Yıldız Üçgen Sorunu

Katılım
19 Haz 2009
Mesajlar
277
Puanları
1
Arkadaşlar.
Motorda bulunan U-V-W ve X-Y-Z uçlarını yıldız üçgen bağlarken üç alternatif var.
Ya motor ters döner iki fazın yerini değiştirirsin. Düzelir.
Ya da motor iki alternatif sargı bağlantısında da düz döner.
(U-Z, V-X, W-Y) ya da (U-Z, V-Y, W-x)

Yalnız şöyle bir durumla karşılaştım.

Motor düz dönmesine ve yıldız üçgen yol almasına rağmen, iki alternatifli durumun bir tanesinde motor nominal çekmesi gereken akımdan daha fazla bir akımla çalışmakta.
Diğer alternatif bağlantıda normal olan nominal akımla çalışmasına devam etmekte.
Bu durum nasıl oluyor?
Bilgisi olan varsa paylaşırsa sevinirim
Şimdiden teşekkürler.
 
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Kutuplaşma sağlanamaz ise ( sargı uçlarının yanlış isimlendirilmesi nedeniyle ) ,motor,üçgen
çalışır iken,motorda,vibrasyon oluşur ve aşırı akım çeker.Bu durumda,sargı uçlarının doğru
isimlendirildiğinden emin olmak gerekir.
 
Fahri beyın dediği gibi,
Özellikle sargıdan yenı gelmiş motorlarda bu görülebilir.Daha öcede tarif etmeye çalışdımdı, bır daha tekrarlayalım.
Motorun kablo baglantılarını hazırlayınız. Kablolardan birisini (3 damarı) baglayın.(Mesela U-V-W)
Diğer kabloların uclarını emnıyete alın.
Yıldız ve üçgen calısma konumuna alınız.(Elektrık var dıkkat)
Üçgen konumunda, (ölçü aletini 500 veya daha üst gerılım kademesıne alın.
Ölçü aletının bır probunu,Motor termınalıne baglı uclardan birincisine(sızce herhangı biri)
diüer ucunuda, bosda kalan kablonun uclarına sıra ile dokundurun, ölçü aletı ıkı ucda 380 volt cıvarı gösterecek, birinde -0- olacakdır,
o, sıfır olan ucu, ölçüm yaptıgınız baglı ucun karsına getirin, aman dıkkat elekrık var unutma,
Sıra ıle dıger iki ucuda deneyın, zaten birinde -0 voltu buldunuz yerıini işaretledınızmı, diğeride yerını belli edecektır.
Elektirği kesın, boş ucları bellettiğinz termınallere baglayın.
Tekrarcalıstırın, ters dönme olursa, şalter girişinden fazlları yer değiştirin..
KOlay gelsın, iyi calısmalar dilerim..
 
Fahri beyın dediği gibi,
Özellikle sargıdan yenı gelmiş motorlarda bu görülebilir.Daha öcede tarif etmeye çalışdımdı, bır daha tekrarlayalım.
Motorun kablo baglantılarını hazırlayınız. Kablolardan birisini (3 damarı) baglayın.(Mesela U-V-W)
Diğer kabloların uclarını emnıyete alın.
Yıldız ve üçgen calısma konumuna alınız.(Elektrık var dıkkat)
Üçgen konumunda, (ölçü aletini 500 veya daha üst gerılım kademesıne alın.
Ölçü aletının bır probunu,Motor termınalıne baglı uclardan birincisine(sızce herhangı biri)
diüer ucunuda, bosda kalan kablonun uclarına sıra ile dokundurun, ölçü aletı ıkı ucda 380 volt cıvarı gösterecek, birinde -0- olacakdır,
o, sıfır olan ucu, ölçüm yaptıgınız baglı ucun karsına getirin, aman dıkkat elekrık var unutma,
Sıra ıle dıger iki ucuda deneyın, zaten birinde -0 voltu buldunuz yerıini işaretledınızmı, diğeride yerını belli edecektır.
Elektirği kesın, boş ucları bellettiğinz termınallere baglayın.
Tekrarcalıstırın, ters dönme olursa, şalter girişinden fazlları yer değiştirin..
KOlay gelsın, iyi calısmalar dilerim..

