Yardım: Ütüye alternatif PCB tost makinesi

pck

Üye
Katılım
14 Kas 2012
Mesajlar
8
Puanları
1
Selamlar, ben evde ütüyle PCB yapıyorum fakat artık ütüleme işinden gına geldi toneri tost makinesi benzeri bir cihazla aktarmayı düşündüm. Laminatör anladığım kadarıyla modifikasyon gerektiren ve bu iş için tasarlanmamış bir cihaz. O yüzden başarı hikayelerinin yanında yeterli sıcaklığa ulaşmama, plaketin kalın gelmesi vs. gibi bir çok hikaye görüyorum. Photoresist yöntemine fazla bulaşmak istemiyorum çünkü toner transferinin sağladığı yol kalınlıkları bana şimdilik yetiyor ve sarf malzemesinin mümkün olduğunca kolay bulunur olması benim için bir avantaj. Tabii toner transferi için illaki ütüye mecbur kalırsam ona geçebilirim.

O yüzden geriye seçenek olarak kendi tost makinemi yapmak kaldı. Piyasadaki tost makinelerinin rezistanslarının nasıl dağıldığı (çizgi çizgi olan PCB pek bir işime yaramaz), plaketi homojen ısıtıp ısıtmayacağı, gerekli sıcaklığa ulaşıp ulaşmayacağı, plaketin kalınlığının sorun olup olmayacağı konusunda şüphelerim var o yüzden belki basit bir ısıtıcı yapıp ağır bir cisim veya presle ısıtıcı-asetat-plaket üçlüsünün üstünden bastırırsam daha kolay ve düzgün bir transfer elde edebilirim diye düşündüm.

Şimdi, yapmak istediğim şey, benim için tipik bir PCB boyutuna (en fazla 15 cmx 15cm) denk gelen bir rezistans. İnternette PCB'ye nunununun şeklinde yol çizerek yapılan bir rezistans gördüm fakat ürettiği ısı ve ulaştığı sıcaklıkla ilgili birşey bulamadım. Benzer bir şey yapayım diyorum ama bununla ilgili birkaç sorum var.

Rezistansın bahsettiğim gibi nununun gibi bir şekli olacak. Bu rezistansı doğrudan asetata bastırırsam tost makinasında olduğu gibi çizgili sonuç verecek muhtemelen. Araya nasıl bir malzeme koymalıyım? Metal koyarsam olmaz, o da iletken olduğundan rezistans işe yaramaz. Seramik gibi birşey olursa onun da homojen ısınması için beklemek lazım ve sonrasında ısıyı transfer ederken sorun çıkarabilir. Dönüp dolaşıp ütü veya tost makinesi yapmak istemiyorum anlayacağınız :)

Bir de plaketin kendisini ısıtmak gerek. Bunu da elektrik kullanarak yapabilir miyim? Plaketin direnci çok düşük olduğundan basit bir devre işe yaramayacak. Belki kısa süreli yüksek voltaj geçirirsem işe yarar ama çok yüksek voltajlı devrelerle uğraşmak istemiyorum. Ne yapabilirim sizce?

Anlayacağınız gibi daha hiç başlamadım bu işe sadece mümkün olabilir mi diye merak ediyorum. Termostat vs. gerekeceği için hemen bir PCB'ye şekli basıp deneme de yapamıyorum. Ne diyorsunuz? Mantıklı mı yoksa başıma iş mi alırım?
 
Laminatorun başarısı kauçuk silindirlerindedir.
Benzeri etkiyi ütücüler araya kalınca kağıt ya da havlu gibi esnek şeyler kullanarak sağlamaya çalışır.
Pcb gibi düz bir yüzeye ütü gibi düz bir yüzey temasında her noktanın eşit teması pek mümkün olmuyor .
Çok basılırsa toner yayılıyor , kauçuk bunları önlüyor.
Ayrıca ütü ile tek tarafı ve daha çok kağıt tarafı ısınıyor .
Ancak süre uzarsa başarı artıyor çünki pcb de ısınmış oluyor.
Bunları göz önüne alırsan laminator gayet makul çözümdür.
Çok fazla modifiye gerekmez.
Genelde 180 derece gibi olurlar.
Pcb için tonerede bağlı olarak 220 dereceler gerekir.
Pcb ile uğraşan az çok elektronikden anlıyor demektir
Mesela benim kullandığım modelde bir dirence paralel bir direnç lehimleyerek ısı yukarı çekilebiliyor.
Ayrıca emniyet olarak konulmuş termik ve ısı sigortası kolayca kısa devre edilebiliyor.
Modifiye olayının hepsi bu kadar.
Ama ben çook duygusal bir çocuğum dersen 1000TL üzeri pcb için olan laminatorler var ...

