Uzatmalı yıldız üçgen

Motorun 132 kw olması sizi yanıltmasın tam yükte çalışmıyor olabilir.Tam yükten kastım motor milindeki yükten bahsediyorum 132 kw motor lokal kompanzasyon yapılmasa tam yük akımı yaklaşık 250 amper civarıdır.Siz akımlarını gözlemleyebildiniz mi ? ne kadar yükte çalışıyor.Sorun yaşamamanız sağlıklı çalıştığı anlamına gelmez.

Biz bu motoru fan olarak kullanıyoruz ve önünde oransal damper var. %0 ile %100 arası istediğimiz pozisyonda çalıştırıyoruz. Ve kablolarında akım transmitteri var PLC üzerinden akım kontrolü yapıyoruz.
Biraz işin inceliğine değinecek olursak fanlar sonsuza kadar gitmek ister. Fan çalıştırılırken ilk başta damper %0 a getirilir üçgene geçtikten sonra kademeli damper açılır. Bazı yerlerde damperi sona getirsenizde etiket akımına ulaşamazsınız çünkü önü tıkalıdır ve emiş yapamadığı için yüke binemez.
Bazı yerlerde ise damperi 70 lere alırsınız akım 250 leri görür. Motorun etiket akımı 243 Amper. Umarım zihninde canlanmıştır biraz ne demek istediğimi anlamışsındır tam yük konusunda.
 
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Kablo arızası beklenebilen ! bir durumdur.
Ana beslemenin tek kablo ile yapılıp,pano-
nun yanında Yıldız üçgen pano konulması
halinde,ana besleme kablo arızasında,arıza-
yı bulana kadar su temin edilemez.Halbuki,
2 kablodan birisinin ( ikisinin birden arızalan-
ması zor ihtimaldir ) arızalanması halinde,çı-
kış vanası ! kısılarak,motor gücü daha düşük
çalıştırılabilir. Bu maksatla söyledim.
 
Biz bu motoru fan olarak kullanıyoruz ve önünde oransal damper var. %0 ile %100 arası istediğimiz pozisyonda çalıştırıyoruz. Ve kablolarında akım transmitteri var PLC üzerinden akım kontrolü yapıyoruz.
Biraz işin inceliğine değinecek olursak fanlar sonsuza kadar gitmek ister. Fan çalıştırılırken ilk başta damper %0 a getirilir üçgene geçtikten sonra kademeli damper açılır. Bazı yerlerde damperi sona getirsenizde etiket akımına ulaşamazsınız çünkü önü tıkalıdır ve emiş yapamadığı için yüke binemez.
Bazı yerlerde ise damperi 70 lere alırsınız akım 250 leri görür. Motorun etiket akımı 243 Amper. Umarım zihninde canlanmıştır biraz ne demek istediğimi anlamışsındır tam yük konusunda.

Motor fanı nasıl sonsuza kadar gitmek ister universal ve seri motorlarda 80-100 bin devirlerde dönmesine rağmen bu motorlarda bile sonsuz devir söz konusu değildir.Kaldıki asenkron motorlarda 50 hz lik şebekede 2 kutupta maximum 3000 devir olur bundan kaymayı çıkarırsanız 3000 devir bile alamazsınız 2800 civarları bir devir elde edersiniz sürtünme ve vantilasyon kayıpları v.s Senin verdiğin cevap benim sorumun cevabı değil tam yük değerlerine ulaşıp ulaşmaması da değil konu yapılan uygulama doğrumu yanlış mı bunu sorguluyoruz.Burada çekilen çift devre hem maliyet açısından sıkıntılı bir durum artı iletken direnci motor sargısınına seri olduğu için fazladan empedans demektir.Buda fazladan güç kaybı gerilim düşümü tam yükte tam güce ulaşamama gibi sorunlar çıkarır bence doğrusu motora yakın noktada yıldız üçgen panosunun kurulması gereklidir diyorum özetle.
 