yemin ederim açıklamanızdan hiç bir şey anlaşılmıyor
çok fazla klasik usta açıklaması olmuş
sargı uçlarının giriş çıkışlarının bulunması
yada başka bir şey ben hiç bir şey anlamadım
 
Arkadaşlar.
Motorda bulunan U-V-W ve X-Y-Z uçlarını yıldız üçgen bağlarken üç alternatif var.
Ya motor ters döner iki fazın yerini değiştirirsin. Düzelir.
Ya da motor iki alternatif sargı bağlantısında da düz döner.
(U-Z, V-X, W-Y) ya da (U-Z, V-Y, W-x)

İkinci yapmış olduğunuz bağlantı da (V-Y) sargıları aynı sargı olduğundan bağlantınız yanlış.Devir yönünü değiştirirken neden fazların yerini değilde sargıların yerini değiştirmeyi tercih ettiniz anlamadım.Motor sargılarınızı değiştirmeden ;
aynı devirde dönmesi için
R= U-Z veya R=W-Y
S=V-X veya S=U-Z
T=W-Y veya T=V-X
 
Sargı uçlarının yanlış çıkartılmış olması halinde,bu yanlışlığın tespiti için,ya motor kapakla-
rının açılarak bobinaj kontrolu veya,1-2 defa,uçların değiştirilerek,motorun çalıştırılması ge-
rekmektedir.Küçük motorlar için,1-2 defa çalıştırmak kolay olmakla beraber,büyük güçlü
motorlar için,riskli bir durum yaratılabilir.Bu nedenle,motoru hiç çalıştırmadan,bobinaj tekni-
ğinden istifade ederek basit bir yöntemle,sargı uçları doğru olarak isimlendirilebilir.1975 yı-
lında 250 kw lık bir motorumuzda böyle bir sorunla karşılaşmış ve bu metotla ( şimdiye ka-
dar,hiçkimseden böyle bir çözüm duymadım ) sargı uçlarını tesbit etmiştim.
Deney için,1 adet analog avometre,1 adet 1,5-9 v pile ihtiyacımız var.Avometre,milivolt veya miliamper kademesinde olabilir,fazla önemi yok.
Deney için,öncelikle faz sargılarının,bir avometre yardımı ile tesbiti gerekiyor.Sargıları,
1. sargı,2. sargı,3. sargı olarak isimlendirelim.1.sargı uçlarından bir tanesinin ismine U der-
sek,2. uç X olacaktır.2. sargının uçlarına ölçü aletini bağlayıp ,U olarak isimlendirdiğimiz
sargı ucuna pilin + ucunu, X ucuna da - ucunu kısa süreli değdirip çektiğimizde,avometre-
nin,sağa doğru saptığını varsaydığımızda ,ölçü aletin + ucuna bağlı olan sargı V ucu,sar-
gının diğer ucu Y ucudur.Ölçü aletini söküp,3. sargıya bağlayıp aynı deneyi yaptığımızda,
ölçü aletinin yine sağa saptığını düşündüğümüzde,ölçü aletinin - ucuna bağlanan sargı ucu
W,+ ucuna bağlanan sargı ucu Z ucudur.
Bu deneyi,uçlarını bildiğiniz,elinizdeki bir motorda doğrulayabilirsiniz.
Forumumuzda,bu konu çok tartılır durumdadır.250 KW motorda,9 voltluk yassı pil kullan-
mıştım.Pil ve voltaj büyüklüğü,motoruna göre geğişebilir.Burada önemli olan,ölçü aleti pan-
dülünde,hissedilebilir bir sapmanın sağlanmasıdır.
Bu konudaki sıkıntılar,umarım,bu metodla aşılmış olur.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
sanırım aşırı akım çekme kumandanın üçgen kısmında meydana gelmiştir.

