Yardımcı Sargı

Bulent hocam, teşekkür eder, sizden bu cevabi bekliyordum.
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Yardımcı sargıya direnç bağlamak ya da sargıyı ters düz sarmak yerine yardımcı sargıda daha ince tel kullanıp telin direncini arttırsak olmaz mı?
 
Kapasitor kullanımı yerine merkezkac roleli yol verme birde akim roleli yol verme yöntemlerini kondansator kullanımı yerine daha çok beğeniyorum.

( düşük güçlü monofaze motorlar için konuşuyorum )
 
Neden bobin kullanilmiyor?

Kullanilan motorlar var. Hatta ilave bobin disaridan bile bagli degil.

Once hikaye anlatayim.

Bu bilgiyi sanatokulunda bobinaj piri olmus cok degerli bir hocamizdan ogrenmistik.

Sozlerine soyle basladi. Bobinaj ustasi yanmis motorun sargilarini keser ve kac sipir oldugunu sayar.
Ardindan ayni sarim sayisini ayni capta telle sarar fakat motor calismaz.

Cunku motordaki trikten haberi yoktur.

Diyelim ki yanik sargiyi kesti cikartti ve sarim sayisini 200 olarak saydi.

Halbuki 200 sarimin 150 sarimi saga, kalan 50 sarimi da sola sarili. Fakat bunu kimse bilemez.

Peki neden boyle bir yola basvurulur?

Oncelikle sorulmasi gereken soru gelmedi demistim.

Ana sargimiz var. Yardimci sargimiz da var. Yardimci sargiya ilave bir bobin baglarsak ne olur?
Seri bagli iki enduktans gene tek basina bir enduktans demektir ve faz farki tek bir bobinin yaacagi faz kaymsi kadardir, Yani bobine ser bobin baglayarak akimin fazini geriye cekemeyiz. Zaten cekik.

O zaman ne yapacagiz?

Seri bir direnc bagli bobine seri bir bobin daha baglarsak akimin fazini geriye cekebiliriz. Seri direnc ile yardimci sarginin faz kaymasini sifira yaklastirabilir ilave bobinle de geriye cekebiliriz.

O zaman yardimci sargiya seri direnc mi baglayacagiz?

Iste yukarida bahsettigim ters duz sarimin mantigi bu, direnc olustursun diye fazladan sarim yapiliyor. Fakat bu enduktansi artirmasin diye de ilave ters sarim yapiliyor.

Boylece empedans ayarlarak istenen aci elde edilmis oluyor.

Tabiki bu is biraz zor. Fakat bir kac deney yaparak, tek fazli motoru yardimci sargiya bagli seri RL ile kaldirabilirsiniz.

Boyle kandirmacali motorlar oldugunu bilin. Mukemmel mi olur bilemem ama kapasitorsuz de tek fazli motor bu teknikle de calisir.
Çok teşekkürler.
Bir sorum daha var fakat konudan biraz uzak kalıyor. Trafoda primer ve sekonder birbirine temas etmiyor. İkisi arasındaki iletim manyetik alan ile mi yoksa elektrik alan ile mi sağlanıyor ?
 
endüktif yol vermeli motorlar literaturde ''ayrık fazlı'' asenkron motorlar diye geçiyormuş.

 

Ekli dosyalar

  • Elektrik_Motorları_-_Enerji_Verimliliği_Referans_Kılavuzu.pdf
    2.5 MB · Görüntüleme: 6

Forum istatistikleri

Konular
128,158
Mesajlar
915,531
Kullanıcılar
449,906
Son üye
maniacrelax

Yeni konular

Geri
Üst