bir pozisyona gelindiğinde tahrik kısmının fazla hareketine iş kısmının az hareket ile mukabelesi ile kuvvetin artmış olması, yavaş ve yüksek kuvvetli sonucu oluşturmuş olur.
Yavaş hareketli bir sistem için hidrolik küçük bir sistem düşünülebilir. (Hidrolik araba krikosu..) Bu sistemde el pompası ve hidrolik silindir çalışabilirken el pompası dişli pompa ile dönme hareketi ile ve ya elektrik motoru ile çalıştırılabilir. Bu gibi teferruatlar çalışma kalitesini arttıracaktır.
Basit tip birçok mekanizma ile vidalı tip sistemler incelenebilir.
Darbeli sistemlerde zımba tabancası mekanizması incelenebilirken, kurulup bir tetikle harekete geçirilen tip mekanizmalar da düşünülebilir. Kurulma için farklı tip enerji depolama yöntemleri düşünülebilirken, çoklu vuruş için kurma yapabilen ve vuruşu tetikle art arda yapabilen bir sistem daha farklı olur. Tabi enerji kullanımı insan gücü dışına çıkarsa geniş bir yelpaze açılabilir ama basitçe zımba çakma mekanizmasının elektrikli olan modeli de bulunmaktadır.
Bir ağırlığın düşerken kullanımı da belki uygun olmasa da çeşitli mekanik elemanlara alternatif sunan getirisi ile daha uzun ömürlü olabilir. İmpact/Çentik deneyi çekiç mekanizması da her ne kadar mekanizmik olarak uygun görünmese de ağırlığın kullanımı açısından fikir vermektedir.
mekanizma.jpgResimde dişlerin arasındaki kısım dişliye baskı uyguluyor olursa, dişli hareket ederken önce engel olan bu kısım bir diş atlanıp diğer dişe geçme halinde kendisi hareket yönünde etki eder ve bir miktar dönme sağlar. Dişlinin diş sayısı, bu kısmın baskılaycısı (yay vb) nın kuvvet etkisi vb ayarlanması ile sistem belirli bir giriş hareketinden sonra bir miktar dönerek darbe uygulayan bir sisteme benzetilebilir. Darba hareketi için (hareket oranı oluşturulan) ayrı dişli eklenerek ve ya hazırdaki dişli ile aynı çizimdeki elemanı mantığında farklı bir dişinde dişlinin dönmesi ile yuvasından çıkıp etki eden bir kısım ile iş üretilebilir. (Efektif çalışma için bahsedilmeyen birçok düzenleme vardır.)
Bahsettiğimiz gibi meselenin anlatılması ile çözüm namına imkan oluşturulabilir.
Başarılar dileriz.
 
mekanizma.cevap-zımba.çakma.jpg
Manuel zımba çakma makinesi;

Sağdaki elektrikli modelin yanındaki manuel bir modeldir ve çalışma biçimi örneği olarak basit bir mantık çizimi yapılmıştır.

Dişli ve dişli arasına giren ekipman (bilye vb) biçimiyle bahsettiğimiz sistemi de buraya uygun olmasa dahi açıklamak namına;
Adsız.jpg

Yaylı bilye dişlinin bir miktar hareketinden sonra tahrik edici olarak çalışır ve diğer bir diş boşluğuna konulabilir bilye ve ya diş tepesi ile vurgu yapılabilir. Resmin sağında ise üç dişli kısım başka bir dişliye ortadan monte edilmiştir. Bu dişli kendinden 3 kat daha küçük olan bir dişliye monte edilidir ve 3 dişi olan kısmın her bir diş atlaması bu küçük dişliye bir tam tur attıracaktır. Buradaki kam şaft tipi eksantirik kaçık uç ise küçük dişliye ayrıca monteli bir halde vurgu için kullanılabilir. Bu tip bir sistemde harekete geçirme namına sonsuz dişli ve dişli çarklı(vidalı dişli) ve ratchet(cır cır) sistemleri kullanılabilir. Vidalı dişlinin yüksek dönme oranı ile azaltılmış olan giriş kuvvet ihtiyacı aynı zamanda çıkış hareket kısmının geri dönmesine de imkan vermeyerek çalışmayı şekillendirir. Diğer taraftan vurgu için vurgu kısmının yaylı bilyelerin etkisiyle vidalı dişliden serbestçe vurmayı yapabilmesi için de cır cır / ratchet (tek tarafa serbest dönmeye müsade eden bisiklet arka dişlisi gibi) mekanizması kullanılabilir.
Bu sistemin boyutlandırılması, geometrisinin belirlenmesi, yaylı bilye sayısı, dişli oranları gibi bilgiler tasarım ve gereksinimlerle belirlenir.
Sistemlerin birçok alternatifleri olabilir ve yazmadığımız çok ayrıntıları vardır.
Başarılar dileriz.
 