üçgen bağlarken yanlışlıkla bir sargı grubunun iki ucunada aynı fazı vermiş olmalısın. yani motorun sadece iki fazı çalışıyor ve motor iki fazda dönüyor üçgene geçtiğinde.

benim başıma geldi daha önce.
 
sayin fahri yetis yapmis oldugunuz uygulamayi rica etsem madde madde sanki labaratuvarda veya atolyede foylerde yazan gibi bir islem sirasina koyarsak daha anlasilir halde olacak diye dusunuyorum nacizane.ayrica arkadaslar daha once benzer konularda da bahsettigim gibi bu tip durumlarda
1-hemen kagit kaleme sarilip motorun yildiz vede ucgen seklini cizmek
2- bobin omajlarini kontrol ederek motorun yildiz vede ucgen omajlarini cikarmak
3-daha sonra kumanda devresinde ana sigortayi kapatip.sistemde guc devresinde enerji olmamasini saglayip vede yildiz ucgen zamanini kaydedip vede olcum yapilabilecek zamana ayarlamak
4-ana kontaktor uclarinda motor omajlarini kumandaya start vererek (ana guc kapali durumda)yildiz vede ucgen durumda ayri ayri olcup kontrol edip hesapladiklarinizla kontrol ediniz .farkli ise sebebini kontrol ediniz .kontaktorler vede termik devreleri kablolar yanlis olmus olabilir
5-eger normal ise ondan sonra ya yildiz ucgen zamaninizda sorun vardir yada diger arkadaslarin bahsettigi iceriden uclarin cikisinda yanlislik vardir
 
ÖLçü aletini eline al ohm kademesine getir(motordan çıkan 2 adet 3lü kablo var ölçme işlemini bu gruplar arsı yapacaksın) ölçü aletinin herhangi bir ucunu herhangi bir motor sargı ucuna değdir diğer ucu motorun başka bir sargı ucuna değdir bir omaj okuman lazım eğer omaj 0 ise (ölçü aletinin ilk değdirdiğin uç sabit kalacak) diğer ucu başka bir uca değdir bir omaj okuyana kadar bu işlemi yap omaj görünce bu iki ucu belirle kalan diğer uçlarada bunları uygula aralarında omaj olan 3 adet çift sargı ucu olacak bu uçları yukarıdakiler ve aşağadikiler gibi düşün bu uçlara yukarıdakilerine U V Waşağadakiler X YZ adını alır fakat işin en dikkat edilmesi gereken yer alttaki uçları birer sağa kaydır yani Z X Y son işlem olarak U-Z , V-X , W-Y hangi bağlantı yapmak istiyorsan ona göre köprüle
 
Muscular arkadasımın dediği gibi sargı /kutup uclarını bulma dogru, ama;
sargıdan gelmiş bir motorda, kazara, iki uc kendı arasında yer değiştirmişse, motor üçgende ıkı faza kalma sesi vıbrasyon vs.i ile durumu belli eder.(Fahri beyin bahsettiği gibi) Bu durumda, motor stop edılır, karsılıklı (çapraz olan) iki uc kendi arasında yer değiştirlir, motor tekrar calıstırılır, ses vs. arıza düzelmişse, işlen doğrudur. Devam edıyorsa, bu iki uc yerıne alınıp, diğerlerinde de aynı yöntem izlenır. En fazla üçüncü denemede doğru uclar yerıne gelmiş olur. Bu işlem yukarıda bahsettiğim yıldız üçgen bağlamanın devamı olarakda düşünülebilir.
Manyeto arkadasımın dediği gibi klasık olabilir, anlatmam, görüşü doğrudur, ama yıllarca hep aynı yöntemle yenı arkadaşlarıma böyle anlattım ve anladılardı. Alışkanlık olmalı..
 

Forum istatistikleri

Konular
127,954
Mesajlar
913,889
Kullanıcılar
449,604
Son üye
baba pero

Yeni konular

Geri
Üst