Kablo arızası beklenebilen ! bir durumdur.
Ana beslemenin tek kablo ile yapılıp,pano-
nun yanında Yıldız üçgen pano konulması
halinde,ana besleme kablo arızasında,arıza-
yı bulana kadar su temin edilemez.Halbuki,
2 kablodan birisinin ( ikisinin birden arızalan-
ması zor ihtimaldir ) arızalanması halinde,çı-
kış vanası ! kısılarak,motor gücü daha düşük
çalıştırılabilir. Bu maksatla söyledim.

Tek kabloyla motoru yıldız üçgen çalıştırmanız mümkün olmaz. Oldu ki motoru bir şekilde çalıştırdınız. Tek kabloyla çok daha iyi çalışır. Yükü yarıya indirmeye gerek yok.

Kolay gelsin...
 
İhtiyaç varsa,çözümde vardır. " Birşekilde " yi
kabul ettiğinize göre,mesele yok demektir.
Neden 2 kablo ? sorusuna,cimnastik cevap
olarak verilmiş cevaptır.Yarıya değil,kablo a-
kımının ve gerdüşün sınırları içerisinde ve
hiçyoktan iyidir mantığı ile.:rolleyes:
 
İhtiyaç varsa,çözümde vardır. " Birşekilde " yi
kabul ettiğinize göre,mesele yok demektir.
Neden 2 kablo ? sorusuna,cimnastik cevap
olarak verilmiş cevaptır.Yarıya değil,kablo a-
kımının ve gerdüşün sınırları içerisinde ve
hiçyoktan iyidir mantığı ile.:rolleyes:

Aslında konuya ısrarla yazmamın sebebi çizime ilk bakıldığında yanlış anlamaya sebep olması. Forumu okuyan arkadaşların yanlış bir sonuca varmamaları. Resme ilk bakıldığında motor akımını iki gurup kablo taşıyormuş gibi görünüyor. Durum aslında öyle değil. Kablo boyu 300 mt olması gerekirken kablo boyu 600 metreye çıkarılmış. Normalde kablo boyu 300 mt kabul edilerek gerilim düşümü hesabı yapılıp kesit belirlenirken söz konusu uygulamada kablo boyu 600 mt olarak düşünülüp gerilim düşümü hesabı yapılması gerekecek. Buda ihtiyaç duyulan kablo kesitini yükseltecek. Sizin dediğiniz gibi kablolardan biri arızalanırsa ya yıldız üçgen pano geçici olarak motorun yanına taşınacak. Yada motor yükten kurtarılarak direk üçgen yol verilecek. Ama motor nasıl çalıştırılırsa çalıştırılsın zaten gerekli olan kablo kesitinden daha fazlası mevcut olacak.

Kısaca mevcut durumda kablolar birbirine paralel girip akımı paylaşmıyorlar. Tam tersine birbirine seri girip kablo boyunu iki katına çıkararak gerilim düşümünü arttırıyorlar.

Tekrar ediyorum bende ilk baktığımda yanıldım. Bu sebeple başkalarınında yanılabileceğini düşündüğümden üst üste yazdım :)

Kolay gelsin...
 
Motor fanı nasıl sonsuza kadar gitmek ister universal ve seri motorlarda 80-100 bin devirlerde dönmesine rağmen bu motorlarda bile sonsuz devir söz konusu değildir.Kaldıki asenkron motorlarda 50 hz lik şebekede 2 kutupta maximum 3000 devir olur bundan kaymayı çıkarırsanız 3000 devir bile alamazsınız 2800 civarları bir devir elde edersiniz sürtünme ve vantilasyon kayıpları v.s Senin verdiğin cevap benim sorumun cevabı değil tam yük değerlerine ulaşıp ulaşmaması da değil konu yapılan uygulama doğrumu yanlış mı bunu sorguluyoruz.Burada çekilen çift devre hem maliyet açısından sıkıntılı bir durum artı iletken direnci motor sargısınına seri olduğu için fazladan empedans demektir.Buda fazladan güç kaybı gerilim düşümü tam yükte tam güce ulaşamama gibi sorunlar çıkarır bence doğrusu motora yakın noktada yıldız üçgen panosunun kurulması gereklidir diyorum özetle.