Aleyküm selam. Arkadaşım ilgilenip anlatmışsın gerçekten tş ederim. Dediğiniz gibi anlatımımda çok eksiklerim var. En kısa sürede net bir şekilde daha detaylı bilgileri paylaşacağım. Şimdilik, kısaca, zımba makinasının çalışma pirensipleriyle aynı gibi demem daha doğru.

- - - Updated - - -

Aleyküm selam. Arkadaşım ilgilenip anlatmışsın gerçekten tş ederim. Dediğiniz gibi anlatımımda çok eksiklerim var. En kısa sürede net bir şekilde daha detaylı bilgileri paylaşacağım. Şimdilik, kısaca, zımba makinasının çalışma pirensipleriyle aynı gibi demem daha doğru.
 
10347711_10152527842669350_2837551470225221090_n.jpg cncarastırma adlı üyeye verdiği değerli fikir ve bilgiler için teşekkür ediyorum. zımba makinası, örneği, çalışma sistemi işime çok yaradı. şimdi aynı makina sistemi için bazı hesaplamalar yapmam gerekiyor. resim içerisinde ki sorulara cevap arıyorum. ilgili arkadaşlardan cevap alabilirmiyim. teşekkür ederim.
 
Cevab değil de, tork ifadesi yanlış kg/cm2 sanırım demek isteidniz
 
Rica ederiz Sayın Nacre32
Bu tip artışmalar keyifli olsa gerek.
Resimdeki kaldıraç tipindeki sistem 2 tonu yük sayarsak 20 kat kuvvet kazancı (ve dolayısıyla 20 kat yol kaybı) ile çalışan bir sistem. 100kg uygulanan etki 20 ile çarpılırsa 2000kg a 2 tona denk gelir.
Bu sistemde destek kısmı olan üçgen biçimli kısmın temas noktası (meşhur O noktası olur kendisi) moment hesabında kullanılırsa, kuvvet ve bu noktaya olan (uygulanma yönüne dik) mesafesi çarpılırsa kuvvetin bu noktaya göre momenti bulunur. Dönme ve ya (dönmenin olmasına ramak kala denge) bu noktada beklendiğinden, moment vb bu noktada incelenir. Yükün olup olmaması 100 kg lık etkinin momentini değiştirmez. 100 kg karşısında bu kuvveti dengeleyen yük olursa sistem dengededir, yükün momenti 100 kg lık kısmınkinden küçükse 100 kg lık kısmın aşşağı hareket ettiği yani ağır bastığı halde dönme gerçekleşir.Bahsedilen noktaya göre momentler;
M[SUB]100kg[/SUB] = 1000 N * 2 m = 2000 N.m (100 kg = 1000 N , 200 cm = 2 metre)
M[SUB]2ton[/SUB] = 20000 N * 0.01 m = 2000 N.m
Diğer taraftan 100 kg lık kısım 2 tonluk yükü kaldırıp sonra önünü açarak serbest bırakıp darbe oluşturması isteniyorsa;
100 kg lık kısım 1 metre hareket ederse yük tarafı 5 cm hareket eder. 5 cm yükselmiş olan yük ;
h = 1/2 * g * t[SUP]2[/SUP] --> 0.05 m = 1/2 * 10 m/s[SUP]2[/SUP] * t[SUP]2[/SUP] --> t = 0.1 saniyede 5 cmyi (serbest kaldığında) düşer
V = g * t --> V = 10 m/s[SUP]2[/SUP] * 0.1s --> V =1 m/s, 2 tonluk yükün 5cm düştükten sonra çarpma hızıdır.
Meseleyi pek incelemiş değiliz ama, esas olarak ne yapılmak istendiği yazılırsa tartışılan fikirler isabetli ve kapsamlı hale getirilebilir. Mesela görünen büyük sistem(ki büyük olması da tasarım açısından dezavantaj olabilir-büyük kuvvet altında uzun link eğilmeye mukavim olmalı vb..-), 1 metre hareket girişine 1 m/s lik bir hız ile cevap verişi darbe olarak yeterli görünmezse sistem mekanizması değiştirilebilir, (belki daha uygun görünen) hidrolik vb uyarlamalar yapılabilir. Mesela araç krikosu ile 2 ton ve ya fazlası alelade bir iş... Evvela iş içeriği ile uygulamanın hareket hızı, kuvvet gereksinimi (ki kuvvetin zamanla değişimi dahi incelenebilir); pratik kullanım açısından ne kuvvetle ve ne giriş mesafesi ile çalıştırılmak istendiği tespit edilerek sistem incelenebilir. Tabi hidrolik bir sistem el pompası, el ile çevrilen dişli pompa ile çalıştırılabildiği gibi, elektrikli bir hidrolik ünite ile seri çalışmaya uygun hale getirilebilir.
Diğer taraftan tork momentin dönen bir sistemde etkiyen hali gibidir. Tork ve momentin birimleri N.m dir. kg/cm[SUP]2[/SUP] ise (kg kuvvet olmadığından kuvvetsel etki namına kg.f olarak yazılırdı.) basınç birimi olarak düşünülürse 1 bar a denk gelir.