Pcb nin boyutlarına bağlı olmakla birlikde , örneğin silindir baskısına göre (çizgi şeklinde ) tüm yüzeye gerekli baskı için bir hayli güç gerekecektir.
Düz levhalı bir şeyler yapacaksan bunu göz önüne al.
Levhaları kauçuk kaplarsan ve ısıyı ayarlarsan olur neden olmasın.
Levhaları kalınca AL yaparsan ısı eşite yakın dağılacaktır.
 
Hocam teşekkürler kauçuk hiç aklıma gelmemişti. Dediğiniz gibi plaketteki küçük eğilmeler sorun çıkarabilir, işin sonunda kocaman bir prese ihtiyaç olacaksa pek bir anlamı yok bununla uğraşmanın. Laminatör işini bir deneyeyim. Şimdi laminatör modellerine bakıyordum da, 100 TL'den 800 TL'ye kadar makine var. 130-170 TL aralığındaki makineleri deneyeyim diyorum. Nadiren PCB yaptığım için daha pahalı modellerin (300-400 TL A4 için) ömrüne ihtiyacım olmaz gibime geliyor ama hiç kullanmadığım için bilemiyorum. Ne dersiniz? Fazla duygusal değilim de.
 
Yok canım abartma kocaman press ...
Aşağıdaki modeli kullanıyorum ve pek çok arkadaşım aldı sorun yok.

Swat LMP-330 Laminasyon Makinesi

A3 olmasının önemi yok.
Büyük olmasının yararını kullanırken göreceksin.
Kalın pcb dahil çift katlı hariç kolayca geçecek.
Bu modeli önerdiğimin sebebi 4 merdaneli oluşudur !

Ayrıca toner ve kullanılan kağıt önemlidir.
Her kağıt olabilir ancak suda çıkarması dert.
Reklamcıların yapışkan kağıtlarının arkasından çıkan yağlı gibi kağıt ideal.
Sticker kağıdı , reklamcılar çöpe atar.
Önce ütü ile dene , bazı arkadaşlar ne kullandılarsa , eridi ve sorun çıkardı yazıcıda.
Benim kullandıklarım çok yüksek ısılarda dahi erimiyor.

Geçen bir uygulama gördüm ilginç.
AL folyoyu A4 kalınca kağıda kenarlardan kıvırdı.
Yazıcıdan çıktıyı aldı.
PCB nin üzerine lamine etti.
Sonra olduğu gibi , AL ile yani , aside attı.
Çıkarma ile uğraşmadı.
Asit , bakıra yaptığını AL ye de yaptığı için , gayet akıllıca...

Bu modeli alacak olursan neler yapacağını yazarım .


--------
 
Mükemmel bir transfer olmuş. Ben de bu makinadan az önce sipariş verdim, bakalım ne zaman gelecek.

Folyoyu daha önce denemiştim fakat bir türlü tutturamamıştım. Yazıcıdan geçerken kırışıyor, en tepedeki 3-4 cm'den sonraki kısımda sağdan sola eğri şeklinde kırışmalar oluyor. Acaba folyonun güçlü ve zayıf yönü mü var diye 4 oryantasyonda da denedim hep aynı sonucu aldım. Belki folyonun kalınlığı veya yazıcı modeliyle ilgisi vardır.

Etiket kağıdını A4 boyutlarında yazıcıya verince fazla ısınıp eridiğini, devre kadar keserek yapınca sorun olmadığını okumuştum. Şimdiye kadar hep asetat ve kuşe kağıtla yaptım onu da deneyeceğim.

Yardımınız için tekrar teşekkürler.
 
