Vidalı kompresör

makina19

Üye
Katılım
2 Haz 2009
Mesajlar
112
Puanları
0
Yaş
43
vidalı kompresör çalışma mantığını ve vida kısmında bulunan iki yollu ve tek yollu selonoid valflerin görevini bilen arkadaşlar yazabilirse çok sevinirim,çalışma sekline ve parçaların görevine göre daha kolay arıza tespiti yapabiliriz bazen içinden çıkılmaz arızalarla karşılaşıyorum yardımcı olursanız çok sevinirim
 
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
vidalı kompresör derken havamı yoksa amonyak vd..mi
 
vidalı hava kompresörleri özellikle ekomak
 
Çalışma Prensibi:
Kompresöre yol verilince, ana motor kalkışını tamamlayana kadar kompresör boşta çalışır. Daha sonra, emiş regülatörü klapesi açılarak kompresör yüke geçirilir. Kompresör içindeki basınç minimum basınç değerini aştığı anda, minimum basınç valfi açılır ve kompresör ünitesi çıkışına hava verilir. Kompresör ünitesi çıkışındaki hava basıncı çalışma basıncı üst sınır değerine yükseldiği anda, emiş regülatörü klapesi kapanarak, kompresör boşa geçer ve basınç çalışma basıncı alt sınır değerine düştüğü anda, tekrar yüke geçer. Bu şekilde, çalışma basıncı alt ve üst sınır değerleri arasında kompresör çalışmasını sürdürür. Çalışma esnasında basınç, sıcaklık ve elektrik akımı sınırları aşılırsa, kompresör ünitesinin koruma devreleri tarafından kompresörün çalışması durdurulur.

minimum basınç selenoidi:Kompresörün bastığı hava yağ karışımı yağ tankına girer ve yağ tankının çıkışındaki hava separatörden geçip Minimum Basınç Valfi'ne gelir. Minimum Basınç Valfi kompresörün yağ tankında belirli bir basınç değeri olmadıkca çıkışa hava geçirmez ve böylece hem yağ dolaşımı hem de emiş regülatörü kontrol havası basıncı korunmuş olur. Ayrıca separatörlere düşük basınçta yağlı havanın hucum etmesini önlemiş olur. Minimum Basınç Valfi aynı zamanda bir geri dönüşsüz valf olup, yağ tankına ters yönde basınçlı hava girişini engeller.
Vidalı Kompresörler Hakkında Genel Bilgiler
 
İki yollu solenoid valf kompresör boşa geçince emiş klepesini kapatır ve bir miktar havayı klepenin altına yani vidanın girişine gönderir. Kompresör boşa geçtiğindevakuma kalmasını engellemek için bir miktar hava gönderilir. İki yollu solenoid bu havayı gönderir.
diğer soleniod ise kompresör boşa geçtiğinde ideal boş çalışma basıncına hızla ulaşılabilmesi için sep. tankı içindeki havayı dışarı tahliye eder. Ayrıca kompresör durduğunda yine emniyet açısından kompresörün içinde kalan havayı tahliye etmeye yarar.
Bu tür sorularınız için direkt üreticiye veya yetkili servise danışınız. Kompresörün dizaynı modele göre değişebilir ve üçüncü şahıslardan aldığınız yanlış bilgi kompresöre ve işletmeye zarar verebilecek kazalara sebep olabilir.
 
Kompresör nedir ve çeşitleri nelerdir?

Atmosferden aldığı havayı sıkıştırarak basıncını arttıran makinalara hava kompresörü denir. Kompresörler, hava basıncını arttırmakta kullanılan yöntem bakımından pozitif deplasmanlı ve dinamik olmak üzere iki ana gruba ayrılır.

Pozitif deplasmanlı kompresörler, havanın belli bir hacim içinde sıkıştırılmasıyla basıncın arttırılması ilkesine dayanır. Bu sıkıştırma, silindir içinde pistonun yer değiştirmesiyle ya da çeşitli şekillerdeki gövde ve içindeki rotor veya rotorların dönmesiyle gerçekleşir. Bu gruptaki kompresörler piston, silindir, rotor ve gövde şekillerine veya adetlerine göre çeşitlere ayrılmaktadır.

Dinamik kompresörler ise havanın türbinler yardımıyla yüksek hızlara getirilmesi ve daha sonra hızının düşürülerek basınç elde edilmesi prensibiyle çalışır.

Genel olarak işletmelerde pozitif deplasmanlı kompresörler kullanılmaktadır. Çok yüksek (yaklaşık 50-60 m³/dk ve üstü) ve sabit hava debisi ihtiyaçlarında ise dinamik kompresörler tercih edilmektedir.







İşletmelerin çoğunda çeşitli tiplerde pozitif deplasmanlı kompresörler bulunmaktadır. Bunların çoğu yakın zamana kadar pistonlu tip kompresörlerdi. Fakat pistonlu kompresörler hem gürültülü çalışırlar hem de yüksek hava debisi üretebilmesi için çok büyük boyutlarda imal edilmesi gerekmektedir. Gelişen teknolojiyle birlikte hem kompresörün verimi açısından hem de çalışma prensibi açısından vidalı kompresörler daha çok tercih edilmiş ve yaygınlaşmıştır.