İşin tanımlanması ile anlaşılabildiğini, istenildiği gibi sorular sorulabildiğini hatırlatır,

Başarılar dileriz.
 
Hayır torkunu hesaplamam gerekiyor. Resimdeki gibi 210 cm lik kiriko kolu olduğunu var kabul ettiğimizde, 100 kg kuvetle aşağı yukarı hareket eden kolun 10 cm lik kısmından oluşturacağımız dönme momentinden alabileceğimiz tork gücünü hesaplamaya çalışıyorum. Konuyla ilgisi olan arkadaşlardan bilgilerini paylaşmalarını rica ederim. Ben ilkokul mezunu biriyim. Esnaflık yapıyorum. Fakat işimle hiçde ilgisi olmayan bir çeşit makina tasarımı üzerine yoğunlaştım. Aylardır çeşitli araştırmalar içerisindeyim. Yapmaya çalıştığım makinanın bilinen örneği yok. Affınıza sığınarak belki bir çeşit icat da diyebileceğim çok ama çok işlerde kullanılabilecek bu makinayı bir şekilde yapabileceğime inandım ve fırsat buldukca çalışmalarımı sürdürüyorum. Bana yardımı dokunan ve dokunabilecek herkeze tş ederim.
 
Önce şunu belirtmem gerekiyor. Bir önceki yazdıklarımı sizin yazdıklarınızı okumadan yazmışım. Yani ben yazarken sizin gönderiniz paylaşılmış. Sayın cncaraştırma, sizin teknik olarak yaptığınız hesaplamalardan açıkça çok şey anlamasamda anlayabildiğim kısımlardan aradığım cevabı almış oluyorum kısmen. Örneğin resimdeki denge hesabının doğru olabileceğini anladım yanılmadıysam. Tork hesabına gelincede yukarda da belirtdiğim gibi somut olarak 10 cm lik kısıma bir kırank kolu ile bir dişliye dönme momenti verdiğimizde ( 2 ton yük yok halde. Bu kısım kafa karıştırıyor çünkü) ve 2 mt lik kiriko kolu diye düşünelim, 100 kg lık aşağı yukarı kuvvetle hareket ettirdiğimizde, dişliden alabileceğimiz torkun hesabını anlamaya çalışıyorum. Tam olarak ne yapmaya çalıştığımı vurgu yapıyorsunuz haklı olarak fakat bunu net olarak açıkladığımda olumsuz cevaplar alacağımı bildiğim için şimdilik paylaşamıyorum. Anlayışlarınızı beklerim. Ancak tasarım patenti gibi kısımları (tabi bu en son aşama) geçtikten sonra makinanın tam çalışma prensibleriyle paylaşacağım.
 
İkinci eklediğim resimdeki soruyla birinci sorum arasına çok farklılık var. İlk sorumun cevabı tatmin edici şekilde cncaraştırma sağ olsun alınmıştır. O yüzden kafa karıştırmasın diye açıkladım. Şimdi ikinci sorudaki tork hesabını öğrenmeye çalışıyorum.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,214
Mesajlar
915,864
Kullanıcılar
449,995
Son üye
osmanguney15

Yeni konular

Geri
Üst