Aşağıdaki videoyu , forumdan bir arkadaşımız , kağıt eridi dediği zaman denemek için çekmiştim.
Sıcak hava tabancası 450 derece üflüyor ve kağıdın hali gözüklüyor videoda .
Kararıyor ama kesinlikle üzerindeki kaplama ne eriyor ne de kalkıyor.
Yalanda yazmayacaklarına göre farklı etiket kağıdı oluyor demek ki.
Ben reklamcı arkadaşlardan uzunca boy alıp kesip kullanıyorum.
Her ihtimale karşı önce ütü ile ısıtıp denemek lazım eriyormu diye.


[video=youtube;igbXfCiqdls]http://www.youtube.com/watch?v=igbXfCiqdls&feature=plcp[/video]
 
Kimlik kaplama makinesi ile ben denemiştim.Yeterli sıcaklığa ulaşamadan içindeki termostat atıyordu onu devre dışı bırakınca sıkıntı olmadı Gayet iyi sonuçlar aldım.Artık 2 katmanlı devre yapınca firmalara yaptırıyorum.Boşuna pcb ile uğraştığıma karar verdim.Biraz pahalıya geliyor ama olsun.
 
Bir kaç tane için bile hizmet veriyorlar bu güzel bir şey.
Lakin gitti geldi derken vakit kısa ise laminator ile iş en fazla 15 dakikada tamam.
Birde delmek için cnc niz varsa ohh ne ala.
 
Kazım bey, özel mesaj gönderemiyorum o yüzden buraya yazmayı düşündüm. Hem diğer arkadaşlar da yararlanır.

Tavsiye ettiğiniz laminatörü aldım şimdi modifiye işlemine geçmek istiyorum. Bir termostatın söküleceğini ve bir de paralel direnç bağlanacağını söylemiştiniz sanırım. Laminatörü açıp ortalığı dağıtmadan önce hangi malzemelere ihtiyacım var onu öğrenmek istiyorum. Biraz bahsedebilir misiniz
bundan sonra ne yapmam gerek?
 
Kandırdııımm , işe yaramıyor o zavazingo , dermişim.

Resimlerde yazıyor sadece 2.2kOhm direnci R4 direncini sökmeden ona paralel yani ucu ucuna lehimleyin.
Sonra hemen yakınındaki trimpotu resimdeki pozisyona getirin.
Isı ölçer bir cihazınız varsa :
Ön paneldeki sıcaklık kontrol potansiyometresi max iken :
Alüminyum gövdenin sıcaklığı 220-230 derece olacak kadar ayarlayın.
Trimpotu oynadığınızda ısının tam değerine oturması için bir kaç kez devreye girip çıkmasını bekleyin.

Kullanırken cihazın üstünü (deliklerini) kapatmayın !

Plaketleri hafif çapraz (köşelerinden) vermeye dikkat edin , merdaneler kolay yakalar ve etiket kağıdının içerisinde plaket kaymamış olur.

Önce bir kaç deneme yapın .
Isı , bir kaç kere devreye girip çıktıktan sonra çalışmaya başlayın.
Önce düşük ısılardan başlayın.
Ne zaman tek geçirimde transfer tam olduysa orayı işaretleyebilirsiniz.
Isı değeri ve tek geçirim , tonere - etiket kağıdına çok bağımlı bir şey olduğu için 230 gibi bir değere ayarladım.
Devreye girip çıkmada 15 derece kadar oynuyor.
Olmazsa trimpotu eccücük daha oynarsınız.

Plaketi iyi temizleyin , bu çok önemli , ince yolların kesiksiz çıkması için.
Bulaşık süngerinin sert tarafını kullanan var , bulaşık tozu kullanan var , 400-800 zımpara ve sonrasında bulaşık süngeri+deterjan kullanan var, aseton (iyisinden - derişik )kullanan var .
Her durumda plaket çok temiz olmalı ve temizlik sonrası yüzeyi ellemeyin.

Merdanelerden çıktıktan sonra az bişi soğumasını bekleyin.
Özellikle ısı yüksek ayarlanmışsa toner henüz mayışık olabilir.
Buzdolabına koyanda var...

Sadece etiket kağıdı diğerleride oluyor ama , sonra kağıdı su altında çürümesi dert...


Ola ki sorunlar olur , isteyen bana gönderebilir gerekeni yaptıktan sonra iade...
Not : Ücretsiz
 

Forum istatistikleri

Konular
127,958
Mesajlar
913,911
Kullanıcılar
449,606
Son üye
rasit.

Yeni konular

Geri
Üst