Vidalı kompresörlerin kullanımı daha kolay, Bakım maliyetleri daha ucuz olup verimleri pistonlu kompresörler göre daha yüksektir. Ayrıca vidalı kompresörlerde üretilen havanın kalitesi, pistonlu kompresörlere göre daha yüksektir (havanın sıcaklığı ve içinde bulunan partikül miktarına göre).

Vidalı kompresör nedir ve nasıl çalışır?

Vidalı kompresör basınçlı hava üretmek için birbirine geçmiş rotor çiftinin kullanıldığı pozitif yerdeğiştirmeli makinadır. Rotorlar bir mil üzerindeki helisel loblardan oluşur. Rotorların biri erkek rotor olarak adlandırılır ve onun helisleri dolgun yuvarlak çıkıntılardan/loblardan oluşur. Diğer rotor dişi rotor olarak adlandırılır ve erkek rotorun loblarına karşılık gelen yivleri/yuvaları vardır.







Tahrik elemanı sayesinde motorun hareketi vida grubuna aktarılır ve rotor çiftinin dönmesiyle emiş kısmında vakum oluşur. Vakum sayesinde ortamdan emilen hava emiş kısmında bulunan filtrede temizlendikten sonra vida grubunun içindeki boşluklara girer ve çıkış kısmına doğru ilerler. Havanın girişteki hacmi çıkışa doğru azaldığından havanın basıncı artar.

Havanın sıkışmasıyla birlikte basıncı arttığı gibi sıcaklığı da artar. Oluşan bu ısıyı almak için vida grubuna yağ püskürtülür (yağ enjeksiyonlu vidalı kompresörlerde). Yağın diğer görevleri ise rotorların ve gövdenin üzerinde film tabakası oluşturarak havanın geri kaçmasını önler (sızdırmazlık sağlar) ve çalışan aksamları yağlayarak metal-metal sürtünmesinin önüne geçer.

Vida grubundan çıkan basınçlı hava-yağ karışımı separatör tankına gider ve burada basınçlı hava yağdan hem mekanik olarak tankın içinde ayrışır hem de ayırıcı filtreden geçerek minimum basınç valfine geçer. Yağdan arındırılmış hava buradan radyatöre gider (hava soğutmalı kompresörlerde) ve orada soğuyarak sisteme gönderilir.

Separatör tankında ayrışan yağ ise belli bir sıcaklığa kadar direkt olarak yağ filtresinden geçerek vida grubuna geri döner. Termostatik valf sayesinde belli bir sıcaklık aşılınca yağ bu sefer radyatöre gönderilir ve orada soğuyarak tekrar yağ filtresinden geçerek vida grubuna gönderilir ve çevrim tamamlanmış olur.

Sistemin çalışması, otomasyonu ve emniyeti; kompresöre eklenen elektrik panosu, kontrol paneli ve gerekli diğer ekipmanlar sayesinde gerçekleştirilir.

Vidalı kompresör tarihi

Vidalı kompresör prensibi için ilk kez Almanya’da, Heinrich Krigar tarafından, 24 mart 1878 yılında (4121 patent numarasıyla) patent alındı. Heinrich Krigar daha sonra tasarımını değiştirip, geliştirerek, 16 Ağustos 1878’de (7116 patent numarasıyla) ikinci bir patent aldı. Bu patentler vidalı kompresör konusunda kayıtlı ilk patentler olup, Almanya Patent Ofisi’nin kurulmasından sadece bir yıl sonra alınmıştı.

Heinrich Krigar Hannover’de yaşıyordu ve onun tasarım çizimleri birbirinin aynı profile sahip iki rotoru göstermekteydi. Gerçekte, Krigar’ın tasarımı, Avrupa’da ilk kez 1867’de orya çıkan Root blower rotorlarına benziyordu ama arada önemli bir fark vardı, Krigar’ın tasarımında rotorların lob ve yivleri uzunlukları boyunca 180º sarma yapıyordu (helisel prensiple yer değiştiriyordu). O zaman için daha fazlasını düşünmek ve geliştirmek imalat teknolojisinin yetersizliği dolayısıyla mümkün değildi.

Yarım yüzyıl sonra, İsveç’li buhar türbini üreticisi Ljungstroms Angturbin AB şirketinin baş mühendisi Alf Lysholm modern vidalı kompresörün geliştirilmesine çok önemli katkılar sağladı. O zamanlar, Lysholm gaz ve buhar türbinlerinde kullanmak için hafif kompresörler araştırmaktaydı. Orijinal patent haklarının sona erdiği zamana denk gelince, Lysholm farklı rotor kombinasyonları denedi. Sadece rotorların şekli önemli değildi, rotorların hassas işlenmesi problemi de vardı ve Lysholm bu problemi çözüp, rotorların işlenmesi konusunda patent aldı. 1935 yılındaki patent açıkca göstermektedir ki, onun, erkek rotorun dört lobuna karşılık, dişi rotorda beş yiv kullandığı asimetrik profilli rotorları günümüzün vidalı kompresörlerinin doğuşu anlamına gelmektedir ve bu ilk asimetrik profilli dörde beş loblu tasarım yıllarca aynen kullanılmıştır.