Oradaki sonsuzdan kastım kendi sınırlarının üstü anlamında idi verdiğim örnekte anlatmaya çalıştığım olay buydu.
Yanlış anlaşılmaya sebeb olduysam kusura bakma.

İşin başka türüne baktığımızda da tüketici trafoya ne kadar yakın olursa o kadar iyi bir de bunu düşün.
Biz kullanıyoruz uzun mesafede her hangi bir sıkıntı ve güç kaybı yok.
 
Oradaki sonsuzdan kastım kendi sınırlarının üstü anlamında idi verdiğim örnekte anlatmaya çalıştığım olay buydu.
Yanlış anlaşılmaya sebeb olduysam kusura bakma.

Sıkıntı yok burada istişare ediyoruz bazen söylediklerimiz yanlış anlaşılabiliyor.
 
Sn @testcimurat 'ın da belirttiği gibi tüm yıldız üçgen çalışan motorlara 6 kablo gider. Üçgen köprüsü motor klemensi üzerindeki baradan değil kontaktör üzerinden sağlanır. Bazı durumlarda yerleşim durumunun el vermemesinden bazen de havalandırma motor beslemelerinde olduğu gibi mücbir sebeplerle mesafe artar.
Burada direk besleme veya softstarter besleme ile yıldız üçgen besleme durumunu mukayese edersek;
Yaklaşık 20kw 40A akım çeken yazıda belirttiğiniz motordan yola çıkarak hesap yaparsak;
3x25 kablo 1000m direnç 0,727ohm (Hes kablo)
3x25 kablo 600m direnç 0,436 ohm
3x50 kablo 1000m direnç 0,387ohm
3x50 kablo 300m direnç 0,116ohm
Yıldız/üçgen sistemde 3x25 iki adet kablolu sistemde üçgen devre içinden ana hat akımının kök3'de biri akım geçer buda 23A yapar. 2x300m yani 600m sargıya kadar olan gerilim düşümü 10v çıkar.
Direk beslemede 3x50 kablo ile sargıya kadar olan gerilim düşümü 300m 40x(0,116x2)=9,28v çıkar.
Maaliyetlere gelirsek;
3x50+25mm² 87,51₺ 300m'si 26.253₺
3x25+16mm² 57,96₺ 600m'si 34.776₺ olup 8.523₺ zarar vardır.

Bu nedenle sisteminiz motoru direk yol vermeye izin veriyorsa tercih edilmesinde fayda vardır. Diğer bir değerlendirme böyle bir durumda direk yol verme mümkün değilse yıldız/üçgen yerine softstarter tercih etmek daha ekonomik olacaktır.

Not: Endüktif reaktanslar ihmal edilerek hesap yapılmıştır.
 
Son düzenleme:
-Böyle kritik ( tarımsal sulamayı ben öyle ka-
bul ediyorum ) beslemeler için,kabloda olabi-
lecek olası arızada sistemi tamamen devre-
dışı bırakmamak için,besleme kablosunun 2
adet olacak şekilde düşünülmesi bence zo-
runlu ihtiyaçtır,
-Yıldızüçgen,tarihteki yerini almış ve rafa kal-
dırılmıştır.Çözümlerin,softstarter ağırlıklı ol-
ması gerekir,
- Böyle kritik sistemler için,maliyet 2. pilanda
olmalıdır.
 

Forum istatistikleri

Konular
127,967
Mesajlar
913,970
Kullanıcılar
449,614
Son üye
Canipk

Yeni konular

Geri
Üst