Merhaba değerli arkadaşlar.Bugün ayaklı bir vantilatörümün ısına son günlerde ısınan bu havalarda daha düzgün ve sorunsuz olarak da çalışması için yağlanması amaçlı bir söküm işlemini de yaptım.Ayni anda hem motor yataklarını ince bir yağla yağlamış bulundum,hem de bu esnada edindiğim izlenimlerimi (Sargı ölçüm değerlerini) ayrıca sizlerle paylaşma ihtiyacı da duydum.
Motor 50 watt.’lık yardımcı sargılı,yardımcı sargısında 400 volt, 1.5 mF kutupsuz daimi bir kondansatörünü bulunduran tek fazlı,sessiz çalışan bir asenkron motordur.Elektrik devre şeması aşağıdaki resimdeki gibidir.Kondansatör çıkarılıp fişe takılı olduğunda ancak el ile çevirerek ilk startı alıyor,daimi kondansatörle ilk start böylece de kendiliğinden gerçekleşmiş de oluyor.
Bir arıza ile karşılaşanların referans alabilmesi için dijital bir avometre yardımıyla aldığım bu sargı omaj değerlerini burada sizlere yine vermeye çalışıyorum.İlk önce kondansatörü çıkardım ki ana sargıyı bağımsız,yalnız başına da ölçebileyim.Kondansatörün bir ucu klemensten gelen mavi (Nötr) hattı ile tam ortak çıktı,bunu da kondasantörün bağlantı yerinden omaj ölçümünü tam yaparken bunu tesadüfen gördüm. Ana sargının kondansatör tam olarak da devre dışındayken (Çıkarılmışken) 1-2-3. Kademelerdeki omaj ölçüm değerleri de şöyle çıktı;
- Kademe sargısı ucundan : 990 ohm.
- Kademe sargısı ucundan : 830 ohm.
- Kademe sargısı ucundan : 590 ohm. ölçüldü.
Daha sonra kondansatörün takıldığı yerdeki bu bağlantıyı tam kısa devre yapıp,ana sargı+yardımcı sargı paralel bağlı iken bu omajlarını ortak olarak da ölçtüğümde;
1. Kademedeki sargısı ucundan : 122 ohm.
2. kademedeki sargısı ucundan : 225 ohm.
3. Kademedeki sargısı ucundan : 282 ohm.omaj değeri ölçüldü.
Ana sargı ve yardımcı sargı paralel bağlı olduklarından yardımcı sargıdaki omajı bulmak için:
1/R2=R1-R/R1*R formülünden;
1/R2=990-122/90*122 > R2=139 ohm.
1/R2=830-225/830*225 > R2=308 ohm.
1/R2=590-282/590*282 > R2=540 ohm.
Bu şekilde de yardımcı sargının 3 kademedeki (0-1-2-3) bu kademeler boyunca gözlemlenen omaj değişim değerlerini de,avometre ile sanki bu farklı sargıların uçlarını ayrı ayrı ayırıp ölçümlemiş gibi değerler elde ediyoruz.
Ayaklı vantilatörü daha sonra toplayıp 2. kademede bulunduğum evde holde çalıştırdım.Şu anda onun serinliğiyle bu yazımı da yazmaya çalışıyorum,hava aşırı sıcak ve çok da bunaltıcı bir haldedir şu anda da.Kolay gelsin.
Not: Sondan 3. ve 4. resimler asenkron motorun yağlanan yatak (Muylu+ mil) yerlerini göstermektedir.Bu noktalar ince makina yağı ile iyice de yağlanmştır.