Ljungstroms Angturbin AB şirketi adını 1951 yılında Svenska Rotor Maskiner AB (SRM) olarak değiştirdi. Bugün çok iyi bilenen kısa ismiyle, SRM, vidalı kompresör (vida) imalatçılarının hemen hemen hepsine imalat lisansı vermiştir. Avrupa’nın en büyük vida imalatçılarından biri olan Gutehoffnungshutte veya daha çok bilinen kısa adıyla GHH, günümüzde, bir çok vidalı kompresör ünitesi (paket) üreticisine vida satmaktadır. Rakip vida imalatçıları kendi araştırma ve geliştirme faaliyetlerine yatırım yaparak, 120 yılı aşan başlangıç konseptine bağlı olarak, yeni vida-rotor profilleri üretmişlerdir ve üretmeye devam etmektedirler.

Vidalı kompresör yerleşim şeması

Vidalı kompresörler için işletmelerde kompresör dairesinin yapılması kompresörün daha sağlıklı, uzun ömürlü ve sorunsuz çalışması için gereklidir. Aşağıda tipik bir yerleşim şeması gösterilmiş olup kompresör etrafında yaklaşık 1m boşluk bırakılması gerekmektedir. Bu oda mümkün olduğunca baca gazlarından ve dış ortamda bulunan kirli havadan, tozdan arındırılmalıdır.


www.eksenkompresör.com
 
Vidalı Hava Kompresörleri


Vidalı Hava Kompresörü

Vidalın hava kompresörleri, kompresörün ana parçası olan vida grubundan ismini almaktadır. Bu vida grubunun İngilizcedeki karşılığı “Rotary Screw” olarak geçmektedir. Şuanda vidalı kompresörler son teknoloji olarak tüm dünyada kullanılmaktadır.
Vidalı kompresörlerin çalışma prensibi pistonlu kompresörlere göre daha farklıdır. Kompresörün tüm yapısı vidayı döndürebilmek amacıyla tasarlanmaktadır.


Çalışma Prensibi

Motordan hareket alan vida ünitesi, dönmeye başladıktan bir süre sonra kendi iç sisteminde basıncı bir miktar arttırır. Artan bu basınç sayesinde yine sistem içerisindeki yağ vidayı yağlar. Bir süre sonra hava emiş valfini otomatik olarak açan kompresör, yağ ve havayı aynı anda seperatör tankına gönderir. Seperatör tankında ayrıştırılan yağ ve hava ayrı ayrı radyatöre gönderilir. Burada ayrı ayrı soğutulduktan sonra, hava dışarı (kullanıma), yağ ise kompresörün sistemine tekrar gönderilir. Bu sayede kompresör içerisindeki yağ sürekli olarak devridaim halinde kompresörü soğutarak hararet yapmasını engeller.
Genelde vidalı kompresörler ayarlanan basınca (sıklıkla 7-8 bar) ulaştıktan sonra boşa geçerler. Boşa geçen kompresör çalışmasına devam eder. Elektrik panosu üzerinde (Analog kontrol ünitesine sahip olanlarda) bulunan rölenin ayarlı olduğu süre boyunca kompresör boşta çalışmasına devam eder. Eğerki, hava tüketimi olmuş ve ayarlanan alt basınca ulaşılmışsa, kompresör zaman rölesini devre dışı bırakacak ve tekrar yüke geçecektir. Ancak hava alt basınca ulaşmadıysa, yani kullanıcı az hava tüketiyor veya hiç tüketmiyorsa, kompresör zaman rölesindeki ayarlanmış olan süre kadar boşta çalışmaya devam edecektir ve bu süre sonunda otomatik olarak duracaktır. Daha sonra sistemdeki basınç alt seviyeye ulaştığı zaman motor otomatik olarak tekrar hareket edecektir. Bu durum kompresörlerin herhangi bir operatöre bağlı olmaksızın, tam otomatik çalışma özelliğini göstermektedir.


Avantajları


  • Vidalı kompresörler, üretici firma tarafından, aynı güçteki pistonlu kompresörlere göre daha sessiz çalışacak şekilde tasarlanır.
  • Pistonlu kompresörlere göre daha verimlidir.
  • Vidalı kompresörler ile erişilmesi güç olan debilere çıkılabilmektedir.
  • Son teknoloji ürünü kompresörlerdir.
  • Bakımları eksiksiz yapıldığı takdirde uzun ömürlüdür.


Dezavantajları


  • Pistonlu kompresörlere göre daha pahalıdır



www.kompresorhakkinda.com


 

Forum istatistikleri

Konular
127,958
Mesajlar
913,910
Kullanıcılar
449,606
Son üye
rasit.

Yeni konular

Geri
Üst