Benim deyinmek istediğim konu ise KONSANTRE deterjanlar..
Aralarında Eczacıbaşı, Protecter&Gamble, Unilever, Türk Henkel, Colgate ve Hayat Kimya’nın da bulunduğu ve Türkiye’de temizlik ve deterjan maddeleri sektörünün yüzde 85’ini temsil eden 16 şirketin üyesi olduğu Sabun ve Deterjan Sanayicileri Derneği’nin öncülüğünde yürütülen, ‘çamaşır makinesi deterjanında konsantrematik ürünlere geçiş çalışmaları’ dahilinde, 2008 Ekim ortasından itibaren söz konusu konsantrematik logolu ürünler raflarda yerini almaya başlamıştır.
Standart toz çamaşır deterjanlarının sıkıştırılmış hali olan konsantrematik deterjanlara geçiş ile, deterjanların içindeki dolgu maddelerinin miktarı azaltılarak ambalaj ağırlıklarında yaklaşık yüzde 33’lük bir azalma meydana gelmiştir.
Toz çamaşır deterjanlarının dolgu maddesi miktarının azaltılması ile yeni paketlerdeki kirçözücü yüzey aktif maddelerin ağırlık oranı artmıştır. Bu da, eskisinden daha az miktarda toz deterjan kullanılarak aynı yıkama sonucunun elde edilebileceği anlamına gelmektedir. Önceden 9 kg ambalajla satılan bir deterjan, konsantrematik ambalajla 6 kg olarak satılacaktır. Bu yüzden deterjan üreticileri tarafından, azaltılmış deterjan kullanımı önerileri basın-yayın ve deterjan ambalajları yolu ile kullanıcılara açıklanmaktadır. Belli bir süre sonunda piyasadaki tüm toz deterjanlar konsantrematik olarak satılmaya başlanacak ve mevcut ürünler piyasadan toplatılacaktır.
Deterjan tüketicilerinin eski kullanım alışkanlıkları göz önünde bulundurulduğunda,
konsantrematik deterjanların da eski ölçekle kullanılacağını tahmin ediyorum. Bu durum,
yıkama ve durulama performansının azalmasına, su ve enerji tüketiminin artmasına,
makinede aşırı köpük oluşumu problemine ve müşteri şikayetine neden olabilecektir.
bu nedenle kullanıcıya konsantrematik deterjanın uygun kullanımını anlatması kritik önem taşımaktadır.
Konsantre ve mevcut deterjan için deterjan üreticisine ait örnek bir deterjan dozaj önerisi aşağıda verilmiştir. Konsantrematik paketlerin içinden özel bir deterjan ölçeği de çıkmaktadır (maksimum çizgisi yaklaşık 240 ml /150 g).
Bu amaçla, tüketici hangi deterjan ölçeğini kullanırlarsa kullansınlar konsantre deterjan kullanırken eski ölçeklerinde ayarladıkları miktarı 1/3 oranında azaltarak kullanmalıdır.
Saygılarımla
Ekrem Esiroğlu